Indringer in weiland paard doet vreemd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KB01
Berichten: 289
Geregistreerd: 18-03-14

Indringer in weiland paard doet vreemd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 21:32

Hallo Bokt,

Een aantal weken geleden is er iemand in mijn weiland geweest. Het hek is opengemaakt en ik vond mijn paarden in een ander stuk land. Hier lagen ook strotouwtjes en mijn merrie had een grote snee van zijkant tot andere zijkant van haar hoofd. Ik heb de wond netjes verzorgd maar het viel mij op dat ze in weken die volgden steeds stijver werd.

Ik heb de dierenarts laten komen en wat testjes laten uitvoeren en ook bloed laten prikken. Op aanraden van de dierenarts heb ik een osteopaat laten komen. Deze zei dat ze overal een beetje vast zat maar dat het er al met al prima uitzag. Ik kreeg het advies om een paar keer per week 20 minuten te stappen aan de hand. Dit heb ik gedaan en we zijn inmiddels een aantal weken verder en ik zie geen duidelijke verbetering.

Ik betrap haar er vaker op dat ze op de grond ligt. Ze staat wel meteen op als ik kom en dit gaat goed. Na het opstaan gooit ze een paar keer haar nek in de lucht, draait ze wat naar links en rechts en komt dan. Het vaker betrappen op liggen kan ook puur toeval zijn hoor en ze ook gaat niet zomaar op een random plek liggen. Het is haar vaste plekje. Op het gras ligt ze ook niet het is alleen in haar avondverblijf. Ik merk dat als ze eenmaal op gang is het lopen veel beter gaat. Ze heeft veel eetlust, hinnikt als ze mij hoort aankomen, en reageert verder actief. Ze is alleen erg stijf en dit lijkt van hogerop in haar lijf te komen.

Ze is 25 jaar en staat 24/7 buiten. Er is ook de mogelijkheid om haar 's nachts op stal te zetten.
Ik heb donderdag een nieuwe afspraak met de dierenarts, maar hoop ook dat jullie advies hebben.
Laatst bijgewerkt door KB01 op 17-11-20 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Indringer in weilang paard doet vreemd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 21:38

En die indringer niet weer gezien? Is toch niet iemand die haar elke keer gaat berijden, strotouwtjes en wonden om het hoofd lijkt op een provisorisch halster.

KB01
Berichten: 289
Geregistreerd: 18-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 21:51

bigone schreef:
En die indringer niet weer gezien? Is toch niet iemand die haar elke keer gaat berijden, strotouwtjes en wonden om het hoofd lijkt op een provisorisch halster.


Ik heb haar inmiddels verhuisd naar mijn eigen stuk en hier is 24/7 zicht op vanaf ons huis. Ik heb haar ook alleen gezet. Dit doe ik natuurlijk liever niet maar ik wil niet dat ze een risico loopt nu. Mijn andere paarden staan aan de andere kant van de omheining. Ik heb ook haar bucas smartex dekens vervangen voor de bucas power turnout high neck variant zodat ze hopelijk meer bewegingsvrijheid heeft. Ik maak mij zorgen om haar omdat het lijkt alsof in het begin haar lichaam even niet mee wilt. Alsof het echt vast of bekneld zit.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 21:56

Wanneer dierenarts en osteopaat niets konden vinden, en niets uit bloedonderzoek kwam, zou ik het nu gaan uitproberen met pijnstillers/ ontstekingremmers. Al is het maar duivelsklauw, gewoon een week of 2 om te kijken of je verschil ziet. Kan zijn dat de indringer heeft geprobeert haar te leiden/ berijden, en zij is gaan hangen in een strotouw-halster, die wond zal er ook niet vanzelf gekomen zijn...
Het kan ook los van de indringer staan, en in omslag van het weer zitten...

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Indringer in weiland paard doet vreemd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 22:11

Als ze 25 jaar is kan het goed zijn dat ze last heeft van artrose. Zeker als ze na bewegen beter gaat lopen.

KB01
Berichten: 289
Geregistreerd: 18-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 22:12

Juut schreef:
Wanneer dierenarts en osteopaat niets konden vinden, en niets uit bloedonderzoek kwam, zou ik het nu gaan uitproberen met pijnstillers/ ontstekingremmers. Al is het maar duivelsklauw, gewoon een week of 2 om te kijken of je verschil ziet. Kan zijn dat de indringer heeft geprobeert haar te leiden/ berijden, en zij is gaan hangen in een strotouw-halster, die wond zal er ook niet vanzelf gekomen zijn...
Het kan ook los van de indringer staan, en in omslag van het weer zitten...



Dit ga ik idd donderdag aan de dierenarts voorleggen. Bedankt

KB01
Berichten: 289
Geregistreerd: 18-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 22:15

belle_boef schreef:
Als ze 25 jaar is kan het goed zijn dat ze last heeft van artrose. Zeker als ze na bewegen beter gaat lopen.


Dit heb ik uiteraard gevraagd. De osteopaat sprak dit tegen en zei dat er weinig atrose in haar lijf zat en dat haar lichaam eigenlijk in een hele goede staat was voor haar leeftijd. Dit probleem is ook pas sinds het incident in het weiland en de grote snee achter haar oren.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 22:17

wat je bij oudere paarden vaak ziet is dat ze stijf worden in de achterhand/ achterbenen.
liggen en rollen gaat dan vaak niet meer zo makkelijk.
ook gaan liggen slapen doen ze wat minder vaak.
soms zie je ook dat ze daarom erg stijf zijn en soms zie je dan ook als ze overdag wat staan te sufffen,/dutten dat ze dan wel in slaap vallen en ze dan soms ook echt omvallen en even blijven liggen slapen voor ze omhoog komen.
goed om alles in de gaten te houden, en inderdaad kan iets tegen pijn soms wel ondersteunend helpen.

oh ja ,artrose kun je echt alleen op röntgenfoto foto zien en een osteopaat kan dat dus niet van buiten af zien.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Indringer in weiland paard doet vreemd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 00:02

Heeft ze geen irritatie of pijn nog aan de plekken waar de wonden zaten? Op het hoofd zitten behoorlijk wat zenuwen.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 00:12

KB01 schreef:
belle_boef schreef:
Als ze 25 jaar is kan het goed zijn dat ze last heeft van artrose. Zeker als ze na bewegen beter gaat lopen.


Dit heb ik uiteraard gevraagd. De osteopaat sprak dit tegen en zei dat er weinig atrose in haar lijf zat en dat haar lichaam eigenlijk in een hele goede staat was voor haar leeftijd. Dit probleem is ook pas sinds het incident in het weiland en de grote snee achter haar oren.


Een osteopaat kan dat niet voelen en van weinig kunnen ze ook veel last hebben.

Sinds enkele weken is het weer ook omgeslagen.
Door stress kunnen kwaaltjes ook verergeren of zichtbaar worden
Laatst bijgewerkt door belle_boef op 18-11-20 00:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 00:22

KB01 schreef:
belle_boef schreef:
Als ze 25 jaar is kan het goed zijn dat ze last heeft van artrose. Zeker als ze na bewegen beter gaat lopen.


Dit heb ik uiteraard gevraagd. De osteopaat sprak dit tegen en zei dat er weinig atrose in haar lijf zat en dat haar lichaam eigenlijk in een hele goede staat was voor haar leeftijd. Dit probleem is ook pas sinds het incident in het weiland en de grote snee achter haar oren.


Jeetje wat schrikken zeg. Een osteopaat zei hetzelfde over mijn merrie, maar die bleek op de röntgen foto helaas ernstig artrose te hebben. Dat kan je van de buitenkant niet zien of voelen. Overbelasting kan symptomen en ontstekingsreacties veroorzaken, wellicht dat dit gebeurd is door het incident ?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 01:16

Een osteopaat die het gaat hebben over veel of weinig atrose is waardeloos. Dat kun je namelijk niet zien van buiten.

Ook in herken het wel bij mijn oude ruin als atrose. Lekker warm houden en toch een beetje in beweging houden.supplementen deden die van mij ook goed.

KB01
Berichten: 289
Geregistreerd: 18-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-20 01:26

Veulen84 schreef:
Heeft ze geen irritatie of pijn nog aan de plekken waar de wonden zaten? Op het hoofd zitten behoorlijk wat zenuwen.


Ik merk verder eigenlijk niets aan haar. Ik mag alles aanraken en buigen/strekken. Voor het incident was er helemaal niets aan de hand. Ze werd nog licht bereden en gelongeerd. Ook hier liep ze zuiver. Ik ga donderdag idd vragen of het handig is om foto's te maken. Zou het trouwens ook aannemelijk kunnen zijn dat er een zenuw of dergelijke bekneld zit?