Dekken op 3 jaar om groei af te remmen. Waar of niet waar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Dekken op 3 jaar om groei af te remmen. Waar of niet waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-20 13:02

Hallo iedereen

Heb een paar oude topics over gevonden maar zonder bewijzen of het uitspaak waar is. Dus zijn er fokkers die speciaal geprobeerd hebben om hun te grote merrie op 3 jarige leeftijd laat dekken om de groei af te remmen tot gewenste groei? Lukt dat of niet?


NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Dekken op 3 jaar om groei af te remmen. Waar of niet waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 13:06

Ik ken het vooral als 2 jarige merries die gedekt worden om de groei af te remmen.
Ze krijgen het veulen dan dus op 3 jarige leeftijd.

Of het helpt weet ik overigens niet.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 13:09

Ik heb mijn merrie met 2.5 bijna 3 laten dekken.
Maar niet perse om de groei af te remmen.
Ze is ook 1.83 geworden. Dus kan je helaas niet helpen met dat het werkt.

cp112

Berichten: 14708
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 13:18

NatasjavE schreef:
Ik ken het vooral als 2 jarige merries die gedekt worden om de groei af te remmen.
Ze krijgen het veulen dan dus op 3 jarige leeftijd.

Of het helpt weet ik overigens niet.



Zo ken ik het inderdaad ook.
Of het daadwerkelijk helpt is niet te verklaren natuurlijk, want hoe zo'n dier uitgegroeid zou zijn als ze niet gedekt was is niet na te gaan.

Persoonlijk vind ik het not done. Hoe fysiek "af" ze ook lijken.

Stal van 't Heideveld
' t Heideveld Horse Transport. Paardentaxi en internationaal transport.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Dekken op 3 jaar om groei af te remmen. Waar of niet waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 13:37

Het is niet waar. Ze worden zo groot als ze genetisch bepaald zijn. Tenzij je ze echt geen eten geeft.


Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Dekken op 3 jaar om groei af te remmen. Waar of niet waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 14:22

Een paard laten dekken om de groei af te remmen, waarom zou je dat willen? Als het paard door de dracht minder hard groeit, is dat feitelijk omdat de merrie dan de bouwstenen tekort is gekomen om te groeien tot de grootte die voor haar bedoeld was. Lijkt me niet erg gezond.

Lijkt me daarnaast voor een paard in de groei überhaupt niet goed om zo'n zware buik mee te dragen (wat doet dat met de rug?).

There's nothing that you cannot do, when the horse becomes a part of you.

SaraViavia

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Dekken op 3 jaar om groei af te remmen. Waar of niet waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 14:24

Ik weet ook dat het gedaan wordt voor bijvoorbeeld de fokkerij. Dus het zal misschien wel helpen, maar ik ben het er niet mee eens in elk geval

Trotse eigenaar van 9 superpony's en 2 toppaarden

Ibiat (v. Rabiat Z) dressuur M1+2 springen 1.10m +22

Anomien

Berichten: 7300
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 15:18

janderegelaa schreef:
Het is niet waar. Ze worden zo groot als ze genetisch bepaald zijn. Tenzij je ze echt geen eten geeft.


Hier ooit een rund te vroeg gedekt. Super knullig en niet zoals het hoorde. En werd het ook nog eens te laat ontdekt.

Diertje beviel gewoon, kwam mee. Daarna toch aan de kleine kant, niet meer drachtig te krijgen en viel enorm in op melkgift.

Die is geslacht... dus kan je niet vertellen of ze uiteindelijk toch was bijgetrokken. Maar achter bleef ze in die 2 jaar erna wel!

Mama van mijn lieve meisjes

lonimma
Berichten: 118
Geregistreerd: 21-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 15:21

Ruim 20 jaar geleden werd ons dat ook verteld toen onze Friese merrie richting 170 ging. Dus gedekt met een hengst die klein fokt (en toevallig erg goed paste)

Merrie is 173 geworden, het hengstveulen 177

Niet echt geholpen dus, en dat klein fokkende ook niet ;-)

Spoiler:
Z1 + 5

sportfokker
Berichten: 605
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Dekken op 3 jaar om groei af te remmen. Waar of niet waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 16:39

Stal Roelofs dekte destijds de merries altijd op tweejarige leeftijd, zodat ze na twee veulens de sport in konden zonder dat ze meteen te oud waren. Die merries werden wel goed gevoerd zodat er geen tekorten ontstonden en groeiden normaal uit, het duurde alleen iets langer

Vulina

Berichten: 6464
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 22:46

janderegelaa schreef:
Het is niet waar. Ze worden zo groot als ze genetisch bepaald zijn. Tenzij je ze echt geen eten geeft.


En zelfs dat betwijfel ik. Ik kreeg ooit een mega magere 2 jarige binnen, is nu 1.70 op 7 jarige leeftijd.

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
Fokadvies voor dressuur paarden

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 22:59

Vulina schreef:
janderegelaa schreef:
Het is niet waar. Ze worden zo groot als ze genetisch bepaald zijn. Tenzij je ze echt geen eten geeft.


En zelfs dat betwijfel ik. Ik kreeg ooit een mega magere 2 jarige binnen, is nu 1.70 op 7 jarige leeftijd.


Maar dan heeft hij toch in een flink deel van zijn groeipotentiaal gewoon wel eten gehad? Ze groeien door tot 7 jaar en die groterds zelfs wel tot 8 jaar.

Zou je hem tot zijn 6e hebben laten verhongeren, dan was hij waarschijnlijk wel kleiner gebleven.

Wij hebben een paard overgenomen dat door een gebitsprobleem (diastema's) en niet aangepast voer broodmager was, een zwaar warmbloed met de uitstraling van een windhond met een veel te groot hoofd.

Hij was toen we hem kochten ruim 4.5 jaar en had er al een jaar last van, maar was het laatste half jaar wel erg verslechterd. Hij is nog van 1.70 naar 1.80 gegroeid in ons bezit.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Brainless

Berichten: 29659
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Dekken op 3 jaar om groei af te remmen. Waar of niet waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 00:36

Bij een vroege dracht kan de groei tijdelijk stagneren omdat er meer voedingstoffen naar het veulen gaat.
Die stagnatie wordt daarna weer ingehaald.
Wel is nu de vraag of het wel goed is voor de merrie, want ook bepaalde bouwstoffen die de merrie zelf hard nodig heeft voor ontwikkeling van oa goede botten/pezen/gewrichten gaan naar het veulen en die (tijdelijke) tekorten kunnen op latere leeftijd voor meer blessures zorgen.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Dekken op 3 jaar om groei af te remmen. Waar of niet waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 18:02

Of het echt slecht is weet ik niet. Een merrie word rond 10 maand/ 1 jaar al hengstig. In het wild word zo'n 1 echt wel gedekt.. klein of groot , daar denkt een hengst vast niet overna.

Hier een merrie gedekt met 3 jaar. Was als 3 jarige 160 cm. Nu 5 jaar en 165 cm. Als ik wat naar haar lijn kijk is het niet heel raar, moeder oma overgrootoma en alles rond de 150/155/160. Haar vader is dan bijna 180 en al die afstammelingen zijn eigenlijk ook wel groot.

Ik denk zelf niet dat vroeg dekken de groei belemmerd. Met hengsten is er ook zoiets dat ze na het castreren ineens groeien

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 21:22

Kabayo schreef:
Of het echt slecht is weet ik niet. Een merrie word rond 10 maand/ 1 jaar al hengstig. In het wild word zo'n 1 echt wel gedekt.. klein of groot , daar denkt een hengst vast niet overna.

Hier een merrie gedekt met 3 jaar. Was als 3 jarige 160 cm. Nu 5 jaar en 165 cm. Als ik wat naar haar lijn kijk is het niet heel raar, moeder oma overgrootoma en alles rond de 150/155/160. Haar vader is dan bijna 180 en al die afstammelingen zijn eigenlijk ook wel groot.

Ik denk zelf niet dat vroeg dekken de groei belemmerd. Met hengsten is er ook zoiets dat ze na het castreren ineens groeien

En ook dat klopt niet.

s0173957

Berichten: 5382
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Dekken op 3 jaar om groei af te remmen. Waar of niet waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 21:30

Nope. Zullen iets minder in de breedte gaan wel.

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

Vulina

Berichten: 6464
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Dekken op 3 jaar om groei af te remmen. Waar of niet waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 21:48

Ook niet _O- Ze ontwikkelen wel andere spieren dan ruinen is mijn ervaring, maar uiteindelijk is de training hetgene wat ervoor zorgt hoe een hengst ontwikkeld, incl natuurlijke aanleg.

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
Fokadvies voor dressuur paarden

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Dekken op 3 jaar om groei af te remmen. Waar of niet waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 22:07

Het klinkt inderdaad als een fabel, maar ik heb geen ervaring met die stelling ;)

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

tengeltje11
Berichten: 7078
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Dekken op 3 jaar om groei af te remmen. Waar of niet waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 22:15

In denk dat je alles in de realiteit moet zien.

In het wild of semi wild worden merries idd gedekt en drachtig van zodra ze geslachtsrijp zijn. Maar dat is ook het enige wat ze doen in hun leven. Staan bv ook nooit stil op stal, zijn tegen einde winter vaak enorm mager en dan weer extreem vet einde voorjaar,....

Merries die hier vroeg drachtig worden, worden altijd anders gehouden dan in het wild en daarnaast zijn er gewoon bitter weinig paarden die echt hun hele leven enkel voor de fok dienen.

Los daarvan geloof ik ook niet dat het de groei afremt, hoogstens wat vertragen mss.

Een merrie dekken op 2, als ze puur der hele leven dekmerrie is en voor de rest goed gehouden, daar zie ik geen graten in.
Merrie dekken op 2 om dan daarna te gaan inrijden... lijkt me nefast voor haar gezondheid...

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 22:22

Ik ken een merrie die had met 5 jaar drie veulens gehad en was 1.62 officieel gemeten. Dezelfde merrie is met 10 jaar nogmaals officieel gemeten en was toen 1.72. 10 cm gegroeid dus na haar 5e en heeft na haar 5e geen veulens meer gehad. De groei was duidelijk gestagneerd door de veulens maar ze is uiteindelijk wrs even groot geworden als dat ze zou zijn geworden zonder veulens. Alleen later.

Waarom zou je de groei af willen remmen?

lessen in bewustzijn, Rebalancingsessies en hulp met paarden icm centered riding.
http://www.mensenbewustzijn.nl

Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Re: Dekken op 3 jaar om groei af te remmen. Waar of niet waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-20 10:57

Dank u wel iedereen voor de reacties. Iemand die ik ken heeft zijn merrie laten dekken om de groei af te remmen. Ik heb ook veel gehoord bij aantal mensen vroeger maar weet niet of het waar is.
Ik heb een jaarlingmerrie die ook flink aan de maat is maar noodzaak om te dekken om groei af te remmen is dus niet nodig. Dus gewoon op 3 jarige leeftijd zadelmak maken en op 3,5 a 4 jaar doorrijden. Maar eerst de labels behalen op merriekeuring en dan zien we wel. Nu staat ze op opfok en blijft daar tot ze over 2,5 jaar is.

StalMelyn

Berichten: 1995
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 11:09

Wat wordt bedoeld met de groei remmen?

Wordt bedoeld dat de merrie niet groot moet uitgroeien en kleinder blijft
of
Dat ze niet te snel groot uitgroeit maar langzamer de uiteindelijke maat krijgt?

Welsh NWR ruin Naud Melyn ~ Welsh WPBR/NRPS ruin Fier Melyn
Welsh B premie/sterhengst Pytron's Brenin
Welsh B merrie Cadlanvalley Flamboyant Oife ~ Welsh B merrie Pipp

Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-20 11:11

StalMelyn schreef:
Wat wordt bedoeld met de groei remmen?

Wordt bedoeld dat de merrie niet groot moet uitgroeien en kleinder blijft
of
Dat ze niet te snel groot uitgroeit maar langzamer de uiteindelijke maat krijgt?


Dat de merrie minder groot wordt dan normaal. Dus ipv 175 wordt dan 172 cm.

Maar het is dus een fabel


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BrandWatchBot, DWensink, SuperMinx en 39 bezoekers