Singel te klein?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Snoppie
Berichten: 206
Geregistreerd: 17-03-19

Singel te klein?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-20 18:40

Hey bokkers,
Ik wil graag jullie mening weten over mijn singel. Is hij te klein? ik weet het niet namelijk.

Op deze foto lag mijn zadel een beetje raar dus dat even negeren.
Afbeelding

Afbeelding


Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Singel te klein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 18:45

Ik vind de singel persoonlijk niet te klein. Hij zou misschien een klein beetje groter kunnen, maar dan heb je de kans dat de singel weer net te groot is en je niet meer goed kunt aansingelen. Je hebt namelijk niet meer zoveel ruimte tussen de singel en het dekje. Ik zou het zo laten. Als je toch een langere wil proberen kun je wellicht een maatje groter kopen en deze gewoon terug brengen mocht ie te lang zijn.


Poekkie

Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 18:47

Lottekuhh_x schreef:
Ik vind de singel persoonlijk niet te klein. Hij zou misschien een klein beetje groter kunnen, maar dan heb je de kans dat de singel weer net te groot is en je niet meer goed kunt aansingelen. Je hebt namelijk niet meer zoveel ruimte tussen de singel en het dekje. Ik zou het zo laten. Als je toch een langere wil proberen kun je wellicht een maatje groter kopen en deze gewoon terug brengen mocht ie te lang zijn.


Ik ga hierin mee :)

Paardengek in hart en nieren!

Rinskecl
Berichten: 21
Geregistreerd: 22-09-19

Re: Singel te klein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 18:49

ik vind hem ook niet te klein. waarom twijfel je er aan?

L_iek
Berichten: 9663
Geregistreerd: 11-01-07

Re: Singel te klein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 18:54

Ziet er prima uit.

Nielojram

Berichten: 7790
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:41

Als dit paard het been naar voren doet komt zij tegen de gespen van de singel aan.
Heel simpel, dan is je singel tekort.
En de lengte van je dekje behoort geen graadmeter te zijn voor de singel.

TS je hebt zo ongeveer 15 cm over, beide zijden. Dit is wellicht een 55 cm? Reken maar uit :-)

Es war schön.

Daphneeeej

Berichten: 2997
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Singel te klein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:50

Voorkeur heeft om de singel zo hoog mogelijk te doen zodst de ellebogen niet tegen de gespen komen. Wat ik ooit begreep zit er oo die plek ook een overgang tussen pezen/spieren waardoor de singel daar ook kan irriteren als die daar net op eindigt.
Zo te zien kan je makkelijk een langere singel hebben en zoh dat dan ook zeker doen.

Snoppie
Berichten: 206
Geregistreerd: 17-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-20 20:00

Nielojram schreef:
Als dit paard het been naar voren doet komt zij tegen de gespen van de singel aan.
Heel simpel, dan is je singel tekort.
En de lengte van je dekje behoort geen graadmeter te zijn voor de singel.

TS je hebt zo ongeveer 15 cm over, beide zijden. Dit is wellicht een 55 cm? Reken maar uit :-)


Ja dit is een 55 cm inderdaad

Snoppie
Berichten: 206
Geregistreerd: 17-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-20 20:01

Daphneeeej schreef:
Voorkeur heeft om de singel zo hoog mogelijk te doen zodst de ellebogen niet tegen de gespen komen. Wat ik ooit begreep zit er oo die plek ook een overgang tussen pezen/spieren waardoor de singel daar ook kan irriteren als die daar net op eindigt.
Zo te zien kan je makkelijk een langere singel hebben en zoh dat dan ook zeker doen.


Oke dankjewel, ga ik zeker doen

Snoppie
Berichten: 206
Geregistreerd: 17-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-20 20:02

Rinskecl schreef:
ik vind hem ook niet te klein. waarom twijfel je er aan?


Omdat hij hier echt niet hoger kan, dit is de max qua aansingelen en aangezien ik toch een andere singel neem wilde ik het toch even vragen.

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Singel te klein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:46

Als dit een 55 cm is, dan zou ik toch echt voor een 70 cm singel gaan, dat is maar 7,5 cm hoger aan elke kant.

Lees dit topic maar door, staan veel tips in over hoe lang een singel hoort te zijn.
[HAR] Toch maar een andere singel??

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 00:32

Daphara schreef:
Als dit een 55 cm is, dan zou ik toch echt voor een 70 cm singel gaan, dat is maar 7,5 cm hoger aan elke kant.

Lees dit topic maar door, staan veel tips in over hoe lang een singel hoort te zijn.
[HAR] Toch maar een andere singel??


Ik zou dan eerder kijken voor eentje van 65 cm. Ik heb voor mijn paard een 65 en eerder ook een 75 geprobeerd. Dit is 'maar' 10 cm verschil, maar dat is toch al best veel. Ik had ongeveer net zoveel ruimte over als ts en de 75 was toch echt te lang. Maar dat is gewoon een kwestie van proberen.


Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 02:16

Lottekuhh_x schreef:
Daphara schreef:
Als dit een 55 cm is, dan zou ik toch echt voor een 70 cm singel gaan, dat is maar 7,5 cm hoger aan elke kant.

Lees dit topic maar door, staan veel tips in over hoe lang een singel hoort te zijn.
[HAR] Toch maar een andere singel??


Ik zou dan eerder kijken voor eentje van 65 cm. Ik heb voor mijn paard een 65 en eerder ook een 75 geprobeerd. Dit is 'maar' 10 cm verschil, maar dat is toch al best veel. Ik had ongeveer net zoveel ruimte over als ts en de 75 was toch echt te lang. Maar dat is gewoon een kwestie van proberen.


De singel van TS is echt veel te kort.

Afbeelding

Afbeelding

Als je van deze plaatjes uit gaat, snap je wel waarom ik minstens 15 cm langer adviseer.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Poekkie

Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 07:57

Daphara schreef:
Lottekuhh_x schreef:

Ik zou dan eerder kijken voor eentje van 65 cm. Ik heb voor mijn paard een 65 en eerder ook een 75 geprobeerd. Dit is 'maar' 10 cm verschil, maar dat is toch al best veel. Ik had ongeveer net zoveel ruimte over als ts en de 75 was toch echt te lang. Maar dat is gewoon een kwestie van proberen.


De singel van TS is echt veel te kort.

[ [url=m/y04KuE.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/yPO1L6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als je van deze plaatjes uit gaat, snap je wel waarom ik minstens 15 cm langer adviseer.


Zie ik dat verkeerd of is de hand op dat onderste plaatje ongeveer gelijk met de onderrand van TS haar zadel? Dan kan dat toch niet uitkomen?

15 cm is echt wel heel veel. Dan zal je de gespen op de rand van de zadeldoek hebben of zelfs daarboven. Dat lijkt me ook niet wenselijk. Veel overschot is er immers niet.

Paardengek in hart en nieren!

Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Singel te klein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:25

Ik begrijp wat je zegt Daphara, maar ik denk dat het bij dit paard icm met het zadel en het dekje waarschijnlijk niet mogelijk is. Er is gwn niet zoveel ruimte over voor een langere singel. In theorie is het niet helemaal ideaal, maar ideaal ga je het ook niet krijgen door zo'n lange singel te kopen, dan kan je gewoon weg niet meer aansingelen.


Flicka12

Berichten: 3111
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: Singel te klein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:30

Heet je paard toevallig Yosemite? Ze heeft volgensmij bij ons op stal gestaan :j

Volgensmij is je singel prima zo! Bij een maat groter is hij te lang denk ik...

Flicka (Silberstern x Master Imladris) B+10 L1+12 L2+12 M1+11 M2+11 Z1+3

Snoppie
Berichten: 206
Geregistreerd: 17-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-20 14:06

Flicka12 schreef:
Heet je paard toevallig Yosemite? Ze heeft volgensmij bij ons op stal gestaan :j

Volgensmij is je singel prima zo! Bij een maat groter is hij te lang denk ik...


Ja dat klopt, nu hernoemd naar jinx

Flicka12

Berichten: 3111
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 14:13

Snoppie schreef:
Flicka12 schreef:
Heet je paard toevallig Yosemite? Ze heeft volgensmij bij ons op stal gestaan :j

Volgensmij is je singel prima zo! Bij een maat groter is hij te lang denk ik...


Ja dat klopt, nu hernoemd naar jinx

Grappig, mooi om te zien dat ze een goed plekje heeft gekregen! :j

Flicka (Silberstern x Master Imladris) B+10 L1+12 L2+12 M1+11 M2+11 Z1+3

Maddy_Paola

Berichten: 1325
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Singel te klein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 14:29

Ik denk dat bij deze singel het beeld sowieso vertekent door de passantjes boven de gespen, wat daphara zegt is niet zo raar, maar dan wel een singel zonder passanten boven de gespen nemen, dat scheelt ook alweer een heel stuk, dat vind ik zelf ook t jammere aan de prolite/ fairfax, je hebt daardoor best veel 'loze' afstand

Paola ❤ elke dag met haar is een cadeautje [o]

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 16:28

Poekkie schreef:
Daphara schreef:

De singel van TS is echt veel te kort.

[ [url=m/y04KuE.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/yPO1L6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als je van deze plaatjes uit gaat, snap je wel waarom ik minstens 15 cm langer adviseer.


Zie ik dat verkeerd of is de hand op dat onderste plaatje ongeveer gelijk met de onderrand van TS haar zadel? Dan kan dat toch niet uitkomen?

15 cm is echt wel heel veel. Dan zal je de gespen op de rand van de zadeldoek hebben of zelfs daarboven. Dat lijkt me ook niet wenselijk. Veel overschot is er immers niet.



Afbeelding

Rood is waar de gespen nu zitten, groen is waar ze horen te zitten. Op de originele foto kun je goed zien dat het zeker 3 gaatjes betreft, dat is (afhankelijk van het merk) 9 cm per kant en dat = 18 cm

TS zegt nu een 55 cm singel te hebben, lengte wordt tussen de gespen gemeten, dus naar 70 cm is niet zo’n gekke gedachte. Maar inderdaad is het zoals Maddy_Paola zegt, het is in dit geval verstandig om voor een singel te gaan met de gespen op het uiteinde van de singel.
Mocht TS voor een singel zonder bont gaan, dan kan misschien 65 cm ook al voldoende lengte geven, maar ik zou alsnog 70 cm adviseren, liever te lang dan te kort.

Het kan helemaal geen kwaad dat een singel iets op het dekje ligt, het kan wel kwaad als een singel te kort is en op het verkeerde punt drukt.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram


Poekkie

Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Singel te klein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 16:40

@Daphara: ik heb een singel gehad die tot zo ver kwam, en dan het bont een stuk op het dekje. Zowel voor mij als voor mijn paard bleek dat niet comfortabel en de singel is dan ook weer omgeruild voor een kortere.

Paardengek in hart en nieren!

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 16:49

Poekkie schreef:
@Daphara: ik heb een singel gehad die tot zo ver kwam, en dan het bont een stuk op het dekje. Zowel voor mij als voor mijn paard bleek dat niet comfortabel en de singel is dan ook weer omgeruild voor een kortere.


Met 70 cm komt ze nog niet op het dekje, mits ze een singel kiest met de gespen op het uiteinde van de singel.
De dekjes zijn op de foto’s ook niet in de kamer getrokken, dus ook daar valt nog enkele centimeters te winnen.

Ik vind persoonlijk het belang van een goed passende singel belangrijker dan het dekje. Dus als zou blijken dat de ES dekjes te lang zijn voor de nieuwe singel, dan zou ik als eigenaar kiezen voor een dekje dat korter valt.

Maar zoals ik al zei, volgens mij zal het echt wel uitkomen.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Singel te klein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 16:54

Slechts een beetje offtopic :+

Het is mij opgevallen dat de meeste dressuursingels maar tot 75 cm gaan, bij een groter paard heb je eigenlijk een 80 0f 85 cm singel nodig wil je niet het probleem krijgen wat in dit topic genoemd wordt (gesp in de elleboog).

Ik heb nog geen langere dressuursingel kunnen vinden dus als iemand nog iets weet dan hou ik mij aanbevolen :-)

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 16:59

Apple schreef:
Slechts een beetje offtopic :+

Het is mij opgevallen dat de meeste dressuursingels maar tot 75 cm gaan, bij een groter paard heb je eigenlijk een 80 0f 85 cm singel nodig wil je niet het probleem krijgen wat in dit topic genoemd wordt (gesp in de elleboog).

Ik heb nog geen langere dressuursingel kunnen vinden dus als iemand nog iets weet dan hou ik mij aanbevolen :-)


Er zijn echt genoeg singels tot 85 cm te vinden.
Hier mijn “ukkie” met de 85 cm Rossner Comfort.

Afbeelding


In dit topic kun je foto’s van je huidige singel posten en er eventueel bij zetten wat je zoekt, dan zoeken we vrolijk met je mee.

[HAR] Toch maar een andere singel??

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Nielojram

Berichten: 7790
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 18:46

Daphara schreef:
[ [url=m/kEydYV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Rood is waar de gespen nu zitten, groen is waar ze horen te zitten. Op de originele foto kun je goed zien dat het zeker 3 gaatjes betreft, dat is (afhankelijk van het merk) 9 cm per kant en dat = 18 cm

TS zegt nu een 55 cm singel te hebben, lengte wordt tussen de gespen gemeten, dus naar 70 cm is niet zo’n gekke gedachte. Maar inderdaad is het zoals Maddy_Paola zegt, het is in dit geval verstandig om voor een singel te gaan met de gespen op het uiteinde van de singel.
Mocht TS voor een singel zonder bont gaan, dan kan misschien 65 cm ook al voldoende lengte geven, maar ik zou alsnog 70 cm adviseren, liever te lang dan te kort.

Het kan helemaal geen kwaad dat een singel iets op het dekje ligt, het kan wel kwaad als een singel te kort is en op het verkeerde punt drukt.




Nielojram schreef:
Als dit paard het been naar voren doet komt zij tegen de gespen van de singel aan.
Heel simpel, dan is je singel tekort.
En de lengte van je dekje behoort geen graadmeter te zijn voor de singel.

TS je hebt zo ongeveer 15 cm over, beide zijden. Dit is wellicht een 55 cm? Reken maar uit :-)


Dat zeg ik :o

@apple, dan zou ik in de maatwerk hoek gaan zoeken, weet zeker dat een Daaleman, of elk ander zichzelf respecterend merk graag een langere dressuursingel wil maken. Ik weet dat Stubben het in ieder geval doet.

Es war schön.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Aragorn2005, Drico, GrapeshotBot, Karintich, Trendiction en 13 bezoekers