Dikke achterbenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Noblesse_

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Dikke achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-20 20:17

Hoi,

Sinds donderdag staat mijn 6-jarige ruin met dikke achterbenen. Er lijkt vocht op te zitten. Deze zijn lichtjes warmer dan z’n voorbenen, maar niet érg warm. Ze zijn niet pijnlijk bij aanraken en hij loopt er ook niet kreupel of gevoelig op.

Hij gaat ‘s morgens vroeg buiten op de wei of paddock met hooi, nadat hij een schep recreatiemengeling aangevuld met luzerne krijgt. Hij staat vanaf ‘s avonds +- 19u op stal met een gevuld hooinet en wederom krachtvoer met luzerne. Hier is niks aan veranderd de laatste tijd, hij gaat altijd ‘s nachts op stal en overdag buiten en nooit last gehad van stalbenen oid.
Ook ‘s avonds na een hele dag op de paddock zijn ze nog steeds gezwollen.

Drie weken geleden is de osteopaat gekomen omdat zijn rug en hals vast zaten. Zij heeft hem behandeld, mij enkele oefeningen meegegeven en we hebben een week niet gereden. Daarna terug opgepakt aan de hand en lichtjes terug aan het werk gezet, sinds de behandeling is hij merkelijk soepeler.

Op aanraden van de osteopaat krijgt hij sinds eind vorige week de Mijten Body Builder door z’n voer gemengd. Dit is dus wel een verandering.
Er werd me reeds gezegd door onder andere stalhouder dat hij een teveel aan eiwitten kan hebben door de Body Builder in combi met luzerne en dat dit zich omzet in vocht op de benen. Anderen zeggen dan weer dat dit een fabeltje is.

Wat doe ik ondertussen: zowel de luzerne als de Body Builder gehalveerd van dosering. We gaan dagelijks stappen, na het stappen lijken ze iets minder dik te worden maar het komt terug. Ik koel met koud water, dit lijkt geen verschil te maken.
Net heb ik hem weer van de body builder afgehaald, gezien ik nu toch niet rijdt.

Wat zie ik over het hoofd? Kunnen stalbenen ook voorkomen bij paarden die buiten staan? Is het eiwit-verhaal een feit of fabeltje?

DA wordt deze week sowieso gevraagd als dit niet beter wordt.


Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 20:24

In deze tijd van het jaar zou ik zeker bij 2 benen persoonlijk eerst uitgaan van een virus, is het na een aantal dagen niet in het zweet werken en op het harde stappen niet minder dan kun je altijd nog verder kijken.

Te rijk voer kan het inderdaad ook veroorzaken maar dat merk je dan vanzelf als je weer opnieuw begint met voeren.


MyWishMax

Berichten: 25239
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 20:37

Sizzle schreef:
In deze tijd van het jaar zou ik zeker bij 2 benen persoonlijk eerst uitgaan van een virus, is het na een aantal dagen niet in het zweet werken en op het harde stappen niet minder dan kun je altijd nog verder kijken.

Te rijk voer kan het inderdaad ook veroorzaken maar dat merk je dan vanzelf als je weer opnieuw begint met voeren.


Wij hebben op stal ook aantal paarden die opeens 2 dikke achterbenen hebben, terwijl er niks veranderd is. Voor zover ik weet werd er inderdaad gesproken over een virus. Dat zou dus in dit geval ook kunnen.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Noblesse_

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Re: Dikke achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-20 20:42

Gaat een virus vanzelf over of moet hier medicatie bij komen? Is dit besmettelijk voor andere paarden?

Puur uit interesse hoor, DA komt sowieso.

TamaraFloor
Berichten: 827
Geregistreerd: 07-12-09
Woonplaats: Zaandijk

Re: Dikke achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 20:44

Mijn paard heeft ook een week of 2 erg dikke achterbenen gehad. Eerst aangekeken en vervolgens met groene klei helemaal ingesmeerd.
Dat werkte echt super goed!

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 20:46

Noblesse_ schreef:
Gaat een virus vanzelf over of moet hier medicatie bij komen? Is dit besmettelijk voor andere paarden?

Puur uit interesse hoor, DA komt sowieso.


Dat gaat vanzelf weer weg, te vergelijken met een verkoudheid. Als ze koorts heeft kun je daar wat voor geven maar verder kun je er niet echt wat mee.

xLiez

Berichten: 1891
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Dikke achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 21:01

Bij ons op stal ook meerdere paarden met opeens dikke benen. Dierenarts dacht inderdaad aan een virus, dus hopelijk is dat ook het geval bij jullie!

Cranio_APS

Berichten: 41
Geregistreerd: 21-02-17
Woonplaats: Omgeving Tiel/Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 00:08

Het kan inderdaad door een virus komen, misschien kan je jouw paard voor de zekerheid temperaturen. Maar meestal zijn er dan ook andere paarden op stal die er dan last van hebben. Het eiwitten verhaal is zeker geen fabeltje. In het najaar zit er ook veel eiwitten in het gras. Ook kan het eiwitgehalte sterk verschillen per lading ruwvoer. Een overmaat aan eiwit belast de lever en de nieren. Het kan zijn dat je paard daardoor zijn afvalstoffen niet zo goed kwijt kan.

Alik

Berichten: 839
Geregistreerd: 21-02-09
Woonplaats: Twente

Re: Dikke achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 23:36

Mijn paard had vandaag ook ineens dikke benen en koorts. Ze staat 24/7 buiten dus zeker geen stalbenen:) Da is erbij geweest en heeft ene pijnstiller/koortsverlager gespoten. Ze dacht ook een virus. Er zijn de afgelopen twee weken twee nieuwe pony's op stal gekomen die hun eigen virus/bacterie dingen mee hebben genomen zoals elke stal zijn eigen "cultuur" heeft.

Vannacht wel op stal gelaten omdat ze een beetje zweette en het regendeken dan te warm zou worden. Normaal staat ze zonder deken maar dat is nu dan ook weer niet handig in weer en wind en we hebben geen echte schuilstal.

Hopen dat het morgen iets beter gaat want hier is echt niks aan pfff

Een dag niet geleefd is niet zo lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Anne77, Athena1982, FleurSandro, SentiBot en 97 bezoekers