Hoe verduurzaam jij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Earth

Berichten: 7885
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Hoe verduurzaam jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-20 16:59

We hebben net de documentaire van David Attenborough gezien. Hij vertelde ons wat we al wisten, maar zo beeldend dat ik er emotioneel van werd. Ik ben al steeds meer bezig met duurzaamheid, in kleine stapjes welliswaar, maar we willen dit gaan uitbreiden.

Ik probeer steeds vaker duurzame kleding te kopen.
We eten minder vlees, en als ik het haal let ik op de keurmerken.
Ik doe meer op de fiets.
We gebruiken vrijwel alleen nog maar Led-verlichting.
Ik koop geen onnodige meuk meer bij de action bijvoorbeeld :')
We hebben een groene tuin met veel aarde waarin water kan weg lopen.

Maar we willen ook nog veel gaan doen. Ons huis staat niet ideaal voor zonnepanelen maar toch gaan we het doen. We gaan de regenton terug plaatsen.
Ik zou ook graag ons afvalwater willen hergebruiken, bijvoorbeeld ons douchewater voor het toilet.
We willen ook donateur worden van een stichting die bomen plant, welke stichting raden jullie aan? Of een andere stichting die goed is voor het milieu?
Maar we willen ook gaan kijken naar onze verzekeraars en bank. We zijn nu bij het zilveren kruis en de rabobank oa, en uiteraard willen we natuurlijk niet dat zij investeren in fossiele brandstoffen bijvoorbeeld.

Maar hoe ben jij duurzaam bezig? Ik ben wel benieuwd naar de gangbare en minder gangbare manieren?

Earth het reisbureau.


Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30229
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Hoe verduurzaam jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 17:07

Isoleren. Thuis werken, of in elk geval in mijn woonplaats. Zo min mogelijk plastic verpakkingen. Ik ben aan het zoeken naar lokale alternatieven voor mijn boodschappen, buiten de supermarkt. Minder vlees eten.

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 17:15

Leuk topic!

Wij eten geen vlees of melk, hebben een eigen moestuin(tje) en nemen zoveel mogelijk het openbaar vervoer/de fiets. We letten op zaken als fairtrade, geen palmolie,... en ik blijf bewust weg van winkels zoals action of primark, al begrijp 'k de aantrekkingskracht ervan wel :P

Belangrijkste aanpassing is dat we onze tuin zo goed mogelijk proberen inrichten voor de biodiversiteit: een poel, takkenwallen, inheemse planten en bomen. Naast klimaat is de achteruitgang van de biodiversiteit een enorm probleem. En zelfs met een klein tuintje kan je zo'n enorm verschil maken! Geen strak gazonnetje maar 'onkruid' een kans geven, ruige hoekjes laten staan, een klein takkenwalletje maken, een klein vijvertje (desnoods gewoon een decoratieve waterton doet al veel).

Meer pyrografie zien? : https://www.facebook.com/de-Vuurboom-10 ... _todo_tour

"Op jou wachten? Geen sprake van. Ik heb altijd al voor je uit moeten lopen om je de weg te wijzen." - Nachtogen

Ir111

Berichten: 11941
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 17:17

Zo min mogelijk plastic verpakkingen. Zo veel mogelijk lokaal geproduceerd voedsel, of uit NL/Europa. Geen vlees eten en zo min mogelijk dierlijke producten eten. Spullen repararen ipv vervangen. Bij nieuwe spullen zo duurzaam/milieuvriendelijk mogelijk of tweedehands als dat kan. Zo min mogelijk kopen; geen prulletjes / hebbedingetjes. Idem wanneer ik kadootjes koop. Ik ga naar de bieb ipv boeken te kopen.

In de tuin planten zetten die tegen een stootje kunnen, dus die niet bij warm weer veel water nodig hebben. Verder proberen de te tuin/erf zo goed mogelijk in te richten voor de (wilde) dieren om ons heen.

We gaan over een aantal jaar verbouwen, dat gaan zo verantwoord mogelijk doen qua materialen maar ook door het plaatsen van bv zonnepanelen en opvang regenwater om te gebruiken in huis.

Winst is hier vooral te behalen door straks de verbouwing en direct door de auto wat meer te laten staan. Ik heb een echt een verschrikkelijke hekel aan fietsen dus het kost me moeite om voor de fiets te kiezen ipv de auto...

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37209
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 17:28

Ik heb zonnepanelen, isoleren ben ik mee begonnen ook. Ik ga pogingen doen gasloos te worden. Kort douchen, regenwater opvangen en zoveel mogelijk gebruiken. Verwarming maximaal op 17,5 graad. Ik eet weinig vlees, koop zoveel mogelijk lokaal of biologisch. Ik hergebruik zoveel als kan, is iets kapot repareer ik eerst. Kleding krijgt een tweede en derde en vierde leven.

Mijn grootste probleem nu is autorijden. Ivm mijn oude honden moet ik dagelijks de auto gebruiken voor korte ritjes voor uitlaten. Anders gebruik in tot een km of 20 en redelijk weer mijn scootmobiel. Mijn gasverbruik en stroomverbruik zijn laag.

Buiten is mijn nu minituintje in opbouw tot insect en vogel vriendelijkheid inclusief rommelhoekje.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Ir111

Berichten: 11941
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Hoe verduurzaam jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 17:30

Oh ja, dat is zonde 2 die ik bega, te lang douchen... :7

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Anoniem

Re: Hoe verduurzaam jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 17:37

- Wij eten minder vlees en het vlees dat ik koop is biologisch
- Er liggen 52 zonnepalen op het dak, mijn elektrische auto laad ik enkel op met zonne-energie.
- Ik probeer alles met palmolie te vermijden maar dat is nog een lastige.
- Goed nadenken over nieuwe aankopen, dan blijkt dat je best veel spullen koopt die niet echt nodig zijn 8-)
- De tuin staat vol met lavendel voor de bijen. Ik wil meer groen in de tuin en meer isolatie alleen wij willen ook graag een perceel kopen om een duurzaam huis te laten bouwen dus we willen liever niet heel veel meer investeren in deze woning.

moonsparkle
Berichten: 21698
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 18:16

Sinds ongeveer twee maanden eten we één tot twee keer per week geen vlees (wel vervanger)

heel simpel geen plastic zakjes om fruit en groente in de supermarkt, je wast het toch voor gebruik

We willen geen kinderen

Ik koop steeds vaker kleding bij de kringloop winkel, maar eigenlijk koop ik überhaupt bijna nooit kleding :')

Ik koop liever herinneringen dan spullen, wat dan wel betekend dat ik graag op reis ga, dit wisselen we wel af tussen met de tent en de auto en het vliegtuig. We kopen eigenlijk nooit decoratie en bijna alle meubels zijn tweedehands.

Ik maak zelf haarverzorging deze wissel ik af met shampoo.

Ik heb een moestuin.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Hoe verduurzaam jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 18:22

Ik eet 100% plantaardig. Dus geen vlees, vis, zuivel etc.

Daarnaast probeer ik zoveel mogelijk biologische boodschappen te doen.

Ook trek ik alle stekkers eruit als ik de deur uit ga, want ook de slaapstand (van bijv. een tv) verbruikt stroom.


Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 18:27

Sinds ik de documentaire gezien heb eet ik minstens één keer per week vegetarisch. Dat was al lang mijn voornemen maar het kwam er maar niet van. Nu eindelijk waargemaakt. Aangezien ik enkel voor mezelf kook en dan grotere porties maak wordt het vaak ook wel twee keer per week vegetarisch.

Ik heb sinds de zomer ook een elektrische fiets zodat ik mijn auto wat vaker kan later staan, maar nu het koud en donker is is de motivatie om te fietsen niet zo groot eerlijk gezegd. Werkpuntje.

Geen Nutella meer maar een variant zonder palmolie.

Ik zou op de weide bij mijn paarden ook graag een stukje vrijhouden om in te zaaien met wilde bloemen, voor de bijtjes. Dit jaar niet gelukt. Hopelijk volgend jaar wel.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 18:30

- Ik eet geen vlees, mijn vriend zo goed als geen.
- we kopen geen flessenwater
- we gebruiken geen plastic zakjes
- we proberen niet met het vliegtuig op vakantie te gaan
- ik probeer geen onnodige spullen te kopen
- we wonen heel klein
- momenteel thuiswerk, maar na corona kan mijn vriend met de fiets naar zijn werk (ik studeer nog en gebruik hiervoor ook de fiets).

I'm gonna wash that man right out of my hair
Take my hips to a man who cares
Sheela na gig - you exhibitionist

CalipsoLover

Berichten: 5552
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 18:32

- Ik eet vegetarisch, voornamelijk uit klimaatovertuigingen dan omdat ik vlees niet lekker vind.
- Ik heb geen rijbewijs dus doe voornamelijk het meeste op de fiets of de trein.
- We hebben zelf kippen, dus eieren hoeven we ook niet te kopen.
- We hebben ook zelf een moestuin.
- We hebben een kledingwinkel met ook voornamelijk enkel ecologische merken, niet allemaal, maar het meeste wel.
- Ik ga ook zo weinig mogelijk op vakantie met het vliegtuig, heb maar 1x het vliegtuig genomen de afgelopen 3 jaar, vroeger reisde ik wel ontzettend veel om het even te vergelijken.
- Op palmolie proberen we ook echt te letten.

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

Earth

Berichten: 7885
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-20 18:33


Earth het reisbureau.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101625
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 18:35

Ik doe er volgens mij niet echt veel aan. :o

Ja, ik douche kort en mijn vlees is idd biologisch.
Ik huur dus ik kan mijn huis niet verduurzamen.
Heb nu wel papieren rietjes.
Ik plant mij niet voort.

Maar ik heb geen led lampen (ja eentje volgens mij maar die krengen zijn duur!) en geen moestuin (wel grond zodat het water weg kan).
Ook doe ik alles met de auto (ik heb geen fiets en het meeste is niet haalbaar met de fiets).
Ik koop gewoon kleren waar ik wil en de spullen die ik wil.
Ook gebruik ik plastic zakjes.

Voel mij bijna slecht. :=

❤️ Elizabeth Olsen ❤️ Scarlet Witch ❤️
KLIK --> Volg mijn verhuizing naar een nieuwbouw woning!
Bestelpagina Equiday 13 april 2024 --> https://marliestrapfotografie.pixieset. ... april2024/


marleen_88

Berichten: 14034
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 18:46

Wij hebben led-verlichting, veel met timer of bewegingssensor. Ons huis is goed geïsoleerd, we douchen kort en om de dag. Verwarming niet hoger dan 20 en overdag op 17 graden. Oja, wij willen geen kinderen!
En daar houdt het bij op...

Ik rijd een diesel, 100km per dag, 5 dagen per week. Eten bijna dagelijks vlees, kopen voedsel in plastic verpakkingen. Kopen kleding zonder naar labels te kijken. Wasmachine draait vaak minder dan halfvol.
Laatst bijgewerkt door marleen_88 op 21-11-20 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Doe wel en zie niet om

Mars

Berichten: 33252
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 18:50

Ik eet geen vlees/vis, mijn man eet 2-3x pw vegetarisch en we blijven kindvrij dus geen extra verbruikers op de planeet namens ons.
Recent zijn onze vaatwasser, wasmachine en droger kapot gegaan, hadden allemaal energielabel Z zo ongeveer := Die zijn dus vervangen voor A++ apparaten Ik heb van die herbruikbare zakjes gekocht voor groenten/verse broodjes etc zodat ik geen plastic zakjes meer pak in de supermarkt.
Meestal pakken wij al de fiets of lopen we naar de winkels.

Onze hoofdzonde is vliegreizen, dat doen we 1x per jaar, hoewel afgelopen jaar niet en komend jaar is t ook maar zeer de vraag.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

Elfie

Berichten: 770
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 18:52

Ik eet vegetarisch met tegenwoordig waar mogelijk richting volledig plantaardig.

Sinds begin dit jaar neem ik de fiets en de trein naar het werk.

Afstanden van minder dan 10 km probeer ik steeds met de fiets te doen.

Voor energie (electriciteit) ben ik aandeelhouder bij een coöperatieve die zelf duurzame en groene energie produceert.

Mijn zoekmachine is Ecosia (planten bomen per x-aantal zoekopdrachten).

Iemand die slaapt, kan met goede argumenten wakker geschud worden. Iemand die doet alsof hij slaapt, kan zelfs met het beste argument ter wereld niet gewekt worden. ~Jonathan Safran Foer~

romyamb
Berichten: 676
Geregistreerd: 20-04-13
Woonplaats: den bosch

Re: Hoe verduurzaam jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 19:09

ik eet veganistisch, scheid afval zoveel mogelijk ook plastic, gebruik zo min mogelijk plastic, ga nooit op vakantie met vliegtuig, sinds dit jaar koop ik ook geen plastic bakjes en dergelijke meer en neem geen flesjes water meer.

LaCiega

Berichten: 1070
Geregistreerd: 17-03-13

Re: Hoe verduurzaam jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 19:19

- ik koop nauwelijks eten in plastic. Als het er in een alternatieve verpakking van glas/papier is neem ik die. Helaas doet mijn vriend dat minder
- helft van de tijd eten we onbewust vegetarisch
- we kopen nauwelijks kleding. Als ik wel iets koop is het van een duurzaam merk welke oog heeft vpor de natuur
- ik douche kort en minder vaak
- geen spuitbussen (deo etc)
- verwarming staat max op 18 graden
- haast al mijn meubels heb ik al zo'n 10-15 jaar. Enige nieuwe is mn bureau en een bed, maar het bed telt niet echt. Dat hebben we zelf gemaakt van enkele balken hout en twee latten bodems.
- wasmiddel van klok
- wij gaan later met kinderen wasbare luiers en billendoekjes proberen etc.

Waar ik nog wel verbetering in zou willen:
-zonnepanelen
-isolatie
-palmolie zoveel mogelijk verminderen
-eigen kippen voor vlees/eieren
-vlees alleen uit de regio
-alternatief voor foto ontwikkelaar
-alternatief voor kunstgerelateerde producten (verf etc)

En er zullen vast meer dingen zijn.
Jullie brengen me ook op ideeën

IK BEN REINIER!

black_kelpie

Berichten: 7808
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 23:10

- Wij zetten geen kinderen op de wereld
- Al mijn meubels zijn tweedehands en van goede kwaliteit, ik ben dol op kringlopen :D
- We eten minimaal 4x per week vegetarisch, en dat is best een ding met mijn carnivore vriend
- Ons huurhuis wordt beter geïsoleerd en we hebben zonnepanelen aangevraagd
- Ik gebruik geen flessen shampoo en douchegel meer, alleen in vaste vorm
- Ik probeer alleen nog duurzame en kwalitatief goede kleding te kopen, en alles te dragen tot het echt op is. Ook tweedehands kleding is een optie
- Ik heb kippen voor de eieren, maar ze hebben nu een rui/winterstop en de jonge dieren leggen nog niet :')
- Afval scheiden natuurlijk
- Als het even kan doe ik boodschappen lopend

De verwarming staat op 20,5/21 omdat ik een koukleum ben, we rijden voorlopig nog in een wat oudere diesel en mijn vriend doucht belachelijk lang. Je kunt niet alles hebben :Y)

vikawiek

Berichten: 1476
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 23:21

Ik woon nog thuis dus veel bepaal ik niet zelf, maar ik probeer als ik wat koop voor een duurzame variant te kiezen. Dat geldt voor kleding maar ook voor vrijwel al het andere wat ik koop.
Ik douche 1 x in de week en kort. Niet zozeer bewust, maar wel mooi meegenomen :')

Cartoonist found dead, details are sketchy

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33776
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 23:28

Ik leef vrij duurzaam, gedeeltelijk omdat het toevallig zo is. Gedeeltelijk omdat ik dat wil.
- geen auto (komt er later wel)
- zonnepanelen (huurhuis)
- woon heel klein en duurzaam
- bijna nooit de verwarming aan
- douche kort meestal (milieu, financieel + droge huid)
- geen kinderwens (maar ik ben 25...)
- eet vega + weinig ei en zuivel
- bamboo tandenborstel
- wasbare wattenschijfjes
- wasbare vaatdoek ipv wegwerp
- shampoo zonder troep (+vegan)
- met make-up + verzorgingsproducten probeer ik ze vegan te kopen
- tweedehands kleding kopen / verkopen

Andere dingen zoals houten afwasborstel enzo vond ik heel naar en onhandig. Dus ben ik mee gestopt. Daarbij kan ik ook geen enkele deo vinden zonder spuitbus. Ik kan niet tegen spul dat altijd in smeerbare zit. Rollers vind ik goor. Natuurlijke deo in glazen spraypotjes irriteerden mijn huid of werkten niet goed. En tevens kon ik die alleen in Duitsland kopen. Dan maar een spuitbus van Sanex. :7

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Hoe verduurzaam jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 23:36

Ik heb geen kinderen, dat is mijn meest duurzame prestatie.
Verder heb ik een groene tuin ipv tegeltuin.
Maar daarnaast geniet ik volop van comfort (airco, verwarming op 21,5, groot intex zwembad) en luxe (verre reizen) en dat zal ik niet opgeven zolang ik het kan betalen.
En ik eet graag vlees en vis. Wel kies ik wanneer mogelijk voor de beter leven varianten.

deksel

Berichten: 3771
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 23:37

Wat een leuk topic! En ieder draagt zo op diens wijze een steentje bij.

-ik woon anti-kraak, voordeel en nadeel tegelijk want enkelvoudig glas én heeel slecht geïsoleerd dus best veel stoken om warm te blijven, maar het zou ook zonde zijn als er niemand zou wonen
-ik eet 99% van de tijd plantaardig
-ik probeer zo min mogelijk voorverpakte groentes te kopen maar dit vind ik best lastig met sommige producten, volgende week gaan we een pakket van boerschappen proberen dus hopelijk is dat ook verpakkingsvrij
-waar biologisch ongeveer even duur is, koop ik biologisch (en lokaal)
-ik gooi zo min mogelijk weg
-we scheiden ons afval zo veel mogelijk, plastic / papier, gft apart hebben wij niet helaas
-we gebruiken de wasmiddel van de Dille & Kamille, die kan je daar hervullen. En als wasverzachter een scheutje schoonmaakazijn, etherische olie als geurtje
-als ik kan kiezen tussen een product in glas/papier/plastic ga ik voor de papieren versie en daarna de glazen variant (maar wat moet je met al die lege glazen potjes...)
-zelfde geldt voor de afwasmiddel
-ik heb geen auto
-en geen kind en die wil ik ook niet
-ik heb een bamboe tandenborstel... :+
-ik koop regelmatig 2ehands kleding
-altijd lampen uit, deuren dicht en verwarming uit 's nachts
-ik heb herbruikbare watjes en ik doe ontzettend lang met mijn make-up remover (puur omdat ik niet zo veel make-up gebruik)
-we vullen onze handzeep met van die zakken ipv losse flesjes gebruiken
-schuursponsjes herbruiken door ze uit te wassen
-olijfolie en dat soort dingen altijd uit een glazen fles ipv een plastic fles
-afgelopen vakanties met de fiets/trein weggeweest

Maar er zijn nog zo ontzettend veel dingen die ik wil doen:
-veel minder kopen, niet toegeven aan m'n koopdrang
-minder plastic in de badkamer... ik heb ZO veel plastic in de badkamer, pff. Dus shampoo/zeep zonder plastic, scrub zelf maken, gezichtsproducten ook zonder plastic, een herbruikbaar scheermes, deo uit een potje ipv bus...
-nog minder producten in plastic kopen
-en nog veel meer. A long way to go, vooral qua boodschappen, schoonmaakmiddelen en badkamer! Ik heb alleen nog een mega voorraad aan badkamerproducten staan dus die ga ik eerst maar opmaken. Dus als iemand tips heeft!

Eerlijkheid duurt het langst. Daarom zijn sommige mensen zo snel klaar. :D

Prairy
Berichten: 9049
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 23:55

Wij hebben geen kinderen.

Daarna komt :

Voedselbos aan het aanleggen
Struweel aangelegd 80x14m voor de beestjes
Het bestaande productiebos meer divers aan het maken
Lid van Herenboeren, een initiatief waarbij je groente en evt vlees zeer lokaal koopt en meehelpt met de boerderij als je zin en tijd hebt (of niet zoals wij Ivm drukte door alles wat we thuis al doen)
Proberen minder plastic te gebruiken
Afval scheiden
Hout grit voor kattenbak, kan op de composthoop
Poel aangelegd en een aantal vijvers
Hergebruik van plastic zoals boter bakjes om saus in te vriezen
Kippen voor eieren
Zonnepanelen
Elektrische auto (ok en een grote sterke diesel ipv een tractor)
Dekentje iov verwarming hoger zetten
Houtkachel met hout uit eigen bos
Moestuintje
Af en toe too good to go pakketten
In de zomer met de fiets naar het werk (als het mag), in de winter door een donker bos vind ik niet zo relaxt
Opslag en gebruik regenwater voor planten

In ons nieuw te bouwen huis gebruik van ecologische bouwmaterialen waar mogelijk, zonnecollector, hergebruik water, opvang en gebruik regenwater, meer zonnepanelen, misschien een kleine windturbine

En ik ga een bedrijf beginnen
als projectontwikkelaar met natuur en tiny houses (natuur eerst, dan de mens)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: haffjechip, Niwla, Ubermetrics en 54 bezoekers

cron