Slechte ervaring pensionstal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
heleen_bo
Berichten: 12
Geregistreerd: 23-03-20

Slechte ervaring pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-20 20:14

Dag allen,

Op 18 oktober heb ik mijn paard naar een pensionstal gebracht in Brugge om te overwinteren. Na een aantal dagen kon ik er echter niet meer op vertrouwen dat mijn paard daar in goede handen was. Zo heb ik op één weekend tijd 3 maal de veearts moeten bellen (1x voor een wondje en een gezwollen been, oké kan gebeuren, maar ook 2x voor een koliekaanval + opgieten met olie). Nu had mijn 5-jarig paard die ik als veulen al heb hiervoor nog nooit koliek gedaan en is dit naar mijn inziens gebeurd door een slecht voedingsbeleid. Zo moest het paard op stro staan en wouden ze geen vlaslemen aanbieden (enkel voor haar eigen paarden). Mijn paard heeft vroeger altijd op vlaslemen gestaan, maar ook al enkele malen op stro en dit vormde nooit een probleem dus ik zag er niet direct een gevaar in. Ze gaven echter heel veel stro en ze kreeg maar 2x per dag een klein pakje hooi (ze zeiden dat dit 10 kg was, maar was nog geen 5kg in totaal).

Na de koliekaanvallen beloofde ze verschillende zaken, zoals mijn paard goed in de gaten houden (ik werd totaal niet op de hoogte gehouden en als ik terug kwam lag ze weer nat van het zweet te kermen op de grond) en geen stro meer bijgeven (bleven haar stal volledig opstrooien). Ik vertrouwde het zaakje niet meer en ben de hele dag en nacht bij haar gebleven. Bovendien vond ze het nodig om tegen de andere eigenaars te vertellen dat ik overdreef en dat koliek helemaal niet zo erg was. Daarnaast waren er ook verschillende andere mankementen aan de stalling, zoals heel onveilige omheining van de weide (gewoon met touwtjes afgespannen), de paarden liepen in een modderpoel (behalve de eigen paarden die liepen op een groene weide), zware bodems van de piste,... Of ze gaf mijn paard slobber uit een plastic emmer waardoor ze vol met wondjes stond aan haar hoofd.

Toen ze op 26 oktober opnieuw koliekverschijnselen vertoonde was de maat vol en heb ik ze naar huis gehaald (nog voor de nieuwe maand november dus begon). Mijn paard was toen 50 kg vermagerd op één week tijd. Vandaag kreeg ik echter een factuur van 365 euro (maand stalgeld) in de bus, terwijl ze daar maar 8 dagen heeft gestaan. Is dit normaal dat ze mij nu voor een volledige maand stalgeld durft aanrekenen? Ik ben eigenlijk niet van plan om dit te betalen... Het is nu gelukkig goed afgelopen, maar een koliekoperatie had meer dan 3000 euro gekost en kon haar fataal geworden zijn. Zijn er nog mensen die zo vreselijke ervaringen hebben gehad met pensionstallen?

Veel groetjes
Heleen


Dispar_Vulgo

Berichten: 2996
Geregistreerd: 23-12-10

Re: Slechte ervaring pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:19

Waarschijnlijk had je officieel ook nog een maand opzegtermijn en kom je er nog ‘gunstig’ vanaf door maar 1 maand te betalen.

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:25

Ja ze mogen je gewoon factureren omdat de stal deze maand voor jou gereserveerd was. En idd, je hebt geluk dat ze niet een opzegtermijn factureren.

Wel een erg vervelende situatie uiteraard. Gaat het nu beter met je paard?

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Slechte ervaring pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:30

Zag je die mankementen voor of nadat je je paard naar daar verhuisd had?

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:41

Was er iets van contract of mondelinge overeenkomst ivm opzegtermijn of stalhuur?
Indien geen overeenkomst, dan zou ik de factuur gewoon protesteren met de redenen daarbij. Probeer daarbij gewoon zakelijk te blijven en lijst de redenen op waarom je het niet veilig acht voor jouw paard om daar gestald te blijven staan alsook het feit dat jouw paard er maar 8 dagen heeft gestaan en dat je voorstelt om enkel deze 8 dagen te betalen. Een factuur protesteren moet je wel altijd schriftelijk doen. Maar gewoon niet betalen zonder iets te laten weten, dan heb je later ook geen poot om op te staan.
Indien je een contract hebt getekend, dan is het te bekijken wat daarin staat uiteraard.

I don't need it to be easy, I just want it to be worth it.
RIP Laïka 6/10/1994 - 9/11/2009
[RIJ-ITP] Dinka @ Beker van België 6-jarige dressuurpaarden
[RIJ-ITP] Virtuoos H @ training bij Simon Missiaen

heleen_bo
Berichten: 12
Geregistreerd: 23-03-20

Re: Slechte ervaring pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-20 20:57

Bedankt voor jullie reacties. Het gaat nu weer goed met haar. Er staat in het contract dat ik een maand op voorhand moet opzeggen, maar hoe kan ik nu een maand op voorhand opzeggen als ze er maar 8 dagen heeft gestaan? Ik kan toch niet toekomen en al onmiddellijk opzeggen? Ik ben toegekomen op 18 oktober en heb opgezegd op 26 oktober. Ik heb haar al geantwoord dat ik dat niet betaal en als ze reageert dat het zo wel in het contract staat, wil ik nog voorstellen om die 8 dagen te betalen. Ik heb tenslotte ook 300 euro veeartskosten betaald door haar nalatigheid en onwetendheid.

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Slechte ervaring pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 21:03

Dat weet je als je een contract tekent natuurlijk. Je mag inderdaad blij zijn je niet nóg een maand hoeft te betalen want dat is het goed recht van pensionhouder.

Als je een huis huurt en je vind de huurbaas nalatig dan zal je ook gewoon de huur van die maand + de volgende moeten betalen omdat je een maand opzegtermijn hebt... Zo werkt dat nou eenmaal.

zigranta
Berichten: 3255
Geregistreerd: 22-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 21:03

Als het zo in het contract staat, moet je dus betalen. Je kan eventueel overleggen of je kale stalhuur kan betalen omdat je niets afneemt.

heleen_bo
Berichten: 12
Geregistreerd: 23-03-20

Re: Slechte ervaring pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-20 21:07

Maar wat kan ze dan doen? Kan ze het tot een rechtszaak laten komen voor 300 euro? Als ik mijn paard op stal zet, verwacht ik ook dat ze goed wordt verzorgd.

zigranta
Berichten: 3255
Geregistreerd: 22-02-05

Re: Slechte ervaring pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 21:09

Deurwaarder aan je deur wordt je niet blij van en kosten rechtszaak komen bij jou. :$

heleen_bo
Berichten: 12
Geregistreerd: 23-03-20

Re: Slechte ervaring pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-20 21:10

En kan ik geen klacht indienen wegens nalatigheid tov mijn paard?

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 21:10

Ja als ze wil wel zal wel eerst een brief komen en deurwaarder. Ze staat volledig in haar recht dus de kosten zijn dan ook op jouw te verhalen.... En aantonen dat koliek hun schuld is is bijna niet te doen dus je zult altijd aan het kortste eind trekken. Want je gaat van niemand zwart op wit krijgen dat de koliek 100% de schuld van de staleigenaren is.

heleen_bo
Berichten: 12
Geregistreerd: 23-03-20

Re: Slechte ervaring pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-20 21:13

Pff amai als klant ben je dus eigenlijk niets beschermd. Mijn paard had dood kunnen liggen en ik had nog mogen betalen. Paarden blijven nu in elk geval altijd aan huis staan.

zigranta
Berichten: 3255
Geregistreerd: 22-02-05

Re: Slechte ervaring pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 21:16

De verhuizing op zich kan al genoeg reden zijn om koliek te krijgen, daar hoeft verder geen slechte verzorging bij te komen.....

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 21:16

heleen_bo schreef:
En kan ik geen klacht indienen wegens nalatigheid tov mijn paard?


Misschien wel, ik zou gewoon advies inwinnen bij iemand die hier verstand van heeft. I.p.v. op bokt waar iedereen een eigen mening heeft, maar de meeste geen juridische kennis.

Fudge

Berichten: 1012
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 21:35

Ik vraag me af wat je verwacht te bereiken..? Je hebt 8 dagen daar gestaan, er zijn tal van redenen dat mogelijk een oorzaak kan zijn dat je paard koliek heeft gekregen, er is bij de verhuizing een hoop aan stal en voermanagement veranderd, daar kan de staleigenaar niets aan doen, maar kan wel voor de koliek hebben gezorgd. Oke, het is fijn om op de hoogte gehouden te worden, maar wij zijn er allemaal niet bij geweest en niemand kan dus iets zinnigs zeggen over deze gang van zaken. Dan noem je ook nog de modderwei, de omheining en de zware bak, dit zijn allemaal dingen waar jij voor hebt gekozen want dit was er neem ik aan ook al voordat jouw paard er naar toe verhuiste.

Ik vind het schappelijk dat je slechts 1 maand hoeft te betalen en niet nog een extra opzegtermijn. De staleigenaar hoeft natuurlijk niet rekening te houden met kosten van een eventuele operatie die er niet eens is geweest...

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Re: Slechte ervaring pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 08:45

Als het in het contract zo staat, dan vrees ik ook dat je daar niet rond kunt. Dat heb je nu eenmaal getekend en dat is bindend. Vermoedelijk staan er ook voorwaarden in onder dewelke het contract 'sneller' verbroken kan worden. Deze zou je nog kunnen bekijken maar als je inderdaad enkel deze maand moet betalen, dan is het gelukkig al maar de helft van wat er eigenlijk afgesproken is.
Ik wou nog zeggen, misschien kan je wel gewoon de rest van de maand de bak blijven gebruiken om te trainen maar blijkbaar ligt die ook niet goed.

I don't need it to be easy, I just want it to be worth it.
RIP Laïka 6/10/1994 - 9/11/2009
[RIJ-ITP] Dinka @ Beker van België 6-jarige dressuurpaarden
[RIJ-ITP] Virtuoos H @ training bij Simon Missiaen

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: Slechte ervaring pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 08:59

Staan er ook andere overeenkomsten in het contract, zoals het voerbeleid? Want daar hebben zij zich dan ook niet correct aan gehouden. Ik zou ook niet (graag) de volledige maand betalen.

pateeke
Berichten: 2207
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Slechte ervaring pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 09:27

Ik zou toch ook wel zeggen dat je gewoon dient te betalen voor die maand. Er staat immers in je contract dat je een maand van tevoren moet opzeggen. Jij hebt zelf beslist je paard per direct naar huis te halen.
Het is misschien niet de verzorging waar je op gerekend had, maar persoonlijk vind ik het voor een pensionstal geen gek verhaal. Het lijkt mij relatief standaard verzorging voor een pensionstal. Sommige zaken zoals de afrastering van de weide had je bovendien op voorhand kunnen zien.
Dat jij dierenartskosten hebt gehad voor je paard met koliek is te betreuren, maar dat kan je nu helaas niet verhalen op de staleigenaar (en is in principe ook geen reden om niet te betalen).

Shenavallie
Berichten: 11517
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 09:37

Voor zover ik het nu kan beoordelen, ben je de hele maand stalgeld verschuldigd. Dit omdat deze stal voor jou vastgehouden is voor deze maand, of je er nu gebruik van maakt of niet. Tevens ben je als eigenaar van het paard 'belast' met vooronderzoek en zelf verantwoordelijk voor welke stal je voor het paard kiest. In dit geval ging jij akkoord met de afspraken (waaronder dus stro i.p.v. vlas) en wist je - door een wandeling over het erf vooraf - ook dat de omheining niet veilig (genoeg) was. Het klinkt nu een beetje alsof je eerst een biefstuk hebt besteld, deze opeet en dan achteraf zegt dat hij toch niet zo lekker was.
Natuurlijk zwaar kl*te dat je paard hieronder te lijden heeft gehad, arm dier, maar hierin spelen toch twee partijen de hoofdrol en niet alleen de staleigenaar.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.


f4bjheu
Berichten: 987
Geregistreerd: 09-03-13
Woonplaats: op de aarde

Re: Slechte ervaring pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 09:49

Wat is afgesproken moet je nakomen. Gewoon hele maand betalen en blij zijn dat ze die 2e maand nier hanteren. Heeft weinig met gebrek aan bescherming te maken.

Over nalatigheid van de stalhouder; enorm lastig in dit soort situaties. Je kan schadevergoeding vragen voor dierenarts kosten MAAR dan moet je kunnen aantonen dat deze situatie is ontstaan door het toedoen van de stalhouder. Eerst geen koliek nu wel is daarvoor niet voldoende. Je moet dan echt staps gewijs kunnen laten zien dat door het doen of nalaten van de stalhouder je paard ziek is geworden. Ik schat de kans dat je dit echt juridisch hard kan maken klein in, denk dat het uit komt op ik zei jij zei. Wellicht kan je nog wat met het hooi maar als de andere paarden daar zonder problemen staan wordt dat voor jou ook weer lastiger.

Zelfs al zou je schadevergoeding kunnen vorderen, doet dat niet af aan dat je het stalgeld moet betalen. Mag je dus ook niet bij voorbaat verrekenen

heleen_bo
Berichten: 12
Geregistreerd: 23-03-20

Re: Slechte ervaring pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-20 12:04

Bedankt voor jullie reacties. Toen ik ging kijken waren de weides nog niet zo een modderpoel (putje zomer) en was de piste net gesleept. Ik heb toen ook enkel de weides gezien met goede omheining aan de straatkant, niet de weide waar mijn paard stond. Het was ook niet zozeer de accommodatie waar het mij om ging, maar wel de leugens. Bv. Zeggen dat ze zoveel hooi geven en het niet doen, medicatie 'vergeten' te geven, zeggen dat ze haar in de gaten gingen houden en het niet doen. Ik ben uiteindelijk gewoon blij dat mijn paard veilig en gezond is, maar vind het wel schandalig dat ze nog kunnen verdienen op de problemen die we daar hebben gehad. Ik heb nog van andere mensen klachten gehoord die daar gestald stonden (bv. hoefbevangen paarden op een volle weide zetten, bizarre contracten bij de aankoop van een paard waar ze niet meer onderuit kunnen), maar sommige paarden hebben nu eenmaal weinig eten en verzorging nodig en die functioneren wel goed op zo een stalling dus er stonden zeker nog paarden/pony's die er wel gezond uitzagen.

loriene
Berichten: 2581
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Re: Slechte ervaring pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 12:14

Wanneer de pensionhouder zich niet aan de afspraken houd en mijn paard wordt daardoor ziek ging ik echt niet het stalgeld betalen.
Alleen de dagen dat mijn paard daar heeft gestaan.

pateeke
Berichten: 2207
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 12:21

loriene schreef:
Wanneer de pensionhouder zich niet aan de afspraken houd en mijn paard wordt daardoor ziek ging ik echt niet het stalgeld betalen.
Alleen de dagen dat mijn paard daar heeft gestaan.


Maar als die afspraken niet op papier staan en er wel in het contract staat dat je een maand opzegtermijn hebt, dan kan je op je kop gaan staan maar zal je toch moeten betalen. Aantonen dat die afspraken gemaakt werden en hij zich niet aan de afspraken gehouden heeft is dan nodig, maar niet zo eenvoudig.

josien_m_
Berichten: 2349
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 12:36

loriene schreef:
Wanneer de pensionhouder zich niet aan de afspraken houd en mijn paard wordt daardoor ziek ging ik echt niet het stalgeld betalen.
Alleen de dagen dat mijn paard daar heeft gestaan.


Ja dat is goed te begrijpen...misschien sta je juridisch niet sterk, maar toch. Moreel vind ik het goed te verdedigen wanneer het echt heel duidelijk is dat er onvoldoende secuur voor je paard is gezorgd.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 23 bezoekers