Dak stal geïsoleerd of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LaDonna75

Berichten: 2142
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Dak stal geïsoleerd of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-20 11:22

De titel zegt het al, moet het dak van de paardenstal worden geïsoleerd of niet? De situatie: een nieuw te bouwen stal, het huidige idee is een schuurmodel voor 5 boxen en een zadelkamertje, met aan de buitenkant halve deuren bij elke stal. Is het dan nodig/zinvol het dak te isoleren, of voldoet golfplaat? Wie heeft een zinnig antwoord?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 11:25

Ja altijd zinvol. Hier blijft de inloopstal in de zomer lekker koel door een dak van sandwichpanelen :j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34631
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 11:29

De zomers worden steeds warmer. Dus ik zou zeker isoleren :j

justdjen

Berichten: 322
Geregistreerd: 10-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 11:30

Ik zou het juist niet doen.
Paarden geven veel warmte af, door het dak te isoleren hou je veel warmte binnen en wordt het snel vochtig binnen.

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Dak stal geïsoleerd of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 11:34

Absoluut wel doen. Onder golfplaten daken wordt het 's zomers binnen makkelijk 40-50 graden. En dat koelt echt niet af 's nachts. Wil je paarden overdag binnen kunnen houden omdat ze op de wei geen schaduw hebben, dan is een koele stal zeker nodig. En 's winters is het ook fijn, dan bevriezen je waterleidingen minder snel.

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:05

juist zonder isolatie blijft het heel vochtig, druppels condens

altijd isoleren, scheel heel veel in temperatuur in de zomer

en lekker altijd goed ventileren

Zick_Zack

Berichten: 51
Geregistreerd: 27-05-20

Re: Dak stal geïsoleerd of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:10

Wel isoleren, houdt de warmte beter buiten tijdens de hete zomers en in de winter blijft het een stuk aangenamer binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:23

justdjen schreef:
Ik zou het juist niet doen.
Paarden geven veel warmte af, door het dak te isoleren hou je veel warmte binnen en wordt het snel vochtig binnen.

Klopt maar dat vocht gaat dan juist condenseren op ongeisoleerde platen. Krijg je regen binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:26

Voor constructie zijn geisoleerde platen zoals sandwichpanelen ook super handig qua montage. Ze zijn zelfdragend en kunnen behoorlijke overspanningen hebben. Daarnaast zijn ze beloopbaar.

Volgens mij maakt het qua prijs tegenwoordig ook niet meer zo gek veel verschil tussen geisoleerd en ongeisoleerd. Wij hebben gewoon de standaard 40/70 panelen.

Poekkie

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:30

Wij hebben niet geisoleerde platen en dat geeft idd condens. Bij ons niet zo heel veel omdat we ze alleen ‘s nachts gebruiken en overdag verluchten, maar zelf zou ik in het vervolg toch voor isolatie kiezen.

In de zomer is het idd erg heet. 50 graden is overdreven, maar toch te warm om comfortabel in te blijven staan. (Voor mensen hierover vallen: in de zomer worden onze stallen puur gebruikt als opslag, paarden staan alleen in de winter ‘s nachts binnen)

Marie72

Berichten: 176
Geregistreerd: 30-11-11
Woonplaats: Achterhoek

Re: Dak stal geïsoleerd of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:47

Wij hebben een geïsoleerde stal. Naast dak ook spouwmuren. Er zitten 4 boxen in met buitenluiken, een wasplaats en zadelkamer. Het is zomers inderdaad heerlijk koel en 's winters behaaglijk. De luiken staan bijna altijd (aan één kant) open of, als er wind opstaat, op kiepstand. Nog steeds heel blij mee. Het is trouwens wel een hoge stal, nok zo'n 7 meter denk ik. Voldoende inhoud (en ventilatie natuurlijk) is denk ik wel belangrijk, zeker als je er wat meer paarden hebt staan.

Bravie
Berichten: 85
Geregistreerd: 05-03-13
Woonplaats: vlimmeren (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:56

Wij hebben geen geisoleerde platen maar wel platen met een condensdoek aan de onderkant. Hier ben ik wel heel tevreden van. Er zitten ook enkele lichtplaten tussen die natuurlijk deze condensdoek niet hebben en op deze plaatsen drupt er wel regelmatig water naar beneden.
Moest ik het opnieuw doen zou ik misschien wel geisoleerde platen leggen. Voornamelijk om de warmte in de zomer beter buiten te houden, al weet ik niet wat het effect op de condens is.

LaDonna75

Berichten: 2142
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Dak stal geïsoleerd of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-20 14:26

Dank voor de antwoorden. Dat van de condens is wat ik ook gehoord heb, dat zonder isolatie je veel meer last hebt van condens. Ventilatie zal er voldoende zijn, 5 buitenluiken. Qua hoogte mogen qwe max 5 meter hoog bouwen.