Een jaar tesamen met mijn droompaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Narcissa
Berichten: 3046
Geregistreerd: 29-03-15

Een jaar tesamen met mijn droompaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-20 13:04

Om het beter begrijpbaar te maken, nog even wat achtergrondinformatie van 2019:

Vorig jaar begon ik de zomer met IJslander Folly. Toen we een maand tesamen waren, kwam mijn voormalig verzorgpaard Skola te koop. Dit was rond juni. Ik baalde als een stekker want ik wilde haar al kopen voor ik Folly had, maar de eigenaresse wou toen niet verkopen. Het was heel erg penny liefde op het eerste zicht bij Skola...

Twee paarden waren toen door onzekere financiële omstandigheden geen optie, dus ik zette haar uit mijn hoofd en hoopte voor haar dat ze snel een fijn baasje vond.

December 2019 veranderde alles. Ik kreeg een kreet om hulp van een kennis dat er een bepaalde ruiter nu op Skola reed voor de verkoop. Ik kende die ruiter en ik weet dat hij bruut is tot mishandeling aan toe. Volgens de kennis was Skola zo veranderd en ging het echt niet goed...
Goed nagedacht en besproken met mijn man, of 2 paarden financieel haalbaar waren. Dat was zo. Op 11 december ben ik gaan kijken en heb ik haar gekocht.

Ze was er inderdaad niet goed aan toe. Ik herkende haar niet meer. Compleet in zichzelf teruggetrokken, niet bereikbaar. Een standbeeld die alles over zich heen liet komen. Heel bang, terwijl ik ze kende als best stoer.
Helaas kon ik haar nog niet verhuizen want er was droes op onze stal. Op het terrein van haar oude stal kon ik er niks mee: elke keer als ze die ruiter zag, sloeg ze compleet door. Dan maar op buitenrit, waar ieder onverwacht geluidje zorgde voor angst, 180° omdraaien en wegwezen. Die momenten uitgezeten en genegeerd en haar beloond als ze weer rustig was. Dat deed haar deugd, normaal kreeg ze hiervoor flink met de zweep.

1 januari konden we eindelijk naar onze stal. Veel aandacht, en het compleet negeren van elke schrikactie ipv het af te straffen, zorgden ervoor dat ze mij weer begon te vertrouwen.

We deden vaak hetgeen ze het liefste deed: samen met mijn man en zijn Aike op buitenrit.

Afbeelding

Naarmate de tijd vorderde, kreeg ze meer en meer vertrouwen in me. Ze begon echt te genieten van de ritten.

Afbeelding

Folly had ik natuurlijk ook nog!

Afbeelding

Helaas is het met Folly niet goed afgelopen. Door de droes en de lange opsluiting op stal is er iets in haar gebroken. Ze vertrouwde me niet meer. Ik heb maanden uitsluitend op de grond gewerkt met haar, maar onze band verslechterde enkel tot op het punt dat ze gevaarlijk gedrag vertoonde bij me, terwijl ze bij anderen wel zichzelf was.
Ik heb haar voorzichtig geadverteerd: ze moest niet weg, maar voor een goede thuis mocht ze wel weg. Uiteindelijk is er iemand komen kijken waar het super mee klikte en waar ze van mij naartoe mocht. Ze maakt nu heerlijke bosritten in groep bij een echte paardenfamilie, ik krijg regelmatig foto's en filmpjes en ze ziet er overduidelijk gelukkig uit :D Gelukkiger dan ze de laatste maanden bij mij was.

Afbeelding

Ik stak al mijn energie en liefde in Skola nu, die echt opbloeide. Ze vertrouwt me door en door. Ze werd eindelijk weer het paard dat ik kende.

In de zomer maakte mijn man prachtige foto's van ons:

Afbeelding

Afbeelding

Ik overwon zelfs mijn diepgewortelde angst voor het strand met haar. Wat was ze lief en voorzichtig met me, terwijl ik zo'n beetje daverde van angst. Uiteindelijk durfde ik zelfs alleen met haar op het strand:

Afbeelding

We kregen op stal een shoot cadeau

Afbeelding

Hier helaas slecht nieuws, onze Haflinger moesten we laten inslapen. Hij ging opeens kreupel lopen, opgeladen voor foto's. Verdict was een overhoef. We hebben hem nog geprobeerd te helpen met medicatie, maar het verslechterde alleen tot hij letterlijk geen pas meer wilde zetten. Geen mogelijkheid tot genezing. Hij is vredig met zijn hoofd in mijn schoot ingeslapen en is nu pijnvrij op de eeuwige weide met zijn grote liefde Zahire.
Ik mis jullie nog steeds :(

Er kwam een nieuw paard voor mijn man: Draverruin Joe

Afbeelding

We gingen samen met het hele gezin op de foto. Deze is uitvergroot voor de woonkamer <3

Afbeelding

Joe was nog niet klaar om mee naar buiten te gaan, dus ik maakte veel soloritten met Skola

Afbeelding

En reed Joe regelmatig ook een keer om hem wat basis bij te brengen. Meer dan ho en go kende hij immers niet...

Afbeelding

We sluiten het jaar af met enige drukte: we gaan verhuizen! Echter is het best een eind van onze vorige woonplaats, 3 kwartier rijden, dus de paarden gingen op 1 november naar hun nieuwe thuis:

Afbeelding

Alles ging vlot en ze voelen zich er goed.

We sluiten 2020 goed af. Een jaar met veel veranderingen. Het verlies van Aike, de problemen met Folly, maar ook de komst van Joe.

En vooral: de hereniging met mijn once in a lifetime droompaard Skola <3

Afbeelding


amsterdam10
Berichten: 590
Geregistreerd: 03-05-16

Re: Een jaar tesamen met mijn droompaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 15:37

Wat een bewogen jaar! Veel geluk gewenst met skola en Joe :)

LoLa_108
Berichten: 103
Geregistreerd: 19-05-20

Re: Een jaar tesamen met mijn droompaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 16:28

Wat een jaar! Heel veel plezier met Joe en Skola! Wat een leuke koppies.

Fataal
Berichten: 137
Geregistreerd: 23-11-19

Re: Een jaar tesamen met mijn droompaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 07:52

Wat een bewogen jaar voor jou en je man. Je kan de liefde voor jullie paarden lezen!
Geniet ervan, en op naar een mooi 2021!

RavenIris

Berichten: 769
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Scherpenheuvel, België

Re: Een jaar tesamen met mijn droompaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 10:03

Jullie hebben heel wat meegemaakt het afgelopen jaar!

En grappig: ik ken beide IJslanders. Folly (Fordild toen ze nog bij ons was) zelfs behoorlijk goed! Ik heb haar zadelmak gemaakt enkele jaren geleden en ze heeft 2 jaar bij ons op stal gestaan als lespaard. Best een karaktertje maar ik vond haar super! Ze was niet van mij dus toen ze te koop kwam heb ik even getwijfeld om haar te kopen, maar ze paste helaas niet in mijn fokkerij plannen. Het was nu niet bepaald een toppaard om mee te fokken.. :D Wel fijn om te lezen dat ze goed terecht gekomen is!

Skola heb ik ooit ook nog in de verkoop gehad, superlief dier! Die kon ik na enkele jaren niet gereden te zijn, zo opzadelen en mee wegrijden.

If it's not an Icelandic, it's just a horse.
Lessen en training van IJslandse Paarden: https://raudidalur.weebly.com/

Narcissa
Berichten: 3046
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Een jaar tesamen met mijn droompaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-20 12:22

Bedankt iedereen :D.

Het verlies van Aike was zwaar, mijn man had er een zeer hechte band mee :( Maar hij kon niet meer, hij kon geen pas meer verzetten door de pijn, ook onder de medicatie als weidemaatje zou hij nooit pijnvrij kunnen worden. We hebben voor hem de enige juiste keuze gemaakt die we nog konden maken.

Iris, wat leuk! Ben jij het geweest die haar naar een oudere dame in NL verkocht heeft toevallig? In dat geval bedankt want zo heb ik haar leren kennen :D. Toen ik haar voor het eerst zag was ik al verkocht <3 Zij is op haar laatste adresje, voor geen geld ter wereld laat ik haar nog gaan.
Van Folly vind ik het nog steeds rot, maar ze wilde niets met me te maken hebben na de opsluiting door droes. Maanden geprobeerd zonder resultaat. Bij degene die kwamen kijken had ik een goed gevoel en daar staat ze echt op haar plek :D Weer helemaal open en blij.


RavenIris

Berichten: 769
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Scherpenheuvel, België

Re: Een jaar tesamen met mijn droompaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 14:06

Haha ja dat was ik inderdaad! Kleine wereld zeg! :D
Fordild kon soms inderdaad eenkennig zijn. Sommige ruiters waren er gek op en anderen konden er niets mee. Ze is ook even met mij mee verhuisd naar onze nieuwe locatie maar hier was ze toen ook veel nerveuzer, en toen is ze weer terug gegaan naar Paardsparadijs.
Bij mij vond ze grondwerk ook echt vreselijk stom haha... echt meer een soort boscross-pony! :D Tölt zat er toen wel in, diep vanbinnen, maar ze was destijds nog niet klaar om dat op te pakken. Hoe dan ook: ben echt blij dat zowel skola als fordild uiteindelijk op een fijne plek terecht gekomen zijn!

If it's not an Icelandic, it's just a horse.
Lessen en training van IJslandse Paarden: https://raudidalur.weebly.com/

Narcissa
Berichten: 3046
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Een jaar tesamen met mijn droompaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-20 14:47

Heel kleine wereld! Ik ben echt blij met haar :D. Skola is na de slechte behandeling door de verkoopruiter (gebeurde achter de eigenaresse haar rug om... Haar treft geen blaam) ook zeer eenkennig geworden. Ze vertrouwt mij extreem, maar anderen kunnen amper een voetje vragen :( Ze stelt zich erg vriendelijk naar iedereen op maar als ze er iets van willen is het paniek. Arm dier, zo was ze vroeger niet :(

Fllly wordt nu enkel gebruikt voor buitenritjes en dat gaat super :D Ik heb het zelf ook nog geprobeerd maar dat voelde als een tijdbom. Mijn vriend heeft het ook eens geprobeerd, die lag binnen 5min op de grond. Onvoorstelbaar wat stalopsluiting kan doen aan de psyche van het paard en diens verzorger... Echt jammer want Folly was ook een vreselijk lief dier, ik heb veel geleerd en angsten overwonnen dankzij haar en daar ben ik haar dankbaar voor :)

vordur

Berichten: 600
Geregistreerd: 02-03-09
Woonplaats: Heiloo

Re: Een jaar tesamen met mijn droompaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 19:17

Heerlijk dat alles uiteindelijk toch goedgekomen is.

Shinedown

Berichten: 1013
Geregistreerd: 19-03-09

Re: Een jaar tesamen met mijn droompaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 10:45

Klinkt als een behoorlijk bewogen jaar! Fijn dat het toch goed is gekomen en dat je bent herenigt met je Skola :)

Narcissa
Berichten: 3046
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-21 00:52

2020 is officieel afgesloten en 2021 kon niet beter beginnen. Op nieuwjaarsdag meteen het nieuwe jaar ingewijd met de zoveelste geslaagde buitenrit. Totaal niet onder de indruk van het vuurwerk... Ik blijf het zeggen, ze is haar gewicht in goud waard <3

De beste wensen voor het nieuwe jaar! :D

Afbeelding


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: nayla en 75 bezoekers