Voedingadvies voor quarter met PPID/Cushing

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Carien

Berichten: 1797
Geregistreerd: 13-05-08

Voedingadvies voor quarter met PPID/Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-20 20:12

Mijn 16 jarige quarter is deze week positief bevonden op PPID Cushing. We zijn 8 jaar een setje, hij is nu 2 jaar van mij.
Vanwege een blijvende blessure is hij eerder met pensioen gegaan. Hij wordt in beweging gehouden met lange teugelen, wandeltochten, duo-longeren met zijn Friese vriend en twee-/wekelijks een stapritje.
Vorig jaar is hij volledig onderzocht, op de foto's is te zien dat het hoefbeen van rechts voor licht gekanteld is wat wijst op een mogelijke bevanging in het verleden. In mijn periode dat ik hem verzorgde en hij van mij is dit niet geweest, wellicht daar voor. ACTH waarde is op 127 getest door de dierenarts. Het advies is om te starten met Prascend.

Huidige situatie:
Staat van 8-17 uur op een zand paddock met een maatje. In de zomer op de wei voor 4-5 uur per dag.
Paard is vrolijk, boevig en blij. Heeft vorig jaar een zeer lange verharing gekend, toen hij het gras op ging kwam de vacht er pas goed door heen( mei/juni). 2019 was een jaar voor hem met een zeer slechte weerstand door een plek waar hij niet op zijn plek stond. Daar heb ik de enorm dikke vacht en het lange verharen toen aan geweten.Dit jaar een beduidend minder dikke vacht, glimt veel meer en zijn weerstand lijkt weer op het oude niveau.
Kent periodes van enorm veel plassen, dit lijkt nu beter te gaan. Was voor mij een aanleiding, samen met de mogelijke eerdere bevanging in het verleden, om te testen met alle signalen die ik kreeg.

Voer:
Staat op 100 gram Vitalbix per dag samen met ongeveer 100 gram Pure Feed Veteran
https://www.purepaardenvoeding.nl/produ ... envoeding/
Eiwitarm hooi 7-8 kilo per dag uit een hooinet. Het beetje voordroog wat ik nu nog voer wordt gemengd met hooi. Met het voordroog ga ik stoppen na deze baal.
Een handje geweekte Speedibeet van Pavo samen met een schepje Duivelsklauw.

Heeft nu een iets te rijke conditie, was met het weide seizoen eigenlijk net mooi qua conditie.
Afbeelding.

Omdat ik geen eerdere ervaringen heb met PPID ben ik benieuwd of ik dingen anders kan doen in het voerbeleid? Mijn vrees is dat ik het gras helemaal van hem moet gaan afpakken, ik heb ook gedacht aan een graasmasker.
Zijn er ook mensen die er bewust niet voor hebben gekozen om direct te starten met Prascend? Ik heb wel moeite nu hij zo goed is om er iets in te stoppen wat niet niks is qua medicatie. Aan de andere kant denk ik, liever nu starten dan pas tegen het weide seizoen starten en dan nog een spiegel op moeten bouwen. Dierenarts gaf tevens aan dat het een lange termijn visie dient te zijn zijn. Paard is nu goed, maar kan langere termijn problemen voorkomen zoals bevangenheid.
Ook mensen die ervaringen hebben met fout positieve testen?

Ik hoor het heel graag, alvast bedankt :)

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 20:18

Hier een PPIDer die op 17 jaar de diagnose kreeg. Achteraf denk ik dat ze het wel al vanaf 14 (ca) jaar gehad moet hebben. Is direct op Prascend (destijds nog pergolide via de apotheek) gegaan en is inmiddels bijna 26 jaar en doet het (qua Cushing) nog steeds top.

Belangrijk is om de Prascend heel rustig en geleidelijk op te bouwen
Mijn paard kan dankzij de Prascend weer normaal paard zijn incl. op de weide. De eerste jaren heb ik (ivm bevangenheid voor start Prascend) nog wel een graasmasker opgedaan maar inmiddels hoeft dat zelfs niet meer. Kan gewoon 'meedraaien' met het schema van de andere paarden.

Wat mij vooral opviel is dat met de start van de medicatie er allerlei andere dingen ook verbeterden die me of a) niet opgevallen waren of b) ik al jaren onder de noemer 'dagje ouder' had geschaard.
Langdurige hoge ACTH (en dus corticol) spiegels zijn desastreus voor meerdere soorten orgaanweefsels en het metabolisme (wat in katabolisme veranderd onder invloed van cortisol). Hoe meer je van die schade kan voorkomen door op tijd met medicatie te beginnen hoe beter.

De kans op valspositief is bij ACTH bepaling in ieder geval een stuk lager dan valsnegatief (nl. 30-40%!!). Uiteindelijk is klinisch beeld leidend en je verhaal van bevangenheid, wisselend moeite met verharen en plassen i.c.m. met een positieve ACTH test toch wel erg dubieus ;) .

_Carien

Berichten: 1797
Geregistreerd: 13-05-08

Re: Voedingadvies voor quarter met PPID/Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 19:19

Bedankt voor je onderbouwde reactie, fijn! Ik ben inmiddels gestart met Prascend :j

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 19:27

Medicatie is niet voor allemaal een optie, ook alternatief kan er wel iets gedaan worden met kruiden mocht de medicatie toch niet prettig/voldoende werken.

Ik heb bewust mijn oude merrie niet op medicatie gezet, in mijn ogen was toen de cushing al "te ver gevorderd" dat het te weinig zou doen, zelfs al zou ze er iets beter op worden.
Wat je, voor zover ik begrepen hebt is met name het voorkomen dat het erger word, welliswaar met een kleine vooruitgang. Mijn merrie was al lang het punt voorbij dat ze nog weer een goed bruikbaar dier kon zijn én had vervolgens weer niet zoveel last ervan(hoefbevangenheid was ze gevoelig voor, maar niet zéér gevoelig) dat het voor mij weinig toegevoegde waarde had.

Wat je nog meer zou kunnen doen is in mijn ogen vooral goed leren wat fructaan in het gras doet en registreren hoe ze er op reageert.
Als je zelf veel zicht er op hebt kun je veel beter inschatten of ze nog best wat extra uurtjes gras kan, of dat het beter is om ze er een tijdje af te houden. (inschatten door combinatie van weersverwachting en reactie paard, of andere paarden in de groep)