Topic over bovenlijn, rechtrichten, wel/geen bijzet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 12:00

Lindor92 Ik vind het een heel fijn beeld om een training mee te starten. Lekker loswerken en een goede warming up. Ik zie in de benen vrijwel 3 gelijke driehoeken, dus het paard is in balans en voldoende actief van achteren. De neus op de loodlijn, dus niet opgekruld want dan breek je de verbinding af met de lange rugspier. Ik laat zelfs mijn paard nog dieper komen, maar die blijft daarbij goed actief van achter. Ik zie aan mijn paard haar lichaam dat ze dan veel beweging krijgt in het lendengebied, waar ze erg vast zat. Dus ik vind "stofzuigen" bij haar zinvol als warming up. Sommige paarden die te diep gaan hebben juist geen verbinding meer met de rug, maar dat is ook vaak als de neus achter de loodlijn komt en ze niet meer actief van achter zijn.

Een band erachter heb ik ook eens willen proberen, maar die band was tekort voor mijn paard dus nooit gedaan. Maar mijn fysio was daar wel fan van. Het paard zou zich bewuster zijn van zijn achterhand en beter bekken kantelen en onder treden. Ik tik zelfs soms even het achterbeen aan om te activeren en meer onder te treden. Alleen sneller gaan heeft weinig nut, dan vallen ze vaak juist op de voorhand.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 14:19

manubres schreef:
Ik zie aan mijn paard haar lichaam dat ze dan veel beweging krijgt in het lendengebied, waar ze erg vast zat. Dus ik vind "stofzuigen" bij haar zinvol als warming up.


En krijg jij je paard ook zonder dubbele lijn of bijzet aan het stofzuigen bij je warming up?
Hoe doe je dat?

Het gros van de paarden die ik in de hand heb gehad eindigen misschien zo. Maar beginnen het liefst met de hals er flink op en een lekker sprintje. En dat zijn echt niet perse stalpaarden.
Ik vind dat ook niet zo'n ramp. Even de eerste energie eruit lopen en beetje om zich heen kijken.

Maar daarna gaat de bijzet om, ik werk graag met touwtjes, dat is variabel en biedt ruimte voor het paard om zichzelf omhoog of omlaag te bewegen. Voor ervaren paarden de dubbele lijn. En we beginnen zo laag als ze aankunnen. Mijn ervaring met hele jonge paarden is dat lang en laag zwaar is om in balans te blijven. Boeg hoogte is dan prima.
Daarna wisselt het per paard en trainingsdoel. Meer of minder overgangen, bijzet hoger vastmaken of juist niet. Iets meer of minder begrenzing aan de buitenkant. Wel of geen balken.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 14:36

Ik richt mij niet op stofzuigen, maar zonder 'touwtjes' kun je wel degelijk aan de longe vragen om verticale balans (daar begin ik mee) en lengtebuiging.

Af en toe ter afwisseling 'met de cadeauverpakking', promise of engagement annex bodywrap.
(Op yoga 'moesten' we ooit vijf minuten luisteren met ons linkeroor (en ogen dicht - misschien was het ook wel het rechteroor, dat ben ik vergeten en 'waar het goed voor was' is mij nooit duidelijk geweest)
na afloop had iedereen een rood oor.
Die 'bandage' vraagt aandacht en dat doet iets.

En alle drie deze dingen nodigen het dier uit tot ondertreden, rug opbollen en halsstrekken.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 21-11-20 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 14:47

Kelly_ann schreef:
Het topic is al wat ouder, maar ik denk de moeite waard om weer op te pakken.

Ik zie namelijk dat het gebruiken van een bijzet op bokt en Facebook zeer wordt afgekeurd.

En nu hier ook, en dan wordt er gezegd kan prima zonder, of met dubbele longe. Je kan het heel goed zien en beïnvloeden met desnoods enkel een halster etc.

Maar ik kon pas na heel veel longeren goed omgaan met 1 lijn. En pas veel later met twee. Correct longeren, oog voor een goedgaand paard en daar dan ook de juiste hulpen bij vinden. Dat doe je toch niet ff?


Nee, inderdaad. Da's dus precies de reden dat ik eigenlijk in vrijwel alle gevallen bijzetten afraad.
Met een bijzetteugel kan je zoveel kwaad doen, er zijn echt weinig mensen die dat kunnen zonder dat het paard er last van krijgt. En dan heb ik het nog over enigszins vriendelijke manieren, de meeste manieren van bijzetten zijn regelrechte paardenkwelling.

Ik hoop dat mensen zich gaan verdiepen en gaan leren. Dat gebeurt meestal niet als ze er maar gewoon wat touwtjes aanknopen. Waarom loopt mijn paard met z'n hoofd omhoog? Wat heb ik nodig om ontspanning te krijgen? Dat zijn naar mijn idee nuttige vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 15:17

Sanne83,
ben het zo met je eens, als je je paard fysiek en mentaal gezond wilt houden kost de opleiding gewoon veel tijd, nu zie je veel paarden die afgestompt hun rondjes lopen, zonder enige notie van wat ze met hun lijf kunnen,

als je je hier van (onderbouwd door onderstaande) bewust bent wil je gewoon geen hang en sluitwerk gebruiken

citaat:
Invloed op het hoofd
De slofteugel wordt gebruikt om een paard “rond” of “naar beneden” te krijgen. Dit gebeurt door druk via de slofteugel door de bitringen in de mond. Daar vind je de eerste regio waar problemen kunnen ontstaan. Over kapotte mondhoeken heb ik het al eerder gehad, maar ook irritatie van de kaakgewrichten of van de lagen in de mond kunnen gevolgen zijn van deze verhoogde druk. Deze problemen ontwikkelen zich niet direct, maar bedenk eens welke kracht er komt kijken door de hefboomwerking en de continue druk die er op de teugel staat.

Gevolgen voor de voorbenen
Een paard, wat gereden wordt met een slofteugel, zal te veel op de voorhand lopen. Dit kan leiden tot overbelasting van de voorbenen met allerlei blessures aan het beenwerk als gevolg. Denk hierbij aan peesblessures of andere bandenblessures.

https://aimeederooij.nl/gevolgen-van-he ... lofteugel/

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 15:50

Kelly_ann schreef:
manubres schreef:
Ik zie aan mijn paard haar lichaam dat ze dan veel beweging krijgt in het lendengebied, waar ze erg vast zat. Dus ik vind "stofzuigen" bij haar zinvol als warming up.


En krijg jij je paard ook zonder dubbele lijn of bijzet aan het stofzuigen bij je warming up?
Hoe doe je dat?

Het gros van de paarden die ik in de hand heb gehad eindigen misschien zo. Maar beginnen het liefst met de hals er flink op en een lekker sprintje. En dat zijn echt niet perse stalpaarden.
Ik vind dat ook niet zo'n ramp. Even de eerste energie eruit lopen en beetje om zich heen kijken.

Maar daarna gaat de bijzet om, ik werk graag met touwtjes, dat is variabel en biedt ruimte voor het paard om zichzelf omhoog of omlaag te bewegen. Voor ervaren paarden de dubbele lijn. En we beginnen zo laag als ze aankunnen. Mijn ervaring met hele jonge paarden is dat lang en laag zwaar is om in balans te blijven. Boeg hoogte is dan prima.
Daarna wisselt het per paard en trainingsdoel. Meer of minder overgangen, bijzet hoger vastmaken of juist niet. Iets meer of minder begrenzing aan de buitenkant. Wel of geen balken.


Zal eerlijk zeggen dat als ze even stil heeft gestaan, ze eerst een paar rondjes moet uitleven. Het aparte is dat ze tegenwoordig sneller klaar is en dan geheel uit haar zelf vanuit een cross galopje overgaat tot een langzame stofzuigergang. Ik denk dat ze steeds meer voelt dat dit heel fijn werkt om tot ontspanning en een los lichaam te komen.

Zal ook eerlijk zeggen dat dit paard een projectje voor me is (geworden). Heb haar als zijnde groen gekocht, maar bleek volledig geblokkeerd in haar hele lichaam. Bizar dat zo'n paard nog zo goed kan lopen en goedgekeurd wordt. Verder was ze een heel boos en gestrest paard met een delicaat karakter. Ik heb even al mijn (wedstrijd) doelen losgelaten en ben op een hele andere manier gaan trainen dan ik altijd deed. Het kost allemaal (veel) meer tijd, maar deze methode voelt nu goed voor mij en ik heb maar 1 paard (de rest oudjes) en alle tijd. Een paard in vrijheid trainen, daarmee krijgen ze meer bewustwording van het lichaam, minder compensatie in het lichaam en als ik zie dat het paard nu in vrijheid kan aanspannen tot piaffe/passage sta ik perplex...

Zelfs het berijden ben ik nu in vrijheid aan het doen. Het is echt moeilijk en best eng als je dat op een hele andere manier bent gewend. Maar ze lijkt nu eindelijk een ruiter op haar te verdragen.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 15:55

Janneke2 schreef:
Ik richt mij niet op stofzuigen, maar zonder 'touwtjes' kun je wel degelijk aan de longe vragen om verticale balans (daar begin ik mee) en lengtebuiging.

Af en toe ter afwisseling 'met de cadeauverpakking', promise of engagement annex bodywrap.
(Op yoga 'moesten' we ooit vijf minuten luisteren met ons linkeroor (en ogen dicht - misschien was het ook wel het rechteroor, dat ben ik vergeten en 'waar het goed voor was' is mij nooit duidelijk geweest)
na afloop had iedereen een rood oor.
Die 'bandage' vraagt aandacht en dat doet iets.

En alle drie deze dingen nodigen het dier uit tot ondertreden, rug opbollen en halsstrekken.


Stofzuigen hoeft ook geen doel te zijn. Ik zie dat mijn huidige paard het er erg goed op doet. Ik wilde eest met haar naar aquatraining, omdat ze zo vast in lendengebied zat. Maar ze is moeilijk te laden en supergestrest op de trailer. Toen ze op een keer het stofzuigen zelf aanbood, zag ik ineens enorme beweging in het lendengebied, vrijwel hetzelfde als je ziet bij een aquatrainer. Daarom begin ik nu altijd mijn training ermee...Of ik werk haar eerst los met werk aan de hand, dan sla ik het stofzuigen wel eens over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 16:22

Manubres,
super dat je het op deze manier doet, het kost even een omslag in je denken en doen - niet alles willen regelen en teveel vanuit onszelf gedacht om te helpen - het paard moet het zelf regelen - binnen onze speelgrenzen en aanwijzingen
als je het zelf ontdekt is het te begrijpen dat een paard meestal gedwongen wordt tot iets en daar door gaat compenseren, wat je per saldo verder van huis brengt

ontdek dat elk paard zijn/haar eigen warming up nodig heeft en als je dat ziet - u in dit geval met stofzuigen en de lendenen loslaten - dan ga je op een andere manier longeren en naar het paard kijken, zodat je ziet wat je onder het zadel voelt,

dan ontwikkelt er een atleet zoals de FEI omschrijft en wat het rijden simpeler maakt

geniet er van

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Topic over bovenlijn, rechtrichten, wel/geen bijzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 17:02

Toch is me nog niet helemaal duidelijk hoe je het paard zover krijgt, koppel je er een bepaalde non verbale hulp aan?
Beloon je het gedrag dat je graag ziet verbaal/non verbaal/met clicker? ?

Geeft je hulpen met je lijn?

Of is alles onvoorwaardijk en naar inzicht van het paard?

Maar dan kan je net zo goed los werken toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 17:19

Kelly_ann schreef:
Toch is me nog niet helemaal duidelijk hoe je het paard zover krijgt, koppel je er een bepaalde non verbale hulp aan?
Beloon je het gedrag dat je graag ziet verbaal/non verbaal/met clicker? ?

Geeft je hulpen met je lijn?

Of is alles onvoorwaardijk en naar inzicht van het paard?

Maar dan kan je net zo goed los werken toch?



als je goed samen werkt onder het zadel dan gaat het paard aan de longeerlijn verder en je kunt heel goed zien dat het schakelt, overgangen gaat maken, vertragen, deels met je stem en deels als je goed samenwerkt onder het zadel, het paard laat oefenen meestal drie keer voordat het "land", en dan gaat het paard zich zelf verder door trainen (herkent de prikkels van onder het zadel die beloont werden ) , lukt pas als het paard het snapt en de tijd heeft gekregen om zelf te ontdekken dat het zijn/haar balans kan/moet zoeken, tussen door kan ontspannen, soms met het hoofd heel hoog, scheef naar links en rechts en als je laat gaan vindt het zijn/haar balans en gaat het aan het werk

geen sprookje hoor, ervaring, geduld en vooral kijken naar het paard wat het nodig heeft, het paard zijn/haar werk laten doen in zijn/haar eigen tempo wel met onze aanwijzingen maar niet wat ik wil maar wat het paard kan
dan is longeren een prettige aanvulling op het rijden

elk paard is daarin ook weer anders en daarom moet je elk paard anders rijden en longeren

ik kan makkelijk praten want er staat hier nooit een tijdsdruk op, begrijp als het kostwinners zijn het anders ligt
dan nog zou ik nooit anders een paard opleiden, wetend wat het oplevert

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 18:29

Kelly_ann schreef:
Toch is me nog niet helemaal duidelijk hoe je het paard zover krijgt, koppel je er een bepaalde non verbale hulp aan?
Beloon je het gedrag dat je graag ziet verbaal/non verbaal/met clicker? ?

Geeft je hulpen met je lijn?

Of is alles onvoorwaardijk en naar inzicht van het paard?

Maar dan kan je net zo goed los werken toch?


Je geeft hulpen met je lijn en de zweep. Bijv betreffende hoofd-halshouding: je kan het hoofd lager plaatsen of juist wat hoger vragen. Met je lijn vraag je de juiste stelling. Schouder en achterhand kun je onafhankelijk van elkaar naar je toe vragen of van je af plaatsen, afhankelijk van wat er nodig is (waar je zijn gewicht wil hebben en wat je wil trainen). Ik doe een online cursus bij Greetje Hakvoort en zij verzamelt bijv in draf aan de enkele longe door o.a. de travershulp te geven.

Met dit soort hulpen werk je veel verfijnder dan met een bijzet, want een bijzet doet verder weinig, behalve het hoofd ergens plaatsen (en als je pech hebt kan je paard die houding ook helemaal nog niet aan en gaat hij fout compenseren in zijn lijf). Met bovenstaande hulpen kan ik alle vier de benen van mijn paard (ver)plaatsen en heb ik dus ook invloed op hoe hij zijn gewicht verdeelt. In tegenstelling tot met een bijzet, waarbij zijn gewicht vooral op het binnenvoorbeen zou blijven.

Ik werk zelf met de clicker maar dat hoeft natuurlijk niet (al vind ik dat van onschatbare waarde :P ).

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 18:52

MCE schreef:
als je goed samen werkt onder het zadel dan gaat het paard aan de longeerlijn verder


Maar daar heb je dus niks aan als je het paard aan het voorbereiden bent op werk onder het zadel.
En dan vind ik een hulpteugel dus wel heel zinvol, mits niet te strak.

Na 1 x longeren met een los slofje er om, zakt mijn paard nu zonder hulpteugel ineens wel af en toe uit zich zelf met de hals. Soms hebben ze even een 'aangevertje' nodig. En daar hoef je ze echt niet voor vast te binden.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 19:56

MCE schreef:
Manubres,
super dat je het op deze manier doet, het kost even een omslag in je denken en doen - niet alles willen regelen en teveel vanuit onszelf gedacht om te helpen - het paard moet het zelf regelen - binnen onze speelgrenzen en aanwijzingen
als je het zelf ontdekt is het te begrijpen dat een paard meestal gedwongen wordt tot iets en daar door gaat compenseren, wat je per saldo verder van huis brengt

ontdek dat elk paard zijn/haar eigen warming up nodig heeft en als je dat ziet - u in dit geval met stofzuigen en de lendenen loslaten - dan ga je op een andere manier longeren en naar het paard kijken, zodat je ziet wat je onder het zadel voelt,

dan ontwikkelt er een atleet zoals de FEI omschrijft en wat het rijden simpeler maakt

geniet er van


Dat heb je mooi gezegd.
Ik zal je verklappen dat ik nog iets heb gedaan, waarvan ik dacht dat ik het nooooit zou doen.
Ik heb namelijk mijn paard toestemming gevraagd of ik op haar mocht gaan zitten :j Het is een heel intelligent paard en ze is (wat ik later heb gehoord) groen uit de wei verkocht toen haar fokker overleed en aan een dressuur/handelsstal verkocht. Ik denk dat ze daar dachten haar even te beleren om haar daarna voor veel geld te kunnen verkopen. Maar ze is een heel gevoelig type en waarschijnlijk totaal niet begrepen. Tijd om te wennen niet gehad, vanuit de wei vrijwel 24 uur per dag op stal en hup aan het werk. Wat er allemaal precies is gebeurd weet ik niet, maar ik denk dat het beleren niet is gelukt. Toen ze bij me kwam mocht ik haar nergens aanraken, stond achter in de stal als ik mijn hand bewoog en werd van de kleinste opdrachtjes al paniekerig en boos. Na alle voorbereidingen (grondwerk, werk aan de hand, longe) dacht ik haar normaal te kunnen beleren. Maar dat lukte niet, elke vorm van druk reageerde ze heel heftig op. Dus heb ik iemand ingeschakeld die het op de vrije manier doet. En daar stond ik dan...op een krukje en vroeg haar toestemming om op te stappen. Eerste paar keer dat ik voet in beugels deed legde ze haar oren in de nek...en na 10 minuten wachten liet ze haar hoofd zakken en leek ze toestemming te geven en mocht ik opstappen. En ze bleef braaf. Een ander zal zeggen...waanzin, ze moeten doen wat jij wil, jij bent de leider. Maar het voelde zo goed, zo samen en zo een team. Nog nooit zo'n intens gevoel gehad bij een paard. Ik denk wel eens...wedstrijden?...pure egoïsme was het vaak voor mij, ik verloor soms echt het belang van mijn paard uit het oog. Maar dit voelt zo goed. Of ik ooit nog wedstrijden ga rijden weet ik niet. Ik rijd nu met een touwhalster en een lang touw rond en ik ben gelukkig :D

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 20:06

Kelly_ann schreef:
Toch is me nog niet helemaal duidelijk hoe je het paard zover krijgt, koppel je er een bepaalde non verbale hulp aan?
Beloon je het gedrag dat je graag ziet verbaal/non verbaal/met clicker? ?

Geeft je hulpen met je lijn?

Of is alles onvoorwaardijk en naar inzicht van het paard?

Maar dan kan je net zo goed los werken toch?


Het paard zat helemaal vast in bovenlijn toen ze bij me kwam. En ze was heel erg links gebogen.
Aan de longe heb ik haar in begin alleen haar eigen tempo laten lopen en gewacht tot ze maar enigszins de neiging had te zakken en dan met stem belonen. Pas toen ze echt de bovenlijn los durfde te laten, ben ik haar achter gaan activeren met korte aanraking zweep op achterbeen...En goed gekeken of ze los bleef. Pas meer impuls opgewekt als ze dat lichamelijk kon verwerken. Daarna ben ik overgangen gaan maken op mijn stem.

Maar om haar goed aan de longe te krijgen heb ik wel veel werk aan de hand gedaan. Achterwaarts (erg goed voor losmaken SI/lendenen), wijken, travers en schouderbinnenwaarts. Daardoor werd ze recht gerichter, kon ze beter haar binnen achterbeen onderbrengen en daardoor ook in meer balans op de (longeer) cirkel lopen, waardoor ze makkelijker kon ontspannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 21:39

manubres schreef:
MCE schreef:
Manubres,
super dat je het op deze manier doet, het kost even een omslag in je denken en doen - niet alles willen regelen en teveel vanuit onszelf gedacht om te helpen - het paard moet het zelf regelen - binnen onze speelgrenzen en aanwijzingen
als je het zelf ontdekt is het te begrijpen dat een paard meestal gedwongen wordt tot iets en daar door gaat compenseren, wat je per saldo verder van huis brengt

ontdek dat elk paard zijn/haar eigen warming up nodig heeft en als je dat ziet - u in dit geval met stofzuigen en de lendenen loslaten - dan ga je op een andere manier longeren en naar het paard kijken, zodat je ziet wat je onder het zadel voelt,

dan ontwikkelt er een atleet zoals de FEI omschrijft en wat het rijden simpeler maakt

geniet er van


Dat heb je mooi gezegd.
Ik zal je verklappen dat ik nog iets heb gedaan, waarvan ik dacht dat ik het nooooit zou doen.
Ik heb namelijk mijn paard toestemming gevraagd of ik op haar mocht gaan zitten :j Het is een heel intelligent paard en ze is (wat ik later heb gehoord) groen uit de wei verkocht toen haar fokker overleed en aan een dressuur/handelsstal verkocht. Ik denk dat ze daar dachten haar even te beleren om haar daarna voor veel geld te kunnen verkopen. Maar ze is een heel gevoelig type en waarschijnlijk totaal niet begrepen. Tijd om te wennen niet gehad, vanuit de wei vrijwel 24 uur per dag op stal en hup aan het werk. Wat er allemaal precies is gebeurd weet ik niet, maar ik denk dat het beleren niet is gelukt. Toen ze bij me kwam mocht ik haar nergens aanraken, stond achter in de stal als ik mijn hand bewoog en werd van de kleinste opdrachtjes al paniekerig en boos. Na alle voorbereidingen (grondwerk, werk aan de hand, longe) dacht ik haar normaal te kunnen beleren. Maar dat lukte niet, elke vorm van druk reageerde ze heel heftig op. Dus heb ik iemand ingeschakeld die het op de vrije manier doet. En daar stond ik dan...op een krukje en vroeg haar toestemming om op te stappen. Eerste paar keer dat ik voet in beugels deed legde ze haar oren in de nek...en na 10 minuten wachten liet ze haar hoofd zakken en leek ze toestemming te geven en mocht ik opstappen. En ze bleef braaf. Een ander zal zeggen...waanzin, ze moeten doen wat jij wil, jij bent de leider. Maar het voelde zo goed, zo samen en zo een team. Nog nooit zo'n intens gevoel gehad bij een paard. Ik denk wel eens...wedstrijden?...pure egoïsme was het vaak voor mij, ik verloor soms echt het belang van mijn paard uit het oog. Maar dit voelt zo goed. Of ik ooit nog wedstrijden ga rijden weet ik niet. Ik rijd nu met een touwhalster en een lang touw rond en ik ben gelukkig :D



dat is allemaal ook niet belangrijk, gelukkig zijn met je paard - het wederzijds respect - en het rijden is nu het belangrijkste de rest komt vanzelf (of niet) als jullie er aan toe zijn, veel succes en al vast veel veel rijplezier
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-11-20 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 21:48

Sosha schreef:
MCE schreef:
als je goed samen werkt onder het zadel dan gaat het paard aan de longeerlijn verder


Maar daar heb je dus niks aan als je het paard aan het voorbereiden bent op werk onder het zadel.
En dan vind ik een hulpteugel dus wel heel zinvol, mits niet te strak.

Na 1 x longeren met een los slofje er om, zakt mijn paard nu zonder hulpteugel ineens wel af en toe uit zich zelf met de hals. Soms hebben ze even een 'aangevertje' nodig. En daar hoef je ze echt niet voor vast te binden.



soms kunnen "aangevertjes" nodig zijn om ze uit een confortzone te halen of een cirkel te doorbreken
echter weet ik dat werken aan de longeerlijn en onder het zadel voor een paard herkenningspunten moet geven waarop het door werkt, maar dat is mijn ervaring, elk paard reageert anders en heeft soms een andere benadering nodig, vooropgesteld dat longeren en rijden niet verwarrend zijn voor het paard

het gaat er om dat je onder het zadel aanvoelt wat je aan de longerlijn ziet en omgekeerd, en daarop de oefeningen/training aanpast
rijden en longeren stemt dan veel meer op elkaar af, om het paard in zijn/haar ontwikkeling te helpen

kun uw paard niet maar als het bij het zakken voldoende voorwaarts blijft gaat het denk ik oke, als het van het achterbeen afgaat zou het weer in een comfortzone kunnen zitten, en weer meer op de voorhand gaat lopen, maar daar heeft u het zicht op

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Topic over bovenlijn, rechtrichten, wel/geen bijzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 10:19

Als ik het goed lees praten jullie eigenlijk over slechte longeurs die niet met bijzet/ touwtjes om kunnen gaan. Ja, in dat geval kan er beter niets gebruikt worden.

Stofzuigen heb ik nooit de meerwaarde van gezien, paarden vallen vaak op de voorhand en alle aanspanning ontbreekt. Juist als ze zakken op boeghoogte en daar rekken dan rekt vaak de rugspier optimaal en blijven ze in horizontaal evenwicht lopen. Ook de oefeningen hebben geen nut zonder aanspanning en zonder dat er controle is over de schouders. Het paard zal er wel losser van worden, maar echt trainen/ rechtrichten etc. gaat niet lukken zonder aanspanning.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Topic over bovenlijn, rechtrichten, wel/geen bijzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 10:29

Ik vind dat de onervaren longeur juist wel beter een eenvoudige bijzetteugel kan gebruiken.

Het geeft het paard wat meer steun en begeleiding, zeker aan de buitenkant.

Naar binnen vallen, omdraaien, geen constante cirkel, over de buitenschouder wegvallen, tempo verschillen. Het wordt allemaal iets minder wiebelig met de bijzet erbij. Dan kan de longeur focussen op waar hij staat, hoe hij de lijn vasthoud, deze inkort en uitschuift, wat hij zegt en doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 11:14

Elisa2 schreef:
Als ik het goed lees praten jullie eigenlijk over slechte longeurs die niet met bijzet/ touwtjes om kunnen gaan. Ja, in dat geval kan er beter niets gebruikt worden.

Stofzuigen heb ik nooit de meerwaarde van gezien, paarden vallen vaak op de voorhand en alle aanspanning ontbreekt. Juist als ze zakken op boeghoogte en daar rekken dan rekt vaak de rugspier optimaal en blijven ze in horizontaal evenwicht lopen. Ook de oefeningen hebben geen nut zonder aanspanning en zonder dat er controle is over de schouders. Het paard zal er wel losser van worden, maar echt trainen/ rechtrichten etc. gaat niet lukken zonder aanspanning.



het is niet eens 'n slechte longeur, het is zo jammer dat alles met een "bijzet" gedacht wordt te verbeteren/op te lossen is

aanspanning komt van de ontspanning (fysiek en mentaal ) die in afwisseling er voor zorgen dat het paard spieren/balans ect. kan ontwikkelen

daar vraag ik aandacht voor

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Topic over bovenlijn, rechtrichten, wel/geen bijzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 11:20

Dat benoemde ik ook al eerder in mijn berichten. Een bijzet of touwtjes hebben geen trainingswaarde als het verkeerd gebruikt wordt. Alleen als het gebruikt wordt als uitnodigend middel als het paard goed van achteren naar voren loopt heeft het imo trainingswaarde.

Dan moet die onervaren longeur wel weten hoe ze deze af moeten stellen denk ik Kelly, denk dat het grootste probleem zit in niet de juiste begeleiding erbij.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Topic over bovenlijn, rechtrichten, wel/geen bijzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 11:25

Oh maar ook als correctiemiddel bij ervaren longeurs hebben touwtjes nut. Maar je moet wel weten wat je doet. Er waren paarden waar ik echt niet op ging zitten voordat ze een beetje normaal konden nageven aan de longe. Die moesten eerst leren wat nageven was en dat ze op druk moesten zakken. Scheelt je zoveel werk onder het zadel en vooral veel frustratie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 11:40

revalidatieartsen zijn een andere mening toegdaan, en ik zelf vind ook dat je nooit sypmtomen moet bestrijden ook niet onder tijdsdruk, lijkt allemaal mooi maar ik wil geen knik in de verkeerde wervel dat kost veel meer tijd om het op te lossen en te verbeteren, dan liever in het begin wat meer tijd, geduld, kennis en kunde

je kunt een paard wat heel temperamentvol is aan de longeer lijn beter eerst even alle foute energie laten weglopen voordat je er zelf op gaat, geef het paard wel ruimte om het ff weg te werken, sluit het niet op, want vroeg of laat komt het er toch een keer uit en dat kan op verschillende manier, blessures maagzweren ct.

citaat:

Wanneer de neus van het paard zich achter de loodlijn bevindt, kan de stuwende energie van de achterbenen niet doorstromen naar de poll. Het haalt het tot de plek in de nek, waar de wervelkolom is gebroken en waar de energie verstijfd door het zware hoofd en de achterblijvende nek, die aan de voorkant naar beneden hangt.

http://www.klassiekpaardrijden.nl/nieuw ... alans.html



het gaat hier niet onder tijdsdruk van succes, snel resultaat, handel ect. , hier paarden die door het snelle werk/symptoombestrijden zijn vast gelopen en de nieuwe eigenaar aan de slag moet om het op te lossen

problemen die Aimée hier aangeeft zijn heel herkenbaar en kunnen voorkomen worden

https://aimeederooij.nl/gevolgen-van-he ... lofteugel/
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-11-20 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 11:49

Kelly_ann schreef:
Toch is me nog niet helemaal duidelijk hoe je het paard zover krijgt, koppel je er een bepaalde non verbale hulp aan?
Beloon je het gedrag dat je graag ziet verbaal/non verbaal/met clicker? ?

Geeft je hulpen met je lijn?

Of is alles onvoorwaardijk en naar inzicht van het paard?

Maar dan kan je net zo goed los werken toch?


Je kan het direct aanleren en indirect aanleren. Hoofd laag is heel makkelijk op commando te zetten, bij een paard die echt geen idee heeft en vast zit in een bewegingspatroon met z'n hoofd omhoog, is dat soms handig. Kan je belonen met de clicker of paard rust geven als hij hoofd omlaag doet. Je kan ook bijv. met een target je paard aanleren hoofd laag te houden. Vinden ze vaak ook super leuk om de target te volgen.

Indirect is de manier waarop je het later qua training wil doen. Paarden die ontspannen, actief en in een redelijke balans lopen, laten vanzelf hun hoofd zakken, omdat ze de rug loslaten. Als ik dit kan aanleren op de grond, kan ik dat later onder het zadel herhalen.
Wat je dan precies doet, is een beetje afhankelijk van wat een paard laat zien. Bij een ongecompliceerd jong paard is het meestal aan de ontspanning werken en wat stelling vragen aan de lijn, dan laten ze meestal het hoofd wel zakken. Bij paarden die helemaal vast zitten in hun lijf, moet je natuurlijk veel meer doen. Dan leer ik eerst alle commando's aan (voorwaarts, terug, zijwaarts naar buitenkant cirkel, stelling, voorhand opzij, achterhand opzij) en dan kan je gaan spelen en zoeken. Iets meer buiging, iets meer opzij, iets meer voorwaarts, totdat het paard loslaat.
Meestal begin ik bij de (mentale) ontspanning en als die ok is, lost een groot deel van de strakheid en dus de "scheefheid" zich vanzelf op.

Elisa2 schreef:
Als ik het goed lees praten jullie eigenlijk over slechte longeurs die niet met bijzet/ touwtjes om kunnen gaan. Ja, in dat geval kan er beter niets gebruikt worden.

Stofzuigen heb ik nooit de meerwaarde van gezien, paarden vallen vaak op de voorhand en alle aanspanning ontbreekt. Juist als ze zakken op boeghoogte en daar rekken dan rekt vaak de rugspier optimaal en blijven ze in horizontaal evenwicht lopen. Ook de oefeningen hebben geen nut zonder aanspanning en zonder dat er controle is over de schouders. Het paard zal er wel losser van worden, maar echt trainen/ rechtrichten etc. gaat niet lukken zonder aanspanning.


De meeste mensen longeren met van die vreselijke longeerhulpen of zo'n pessoa-tuig. Zelfs al doen ze dat niet, longeren ze te lang, te eenzijdig, te strak, met geen enkel oog voor het paard. Ik denk niet dat een bijzet de weg is naar meer begrip.
Stofzuigen is niet je einddoel, maar kan een fijn tussen stadium zijn of een goed begin. Paarden vinden het meestal erg prettig. Uiteindelijk wil je het hoofd op boeghoogte. De rugspieren rekken is een illusie, dat gebeurt helemaal niet.


Kelly_ann schreef:
Ik vind dat de onervaren longeur juist wel beter een eenvoudige bijzetteugel kan gebruiken.

Het geeft het paard wat meer steun en begeleiding, zeker aan de buitenkant.

Naar binnen vallen, omdraaien, geen constante cirkel, over de buitenschouder wegvallen, tempo verschillen. Het wordt allemaal iets minder wiebelig met de bijzet erbij. Dan kan de longeur focussen op waar hij staat, hoe hij de lijn vasthoud, deze inkort en uitschuift, wat hij zegt en doet.


Ik wil dat juist niet, want je maskeert allerlei problemen in het lijf door het hoofd in een bepaalde positie te zetten. Je leert alleen door te doen. Als je een bijzet omdoet, leert de longeur alleen longeren met bijzet. Hij kan dan nog steeds al die problemen die je benoemd niet oplossen zonder. Bij onervaren mensen moet je vaak nog veel verder terug: weten hoe en wanneer je hulpen moet geven, hoe leert een paard? Hoe bestuur ik elk lichaamsdeel van een paard apart? Hoe zorg ik voor ontspanning? Wat heeft mijn paard nodig om nageeflijk te worden.
Zo wordt longeren interessant en een goede voorbereiding op het rijden.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 12:18

MCE schreef:


Ik ben gestopt bij het lezen van ' door constante druk..... '
Dan praat je dus duidelijk over onjuist gebruik van de hulpteugel.

Tevens ben ik van mening dat je zo wie zo heel weinig en kort moet longeren omdat dit voor de pezen erg belastend is. Het kan imo dus alleen dienen bij de voorbereiding op het werk en als ondersteuning van verdere training.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 12:46

Ik denk zelf dat je een jong paard helemaal niet veel moet longeren. Beter is het om aan de hand te gaan werken. Longeren is te moeilijk en te belastend. Als het paard dan niet in balans kan gaan hangen we er een bijzet aan. Tuurlijk help het hem soms om wat steun te krijgen, maar dit is niet een paard op eigen tempo en op eigen benen laten ontwikkelen. De andere manier kost tijd, maar mi veel paard gerichter en daardoor vriendelijker. Er wordt veel te veel van voor afgedwongen, aan de longe en later onder het zadel. Het is zo triest dat je zelfs bij de top van de dressuur de absolute oprichting ziet. En mijns inziens begint dat al met een jong paard gelijk bijzetten...

http://www.basisrijkunst.nl/rijkunst/ba ... oprichting.

Zelf ben ik al de oude gedachten en methodes aan het loslaten. Ik voelde me eerst een geitenwollen sok worden, maar nu denk ik: het is tijd voor verandering.

@Elisa2 Stofzuigen is ook geen doel op zich. Maar specifiek passend bij de training van mijn paard. Ik heb dit ook nooit eerder bij andere paarden gedaan die uit zichzelf al veel op de voorhand liepen. Mijn nieuwe paard loopt van zichzelf zo goed in balans en wordt achter extra actief bij het stofzuigen, echt bijzonder om te zien.
Laatst bijgewerkt door manubres op 22-11-20 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt