Mijn weg naar de juiste balans

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Kimmie25501

Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Mijn weg naar de juiste balans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-20 18:59

De titel klinkt wel erg heftig, maar ik zal het uitleggen :+

Ik heb nooit al een super zelfbeeld gehad. Ik denk dat de laatste keer dat ik mezelf goed / mooi vond op de basisschool was (ik ben ondertussen 19 jaar). Alleen helaas is het in deze tijd een stuk erger geworden. Er zit iets in me wat redelijk vaak zegt: je bent dik, je bent lelijk, je kan niks, je verpest altijd alles etc. Ondertussen ben ik zo ver dat ik de stem wel geloof en het er ook mee eens ben. Rationeel gezien weet ik ergens wel dat het niet klopt, maar aan de andere kant klopt het toch wel deels.

Het begint mezelf steeds meer te belemmeren en ik voel me steeds ongelukkiger. Ik kan bijvoorbeeld geen relaties aangaan. Ik verpest het eigenlijk altijd. Nu ook weer, eindelijk leek het goed te gaan en nu weet ik niet wat ik nu weer mis heb gedaan, maar het liep weer mis. Ik haat mezelf nu zo intens om alles wat ik doe.

Ik weet dat het niet goed is dat ik mezelf zo onzeker en ongelukkig voel. Daarom heb ik een psycholoog gecontacteerd. Helaas zijn er lange wachtlijsten en kan ik bij de studentpsycholoog pas op 18 december terecht en de normale op 12 januari. Ik heb wel een online programma van de psycholoog meegekregen, maar ik merk dat ik de opdrachten lastig vind en dat ze niet helemaal van toepassing zijn op mijn situatie.

Maar ik weet niet of ik zo lang nog volhoud. Hoewel ik heb geen keus. Ik zal wel moeten. Ik voel me zo verschrikkelijk. Ik ben niet suïcidaal overigens, wees niet bang.

Maar waarom dit topic? Sowieso even van me afschrijven. Ik vis niet naar complimentjes. Dus voel je ook zeker niet verplicht om die te geven. En misschien heeft iemand nog tips wat ik nog zou kunnen doen om mezelf wat minder ongelukkig te voelen?
In ieder geval bedankt voor het lezen.
Laatst bijgewerkt door Maureen95 op 18-01-22 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Topictitel op verzoek van TS aangepast

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed


Movement

Berichten: 1532
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 19:05

Heb je al eens geprobeerd om een positiviteits- dagboekje te gebruiken? Je schrijft elke dag iets positiefs op en 1 keer in de week iets waar je trots op bent. (Trotsheid naar jezelf toe.)

Met een slecht zelfbeeld sla je alleen de negatieve gedachtes op en de positieve gedachtes worden vergeten. Als je je meer gaat focussen op wat goed ging die dag of een complimentje naar jezelf, dan sla je steeds meer de positieve gedachtes op.

ievie

Berichten: 2190
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 19:06

Wat naar te horen dat je je zo voelt. Goed dat je al de stap hebt gemaakt om hulp te zoeken, daar mag je jezelf wel een schouderklopje voor geven!
Misschien kan je de huisarts contacten om te vragen wat hij voor je kan betekenen?


BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 19:06

Wat naar voor je. Ik denk dat je een hele goede stap zet door naar de psycholoog te gaan.

Probeer niet te hard voor jezelf te zijn, empathie voor jezelf is een groot goed voor de rest van je leven. Behandel jezelf zoals je een goede vriendin ook zou behandelen; dan schrik je hoe naar je tegen jezelf doet.

En qua relaties en dingen fout doen: dat zal allemaal vast niet aan jou hebben gelegen. Relaties en daten is tegenwoordig nou eenmaal een slagveld :=

Dikke knuffel, hou vol! :(:)

Kimmie25501

Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Ik haat mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-20 19:09

Movement, hmm dat nog niet. Ik kan het proberen, maar het wordt wel lastig denk ik

Ievie, huisarts heeft me doorverwezen naar de psycholoog

Bedankt verder!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

MirandaMalik

Berichten: 9868
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 19:13

Wat rot dat je je zo voelt.. :(:) Probeer op een eerlijke manier naar jezelf te kijken, objectief, dus niet alleen de dingen uitvergroten die je slecht vindt, maar ook die goed zijn.
Denk bijv aan iemand anders wat je daar leuk en minder leuk aan vindt en probeer dat ook bij jezelf.
Wees lief voor jezelf en oordeel niet te hard!
Iedereen heeft mooie en minder mooie kanten hoor, ik vind sowieso dat het heel goed is dat je er al over nadenkt dat het anders moet en dat je hulp hebt gezocht, dat is niet makkelijk!
Sterkte.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Kimmie25501

Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Ik haat mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-20 19:16

Dank je. Ik weet idd wat je zegt, maar het lukt me niet meer. Ik zou niet weten wat er goed is aan mij.

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Nessie

Berichten: 8564
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 19:22

Accepteer ook vooral dat je niet altijd je goed hoeft te voelen. Probeer jezelf er niet mee te confronteren, probeer neutraal te zijn naar jezelf, het hoeft niet allemaal positief maar ook echt niet allemaal negatief. Geef jezelf die rust, je mag er zijn, je moet er alleen zelf weer in geloven. Hang on there :knuffel:

Eston M. - Carrera - Goldy - Izzy Grey

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 19:22

Wat verschrikkelijk dat je je zo voelt, allereerst.

De wachtlijsten van psychologen zijn inderdaad bizar lang. Zelf ben ik in opleiding, maar ik blijf me erover verbazen en hoop dat dat in mijn toekomstige werk een stuk minder wordt.

Mocht je graag willen praten, kun je me altijd pb'en.

Fedra & Xiomara WH ♥

Instagram: @fedra.xiomara.wh

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6581
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 19:27

Er zijn ongetwijfeld dingen die goed zijn aan jou. Dingen die voor jou misschien heel erg normaal voelen, maar die voor heel veel mensen ook absoluut niet normaal zijn. Als ik snel eventjes door je berichtjes kijk, valt het volgende me bijvoorbeeld al op:
- je bent sociaal en houdt van gezellige dingen, want je doet mee aan de online pubquiz die georganiseerd wordt
- je gaat naar school
- je hebt een paard dat je heel veel liefde geeft
- je geeft anderen tips én reageert zelf heel goed op tips
- je wilt graag leren

Oftewel; genoeg leuke dingen aan jou! :j
En ook nog een hele belangrijke: je hebt om hulp gevraagd. Dat betekent dat je heel sterk bent.

Vervelend dat je zo lang moet wachten voordat je bij de psycholoog terecht kunt, maar wat goed dat je het wel gaat doen! :D Ik denk dat het positiviteitsdagboekje wel een goed idee is, dat leert je om op een andere manier naar jezelf te kijken. Je zou bijvoorbeeld ook anderen eens kunnen vragen wat ze leuk of goed aan jou vinden.

Laatst ben ik voor het eerst in aanraking gekomen met dit 'spel': http://www.schatgravers.com/. Een beetje gemaakt voor kinderen, maar ook absoluut geschikt voor volwassenen. Het is echt een heel leuk en verrijkend kaartspel, dat je op een andere manier naar jezelf en anderen laat kijken.

Succes! :D

1 april, wat een dag! Of toch een nacht?


Volg ons ook op instagram: @elfinadja! <3

Kimmie25501

Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-20 19:29

Bedankt allebei! Dit is wel echt de eerste keer denk ik dat ik me zo ellendig voel. Misschien omdat ik weer een beetje oké was, maar ik er nu achter kom dat dat totaal niet zo is. Op dit moment vind ik ook niet echt dat ik er mag zijn, letterlijk, eerlijk gezegd

ZoeyDercks, misschien heb je nog wat fijne oefeningen voor me vanuit jouw opleiding?

Nadja, wat lief! Dankjewel! Nu moet ik huilen :')

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Kookaburra

Berichten: 5334
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 19:33

Hele grote knuffel van mij :(:) Ik ken het gevoel.
Heb je ooit geknikkert met knikkers in het zand? Als je begint is er nog geen geultje, dus de knikker rolt stroef. Later heb je zo vaak de knikker over dezelfde lijn laten rollen dat er een geul is. De knikker rolt zo naar het potje, door de geul heen.

Dat is ook zo met gedachten. Je hebt twee knikkerpotjes naast elkaar. Als je vaak veel negatieve gedachten hebt, dan heb je het geultje naar die knikkerpot al gemaakt. Dan is het erg makkelijk om in dat potje te knikkeren: ofwel om meer negatiefs te bedenken. De positieve gedachtes gaan naar de andere knikkerpot, maar niet zo vaak. Dus er is geen geultje. Het knikkeren naar de positieve pot gaan stroef. Maar hoe vaker je wat leuks/positiefs/mooi's opschrijft/tekent/voelt/zegt... Hoe mooier het geultje wordt, en hoe makkelijker het knikkeren wordt! En uiteindelijk merk je dat het knikkeren via dat geultje ook makkelijker wordt!
Dus het idee van movement kun je proberen. Kijken of dat bij jou past :)

Kimmie25501

Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Ik haat mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-20 19:36

Wat een mooie uitleg!
Het klinkt zo stom, maar ik vind het zo moeilijk om iets goeds over mezelf te verzinnen. Maar ik ga het proberen!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Nessie

Berichten: 8564
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 19:37

Het is in ieder geval al goed en knap dat je hulp hebt gezocht en het hier hebt uitgeschreven. Dat durft niet zomaar iedereen, dus dat is echt al een goed begin!

Eston M. - Carrera - Goldy - Izzy Grey

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 19:38

Ik vind zelf het G-schema een hele fijne oefening om negatieve/onredelijke gedachten in een andere baan te leiden.

https://images.app.goo.gl/M4FvaCgDnnyDPsQ78

In plaats van deze op een situatie toe te passen kan dit ook op een gedachte :)

Fedra & Xiomara WH ♥

Instagram: @fedra.xiomara.wh

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6581
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 19:38

Je hoeft dat soort dingen echt niet heel groot te maken. 'Ik heb vanochtend mijn tanden gepoetst' of iets dergelijks, kan in het begin ook al heel goed zijn bijvoorbeeld. Er is áltijd iets goeds aan een dag! :)

1 april, wat een dag! Of toch een nacht?


Volg ons ook op instagram: @elfinadja! <3

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 19:41

Nessie schreef:
Het is in ieder geval al goed en knap dat je hulp hebt gezocht en het hier hebt uitgeschreven. Dat durft niet zomaar iedereen, dus dat is echt al een goed begin!


Dit is 100% waar!
De drempel over om hulp te zoeken is groot! Zodra je die stap hebt gezet, ben je al met je voeten over de drempel. Als je hulp wilt, zul je de hulp die je krijgt of gaat krijgen (makkelijker) accepteren.

Immers, iemand die niet geholpen wil worden op mentaal vlak, is erg moeilijk te helpen.

Fedra & Xiomara WH ♥

Instagram: @fedra.xiomara.wh

Anastasia24

Berichten: 2678
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 19:44

Ik vind het zelf een ook een stuk acceptatie. Je kunt jezelf naar beneden halen, dag op dag, maar je komt er niet verder mee. Klinkt hard, maar het is zo. Dus eigenlijk komt de keus dan bij jou, blijf je zo denken of ga je het accepteren en uiteindelijk van jezelf houden? okal lijkt dat heel ver weg.
Op een gegeven moment kom je echt op het punt dat je denkt; Oke, hier zou je het toch mee moeten doen. Hoe l*ullig het soms klinkt. Ofwel; Dit ben ik. Punt.

Dat stemmetje in je houd nooit stil, spreekt alles tegen, ik weet hoe het voelt. Toch is het uiteindelijk de kunst om je kin omhoog te houden en een grote glimlach op te zetten. Maar daar kan niemand je echt in helpen, het begint allemaal in je eigen hoofd. En dat kan wel is een groot gevecht worden. Positief denken is niet 1.2.3 gedaan namelijk. Zo ook met het gevoel dat je van alles verpest. Het is niet zo weg en het is ook echt 'trainen' om die negatieve gedachte uit te zetten en\of om te zetten.

Ik hoop dat je gaat inzien dat ook jij een prachtig iemand bent, want wat vele vast met mij delen, echte lelijkheid zit toch echt van binnen. :knuffel:

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

ievie

Berichten: 2190
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 19:45

Kimmie25501 schreef:
Movement, hmm dat nog niet. Ik kan het proberen, maar het wordt wel lastig denk ik

Ievie, huisarts heeft me doorverwezen naar de psycholoog

Bedankt verder!


Is er een mogelijkheid dat je af en toe met de Ha praat, tot je bij een psycholoog terecht kunt?

Kimmie25501

Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-20 19:47

Bedankt allemaal!

G schema heb ik idd gehad van de psycholoog. Daar ben ik nu alleen wat in vastgelopen, want ondanks een negatieve gedachte is mijn gedrag niet negatief. Ik ga geen dingen vermijden oid. Daarom vind ik het heel lastig om een gebeurtenis oid te bedenken die mis ging, want echte gebeurtenissen gaan niet mis

Ievie, hmm misschien wel idd. Dat ga ik na het weekend voorleggen

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Kookaburra

Berichten: 5334
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 19:51

NadjaNadja schreef:
Je hoeft dat soort dingen echt niet heel groot te maken. 'Ik heb vanochtend mijn tanden gepoetst' of iets dergelijks, kan in het begin ook al heel goed zijn bijvoorbeeld. Er is áltijd iets goeds aan een dag! :)

Precies wat NadjaNadja zegt! Het kan iets kleins en zelfs dagelijks zijn.

En 'ik heb dit topic toch geplaatst' is ook een hele mooie :D Want deze stap is ook al stoer!

Sem_
Berichten: 7754
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 19:52


Kimmie25501

Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Ik haat mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-20 19:54

Bedankt! Dat boek klinkt ook wel goed!
Echt superlief zijn jullie trouwens, zo fijn!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 19:57

Een huisartsenpraktijk heeft vaak ook een praktijkbegeleider. Dat is iets toegankelijker dan een psycholoog, maar die kunnen je wellicht tot je afspraken verlichten.

Mbt g-schema snap ik dat het lastiger toepassen is als je het niet n.a.v. een situatie ervaart. Durf ook nee tegen jezelf te zeggen! Als je in een negatief denkpatroon zit, kan het soms ook gewoon helpen door nee te zeggen. In je hoofd, hard op. Nee! Zo wil ik niet denken.

Zoals je in je op al zegt; rationeel weet je dat het eigenlijk niet zo is. Probeer dat te herhalen. Nee, dit is geen rationele gedachte. En probeer hem wellicht om te denken naar iets neutraal, als positief nog lastig is.

Fedra & Xiomara WH ♥

Instagram: @fedra.xiomara.wh

Janneke2

Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 19:58

Kimmie25501 schreef:
De titel klinkt wel erg heftig, maar ik zal het uitleggen :+

Ik heb nooit al een super zelfbeeld gehad. Ik denk dat de laatste keer dat ik mezelf goed / mooi vond op de basisschool was (ik ben ondertussen 19 jaar). Alleen helaas is het in deze tijd een stuk erger geworden.

...als manlief roept dat hij mij mooi vindt, reageer ik meestal met: 'hopelijk vooral mijn ziel'.
Al heeft het voordelen, een mooi gezicht.

Maar jezelf accepteren, waarderen en respecteren is wel erg belangrijk. :(:)
Naar als dat niet zo gaat! :(:)
Citaat:
Er zit iets in me wat redelijk vaak zegt: je bent dik, je bent lelijk, je kan niks, je verpest altijd alles etc. Ondertussen ben ik zo ver dat ik de stem wel geloof en het er ook mee eens ben. Rationeel gezien weet ik ergens wel dat het niet klopt, maar aan de andere kant klopt het toch wel deels.

Het is naar om te horen, 'dik en lelijk', maar so what? Daar gaat het toch niet om? ;) (Zelfs niet voor wie op zoek is naar een relatie... Echt niet!)

Maar als je verkering net uit is :(:) :(:) :(:) heb je weinig weerstand tegen het soort zinnetjes 'dat het altijd mislukt'.
Self fulfilling prophecy. ;(
Citaat:
Het begint mezelf steeds meer te belemmeren en ik voel me steeds ongelukkiger. Ik kan bijvoorbeeld geen relaties aangaan. Ik verpest het eigenlijk altijd. Nu ook weer, eindelijk leek het goed te gaan en nu weet ik niet wat ik nu weer mis heb gedaan, maar het liep weer mis. Ik haat mezelf nu zo intens om alles wat ik doe.

:(:)
Het slagen van een relatie is mede gebaseerd op jouw relatie met jezelf.
Hoe beter jij in staat bent jezelf te accepteren etc., hoe beter je een ander echt kunt accepteren. Hoe beter jij je eigen emoties begrijpt en kunt handelen, hoe beter je kunt omgaan met de emoties van je partner.

:(:) Dapper dat je een en ander toch geprobeerd hebt, maar laten we zeggen dat de voorbereiding en de omstandigheden niet ideaal waren.
Balen dat het dan misloopt...!!!
...maar de optimist ziet ook kansen. Als jij de relatie met jezelf kunt ontdoen van die sadisten die somehow in jou terecht zijn gekomen, is er veel mogelijk.
(G schema's zijn een leuk spelletje, maar liggen op een ander niveau. Een tijdje wat er mee stoeien kan geen kwaad.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 20-11-20 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Domi_94, GaitMonster, GoogleAdsense, Sneeuwmaan, suus_toes en 27 bezoekers