Hengstkeuze Just wimphof x ampere

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
gewoonmarie

Berichten: 1135
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Hengstkeuze Just wimphof x ampere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-20 16:38

Voor mijn 2,5 jarige merrie ben ik me aan het oriënteren op een hengst om haar mee te dekken.

Afbeelding

Afbeelding

Het is een Just Wimphof x ampere x Nero

Ze heet Nelly furtado.
Ze is niet super groot, nu denk ik 1.58

Ik wil een Kwpn hengst om een leuk, bruikbaar dressuurpaard uit te fokken.
Als ze een hengst geeft zal die voor de verkoop zijn, en een merrie zal mogen blijven als 2e fokmerrie. Al zou ik die ook in de sport uitbrengen.

Ik ben heel benieuwd naar jullie suggesties. :D

Mojototojr x UB40 x Houston
Nelly Furtado d-oc Just Wimphof x ampere x Nero
Oops I did it again Flynn X Lord Loxley X zeoliet
Starlight Mowgli VOD X Nelly Furtado


gewoonmarie

Berichten: 1135
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Re: Hengstkeuze Just wimphof x ampere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-20 19:10


Mojototojr x UB40 x Houston
Nelly Furtado d-oc Just Wimphof x ampere x Nero
Oops I did it again Flynn X Lord Loxley X zeoliet
Starlight Mowgli VOD X Nelly Furtado


Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Hengstkeuze Just wimphof x ampere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 20:42

Daar zou ik voorlopig nog niet aan denken. Ze is nog zo jeugdig. Ik zou eerst eens kijken hoe ze uitgroeit.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

gewoonmarie

Berichten: 1135
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Re: Hengstkeuze Just wimphof x ampere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-20 23:09

Ja ik snap wat je bedoeld, maar het gaat sowieso de komende 5 maanden niet gebeuren. Maar ik vind het wel fijn om me voor te bereiden en goed te oriënteren.
Uiteraard zal ik me tegen die tijd ook laten adviseren door de da wat betreft mijn paard zelf.

Mojototojr x UB40 x Houston
Nelly Furtado d-oc Just Wimphof x ampere x Nero
Oops I did it again Flynn X Lord Loxley X zeoliet
Starlight Mowgli VOD X Nelly Furtado

Aimee

Berichten: 11795
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Hengstkeuze Just wimphof x ampere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 08:48

Deze merrie gaat nog wel groeien. Over een half jaar ziet ze er alweer heel anders uit.

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstkeuze Just wimphof x ampere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 08:56

Mooi lijntje komt ze uit, uit de moederlijn van Ravel en Showtime.

Wat zijn de verbeterpunten? hoe zijn de gangen?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 09:02

de komende tijd benutten om hengstenkeuringen te gaan bekijken, daar krijg je de beste info, is nu met de corona wat lastig maar er is veel digitaal te zien

lees de rapporten waarop hengsten goed gekeurd zijn daar staan de plussen en minnen in vermeld

hou IBOP uitslagen in de gaten, geeft veel informatie - kijk er wel een beetje doorheen - want deze paarden zijn optimaal klaar gestoomd voor de keuring, geeft niet altijd een objectief beeld maar wel een beeld of hengsten b.v. groter fokken


https://www.horses.nl/fokkerij/kwpn-ver ... engsten-3/



zo zijn er van alle hengsten afstammingsraporten, in combinatie met het goedkeuringrapport veel informatie,

https://www.kwpn.nl/vo-voorjaar-2018 (met beelden)

https://www.horses.nl/fokkerij/kwpn/afs ... en-teleur/

gewoonmarie

Berichten: 1135
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-20 09:31

Elisa2 schreef:
Mooi lijntje komt ze uit, uit de moederlijn van Ravel en Showtime.

Wat zijn de verbeterpunten? hoe zijn de gangen?


Haar verbeterpunten zit hem vooral in het voorbeen. Daar zit geen bijzondere beweging.
Er lijkt veel kracht van achter te zitten. (Ook als je naar de lijnen kijkt.)
Haar beenstand ziet er goed uit.
Ik vind haar op deze stand foto wel een wat neerwaartse romp hebben, maar ik vraag me af wat daar nog aan bijtrekt in haar groei. Omdat zo ook overbouwd is op dit moment.
Haar karakter is fantastisch, heel lief. Haar broer en zussen zijn dat ook, haar oudste zus laiza minelli, is tot nu toe de enige die ook onder het zadel is (leeftijd) die doet het heel goed. Is een tikkeltje ril. Maar geen gekke dingen. Nelly lijkt dat niet te zijn, schrikt nu nergens van. (Maar is natuurlijk nog niet onder het zadel)
Haar moeder is ook een lief paard, onder het zadel wel vlug.
Het leuke is dat we nog bij de fokker op stal staan, minelli staat daar ook en haar jongere broer en zusje ook.

Mojototojr x UB40 x Houston
Nelly Furtado d-oc Just Wimphof x ampere x Nero
Oops I did it again Flynn X Lord Loxley X zeoliet
Starlight Mowgli VOD X Nelly Furtado

gewoonmarie

Berichten: 1135
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-20 09:36

MCE schreef:
de komende tijd benutten om hengstenkeuringen te gaan bekijken, daar krijg je de beste info, is nu met de corona wat lastig maar er is veel digitaal te zien

lees de rapporten waarop hengsten goed gekeurd zijn daar staan de plussen en minnen in vermeld

hou IBOP uitslagen in de gaten, geeft veel informatie - kijk er wel een beetje doorheen - want deze paarden zijn optimaal klaar gestoomd voor de keuring, geeft niet altijd een objectief beeld maar wel een beeld of hengsten b.v. groter fokken


https://www.horses.nl/fokkerij/kwpn-ver ... engsten-3/



zo zijn er van alle hengsten afstammingsraporten, in combinatie met het goedkeuringrapport veel informatie,

https://www.kwpn.nl/vo-voorjaar-2018 (met beelden)

https://www.horses.nl/fokkerij/kwpn/afs ... en-teleur/


Dankje, ik ben ook inderdaad wel veel aan het kijken en zoeken en heb een paar hengsten in m’n hoofd.
Ik ben vooral benieuwd of dezelfde hengsten geadviseerd zullen worden. Of dat ik het helemaal verkeerd bekijk.
Ik over leg het ook met haar fokker, die echt wel veel ervaring heeft. Maar dat is wel maar 1 mening en ik zou graag meerdere willen weten. :)

Mojototojr x UB40 x Houston
Nelly Furtado d-oc Just Wimphof x ampere x Nero
Oops I did it again Flynn X Lord Loxley X zeoliet
Starlight Mowgli VOD X Nelly Furtado

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 09:42

gewoonmarie schreef:
Elisa2 schreef:
Mooi lijntje komt ze uit, uit de moederlijn van Ravel en Showtime.

Wat zijn de verbeterpunten? hoe zijn de gangen?


Haar verbeterpunten zit hem vooral in het voorbeen. Daar zit geen bijzondere beweging.
Er lijkt veel kracht van achter te zitten. (Ook als je naar de lijnen kijkt.)
Haar beenstand ziet er goed uit.
Ik vind haar op deze stand foto wel een wat neerwaartse romp hebben, maar ik vraag me af wat daar nog aan bijtrekt in haar groei. Omdat zo ook overbouwd is op dit moment.
Haar karakter is fantastisch, heel lief. Haar broer en zussen zijn dat ook, haar oudste zus laiza minelli, is tot nu toe de enige die ook onder het zadel is (leeftijd) die doet het heel goed. Is een tikkeltje ril. Maar geen gekke dingen. Nelly lijkt dat niet te zijn, schrikt nu nergens van. (Maar is natuurlijk nog niet onder het zadel)
Haar moeder is ook een lief paard, onder het zadel wel vlug.
Het leuke is dat we nog bij de fokker op stal staan, minelli staat daar ook en haar jongere broer en zusje ook.


dan zou ik zoeken naar een hengst die zelf een ruime schouder/voorbeen heeft, kijk bij de nakomelingen of hij dat ook vererft (moederrapport niet onbelangrijk)

dresjoepie

Berichten: 2511
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Hengstkeuze Just wimphof x ampere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 09:44

Wat zie je graag anders in het voorbeen? Meer knie actie of echt vanuit de schouder?

MariekeS_

Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 09:48

Mijn reactie was hetzelfde als SuzanneF.
Niet alleen omdat ze jeugdig is maar ook omdat je nu zo weinig kan zeggen van verbeterpunten qua bouw. Het komt best nauw op exterieur als je gericht wil verbeteren en iets als een bovenlijn valt nu niet te beoordelen en de beweging zal nu niet optimaal zijn.
Wat je zelf ook al aangeeft is schouder vrijheid lastig als je nog overbouwd bent.

Soms zie je merries op deze leeftijd die al heel af zijn. Een snelle blik op de maat in de moederlijn zegt mij dat deze nog veel gaat veranderen. Het zou me niet verbazen als er nog wel 8-10cm bij gaat komen.

Het is wel heel prettig dat je met de fokker kan sparren. Op papier is ze zeker interessant!


TROY (2019) & LAYS (2014)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 09:53

gewoonmarie schreef:
MCE schreef:
de komende tijd benutten om hengstenkeuringen te gaan bekijken, daar krijg je de beste info, is nu met de corona wat lastig maar er is veel digitaal te zien

lees de rapporten waarop hengsten goed gekeurd zijn daar staan de plussen en minnen in vermeld

hou IBOP uitslagen in de gaten, geeft veel informatie - kijk er wel een beetje doorheen - want deze paarden zijn optimaal klaar gestoomd voor de keuring, geeft niet altijd een objectief beeld maar wel een beeld of hengsten b.v. groter fokken


https://www.horses.nl/fokkerij/kwpn-ver ... engsten-3/



zo zijn er van alle hengsten afstammingsraporten, in combinatie met het goedkeuringrapport veel informatie,

https://www.kwpn.nl/vo-voorjaar-2018 (met beelden)

https://www.horses.nl/fokkerij/kwpn/afs ... en-teleur/


Dankje, ik ben ook inderdaad wel veel aan het kijken en zoeken en heb een paar hengsten in m’n hoofd.
Ik ben vooral benieuwd of dezelfde hengsten geadviseerd zullen worden. Of dat ik het helemaal verkeerd bekijk.
Ik over leg het ook met haar fokker, die echt wel veel ervaring heeft. Maar dat is wel maar 1 mening en ik zou graag meerdere willen weten. :)


wil je jonge of oudere en bewezen hengsten gebruiken? smaken verschillen heel erg en nu kiezen is lastig omdat deze merrie nog kan groeien, zijn haar zussen al wel een keer gedekt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 09:57

Elisa2 schreef:
Mooi lijntje komt ze uit, uit de moederlijn van Ravel en Showtime.

Wat zijn de verbeterpunten? hoe zijn de gangen?


via welke moederlijn

gewoonmarie

Berichten: 1135
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Re: Hengstkeuze Just wimphof x ampere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-20 10:03

Ik denk (hoop) ook wel dat er nog 10cm bij gaat komen.

Haar zus laiza minelli is nu drachtig, dus daar zien we nog niks van.

Ik zou inderdaad een hengst met meer knie actie erbij willen.

Mijn voorkeur gaat meer uit naar een jonge hengst maar hoeft niet van deze jaargang te zijn. Mag best een paar jaar ouder.

Mojototojr x UB40 x Houston
Nelly Furtado d-oc Just Wimphof x ampere x Nero
Oops I did it again Flynn X Lord Loxley X zeoliet
Starlight Mowgli VOD X Nelly Furtado

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 10:07

gewoonmarie schreef:
Ik denk (hoop) ook wel dat er nog 10cm bij gaat komen.

Haar zus laiza minelli is nu drachtig, dus daar zien we nog niks van.

Ik zou inderdaad een hengst met meer knie actie erbij willen.

Mijn voorkeur gaat meer uit naar een jonge hengst maar hoeft niet van deze jaargang te zijn. Mag best een paar jaar ouder.



als deze merrie een ruime schouder heeft kan knie iets toevoegen, vaak zie je dan veel knieactie en weinig voorwaarts,

anders zou ik eerder voor 'n ruime schouder kiezen omdat deze ervoor zorgt dat het voorbeen meer vrijheid krijgt,

zou de hengstenkeuze voor haar zus niet passen (weet niet welke dat is is)

gewoonmarie

Berichten: 1135
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Re: Hengstkeuze Just wimphof x ampere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-20 10:12

Ik weet zo niet uit mijn hoofd waar zij drachtig van is. Ik ga het navragen als ik op stal ben :)

Mojototojr x UB40 x Houston
Nelly Furtado d-oc Just Wimphof x ampere x Nero
Oops I did it again Flynn X Lord Loxley X zeoliet
Starlight Mowgli VOD X Nelly Furtado

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 10:15

gewoonmarie schreef:
Ik weet zo niet uit mijn hoofd waar zij drachtig van is. Ik ga het navragen als ik op stal ben :)


dan kun je er een afstammelingen rapport bij halen en kijken wat de hengst bij uw merrie zou kunnen
verbeteren

paardje2013
Berichten: 1851
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Re: Hengstkeuze Just wimphof x ampere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:20

Leuke merrie die gaat nog wel wat groeien. het is ver weg familie van mijn merrie

Ze is een Ravel x Laomedon en drachtig van Vaderland.

gewoonmarie

Berichten: 1135
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-20 22:29

paardje2013 schreef:
Leuke merrie die gaat nog wel wat groeien. het is ver weg familie van mijn merrie

Ze is een Ravel x Laomedon en drachtig van Vaderland.


Ja dat verwacht ik ook wel hoor, mijn 3 jarige ruin is ook veel te veel gegroeid deze zomer :') is al 1,69 en hij groeit nog lekker door :+

Vaderland had ik ook op m’n lijstje, vind hem prachtig. En ik denk ook dat hij wel wat knie actie toe kan voegen. Maar hij is wel heel groot en grof voor zijn leeftijd. Waardoor ik dan denk krijg ik geen buffel in combinatie met deze merrie.
Maar ik wil hem wel in de gaten houden hoe hij zich verder gaat ontwikkelen voor eventueel een andere keer.

Mojototojr x UB40 x Houston
Nelly Furtado d-oc Just Wimphof x ampere x Nero
Oops I did it again Flynn X Lord Loxley X zeoliet
Starlight Mowgli VOD X Nelly Furtado

paardje2013
Berichten: 1851
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Re: Hengstkeuze Just wimphof x ampere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:41

Op de filmpjes vindt ik hem ook heel grof ogen, maar ik heb hem in het echt gezien en toen viel dat mij heel erg mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 08:10

MCE schreef:
Elisa2 schreef:
Mooi lijntje komt ze uit, uit de moederlijn van Ravel en Showtime.

Wat zijn de verbeterpunten? hoe zijn de gangen?


via welke moederlijn



heb het gevonden, ver weg vind ik via Nafra de merrie Hautain

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 08:57

gewoonmarie schreef:
Elisa2 schreef:
Mooi lijntje komt ze uit, uit de moederlijn van Ravel en Showtime.

Wat zijn de verbeterpunten? hoe zijn de gangen?


Haar verbeterpunten zit hem vooral in het voorbeen. Daar zit geen bijzondere beweging.
Er lijkt veel kracht van achter te zitten. (Ook als je naar de lijnen kijkt.)
Haar beenstand ziet er goed uit.
Ik vind haar op deze stand foto wel een wat neerwaartse romp hebben, maar ik vraag me af wat daar nog aan bijtrekt in haar groei. Omdat zo ook overbouwd is op dit moment.
Haar karakter is fantastisch, heel lief. Haar broer en zussen zijn dat ook, haar oudste zus laiza minelli, is tot nu toe de enige die ook onder het zadel is (leeftijd) die doet het heel goed. Is een tikkeltje ril. Maar geen gekke dingen. Nelly lijkt dat niet te zijn, schrikt nu nergens van. (Maar is natuurlijk nog niet onder het zadel)
Haar moeder is ook een lief paard, onder het zadel wel vlug.
Het leuke is dat we nog bij de fokker op stal staan, minelli staat daar ook en haar jongere broer en zusje ook.


Ik verwacht dat de romprichting wat neerwaarts zal blijven, dat heeft JW zelf ook en zie je vaker met het Donnerhall bloed. Het achterbeen lijkt wat steil, zit er wel genoeg buiging in?

Bij je wensen denk ik gelijk aan Vivaldi bloed voor het verbeteren van het voorbeen. Behoud van karakter en commercieel interessant genoeg. Achterbeen/ kracht moet wel echt van de merrie komen dan.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:12

https://www.horses.nl/fokkerij/vivaldi- ... r-uitstek/

met een sterk achterbeen vanuit de merrie moet het een aanvulling kunnen zijn
kijk bij zijn nakomelingen of het voorbeen is wat je zoekt

maar dan nog blijft het wachten op het veulen uit uw merrie die aangeeft of het een goede keuze is/was

gewoonmarie

Berichten: 1135
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Re: Hengstkeuze Just wimphof x ampere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-20 12:51

Kijk nu vind ik het interessant worden, vivaldi was nog niet genoemd vanuit stal. :)
We hebben zelf jameson rs2 en secret op het lijstje. Secret twijfel ik erg over vanwege zijn beenstand. Ik vind hem wel het aller gaafste.

Mojototojr x UB40 x Houston
Nelly Furtado d-oc Just Wimphof x ampere x Nero
Oops I did it again Flynn X Lord Loxley X zeoliet
Starlight Mowgli VOD X Nelly Furtado


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers