[FOTO] Black & White (of: Equine fine-art)

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

[FOTO] Black & White (of: Equine fine-art)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-20 13:50

In 2011 maakte ik al een bokttopic aan, met destijds mijn meer 'creatievere' fotografie experimenten. Waarbij ik paarden tegen witte of zwarte achtergrond fotografeerde, probeerde te experimenteren met poses, etc. Omdat we nu natuurlijk bijna 10 jaar (wow!) verder zijn en ik niet heb stilgezeten, leek het me leuk weer eens een bokttopic te maken met waar ik nu sta! Ik fotografeer inmiddels vaker met donkere dan lichte achtergronden, en wat vaker met flitsers. Het oude topic werkt qua foto's niet meer zag ik ([FK] [FOTO] Equine in Black & White) maar ze staan nog wel online op deze website. (In 2017 was er nog een topic over de expositie van de Paardenkamp met wat creatievere foto's trouwens, maar ik heb foto's daaruit niet in dit nieuwe topic herbruikt.)

Equine fine-art
Tegenwoordig beschrijf ik de foto's wat meer als 'Equine fine art' dan als 'Equine in black & white', omdat ik ook meer kleuren erin laat :D Fine-art is natuurlijk een beetje een vage term om eerlijk te zijn, volgens mij zelfs zonder vaststaande definitie. Dus noem het hoe je het wilt als je een betere term weet :D Voor mij gaat het om het creatieve proces en het out of the box proberen te denken: iets willen maken wat anders is dan het plaatje wat je vaak ziet. Het is niet altijd alleen de oortjes naar voren en het paard van top tot teen uitgelicht. Ik vind het mooi om vormen uit te lichten, een lijnenspel te zien: soms zijn paardenruggen net een soort landschapje <3 Soms is het werken met heel zacht licht, soms juist met harde schaduwen en sterke contrasten. Soms zijn het krachtige en stoere expressies, soms juist een bepaalde zachtheid en soms een nieuwsgierigheid gepaard met voorzichtigheid, de kleine onzekerheid die paarden soms óók kunnen hebben. Een beetje 'alles van het paard is goed, en mooi genoeg.'

Voor komend jaar zijn het mijn persoonlijke doelen om nog meer met kunstlicht te werken, wat abstracter te gaan soms (en dat ook te durven delen: nu ben ik vaak bang dat het niemand aanspreekt haha), en vooral heel veel paarden zo vast te mogen leggen hopelijk :D

Goed, genoeg praatjes, hier de plaatjes :D
Het is geen serie, maar verschillende losse beelden, waardoor de tinten en kleuren per foto kunnen verschillen.

1. Arabier Shakirah van Chess Arabians
Afbeelding

Dit tweeluik was geloof ik mijn eerste keer met twee flitsers experimenteren, deze foto's hangen nu ook in mijn (door corona volledig ongebruikte lol) workshopruimte: https://boktimg.nl/img/m/Ik4oTI.jpg

2. Nog een tweeluik, dit keer van twee verschillende paarden: Carlos & Beauty
Afbeelding

3. Fries FHS Messi
Afbeelding

4.PRE hengst Dulcero
Afbeelding

5. Neapolitano, de enige echte Penny's Shadow, van Thamar:
Afbeelding

6. Dit beeld heeft misschien een beetje een rollkur associatie, maar ik houd ook van hoe in vrijheid je zo de spieren en vormen laat zien in deze pose, met het juiste licht. En dat allemaal dankzij een worteltje :D
Afbeelding

7. En weer wat zachter beeld qua stijl, van arabisch volbloed Caliente... zo heet tijdens de shoot en tegelijk zo zacht. En het omkijken is ook wel één van mijn favoriete poses:
Afbeelding

8. De pose werkt ook goed voor Fjord Jarvik:
Afbeelding

9. En weer mijn andere go-to pose, met de mooie Zorro. Hier onder ook twee linkjes uit dezelfde serie met foto's die anderen misschien meer aanspreken door een andere pose :D
Afbeelding
https://boktimg.nl/img/m/z66QCP.jpg & https://boktimg.nl/img/m/rXHsz1.jpg

10. Charlie vond ik ook zó mooi, met zijn stipjes:
Afbeelding

11. Dit is alweer een 'oudje', volgens mij uit 2014. Het mooiste vind ik dat dit echt een toevallig momentje was!
Afbeelding

12. Terug naar driedubbel donker, de zwarte merrie genaamd Blacky op zwarte achtergrond <3 Haar uitstraling was zo bijzonder altijd, heel wijs en zacht:
Afbeelding

13. Naranjito
Afbeelding

14.En weer een heel ander type paard, reus Ted!
Afbeelding

15. Als afsluiter één van de eigen prinsessen... Mahlika <3
Afbeelding


Laat een reactie achter als je wilt, ik lees ze altijd en waardeer alles enorm :j

En als je dit soort fotografie mooi vindt, zoek dan ook zeker het werk op van alle fotografen die mij inspireren, want wat zij maken... :o <3 : Robert Vavra, Tim Flach, Raphael Macek, Astrid Harrisson, Donna DeMari, Yann Arthus-Bertrand.


Tanya
Berichten: 10082
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 13:57

Amazing <3 die foto van Caliente is denk ik mijn favoriet, zo gaaf. Je hebt echt een groot talent.

maaikemuis
Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 13:59

Geweldig mooi! Het zijn stuk voor stuk kunststukjes <3

Sodeletuut

Berichten: 21299
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO] Black & White (of: Equine fine-art)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 14:13

Foto 11 en 12, wauw! Prachtige foto's!

They explain life to me every day ~
Spoiler:
Zet &if=1 achter een url van een topic, en zie alleen de foto's

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [FOTO] Black & White (of: Equine fine-art)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 14:31

Oh prachtig! Echt platen waar je naar blijft kijken. Zo'n tweeluik (in mijn geval dan drieluik) als foto 2 zou ik zo ik m'n woonkamer hangen. Echt kunst, maar dan met het mooiste onderwerp wat er is.

mariettek

Berichten: 1684
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Re: [FOTO] Black & White (of: Equine fine-art)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 14:39

Prachtig! Dit vind ik echt meerwaarde voor paardenfoto's. Kunst aan de muur, maar dan met een persoonlijk paardenkarakter.

"Nooit gedacht dat ik een Tattoo zou hebben... en het is helemaal zeker, hij gaat nooit meer weg!!" ;)
"Niets is zo prachtig als een Aria!" KLIK! Wie weet waar Elliot van manege Schildknecht is? *KLIK*

Tenno7

Berichten: 2240
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: [FOTO] Black & White (of: Equine fine-art)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 15:50

Echt prachtig!!! Vindt het altijd inspirerend om jou foto's te zien!

Maik79

Berichten: 1255
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 16:48

Ik vind ze kunstig, in de zin van: niet zomaar een foto, maar echt kunst. Als ik dan moet kiezen, dan vind ik nr. 6 en 12 door de lichtval in combinatie met de pose het allermooiste <3

Boontje L2 + 10 | B + 3 | B + 4
Nex Z2 + 2 | B + 1 | B + 3


Duality

Berichten: 3838
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 20:28

Het blijven stuk voor stuk kunstwerken nikki <3 En natuurlijk is 12 m'n favoriet hihi! Mijn sterretje aan de hemel!

6 vind ik ook prachtig, mn blik blijft daar echt even op hangen! <3

boeflover

Berichten: 6041
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: [FOTO] Black & White (of: Equine fine-art)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 20:44

Die laatste foto is duidelijk geïnspireerd naar Vavra. Heb zijn boek in huis en deze zou er zo inpassen, heel erg mooi!

De andere foto’s zijn ook super, het tweeluik van de Shetlanders vooral. persoonlijk ben ik meer fan van je “normale” werk. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat met dit soort afwisselingen je jezelf steeds meer uit kan dagen en jezelf kunt blijven verbeteren.

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Re: [FOTO] Black & White (of: Equine fine-art)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-20 09:22

Heel erg bedankt allemaal voor de enthousiaste en lieve reacties <3
Mooie complimenten echt, bedankt!

Boeflover, wat leuk, heb jij het boek Unicorns I have known? Die wil ik zelf ook nog heel graag :D Ik heb dat werk online gevonden en ben er zeker door geïnspireerd <3 Ik heb zijn boek Vavra's Vision en dat is ook een heel bijzonder werk. Wat me er zo aan aanspreekt is dat je kijkt naar analoge fotografie die soms wel gephotoshopt lijkt, en dat je tegelijk kijkt naar hele 'pure' beelden, bijna rauw, waarbij een tikkeltje onscherpte of ruis totaal niet afdoet aan het plaatje. Tegenwoordig kijken we soms zo naar hoe een foto zo strak en gelukt mogelijk moet zijn, er mag geen korreltje in zitten... terwijl bij zijn foto's het totaal niet stoort maar juist wat toevoegt.

Ik zal dan ook nog maar eens wat van het 'normalere' werk bij elkaar schrapen voor een topic trouwens :D

Flicka12

Berichten: 3111
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: [FOTO] Black & White (of: Equine fine-art)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 09:24

Wauw Nikki zo gaaf! Echt een stukje kunst <3

Flicka (Silberstern x Master Imladris) B+10 L1+12 L2+12 M1+11 M2+11 Z1+3

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Re: [FOTO] Black & White (of: Equine fine-art)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-20 20:45

Dankjewel Berber <3

SnippergroenJarig

Berichten: 6662
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: [FOTO] Black & White (of: Equine fine-art)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 10:18

Zo hee, ik ben er gewoon stil van. Wat een prachtige foto's!

Regenboog, oh Regenboog, gelukkig ben je krom.

Anders heette je Regenstreep, en dat klinkt zo stom. :)


Voorheen bekend als Negerzoen, maar anno 2021 mocht dat niet meer dus dan maar iets dat rijmt.

Marilu
Berichten: 1237
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: [FOTO] Black & White (of: Equine fine-art)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 10:34

Wat een mooie foto's !
Allemaal, maar diegene met - voor mij - de mooiste effecten zijn : 3 de Fries, 8 de Fjord (mooi hoe die zwarte lijn kronkelt), 10 Charlie en 13 Naranjito.

AlwaysH

Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [FOTO] Black & White (of: Equine fine-art)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 10:42

Prachtig!! <3

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

boeflover

Berichten: 6041
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 11:17

NikkiDeKerf schreef:
Heel erg bedankt allemaal voor de enthousiaste en lieve reacties <3
Mooie complimenten echt, bedankt!

Boeflover, wat leuk, heb jij het boek Unicorns I have known? Die wil ik zelf ook nog heel graag :D Ik heb dat werk online gevonden en ben er zeker door geïnspireerd <3 Ik heb zijn boek Vavra's Vision en dat is ook een heel bijzonder werk. Wat me er zo aan aanspreekt is dat je kijkt naar analoge fotografie die soms wel gephotoshopt lijkt, en dat je tegelijk kijkt naar hele 'pure' beelden, bijna rauw, waarbij een tikkeltje onscherpte of ruis totaal niet afdoet aan het plaatje. Tegenwoordig kijken we soms zo naar hoe een foto zo strak en gelukt mogelijk moet zijn, er mag geen korreltje in zitten... terwijl bij zijn foto's het totaal niet stoort maar juist wat toevoegt.

Ik zal dan ook nog maar eens wat van het 'normalere' werk bij elkaar schrapen voor een topic trouwens :D


Ik heb ook Vavra’s Vision in huis. Maar die zijn toch wel bewerkt?? Hoe krijg je een galopperend paard in een afdruk van een hoofd verwerkt zonder fotoshop? Ik weet dat je met belichting en sluitertijd veel kan maar je kunt die toch nooit zo ver zetten dat je eerst een hoofd foto kan maken en dan een rennend paard verderop?

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-20 13:10

Bedankt voor jullie mooie reacties en complimenten :o Ook leuk om te zien welke foto ('s) ieders favoriet is/zijn!

boeflover schreef:
Ik heb ook Vavra’s Vision in huis. Maar die zijn toch wel bewerkt?? Hoe krijg je een galopperend paard in een afdruk van een hoofd verwerkt zonder fotoshop? Ik weet dat je met belichting en sluitertijd veel kan maar je kunt die toch nooit zo ver zetten dat je eerst een hoofd foto kan maken en dan een rennend paard verderop?


Zeker wel bewerkt/gemanipuleerd, maar veel van zijn werk komt echt uit een pre-photoshop tijdperk hoor :D. Dat geldt geloof ik voor zijn eenhoorn foto's ook. Hij bewerkte/manipuleerde beelden op andere manieren, er zijn daar analoog ook verschillende technieken voor, zonder photoshop. Vanaf double exposures (twee foto's over hetzelfde deel van een rolletje maken als het ware) tot na of tijdens het ontwikkelen knutselen. Heb ook ergens een oud boekje (niet van Vavra) liggen met allemaal uitleg over dat soort technieken, van voordat je Photoshop had. Dat vind ik juist zo gaaf!

BigOne
Berichten: 38036
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 13:21

Gewoon mooi!!!! Word tijd dat jij straks je eigen fotoboek uit gaat brengen want je kunt zo in het rijtje namen terecht komen.

Kijk voor de boeken van Vavra eens op amazon, daar staan in ieder geval unicorns boeken op.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

NadineBlabla

Berichten: 2151
Geregistreerd: 23-10-11

Re: [FOTO] Black & White (of: Equine fine-art)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 13:39

zo mooi een genot om naar te kijken <3

''Chaque battement de mon coeur est un je t'aime que je t'envoie''

freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Re: [FOTO] Black & White (of: Equine fine-art)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 17:21

oh wauw Nikki, ik geniet altijd optimaal van je foto's en wat een prachtig topic weer <3

foto 12 is zo sprekend, wauw

https://milavpphotography.mypixieset.com/
Instagram @hannover.biko of @milavp.photographynew :)

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Re: [FOTO] Black & White (of: Equine fine-art)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 18:08

Echt hele gave foto's! <3

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Re: [FOTO] Black & White (of: Equine fine-art)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 21:51

Echt stuk voor stuck prachtige beelden!! En ik snap niet waarom je zo onzeker zou zijn om dit ‘soort foto’s’ te delen :D

Instagram: @nenah_dm @nenahdmdrawings @nenahdmphotography

fall in love with your solitude

savieralover

Berichten: 1700
Geregistreerd: 23-03-09

Re: [FOTO] Black & White (of: Equine fine-art)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 21:58

wauw die zijn echt super vet. Doe je dit in een studio of kom je voor dit soort foto's ook gewoon op stal? Zou het namelijk zeker gaaf vinden mijn paard op zo'n manier vereeuwigd te kunnen krijgen!

Some days just pass by and some days are unforgettable. We can’t choose the reason why but we can choose what to do from the day after. So with that hope, with that determination. Let’s make tomorrow a brighter and better day

Nerootje

Berichten: 2172
Geregistreerd: 29-07-03

Re: [FOTO] Black & White (of: Equine fine-art)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 23:31

Prachtig!!

♥ Nero † 18-2-2012
Diesel ♥ Nog 10 punten verwijderd van het Z :D
Wil jij betaalbare wimperextensions? Check http://perfecteyelashes.simpsite.nl
Voor mooie wimperextensions klik hier!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers