De tweede fase voor jouw veulen

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marjo

Berichten: 37155
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

De tweede fase voor jouw veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-20 07:33

*Bokt.nl / Bokt wiki
Algemeen
Door Marjo

Afbeelding
Jonge paarden in een opfok. Foto: Marjo


De tijd van het jaar is weer aangebroken om de veulens van de merrie te gaan scheiden. Maar waar gaat het veulen dan heen? De meeste eigenaren zullen voor hun veulen een geschikte opfok zoeken. Maar hoe ziet dat eruit? En waar moet je dan rekening mee houden?

Een opfok is bedoeld voor jonge paarden die na de scheiding met hun moeder in groepsverband verder zullen opgroeien. De gedachte achter een opfok is dat een veulen leert hoe het met andere paarden om moet gaan. Van zijn soortgenoten leert hij een heleboel dingen wat op latere leeftijd ook in de omgang met mensen ten goede komt. Vaak staan jonge paarden in de opfok vanaf 6 maanden tot maximaal 3 jaar en wordt er een splitsing gemaakt tussen hengsten en merries.
In sommige opfokken lopen er ook oudere paarden tussen de jongere dieren, zodat er een mix ontstaat in de leeftijd.

Bij veel opfokbedrijven is het zo dat de jonge paarden 's winters op stal staan, in bijvoorbeeld een grote inloopstal. In de zomer staan ze dan meestal 24/7 buiten. Per opfok verschilt dit, maar het is wel belangrijk dat de jonge paarden genoeg ruimte hebben om te rennen en te spelen.

Wanneer je het veulen naar de opfok brengt, is het wenselijk dat het dier al veel in handen is geweest. Dat betekent dat het halstermak is en zijn voetjes kan optillen voor de hoefsmid. Ook zorg je er voor dat de entingen op orde zijn.
Daarnaast is het belangrijk dat het veulen niet meer afhankelijk is van moedermelk, maar volledig zelfstandig ruwvoer en brokken kan eten.

Wanneer je het veulen naar de opfok brengt, is het belangrijk dat het daar al gelijk soortgenoten heeft zodat het niet alleen staat. Zo laten veel stallen de veulens tegelijk komen, zodat er koppels gevormd kunnen worden. Op deze manier kan het paard met een maatje wennen aan de nieuwe stal voordat het de grote groep in gaat.

Het is belangrijk dat je een opfok zoekt die voldoet aan jouw wensen en waar jij je fijn bij voelt, maar tegelijkertijd er rekening mee houdt hoe het paard zich ontwikkelt in zijn eerste levensjaren. Een goede start, is immers het halve werk.


agee

Berichten: 767
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 09:28

Leuk een leerzaam stukje, maar voor mijn gevoel komt dit veel te laat.
Volgens mij is het overgrote deel van de veulens inmiddels al gespeend.
Denk dat dit stukje meer waarde zou hebben gehad eind september of begin oktober ipv half november.


Anomien

Berichten: 7301
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 09:36

Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd omdat het niet voldeed aan de regels van Voorpagina Nieuws
Laatst bijgewerkt door Muiz op 16-11-20 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd

Mama van mijn lieve meisjes

Mrs_Midnight

Berichten: 332
Geregistreerd: 19-06-17

Re: De tweede fase voor jouw veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 09:45

Jammer dat er totaal niet wordt gesproken over opties als natuurlijk afspenen en in een gemengde kudde opgroeien, wat veel minder stress oplevert voor het paard zelf en daardoor vaak fijnere karakters vormt op den lange duur. Opfok is doorgaans m.i. niet meer dan een kleuterklasje dat van elkaar moet leren.....

Blessed with chocolate everyday!!

Marjo

Berichten: 37155
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-20 09:50

Mrs_Midnight schreef:
Jammer dat er totaal niet wordt gesproken over opties als natuurlijk afspenen en in een gemengde kudde opgroeien, wat veel minder stress oplevert voor het paard zelf en daardoor vaak fijnere karakters vormt op den lange duur. Opfok is doorgaans m.i. niet meer dan een kleuterklasje dat van elkaar moet leren.....


Dat is zeker wel een interessant punt! Ik ga die eens noteren om later eens uit te werken :D

_Gerdien_
Berichten: 668
Geregistreerd: 03-10-11

Re: De tweede fase voor jouw veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 10:08

Inderdaad mosterd na de maaltijd zo’n stuk. Het is al half november. De meeste stallen verwachten de veulens per 1 oktober.

Hier loopt het veulen nog bij de merrie. Hij speelt veel met een oudere ruin.
Met de merrie ga ik overal heen. Het veulen blijft achter bij de andere paarden. Geen stress en een stabiel jong dier.

Two feet move your body. Four feet move your soul
B+11 (PR 197,5) / L1+11 (PR 188) L2+10 (PR 204)

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: De tweede fase voor jouw veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 10:16

Jeetje mina, alsof mensen met veulens na het lezen van dit stuk denken: shit, dat wist ik helemaal niet. Nou dank je wel, Bokt, ben ik weer mooi te laat. :')

Marjo

Berichten: 37155
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-20 10:17

Gini schreef:
Jeetje mina, alsof mensen met veulens na het lezen van dit stuk denken: shit, dat wist ik helemaal niet. Nou dank je wel, Bokt, ben ik weer mooi te laat. :')


Sorry!

Leerpuntje wel voor de volgende keer. Hopelijk vinden jullie het wel leuk om te lezen :D

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: De tweede fase voor jouw veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 10:21

Nergens voor nodig om je te excuseren, Marjo. Ik vind de reacties over dat dit stuk te laat komt gewoon tenenkrommend en dan gaat mijn sarcasme-modus soms aan.
Het is een leuk, hapklaar stukje info. Voor sommigen waarschijnlijk inderdaad geen nieuwe info, voor anderen dan wel weer leuk.

AlwaysH

Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 11:09

Gini schreef:
Nergens voor nodig om je te excuseren, Marjo. Ik vind de reacties over dat dit stuk te laat komt gewoon tenenkrommend en dan gaat mijn sarcasme-modus soms aan.
Het is een leuk, hapklaar stukje info. Voor sommigen waarschijnlijk inderdaad geen nieuwe info, voor anderen dan wel weer leuk.


Voor de beginnende fokkers onder ons, mensen die zich oriënteren, een prima stuk. Je kan dit natuurlijk elk moment van het jaar googelen en dan op dit Bokt stuk uitkomen.

Een opfok kan trouwens toch compleet verschillen? Ik heb wel eens gemengde kuddes voorbij zien komen, met pony’s en paarden van verschillende leeftijden. En dat werd alsnog een opfok genoemd.

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

dblijham
Berichten: 1802
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: De tweede fase voor jouw veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:01

Hier blijven de veulens thuis met de hun bekende nanny en manny en gaan de moeders een tijdje logeren bij een lieve vriendin van mij. Momenteel staat haar merrie bij mij om dezelfde reden. We vertroetelen de mama's op hun vakantieadres en tegelijkertijd hebben ze veel afleiding omdat ze op een andere plek en met andere paarden staan. Ondertussen zijn de veulens lekker op hun eigen vertrouwde plekje en worden ze verder opgevoed door de paarden uit hun eigen kudde.
Zodra de merries goed droog staan en de veulens zich er bij hebben neergelegd kan moeders ook weer naar huis.
Dit uiteraard pas op het moment dat moeder en kind er aan toe lijken te zijn. De merrie die nu bij mij staat teerde enorm in en heeft eerst nog 3 weken overdag met kind gelopen en in de nacht in de box ernaast. Veulen sliep daar met een ander veulen.

Gimmick11

Berichten: 1098
Geregistreerd: 29-07-08

Re: De tweede fase voor jouw veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 13:37

Jeetje wat een eenzijdig artikel.

Ben blij dat ik m’n veulentje lekker thuis kan houden, samen met haar moeder en mijn andere paard.
Geen drama van scheiden en abrupt afspenen.
Ze staan ieder in hun eigen stal en overdag met z’n drietjes in de paddock.
Veulen wordt opgevoed door de twee merries, ideaal.

Afbeelding

Twinkel (Welsh) en Evita (Gelders) en Taiga (v. Next Level ‘23)

Twinkel & Skylar:
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1992855

Vulina

Berichten: 6464
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 08:24

Leuk stukje over opfok :) wanneer je een goede, ervaren opfok kiest, heb je er alleen maar profijt van :j

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
Fokadvies voor dressuur paarden

Willemiens

Berichten: 931
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 15:51

Leuk stuk!
Ik verwacht volgend jaar mijn eerste veulen dus bedankt voor de bruikbare informatie +:)+


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bellatrix, Bytespider, cariena1, FCSA, SemrushBot, YandexBot en 3 bezoekers