Welk (men) hoofdstel en bit mini?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Welk (men) hoofdstel en bit mini?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-20 16:29

Hoi Bokkers!

Ik ben al een lange tijd opzoek naar een fijn hoofdstel en bit voor mijn mini.
Ik zit eraan te denken om over te stappen naar bitloos, omdat ik geen bit kan vinden waar ze lekker op loopt ( ze heeft een heel smal mondje) omdat ze zo gevoelig is.

Echter kan ik nergens een bitloos men hoofdstel vinden met oogkleppen in mini maat.

Heeft iemand de gouden tip voor de kleine Tess?

Afbeelding

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Re: Welk (men) hoofdstel en bit mini?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-20 21:34

Niemand? :\

Nyaleti

Berichten: 6128
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Welk (men) hoofdstel en bit mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 21:48

Is ze al beleerd? Anders zou je kunnen kiezen om haar zonder oogkleppen te beleren.
Menhoofdstellen zijn vaak erg dik (tenminste die van mij, die is van Tjeu) maar kijk eens op demenner , de kroo ruitersport, Nicole voor menners of minihorseshop. Zijn wel de bekende dus die zul je vast al gehad hebben. Er is op FB een groep "mennen met Shetlanders & mini paarden" vraag het hier anders eens. :)

De menner, heeft een bitservice. Je kan een bit een tijdje proberen en als het toch niet bevalt hoef je maar 30% te betalen. < Tijdje geleden dat ik daar voor keek dus kan zijn dat het is veranderd.
En anders, nergens voor nodig om perse met een menbit te rijden. Zoek een zacht, smal bitje die eigenlijk voor onder het zadel is. Let vooral op de dikte. Er zijn veel bitjes in bv 10,5cm te koop maar die ontzettend dik zijn en dus alsnog niet geschikt voor de kleintjes.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Welk (men) hoofdstel en bit mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 21:55

Je kan er eentje op maat laten maken. Ook bitloos. Er zijn best mensen die dat doen en zeker voor zo'n kleintje is maatwerk vaak veel passender.

Ander topic, heb je wel eens een leren bitje geprobeerd? Bitloos voor de kar heb ik goed zien gaan maar ook gruwelijk fout zien gaan.

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-20 22:03

Nyaleti schreef:
Is ze al beleerd? Anders zou je kunnen kiezen om haar zonder oogkleppen te beleren.
Menhoofdstellen zijn vaak erg dik (tenminste die van mij, die is van Tjeu) maar kijk eens op demenner , de kroo ruitersport, Nicole voor menners of minihorseshop. Zijn wel de bekende dus die zul je vast al gehad hebben. Er is op FB een groep "mennen met Shetlanders & mini paarden" vraag het hier anders eens. :)

De menner, heeft een bitservice. Je kan een bit een tijdje proberen en als het toch niet bevalt hoef je maar 30% te betalen. < Tijdje geleden dat ik daar voor keek dus kan zijn dat het is veranderd.
En anders, nergens voor nodig om perse met een menbit te rijden. Zoek een zacht, smal bitje die eigenlijk voor onder het zadel is. Let vooral op de dikte. Er zijn veel bitjes in bv 10,5cm te koop maar die ontzettend dik zijn en dus alsnog niet geschikt voor de kleintjes.


Ze is al beleerd inderdaad. Ik heb een tijd terug geprobeerd over te schakelen naar een hoofdstel zonder oogkleppen. Maar lange lijnen was een regelrechte ramp.

Het is helaas niet heel duidelijk te zien, maar dit is haar huidige hoofdstel, ze loopt op een enkel gebroken bitje:

Afbeelding

Ze loopt inderdaad op een bitje die eigenlijk voor onder het zadel is. Naast dat hij helaas dus niet helemaal fijn is loopt ze er wel okay op. Ze heeft geen moeite met het bit accepteren. Maar ik zoek iets waar ze geen last van heeft, want ik vermoed dat dit bit het toch net niet is.

Ik ga eens kijken bij de menner, zij kunnen mij vast adviseren welk bit tessie het beste kan helpen!

Haar hoofdstel is in principe prima hij past haar mooi en zit niet in de weg, maar hij begint echt slecht te worden, dus ik zoek nu naar iets nog beters. Mhs heb ik vaker spullen bij besteld, ik zal eens speuren of zij hebben wat ik zoek!

Ik ben ook wel benieuwd, mijn Google zoektocht komt helaas op niks uit, zijn er maat mini mini anatomische hoofdstellen, of ben ik nu te enthousiast in mijn vragen :') .

Heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord :o :D

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Welk (men) hoofdstel en bit mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 22:07

Mijn hoofdstellen zijn van Biothane op maat gemaakt uit de USA.
Je zou Tjeu vd Meulengraaf kunnen proberen die heeft goede tuigen en onderdelen. Wat voor maat bit heeft ze ?

Jorex

Berichten: 9933
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 22:08

Ideal heeft een goed mini shet hoofdstel met oogkleppen. Ik heb die hier nog liggen, gebruik er momenteel alleen de keelriem van want ik men zonder kleppen en van de rijhoofdstellen zijn de keelriemen een kilometer te lang. Mijn pony's zijn nog geen 85 cm op de schoft.
Ik heb een foto gevonden van mijn hoofdstel. Ik men de ene met een Liverpool en die op de foto heeft een bokkebit in.
Afbeelding

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-20 22:25

Letsdunit schreef:
Mijn hoofdstellen zijn van Biothane op maat gemaakt uit de USA.
Je zou Tjeu vd Meulengraaf kunnen proberen die heeft goede tuigen en onderdelen. Wat voor maat bit heeft ze ?


Ze heeft maatje 10,5!

Ik ben even aan het kijken op de website.

Wat vinden jullie van dit bit?

Afbeelding



Jorex schreef:
Ideal heeft een goed mini shet hoofdstel met oogkleppen. Ik heb die hier nog liggen, gebruik er momenteel alleen de keelriem van want ik men zonder kleppen en van de rijhoofdstellen zijn de keelriemen een kilometer te lang. Mijn pony's zijn nog geen 85 cm op de schoft.
Ik heb een foto gevonden van mijn hoofdstel. Ik men de ene met een Liverpool en die op de foto heeft een bokkebit in.
[ [url=m/VwLkof.png]Afbeelding[/url] ]


Die heb ik zien staan inderdaad! Fijn dat die ook passen op een kleine zoals die van jou.
Ik heb al zoveel hoofdstellen gepast, maar veel paste net niet lekker.
Ik ga eens kijken naar ideal!

Ik heb nu ook een Liverpool bit gevonden, dubbelgebroken is hij.
Heb je toevallig ervaring met dit bit? Hoe bevalt de Liverpool? Ik heb alleen veel gehoord over myler.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 22:36

Zit je op fb? Daar is een fijne groep over mennen met shetten en mini's waar je veel tips kan krijgen.

Qua bitloos nurtural kan je krijgen met oogkleppen ook, nog een optie is een aparte neusriem aan een normaal menhoofdstel hangen. Ik heb bijvoorbeeld een sidepull neusriem en een lightrider neusriem.

Je hebt een hoop opties qua bitten ook natuurlijk, ik lees dat je er nu een gebroken bit in hebt maar heb je al eens een halve ongebroken kneveltrens geprobeerd of zo een myler bitje zoals je bij de minihorseshop en ruitersport benjamins hebt?

Owja een zilco hoofdstel is ook heel ruim verstelbaar.
Laatst bijgewerkt door Lori op 13-11-20 22:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 22:37

Zou niet een bit met hefboomwerking dubbelgebroken doen. Dat werkt veel te heftig in. Liever een bokkebitje of iig een ongebroken als je gaat voor een bit met hefboom

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-20 23:09

Lori schreef:
Zit je op fb? Daar is een fijne groep over mennen met shetten en mini's waar je veel tips kan krijgen.

Qua bitloos nurtural kan je krijgen met oogkleppen ook, nog een optie is een aparte neusriem aan een normaal menhoofdstel hangen. Ik heb bijvoorbeeld een sidepull neusriem en een lightrider neusriem.

Je hebt een hoop opties qua bitten ook natuurlijk, ik lees dat je er nu een gebroken bit in hebt maar heb je al eens een halve ongebroken kneveltrens geprobeerd of zo een myler bitje zoals je bij de minihorseshop en ruitersport benjamins hebt?

Owja een zilco hoofdstel is ook heel ruim verstelbaar.


Ik zit niet regelmatig op Facebook, maar het is het kijken waard!

Nurtural ben ik aan het onderzoeken nu, kan het niet in een oogwenk vinden, maar ik ben dan ook enorm atechnisch :') .

Bij de mhs hadden ze toendertijd niet het bitje in haar maat (of ik moet verkeerd hebben gekeken!), maar een ongebroken knevel trens heb ik inderdaad nog niet geprobeerd.

Oh wat fijn! Dat is wel handig want ik heb een vrij korte maar ook smalle nodig, fijn dat hij zo verstelbaar is! Die zet ik erbij op mijn lijstje.


Avelienvd schreef:
Zou niet een bit met hefboomwerking dubbelgebroken doen. Dat werkt veel te heftig in. Liever een bokkebitje of iig een ongebroken als je gaat voor een bit met hefboom


Bedankt! Dan zal ik die van mijn lijstje strepen.


Wat vinden jullie hiervan? Dit maakt een hoofdstel in principe bitloos als ik het goed begrijp:


Afbeelding

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Welk (men) hoofdstel en bit mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 23:20

(Dubbel)gebroken stangen zijn flink scherp, zou mijn 1e keus niet zijn.

De ongebroken halve kneveltrens is zeker het proberen waard, veel ponys doen het daar goed op.

Ik ben nog geen bitloze optoming tegen gekomen die geen ruis geeft voor de wagen, dus ben niet meteen fan. Ik zou eerst verder zoeken naar het juiste bitje, er is zo veel keus!
Wat gebruik je nu voor bitje?

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 00:34

Dennis schreef:
(Dubbel)gebroken stangen zijn flink scherp, zou mijn 1e keus niet zijn.

De ongebroken halve kneveltrens is zeker het proberen waard, veel ponys doen het daar goed op.

Ik ben nog geen bitloze optoming tegen gekomen die geen ruis geeft voor de wagen, dus ben niet meteen fan. Ik zou eerst verder zoeken naar het juiste bitje, er is zo veel keus!
Wat gebruik je nu voor bitje?


Ah oke! Ik rijd wel dubbel gebroken op de grote, maar de kleine loopt momenteel op een simpel enkelgebroken bit.

Ik heb hem eens opgezocht, het ziet er echt fijn uit, is het beter dan een watertrens?

Mijn pony loopt (nog) niet bitloos. Ze loopt verder ook prima op het bit, maar ze is zo gevoelig dat ik bitloos overweeg.
Echter als ik een fijn bit vind dan ben ik helemaal tevreden. Ik heb niks tegen een bit, alleen de perfecte nog niet gevonden :)

Lys_PPA

Berichten: 1335
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 02:06

Geen ervaring met bitloos mennen. Mijn shetjes, ong 86cm waarvan eentje met fijn hoofd lopen beide op liverpool stang (ongebroken met kinketting). De leidsels door de bril dus dan heeft de ketting geen inwerking. Ik heb het bit met de gladde zijde naar achteren liggen omdat dat volgens mijn instructeur de minste ruis geeft en fijnste aanvoelt voor pony. Ik heb ook een fijn dubbelgebroken bit liggen en geprobeerd, lijkt vriendelijker omdat het minder robuust eruit ziet maar de liverpool blijkt beter te liggen.

Mijn minipaardje (onbeleerd maar onder het zadel) heeft volgens mij hetzelfde enkel gebroken bit dat jij gebruikt maar die kan daar ook maar niet aan wennen... ze heeft ook een fijn hoofdje. Daar moet ik nog wat anders voor vinden.

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 09:21

Lys_PPA schreef:
Geen ervaring met bitloos mennen. Mijn shetjes, ong 86cm waarvan eentje met fijn hoofd lopen beide op liverpool stang (ongebroken met kinketting). De leidsels door de bril dus dan heeft de ketting geen inwerking. Ik heb het bit met de gladde zijde naar achteren liggen omdat dat volgens mijn instructeur de minste ruis geeft en fijnste aanvoelt voor pony. Ik heb ook een fijn dubbelgebroken bit liggen en geprobeerd, lijkt vriendelijker omdat het minder robuust eruit ziet maar de liverpool blijkt beter te liggen.

Mijn minipaardje (onbeleerd maar onder het zadel) heeft volgens mij hetzelfde enkel gebroken bit dat jij gebruikt maar die kan daar ook maar niet aan wennen... ze heeft ook een fijn hoofdje. Daar moet ik nog wat anders voor vinden.


Oke! Wat fijn en duidelijk uitgelegd.
Heb jij een Liverpool met tongboog of niet?

Ik hoor het wel vaker, ik kom ook vrij vaak enkel gebroken bitjes tegen voor die kleintjes die echt heel dik zijn.

Mijn kleine longeer ik ook vaak met dubbele leidsels, maar dan heb ik inderdaad ook dit bitje. Dus daar zoek ik ook nog wat anders voor, maar dat kan in principe ook even bitloos/ gewoon met de enkele longe.
Waar heb jij al geprobeerd voor onder het zadel?

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 09:24

Het bit wat je heb mag misschien zelfs nog wat dunner (voor zo ver ik dat van die ene foto in kan schatten).
Heel veel paarden vinden ongebroken fijner dan enkel gebroken. En een kneveltje zorgt voor dat het bit lekker rustig in de mond ligt.

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 09:56

Ts,ik ken je zoektocht dus mocht je willen kan ik even kijken wat ik nog aan bitjes heb liggen wat je eventueel kan uitproberen van mij.
Ik heb ook de neusriem van ideal die je noemt in de voorgaande bericht.
Enige wat het je zou kosten is verzendkosten heen en terug.
Dus mocht je interesse hebben hoor ik het wel.

Nyaleti

Berichten: 6128
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Welk (men) hoofdstel en bit mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 13:55

Mij werd ook het bokkenbitje aangeraden, maar het viel me op dat die vaak erg dik zijn. Lijkt mij niet fijn voor m'n kleine pony. Ik heb na lang zoeken gekozen voor een Liverpool stang naar voren gebogen. (Tongboog ook lang over getwijfeld maar die zou juist meer druk geven door de 2 drukpunten van de boog).
Die van mij is erg gevoelig in de mond maar kan soms ook erg drammen, daarom gekozen voor een bit waarbij alsnog de hefboomwerking zit.
Die van mij heeft 12,5cm dus heb vast meer keuze dan jij voor 10,5. Al lijkt het bit op die foto wel aan de ruime kant?

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 19:15

Dennis schreef:
Het bit wat je heb mag misschien zelfs nog wat dunner (voor zo ver ik dat van die ene foto in kan schatten).
Heel veel paarden vinden ongebroken fijner dan enkel gebroken. En een kneveltje zorgt voor dat het bit lekker rustig in de mond ligt.

Oke! Uit mijn hoofd is dit bit 14 mm, maar ik zal het morgen even checken.
Goed om te weten, welke dikte zou je ervoor aanraden?


cinniz123 schreef:
Ts,ik ken je zoektocht dus mocht je willen kan ik even kijken wat ik nog aan bitjes heb liggen wat je eventueel kan uitproberen van mij.
Ik heb ook de neusriem van ideal die je noemt in de voorgaande bericht.
Enige wat het je zou kosten is verzendkosten heen en terug.
Dus mocht je interesse hebben hoor ik het wel.


Ik stuur je even een pb, wat een lief aanbod!


Nyaleti schreef:
Mij werd ook het bokkenbitje aangeraden, maar het viel me op dat die vaak erg dik zijn. Lijkt mij niet fijn voor m'n kleine pony. Ik heb na lang zoeken gekozen voor een Liverpool stang naar voren gebogen. (Tongboog ook lang over getwijfeld maar die zou juist meer druk geven door de 2 drukpunten van de boog).
Die van mij is erg gevoelig in de mond maar kan soms ook erg drammen, daarom gekozen voor een bit waarbij alsnog de hefboomwerking zit.
Die van mij heeft 12,5cm dus heb vast meer keuze dan jij voor 10,5. Al lijkt het bit op die foto wel aan de ruime kant?


Geen tongboog dus! Welk bit heb je op dit moment?
Nee ik kom veel dikke bitten tegen, maar dat kan nooit fijn zijn voor ze lijkt mij.
De foto vertekend, ik zal even een foto hieronder zetten met haar andere hoofdstel!

Het zijn wat oudere fotos, maar nog dezelfde pony en hetzelfde bit


Afbeelding

Afbeelding

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Welk (men) hoofdstel en bit mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 19:35

Mijn ponys lopen met 10 of 12mm. Dikker is echt snel te dik.
10,5cm trens, 11,5cm stang, en kneveltrensjes 11cm.

Nyaleti

Berichten: 6128
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Welk (men) hoofdstel en bit mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 19:48

Ohja dan vertekende de eerste foto :) zit hier gewoon prima. Wat een lief koppie ook!

https://www.demenner.nl/menbitten/ponyl ... dstuk.html

Ik heb uiteindelijk voor deze gekozen en hij loopt er prima mee :)
Ik reed hem eerst met een dubbel gebroken trens en als ik flink druk op de teugels zette ging hij toch 'in protest' met zn hoofd omhoog (waarschijnlijk omdat het dubbel gebroken stukje omhoog tegen het gehemelte kwam) en dat doet hij nu niet meer.
Je ziet ook veel bitten met pompwerking (dus dat het bit omhoog / omlaag kan bewegen in de scharen) en dat vond ik zelf helemaal niks. Icm losse scharen ging het bit alle kanten op en lag het veel te onrustig in z'n mond, maar dat is mijn mening erover.

Zou persoonlijk ook kiezen voor een bit met 2 sleutelgaten IPV 3. Heb je eigenlijk toch niet nodig met die kleine pony's en zag er bij die van mij heel erg lomp uit, beetje 'bit waar ga je met dat paardenhoofd naar toe'- idee :+

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 20:10

Dennis schreef:
Mijn ponys lopen met 10 of 12mm. Dikker is echt snel te dik.
10,5cm trens, 11,5cm stang, en kneveltrensjes 11cm.


Ah oke dag is goed om te weten! Waarom de verschillende maten? Passen ze wel allemaal goed?


Nyaleti schreef:
Ohja dan vertekende de eerste foto :) zit hier gewoon prima. Wat een lief koppie ook!

https://www.demenner.nl/menbitten/ponyl ... dstuk.html

Ik heb uiteindelijk voor deze gekozen en hij loopt er prima mee :)
Ik reed hem eerst met een dubbel gebroken trens en als ik flink druk op de teugels zette ging hij toch 'in protest' met zn hoofd omhoog (waarschijnlijk omdat het dubbel gebroken stukje omhoog tegen het gehemelte kwam) en dat doet hij nu niet meer.
Je ziet ook veel bitten met pompwerking (dus dat het bit omhoog / omlaag kan bewegen in de scharen) en dat vond ik zelf helemaal niks. Icm losse scharen ging het bit alle kanten op en lag het veel te onrustig in z'n mond, maar dat is mijn mening erover.

Zou persoonlijk ook kiezen voor een bit met 2 sleutelgaten IPV 3. Heb je eigenlijk toch niet nodig met die kleine pony's en zag er bij die van mij heel erg lomp uit, beetje 'bit waar ga je met dat paardenhoofd naar toe'- idee :+


Hier was het duidelijker op te zien inderdaad.
Ze is ook echt heel lief, het is niet alleen schijn gelukkig <3 .

Die hebben ze in haar maat, wat fijn!
Hij ligt dus stiller dan een gebroken bit, dat lijkt me een stuk prettiger inderdaad.
Tessie luistert meestal op de allerlichtste hulpen, maar als ze schrikt is het wel fijn dat druk niet gelijk betekend dat het enorm zou drukken op het gehemelte.

Nou inderdaad, alles is al zo klein bij de mini’s, dan krijg je echt dat idee inderdaad :') .

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Welk (men) hoofdstel en bit mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:18

Stang hoort altijd iets groter dan trens, dus ja, ze passen allemaal goed. Komt door de scharen die anders klem tegen de kaak aan komen te zitten. Ik buig de boven kant van alle stangen ook nog een beetje uit.

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 21:09

Dennis schreef:
Stang hoort altijd iets groter dan trens, dus ja, ze passen allemaal goed. Komt door de scharen die anders klem tegen de kaak aan komen te zitten. Ik buig de boven kant van alle stangen ook nog een beetje uit.


Duidelijk, bedankt voor de uitleg.
Als ik dan een stang bit zou kopen, dan zou ik 11,5 nodig hebben in tegenstelling tot het enkelgebroken bitje van 10,5?

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Welk (men) hoofdstel en bit mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 21:30

Ja, idd.