Hard gaan bij aanspringen in de galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bettine83

Berichten: 3
Geregistreerd: 07-02-17

Hard gaan bij aanspringen in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-20 11:29

Beste bokkers,
Sinds mei dit jaar heb ik een paard gekocht wat L2 klaar was. Nu gaat alles heel goed behalve het aanspringen in de galop. Hij wil dan alleen maar hard gaan. We rijden hem op de volte omdat hij dan minder vaart kan maken. Hij loopt netjes aan de teugel. De achterhand zit er goed onder. En ook aan de longe vertoont hij dit gedrag niet. Het is vooral de linker galop maar ik denk dat hij dit doet omdat het zijn makkelijke kant is. Als ik dan een aantal grote voltes heb gereden dan krijg ik hem wel terug in het normale tempo. Maar als hij de kans krijgt dan gaat hij weer. Heeft iemand een idee waarom hij dit gedrag vertoont. En wat ik eraan kan doen om dit eruit te krijgen. Hij heeft trouwens sind een 1,5 maand ook een nieuw zadel aangemeten gekregen dus hier kan het niet aan liggen.

Anoniem

Re: Hard gaan bij aanspringen in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 11:40

gewoon nog niet goed bevestigt in de galop, of u hebt de voorbereiding naar het aanspringen anders dan bij de vorige ruiter,
overleggen met uw instructie, die ziet wat er gebeurd en hoe u dat kunt veranderen/verbeteren

sjouk_L

Berichten: 368
Geregistreerd: 10-05-10
Woonplaats: Berlicum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 11:52

Het zou kunnen dat je het paard blokkeert om aan te galopperen met je zit, als hij dan uiteindelijk galoppeert zal hij alleen maar hard kunnen. Als je beenhulpen verder duidelijk en subtiel genoeg zijn, dan kan het goed zijn dat het paard meer gewend is om de zit aan te galopperen, of dat jou zit verhinderd dat hij aan galoppeert.

Veel ruiters gaan iets voorover zitten in het aangalopperen, maar juist daarmee hinder je je paard. Een goede instructeur moet je hiermee verder kunnen helpen.

Wat de moeite waard is om te proberen is om aan te galopperen zoals dat vaak met jonge paarden gebeurt. Als het paard het dan wel netjes doet, dan ligt het niet aan het aangalopperen zelf.

Ga eens op het verkeerde been lichtrijden aan het begin van de lange zijde, dit blijf je doen, dus niet gaan doorzitten. Rijdt dan de hoek in aan het einde van de lange zijde en geef dan met je been de galophulp. Je blijft ondertussen lichtrijden en iets achterover zitten. Nu zou het paard eenvoudig aan moeten galopperen, pas als het paard galoppeert blijf je in het zadel zitten.

Als het aangalopperen beter gaat, zullen ook de eerste voltes beter gaan en langzamer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 11:53

Het kan best zijn dat ie ergens niet lekker zit. Maar het kan ook aan jou liggen. Bevestiging kan ontbreken. Kan aan veel dingen liggen.

Je zou natuurlijk altijd een fysio of iets dergelijks langs kunnen laten komen. Dat kan nooit kwaad. Ga bij jezelf na of jij misschien iets verkeerd doet (teveel energie er in, teveel been etc)

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 11:57

Waarschijnlijk vindt hij juist de linkergalop moeilijker waardoor hij niet aan wil/kan springen.
Zou hem op de kleine volte los maken, dan moet de achterhand wel meedoen en dan een duidelijke galophulp (ik moest m'n sporen echt even goed gebruiken, een paar keer toen kon hij normaal aanspringen). Bij aanspringen gelijk door naar een grote volte, bij hard gaan draven weer terug naar de kleine volte. Of vanuit schouderbinnenwaarts aanspringen. Aanspringen is moeilijker dan zich uit harde draf in galop laten vallen, dat moet je oefenen zodat ze daar handig en worden en sterker.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Re: Hard gaan bij aanspringen in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:04

Een paard wat L2 kan lopen kan ook in galop. De kans is groot dat het probleem bij de ruiter ligt. Het gebeurt heel veel dat de ruiter gaat spannen vervolgens wordt er dan gezegd "het paard wil niet in galop". Nee. Zo werkt het niet.

Ga eens zorgen dat je echt ontspannen zit. Doorzitten, of op het verkeerde been licht rijden. Op het moment dat jij op je best zit geef je de hulp en spring je aan. Dus niet straks in de hoek bij A, nee NU. Geen tijd over laten om weer te gaan spannen.

Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:21

Als het paard L2 klaar is, ligt het waarschijnlijk aan de ruiter. Rijdt er voor de grap wel eens iemand anders op?

Ik had hetzelfde probleem met mijn paard, die ooit ZZL geklasseerd is geweest. Met geen mogelijkheid in galop te krijgen, alleen maar hard draven en sterk worden. Wat blijkt nu ik weer les heb gehad: Ik gooi mijn schouders naar voren. Paard gaat dus keurig in een uitgesterkte draf lopen zoals ze geleerd heeft ipv aangalopperen zoals ik wil. Na een paar oefeningen dat ik op mijn kont moest blijven zitten, springt ze weer vlekkeloos aan.

Is er iemand (instructrice het liefst, of iemand anders) die vanaf de grond mee kan kijken? Kleine dingen gebeuren vaak zonder dat je het doorhebt, maar kunnen wel de oorzaak zijn.

Janneke2

Berichten: 22746
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Hard gaan bij aanspringen in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 13:50

Wat voor type paard is het, en hoe oud...?

bettine83

Berichten: 3
Geregistreerd: 07-02-17

Re: Hard gaan bij aanspringen in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-20 17:23

Allemaal alvast bedankt voor jullie reacties.

Ik denk dat ik het wat verkeerd heb uitgelegd.

Hij springt weldegelijk aan in de galop en reageert hierbij goed op mijn hulpen. Met instructie zijn we bezig om de hulpen te verkleinen zodat hij niet een startschot krijgt om te gaan zeg maar. Als hij dan is aangesprongen begint hij te stuwen met zijn voorbenen. En wil dan alleen nog maar hard gaan. Na 2 a 3 grote voltes komt hij weer terug in zijn normale tempo. Maar hier moet ik wel veel moeite voor doen. Ook moet ik dan opletten dat ik niet te veel los laat anders doet hij het weer opnieuw.

Er hebben verschillende ruiters opgezeten maar hij doet het bij iedereen.

We hebben ook geprobeerd vanuit de stap aan te galloperen omdat hij dan minder vaart heeft. Ook hierbij doet hij het. Vanuit schouderbinnen kan ik zelf nog niet denk ik. Maar kan het eens proberen.

Hij is een 10 jarige kwpner (sorento)

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 17:58

Je kan je paard hals laten strekken in galop, blijf wel altijd contact houden, maar houd hem in die zin niet op de rem.

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Hard gaan bij aanspringen in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 18:29

Bij het longeren doet hij dit niet he? Al geprobeerd wat er gebeurt als je er tijdens het rijden een longe aan hangt, zodat de ruiter even alleen passagier is en geen hulpen hoeft te geven? Om uit te sluiten of het aan de hulpen ligt (waar jullie al mee bezig zijn) of misschien toch het ruitergewicht / de balans onder het zadel.

GabberGill

Berichten: 5721
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 18:39

ruiterfoutje, meer kan ik er niet van maken

Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 18:45

Mijn eerste gevoel is dat het niet goed aangeleerd is, met wat spanning erbij en te lang zijn gang hebben laten gaan. Wees duidelijk en zorg dat het niet bij jou vandaan komt (houding, spanning, knijpen en vooral blijven ademhalen!) een paard is nu eenmaal een vluchtdier. Doe kleine stukjes, schouders los en vooral adem blijven halen en belonen wanneer hij het goed doet. Succes, komt vast goed! (Was hij bij de verkoop L2 niveau wat betreft trainen of echt met wedstrijden?

bettine83

Berichten: 3
Geregistreerd: 07-02-17

Re: Hard gaan bij aanspringen in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-20 19:41

@ Famke Y. Echt wedstrijden. Ik heb totaal geen spanning als ik op hem rijd dus dat scheelt al. Wat ik wel raar vind is dat hij het op de rechterhand wel goed doet en de linkerhand niet.

@gabber gill. Wel raar... 6 verschillende ruiters, 1 paard en allemaal hetzelfde probleem.

@Jorine V. Dat is wel een idee om dit te proberen. Thnx.

@Heidi_Wilco. Als ik dat doe gaat hij onderuit denk ik. En naar mijn mening doe je dit pas als je de arbeidsgalop goed onder controle hebt en je paard genoeg balans heeft om jou te dragen en normaal galopeert

@Sjouk _L. Bedankt. Ik hoop dat ik hier iets aan heb. Mijn instucteur en ik zijn hier ook mee bezig. Om hem meer vanuit de zit aan te laten galoperen en minder vanuit de hulpen. Maar wat bedoel je precies met het aan galoperen hoe ze dat bij jonge paarden doen. Want hier heb ik 0 ervaring in.

Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Re: Hard gaan bij aanspringen in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 21:33

Dan zou ik er een fysiotherapeut erbij halen denk ik. Je hebt nu een goed passend zadel dus dat is top. Houdt hij ook zijn of haar staart aan 1 kant? Dat die niet mooi recht naar beneden hangt maar naar recht of links trekt?

GabberGill

Berichten: 5721
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Hard gaan bij aanspringen in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 21:45

De 6 ruiters las ik overheen.

Dan zou ik een osteo laten komen en kijken of er miss iets knelt.

Of hij heeft dit gedrag gecreƫerd door ruiterfoutje van vorige eigenaar.

Veel mensen laten hun paard de galop in rennen.

xChanelx
Berichten: 1921
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Hard gaan bij aanspringen in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 21:55

Hoe krijg je hem terug naar de rustige galop? Op zit, teugels, de volte, simpelweg na een paar rondjes rennen? Kun je hem terugnemen naar draf ook als hij zo hard gaat?
Het klinkt op basis van wat je schrijft alsof je hem vooral remt met je handen/teugels namelijk, maar misschien is dat niet zo. Omdat je schrijft "opletten dat ik niet teveel loslaat".
Ook ben ik benieuwd of je in stap en draf bijv. met hals strekken of zelfs lange teugel ook verandering van tempo hebt.

Al met al veel vragen, maar allemaal om het wat te verduidelijken en gerichter tips te kunnen geven :)

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Hard gaan bij aanspringen in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:36

Mij lijkt het een balansprobleem/stijfheid.
Een paard van dit niveau kan ook van stap direct naar galop, ten minste, bij mij wel.
Ik verwacht dat of je paard lichamelijk last heeft, of er mist een stuk basis.
Om hier verder iets zinnigs over te kunnen zeggen heb ik in ieder geval bewegende beelden nodig! :)

boemel

Berichten: 8395
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:43

bettine83 schreef:
Allemaal alvast bedankt voor jullie reacties.

Ik denk dat ik het wat verkeerd heb uitgelegd.

Hij springt weldegelijk aan in de galop en reageert hierbij goed op mijn hulpen. Met instructie zijn we bezig om de hulpen te verkleinen zodat hij niet een startschot krijgt om te gaan zeg maar. Als hij dan is aangesprongen begint hij te stuwen met zijn voorbenen. En wil dan alleen nog maar hard gaan. Na 2 a 3 grote voltes komt hij weer terug in zijn normale tempo. Maar hier moet ik wel veel moeite voor doen. Ook moet ik dan opletten dat ik niet te veel los laat anders doet hij het weer opnieuw.

Er hebben verschillende ruiters opgezeten maar hij doet het bij iedereen.

We hebben ook geprobeerd vanuit de stap aan te galloperen omdat hij dan minder vaart heeft. Ook hierbij doet hij het. Vanuit schouderbinnen kan ik zelf nog niet denk ik. Maar kan het eens proberen.

Hij is een 10 jarige kwpner (sorento)


Mijn 11 jarige merrie (M1 dressuur)wil ook graag hard.
Heb het idee dat als het achterbeen er goed onder is, het beter wordt.

Dus wijken op AC lijn en bij aankomst hoefslag aangaloperen maakt haar galop ruimer en rustiger.
Misschien helpt t jouw paard ook.