Als ik dit had geweten dan...

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
996981
Berichten: 9614
Geregistreerd: 16-02-08

Als ik dit had geweten dan...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-20 17:18

Hoi!

Wij gaan binnenkort beginnen met de verbouwing van onze oude woonboerderij *\o/*
Er is sinds de jaren zeventig niets aan gedaan en ongeveer alles moet verbouwd worden. Er worden twee muren verwijderd, er komt een nieuwe keuken, alles wordt gestuukt en geschilderd, nieuwe vloer, nieuwe ramen en kozijnen etc. De bovenverdieping is nog compleet leeg. Hier komt een slaapkamer, inloopkast en badkamer.

Nu hebben een aantal vrienden van ons recent al verbouwd en die gaven ons een aantal tips:

    - De achterwand van de keuken tot het plafond dicht maken i.v.m. stof
    - Een deur tussen slaapkamer en badkamer i.v.m. verschillende gewenste tempraturen in beide ruimtes
    - De kookplaat op het kookeiland in plaats van de kraan, zodat je niet altijd met je rug naar de kamer staat te koken

Ik zelf had dit nooit bedacht, maar vind de tips wel onwijs fijn en nuttig! Nu vroeg ik me af of er bokkers zijn die nog tips hebben rond verbouwen? Wat zou jij anders gedaan hebben als je het van te voren geweten had? Of waar ben je juist blij mee? :)

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8


tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: Als ik dit had geweten dan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 17:23

Heel goed kijken hoe deuren moeten draaien. Maak looplijnen op een plattegrond. Kom je ergens een situatie tegen waar deuren tegen elkaar aan lopen of waar je om een deur heen zou moeten draaien, kies dan voor een andere draairichting (kamer in of juist gang in). Ik heb zo'n fout gemaakt toen ik de aanbouw aan mijn huis heb gezet. Nu vijf jaar later heb ik de deur alsnog omgedraaid, de eerste situatie was te irritant.

Handgemaakt in Nederland: twisted en slanted stijgbeugels. www.groningstuig.nl

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Als ik dit had geweten dan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 17:34

De overloop breed genoeg maken. De vorige eigenaren hebben hem 1.10 gemaakt, wat betekent dat allerlei meubels er net niet, of enkel met je knokkels langs de ruw gestucte muren, door kunnen. 1.5m geeft heel veel meer vrijheid.

Zorgvuldig isoleren, als de mogelijkheid/budget er is vooral ook laten onderzoeken waar de warmtelekken zitten. Je stookt je in een boerderij namelijk arm anders.

Als je de mogelijkheid heb: een serre is heerlijk! 's zomers is dat samen met de keuken zo ongeveer de enige ruimte die we overdag gebruiken. 's winters zitten we juist in de kamer met de haard.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

JudithO

Berichten: 7027
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 17:35

tjaakje schreef:
Heel goed kijken hoe deuren moeten draaien. Maak looplijnen op een plattegrond. Kom je ergens een situatie tegen waar deuren tegen elkaar aan lopen of waar je om een deur heen zou moeten draaien, kies dan voor een andere draairichting (kamer in of juist gang in). Ik heb zo'n fout gemaakt toen ik de aanbouw aan mijn huis heb gezet. Nu vijf jaar later heb ik de deur alsnog omgedraaid, de eerste situatie was te irritant.


Dit is ook een goede met keukenkastjes. Ik zit nu in een huurappartement waarbij ik voor 1 kastje dus een ander kastje open moet doen, omdat de deurtjes elkaar blokkeren...


Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30198
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Als ik dit had geweten dan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 17:40

In de keuken zorgen dat koken en gootsteen niet tegenover elkaar zitten, en ook niet combineren met de koelkast. Dat zijn plekken die je vaak nodig hebt en dan loop je elkaar in de weg.

Koelkast niet naast een buitendeur.

Als je nog iets aan je elektra gaat doen: stopcontacten niet wegstoppen in hoekjes waar je juist meubilair tegen de wand wil hebben staan. Genoeg stopcontacten maken. Lichtknopjes wil je naast de deur hebben.

Isoleren wat je isoleren kan :j

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Als ik dit had geweten dan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 17:46

Als er toch nieuwe vloeren in moeten: zorg voor kabelgoten onder de vloer, voor je TV, je speakers, internetkabels, netwerkkabels, whatever.

996981
Berichten: 9614
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-20 17:51

Bedankt voor de tips zover! Heel nuttig :j het dak is nieuwe en geïsoleerd, er komt overal nieuw dubbel glas in en de vloer wordt geïsoleerd. Muren kunnen helaas niet geïsoleerd, maar we zijn ons wel aan het oriënteren op zonnepanelen in de toekomst.

Naar de deuren gaan we goed kijken! Momenteel is alles nog kleine hokjes dus veel deuren. Dat worden er minder, maar alsnog goed om te kijken dat die logisch geplaatst worden!

De gang is niet zo breed, maar wel breed genoeg. De meubels voor woonkamer en keuken kunnen door de openslaande deuren. De meubels boven wordt iets lastiger, maar wel haalbaar :)

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

996981
Berichten: 9614
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-20 17:51

Ibbel schreef:
Als er toch nieuwe vloeren in moeten: zorg voor kabelgoten onder de vloer, voor je TV, je speakers, internetkabels, netwerkkabels, whatever.

Dat klinkt goed! Kan dat in combinatie met vloerverwarming?

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

Rocamor

Berichten: 10732
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Als ik dit had geweten dan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 17:54

Bij ons wel TS, omdat bij ons de vv niet helemaal tot aan de muur komt

Rockes <3

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 17:55

996981 schreef:
Dat klinkt goed! Kan dat in combinatie met vloerverwarming?


Ja hoor, gewoon dieper leggen.

996981
Berichten: 9614
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-20 17:55

Rocamor schreef:
Bij ons wel TS, omdat bij ons de vv niet helemaal tot aan de muur komt

Oh ja! Logisch. Volgens mij blijft er altijd wel ruimte vrij aan de randen

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

Rocamor

Berichten: 10732
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Als ik dit had geweten dan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 17:56

Oh en als je toch zo'n beetje alles overhoop haalt. Zorg dat je veeeeeel stopcontacten hebt. Kun je nooit genoeg hebben.

Rockes <3

JudithO

Berichten: 7027
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 17:58

Rocamor schreef:
Oh en als je toch zo'n beetje alles overhoop haalt. Zorg dat je veeeeeel stopcontacten hebt. Kun je nooit genoeg hebben.


Mee eens! Wij hadden in ons vorige huis heeeeeel veel stopcontacten in elke kamer en dat is echt fantastisch.

En als je een douche gaat plaatsen, een klapdeur is echt een zegen. Absoluut geen schuifdeur nemen, die lopen er op een gegeven moment uit. Een gemetseld randje in de douche voor je shampoo flessen is ook ideaal.

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 18:13

Elke dag de vaatwasser in en uitruimen is geen pretje, daarom hebben wij m op stahoogte laten plaatsen met nog een lade eronder. Geen idee waarom mensen dat ding zo laag zetten.
En wij hebben een Neff oven waarvan de deur bij het openen onder de oven wegschuift. I-de-aal!

996981
Berichten: 9614
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-20 19:08

GraceZarif schreef:
Elke dag de vaatwasser in en uitruimen is geen pretje, daarom hebben wij m op stahoogte laten plaatsen met nog een lade eronder. Geen idee waarom mensen dat ding zo laag zetten.
En wij hebben een Neff oven waarvan de deur bij het openen onder de oven wegschuift. I-de-aal!

Nooit geweten dat de vaatwasser hoger kan?! Goed om in het achterhoofd te houden! Dankje. Stopcontacten is ook een goede!

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

Morganlefay

Berichten: 8686
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Als ik dit had geweten dan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 19:14

Hou rekening met het feit of je links of rechtshandig ben met het plaatsen van je gasfornuis.
Gebruik handvriendelijke kranen en een Quooker is minder handig dan je denkt( iets met kalk)
O ja denk eraan dat je draagmuren intact houdt, anders ondersteunen.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

996981
Berichten: 9614
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-20 19:16

JudithO schreef:
Rocamor schreef:
Oh en als je toch zo'n beetje alles overhoop haalt. Zorg dat je veeeeeel stopcontacten hebt. Kun je nooit genoeg hebben.


Mee eens! Wij hadden in ons vorige huis heeeeeel veel stopcontacten in elke kamer en dat is echt fantastisch.

En als je een douche gaat plaatsen, een klapdeur is echt een zegen. Absoluut geen schuifdeur nemen, die lopen er op een gegeven moment uit. Een gemetseld randje in de douche voor je shampoo flessen is ook ideaal.


Boven hebben we schuine wanden. Er komt dus een dubbele douche midden in de ruimte. De achterkant betegeld, de voorkant glas en de zijkanten open of deuren twijfelen we nog over i.v.m. kou. In de achterwand willen we inderdaad een “raampje” om spullen op te zetten :j

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

996981
Berichten: 9614
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-20 19:18

Morganlefay schreef:
Hou rekening met het feit of je links of rechtshandig ben met het plaatsen van je gasfornuis.
Gebruik handvriendelijke kranen en een Quooker is minder handig dan je denkt( iets met kalk)
O ja denk eraan dat je draagmuren intact houdt, anders ondersteunen.

Quooker niet handig? -O- dat leek me juist echt top... draagmuren gaan ondersteund worden met stalen balken :)

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

Miriam91

Berichten: 2822
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 19:22

Ik vraag me altijd af hoe handig zo'n vakje in je badkamer is voor je douche spulletjes. Wordt dat niet een grote plakkerige bende met veel kalk? Wij nemen nu gewoon ons potje mee uit de kast de douche in, daarna afdrogen en weer terug de kast in. Houdt je fles/potje schoner en je douche netter.

Mahone <3

996981
Berichten: 9614
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-20 19:24

Miriam91 schreef:
Ik vraag me altijd af hoe handig zo'n vakje in je badkamer is voor je douche spulletjes. Wordt dat niet een grote plakkerige bende met veel kalk? Wij nemen nu gewoon ons potje mee uit de kast de douche in, daarna afdrogen en weer terug de kast in. Houdt je fles/potje schoner en je douche netter.

Geen kans dat mijn vriend dat gaat doen :+
Nu staat alles op de grond. Dat wordt ook een zooitje als je het niet bijhoudt. Maar we houden schoonmaken goed bij :j

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

Ninus
Berichten: 1703
Geregistreerd: 10-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 19:25

Quooker is hier de één van de beste aankopen. We hebben wel een waterontharder, dat scheelt misschien.
Ook hebben wij inductie met geïntegreerde afzuiging, geweldig, nooit meer zo’n lelijk dingen boven je te loeien :+:

Rebel_Jits

Berichten: 5629
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 19:25

In een feestelijke stemming: denk ook aan stopcontacten voor kerstlampjes ofzo! Ik mis er nu dus 1 aan een raam en 1 buiten.

En kijk goed na wbt behangklare en verfklare muren. Onze muren zijn behangklaar. Zelf opschuren en verven betekent dat je dus overal plekjes ziet. Dus weet al wat je wilt qua behangen en verven.

Blij mee: veel kastruimte in de keuken! Onze buren hebben ongeveer dezelfde keuken als wij gekozen, minus 3 hoge kasten langs een muur. Zij hebben daar na een half jaar een gewone kast gezet, om toch meer ruimte te krijgen. Bij ons zijn die van hetzelfde materiaal als de rest van de keuken, ziet er veel mooier uit :7

09/10/2023 <3

996981
Berichten: 9614
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-20 19:26

Ninus schreef:
Quooker is hier de één van de beste aankopen. We hebben wel een waterontharder, dat scheelt misschien.
Ook hebben wij inductie met geïntegreerde afzuiging, geweldig, nooit meer zo’n lelijk dingen boven je te loeien :+:

Daar zitten wij ook naar te kijken. Schoonzusje heeft dat en bevalt haar ook super. Het overwegen waard dus!

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

JudithO

Berichten: 7027
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 19:34

Miriam91 schreef:
Ik vraag me altijd af hoe handig zo'n vakje in je badkamer is voor je douche spulletjes. Wordt dat niet een grote plakkerige bende met veel kalk? Wij nemen nu gewoon ons potje mee uit de kast de douche in, daarna afdrogen en weer terug de kast in. Houdt je fles/potje schoner en je douche netter.


Wij hadden geen vakje, maar echt een soort richel van 10 diep. In een dubbele cabine dus een leuk oppervlak. Qua opgeruimd houden: links mijn zooi, rechts zijn zooi. En als je de douche schoonmaakt gewoon ook een doekje langs dat randje en klaar. Nooit gekke dingen mee gehad.

TS, wat ik ook erg fijn vind zijn lades in de keuken ipv kasten. In een kast heb je vaak moeite om bij de dingen achterin te komen, terwijl je met een la alles kunt zien.

996981
Berichten: 9614
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-20 19:36

JudithO schreef:
Miriam91 schreef:
Ik vraag me altijd af hoe handig zo'n vakje in je badkamer is voor je douche spulletjes. Wordt dat niet een grote plakkerige bende met veel kalk? Wij nemen nu gewoon ons potje mee uit de kast de douche in, daarna afdrogen en weer terug de kast in. Houdt je fles/potje schoner en je douche netter.


Wij hadden geen vakje, maar echt een soort richel van 10 diep. In een dubbele cabine dus een leuk oppervlak. Qua opgeruimd houden: links mijn zooi, rechts zijn zooi. En als je de douche schoonmaakt gewoon ook een doekje langs dat randje en klaar. Nooit gekke dingen mee gehad.

TS, wat ik ook erg fijn vind zijn lades in de keuken ipv kasten. In een kast heb je vaak moeite om bij de dingen achterin te komen, terwijl je met een la alles kunt zien.

Heb je daar niet toevallig een foto van? :) kan me er zo geen voorstelling van maken

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kouwene en 12 bezoekers