Paard valt af in de winter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
gabyhakuna
Berichten: 26
Geregistreerd: 10-04-19

Paard valt af in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-20 22:34

Hoi bokkers!

Ik heb een Arabier en in de zomer blijft hij goed op gewicht. Hij wordt 3-5x per week gereden. Een afwisseling van western en springen, alleen hij valt iedere winter in bij zijn flanken. Ik heb hem nu al een tijdje op krachtvoer staan en geeft hem nu luzerne bij. Daarnaast krijg hij natuurlijk onbeperkt hooi en hij heeft nog gras..

Ik heb echt alles al geprobeerd en ben radeloos wat ik met het voer moet doen. Blijven veranderen is natuurlijk ook niet goed.

Alvast bedankt!


ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 22:38

kijk in elk geval hier

[VS] [INFO] Voeding voor het oudere paard

voor tips.

gras stelt nu niet veel voor he,het lijkt heel wat,maar er zit weinig voeding in.
hoe is de kwaliteit van je hooi,misschien moet je op de wei ook wat bij gaan geven?

hoeveel kilo is onbeperkt hooi?
je zou kunnen kijken of je hem iets kunt geven als seniores priores.
dat is een ruwvoervervanger in slobber vorm.
als je daar wat van bij geeft zetten ze vaak wel aan.

Sheran

Berichten: 17224
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Paard valt af in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 22:40

Mijn paard had dit ook erg. Hij stond in ieder geval met een dikke deken op (dat hielp nog het meest denk ik, dan is hij geen energie kwijt aan warm houden) en kreeg regelmatig seniores priores. Verder inderdaad onbeperkt hooi.

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Paard valt af in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 22:42

Heeft hij een deken op? Dat was hier het enige wat hielp (helaas) bij mijn jonge paard.

gabyhakuna
Berichten: 26
Geregistreerd: 10-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-20 22:43

Bedankt voor de reacties! Alleen mijn paard is dus nog niet heel oud. Hij is momenteel 12 jaar oud, heb hem al 4 jaar en zo lang is dat al. Hij zit al dik in zn vacht.

Op de wei heeft hij altijd hooi, hij heeft een stal maar kan altijd binnen en buiten staan. Wat ik met onbeperkt hooi bedoel is: de bak voldoen en opnieuw vullen als hij leeg is.

Hij heeft geen deken op momenteel, omdat hij al zo dik in de haren zit. Werkt dat zo goed ja?

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 22:43

Deken op is inderdaad de eerste stap. In een hoop gevallen komt afvallen in de winter (maar niet in de zomer) namelijk door het koud hebben.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

gabyhakuna
Berichten: 26
Geregistreerd: 10-04-19

Re: Paard valt af in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-20 22:46

Ik wil best een deken gaan opletten, maar is dat nu niet te laat? Wat voor deken moet ik op doen. Wat ik heb altijd dekens gehad maar die gingen bij de borst schuren.

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 22:51

gabyhakuna schreef:
Ik wil best een deken gaan opletten, maar is dat nu niet te laat? Wat voor deken moet ik op doen. Wat ik heb altijd dekens gehad maar die gingen bij de borst schuren.

Kan nu nog hoor, is geen probleem. Dikte, maat en model is een beetje uitproberen helaas. Sommige merken staan er wel om bekend bijvoorbeeld goed op smalle paarden te liggen.

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 22:54

Ik zou beginnen met een 100g regendeken. Wat een fijn model is voor een arabiertje kan ik echt niet zeggen. Tot nu toe heb ik dekens voor een tuigpaard, een zwaar warmbloed, een licht koudbloed en 2 shetten aangeschaft.

Droog blijven maakt al gigantisch veel uit en windvrij blijven ook. 50g compenseert het indrukken van de droge vacht door een deken, 100g geeft iets extra warmte. Ten opzichte van een natte vacht isoleert zelfs een 0g regendeken al flink, doordat de vacht nu niet in- en opengedrukt wordt door de regen, waardoor de isolatie niet achteruit gaat.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 21-11-20 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Sheran

Berichten: 17224
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Paard valt af in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 22:55

Uiteraard kan een deken nog. De reden dat mensen vroeg beginnen is vooral om de wintervacht niet te dik te maken. Maar in jouw geval gaat het gewoon om warmte, dus dat kan gewoon op ieder moment :)

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Horseloverl
Berichten: 2218
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 22:55

Wholegain misschien?

Roze schoentje

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 22:56

nou ja ik noemde dat topic omdat er veel goede voedingstips in staan.
of je nou een ouder paard hebt of niet.

deken ben ik zelf niet heel erg voorstander van.
heb een merrie staan die wat moeilijk op gewicht te houden is,maar die krijgt pas een deken op als het heel koud is of heel erg regent.
verder de seniores priores.
ik vul het aan met fibrebeet en een musli die hoog in eiwit zit.

Paardenfann4
Berichten: 1313
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard valt af in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 23:08

Je zegt dat je alles al geprobeerd hebt met voer. Wat en hoeveel voer je dan zoal? Ik zou zelf senior priores, grasmix of grasbrok gaan bijvoeren of een combinatie daarvan. Dan wel meerdere keren per dag een emmer vol, anders doet het weinig tot niets. In de winter groeit het gras niet, dat moet je zien te compenseren.

gabyhakuna
Berichten: 26
Geregistreerd: 10-04-19

Re: Paard valt af in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-20 23:20

Dankjewel voor de reacties! Ik geef momenteel lucerne bij alleen ik kan niet vinden of gras-mix of lucerne beter is. Ik ga het eens proberen om met koud/nat weer een deken op te leggen. Ik heb momenteel een Rambo deken voor hem, maar ben dus gestopt met dekens omdat die bij zijn borst schuren.

Momenteel heb ik pavo met extra fiber erin en dan met lucerne.


Femke_Tweety

Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Paard valt af in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 23:26

Afvallen:

er moet meer energie in
of
minder energie uit.

Of een combinatie natuurlijk.
Als je dus al ruim voert, dan is de eerste logische stap hetgeen wat hier al genoemd wordt. Zorgen dat er niet te veel energieverlies is.
Jezelf warm moeten houden kost enorm veel energie. Dus een deken op om daar een stuk energieverlies te voorkomen is dan in diet geval echt de eerste stap.

Letizia

Berichten: 12145
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 23:30

Ik lees even mee. Hier ook een 12 jarige AV. Vorige week gewogen (406kg op 150.6cm) en gelijk een bodymass score laten doen. Ze mag nog zo'n 40kg aankomen om zo ook meer spieren (kracht) te ontwikkelen.
Staat kort in d'r vacht onder een 200grams en lijkt hier comfortabel onder.
Krijgt onbeperkt hooi en 3x per dag een flinke pluk kuil. Het lastige is, waar andere blijven vreten tot ze ploffen, stopt zij gewoon.
We hebben de speedibeet verdubbeld, ze krijgt cavalor fibre force en zemelen (ivm de speedibeet).
Ik wil liever geen voer geven wat veel zetmeel/suiker bevat. We kregen het advies om hartog complete care te gaan voeren, dus daar willen we binnenkort mee gaan beginnen ipv de cavalor.

Lindsey_99
Berichten: 2450
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 23:40

Ik zou me helemaal niet zoveel zorgen maken. Invallen in de winter is een heel normale reactie, en dikker worden in het voorjaar ook. Dat is de invloed van het gras. Met een goede vacht hebben ze het niet koud. Zolang je de ribben niet voelt (door de vacht heen voelen, mag niet scherp voelen maar met een zacht laagje vet erover) is er niets aan de hand. Je zou een keer minder kunnen rijden per week.
Wat voer betreft; Heb je het hooi wel eens laten testen op voedingswaarde? Dat kan ook al verhelderen en aanvullen kan dan wat gerichter. Pavo biedt een paar tests aan. Een goede darmflora zorgt ervoor dat alle voedingsstoffen optimaal worden opgenomen. Paardenvoer met veel suiker+zetmeel (= koolhydraten of vormen ervan) zijn niet erg gezond voor de darmflora. Fibreforce is prima, maar een Mash (Agrobs, Vitalbix) is ook prima. En een goede vitaminebrok, plus voldoende vit. e. in de winter. Maar als de basis - goed hooi - niet in orde is, dan blijft het moeizaam.

Over de IJssel

f4bjheu
Berichten: 987
Geregistreerd: 09-03-13
Woonplaats: op de aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 23:46

Deken die schuurt is kwestie van andere deken :)
Voor mijn Arabier had ik wel horseware (amigo), fouganza en twee echt oude modellen van Bucas oh en een pagony 0grs. Geen problemen mee gehad. Zou wel oppassen met deken op of en af doen, beter gewoon op laten is mijn mening (kan zB wel verschillende diktes).

Qua voer; speedibeet en slobber werken meestal wel goed idd

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Paard valt af in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 09:02

Ik zou inderdaad eens kijken naar een ruwvoeranalyse, mogelijk is rijker hooi goed voor je pony. Zelf heb ik goede ervaringen met Equifyt Zupa om mijn pony aan te laten komen. Amigo past volgens mij vaak goed op Arabieren qua dekens

Paard Optimaal - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden
Bestel mijn e-book 'Ingrediënten in Paardenvoeding' over de 50 meest voorkomende ingrediënten

Kidde
Berichten: 3428
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Paard valt af in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 09:37

Heb je misschien een foto waarop je hem te mager vindt? Het kan ook zijn dat hij in de zomer wat te zwaar is en in de winter juist op gewicht

Dierenbos
Berichten: 16
Geregistreerd: 24-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:26

Een beetje invallen in de winter is heel normaal. Doordat we gewend zijn aan stalpaarden die hoog in het voer staan en met dekens op, zien we dat alleen niet vaak meer. Je zou het ook kunnen accepteren en dan zou ik wat extra krachtvoer of slobber geven na het rijden.

Als je het wil tegengaan dan zou je dekens kunnen proberen en onbeperkt goed hooi. Een keertje minder rijden per week zal ook helpen.

meggiemeg

Berichten: 12184
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Paard valt af in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:32

Onze ruin van bijna 20 heeft dat ook, al zolang ik hem heb valt hij in de winter terug in gewicht. Om te voorkomen dat er energie naar het warm houden gaat doe ik hem een deken op, scheelt al in het afvallen, verder onbeperkt hooi 1ste snede van bemest land, wat bij hem ook goed werkt is het extra bijvoeren van seniores priores van subli, door er op tijd mee te beginnen kan ik het ergste afvallen tegen gaan.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:40

Mijn ruin van 8 is in de winter ook moeilijk op gewicht te houden ondanks onbeperkt hooi, fibrebeet (of speedibeet/senior priores) etc.

Hier werkt het ook om hem een deken op te doen. Daar verliest hij toch het meeste energie mee. Helaas, want ik zou hem graag zonder dekens zien. Maar dat is geen optie. Dit jaar op tijd begonnen met dekens (de afgelopen jaren bleef ik zonder dekens proberen) en hij is nu voor het eerst nog ok.

Daarnaast wil ik het hooi nog wel eens mixen met wat voordroog omdat dat vaak toch iets meer aanzet.

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Maeike1979
Berichten: 32
Geregistreerd: 29-03-11

Re: Paard valt af in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:03

Mijn (KWPN) ruin van 9 is ook erg lastig op gewicht te houden in de winter, zelfs zo erg dat zijn spieren verdwenen en zijn ribben duidelijk te zien waren. Het is natuurlijk dat paarden aan het einde van de zomer wat ronder zijn en aan het einde van de winter wat slanker zijn maar sommige paarden moet je wat helpen.

Mijn paard staat onder nu onder 200 gram met gevoerde hals zodat hij geen energie kwijtraakt aan zichzelf warmhouden en daarnaast onbeperkt ruwvoer, luzerne en een flinke schep muesli in de ochtend en in de avond.

Wat kan helpen is het ruwvoer checken (PAVO quickscan). De mijne viel ineens heel hard af de laatste 6 weken. Blijkt dat het ruwvoer wat gegeven wordt extreem arm is in energie, eiwit en suiker en dan kun je nog onbeperkt geven maar dan halen ze er onvoldoende uit. Heb nu dus baaltjes gekocht die heel rijk zijn, deze mix ik door het arme spul in zijn slowfeeder en hij begint nu weer wat bij te trekken.

gabyhakuna
Berichten: 26
Geregistreerd: 10-04-19

Re: Paard valt af in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-20 14:28

Dankjewel voor jullie antwoorden. Ik ga beginnen met het geven van slobber na het rijden (en zijn normale eten). Het liefste wil ik geen deken erop leggen. Je ziet zijn ribben nog niet heel erg, alleen de achterste rib zie je. De rest is wel voelbaar.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers