Moet het 'prepareren' van keuringshengsten bestraft worden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14033
Geregistreerd: 20-04-16

Moet het 'prepareren' van keuringshengsten bestraft worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-20 00:50

Equnews.nl
Fokkerij

Afbeelding
Foto: Jim Hollander/ FEI


Moet het prepareren of overtrainen van jonge hengsten die op een hengstenkeuring worden gepresenteerd, bestraft worden? Als het aan de FN ligt wel. Er was dit najaar in Duitsland veel te doen over hengsten die duidelijk 'geprepareerd' aan de start kwamen van de hengstenkeuringen en verschillende stamboeken hebben hier alvast hun kritiek op geuit.

Bij de vergadering van de FN fokkerijraad was het prepareren van hengsten een discussiepunt. Er werd onder andere over aangepaste richtlijnen gepraat zoals bijvoorbeeld het longeren van de hengsten maar er werd ook bekeken of er eventueel sancties gegeven konden worden indien een hengstenhouder of trainingsstal een hengst duidelijk te zeer 'klaar heeft gemaakt' voor de keuring.

"Het welzijn van de paarden moet altijd voorop staan, ook als het om veel geld gaat", aldus FN-fokkerijchef Theo Leuchten. "De trainingsstallen moeten verantwoordelijk gemaakt worden als we niet het hele keuringssysteem in gevaar willen brengen. De stamboeken moeten daarom gemeenschappelijk optreden en het eens worden over sancties bij overtredingen".

Verschillende stamboeken deelden overigens de visie van de FN. Dit bleek uit het uitsluiten van verschillende hengsten tijdens de voorselecties. Hengsten die een onnatuurlijk springgedrag vertoonden, werden vaker dan ooit uitgesloten.
Laatst bijgewerkt door Suikerspinda op 13-11-20 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spelfoutje eruit

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 01:12

Ik ben eens bij de kwpn merrie en veulenkeuring geweest, laatste keer ook gelijk.
Driejarige merries was het ergst.
Alleen een merrie die echt compleet in de bespiering van een rijpaard zat, echt af-af, kreeg een premie.
Mijn gevoel: hoe stimuleer je het overvragen van jonge paarden.
Het commentaar op de merrie die wij mee hadden was te weinig bespiering.
Paard was drie maanden van tevoren uit de opfok gehaald, goed gevoerd en aan de longe gezet.
Beest was net aan 2,5 geweest toen ze uit de opfok kwam en niet eens toe aan dat werk.
Maar het moest want de keuring hè...
Laat het maar strafbaar worden.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Moet het 'prepareren' van keuringshengsten bestraft worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 01:18

Laat ze die keuringen nu eens niet doen met 3 jarigen, maar met 4,5 of 5 jaar.

Dan hoeft het "klaarmaken" ook niet strafbaar, want dan zijn ze gewoon al veel verder.
En dan dus wel alleen keuren op basisgangen,

iedere vorm van zijwaarts of verzameling mag dan dus ook NIET getoond worden.

Ik denk dat dat meer oplost dan de keuringen op 3 houden, maar zeggen dat ze dan niet getraind mogen zijn...

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 01:21

Wat of wie is FN?

L_Ruiterhuis

Berichten: 2180
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 01:26

Femke_Tweety schreef:
Laat ze die keuringen nu eens niet doen met 3 jarigen, maar met 4,5 of 5 jaar.

Dan hoeft het "klaarmaken" ook niet strafbaar, want dan zijn ze gewoon al veel verder.
En dan dus wel alleen keuren op basisgangen,

iedere vorm van zijwaarts of verzameling mag dan dus ook NIET getoond worden.

Ik denk dat dat meer oplost dan de keuringen op 3 houden, maar zeggen dat ze dan niet getraind mogen zijn...


Het gaat hier over vrij springen. Zijwaarts of verzameling is er daar dus niet bij. Het staat niet duidelijk in dit artikel dus kan me voorstellen dat het voor vele niet duidelijk is waar dit precies over gaat.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 01:30

L_Ruiterhuis schreef:
Femke_Tweety schreef:
Laat ze die keuringen nu eens niet doen met 3 jarigen, maar met 4,5 of 5 jaar.

Dan hoeft het "klaarmaken" ook niet strafbaar, want dan zijn ze gewoon al veel verder.
En dan dus wel alleen keuren op basisgangen,

iedere vorm van zijwaarts of verzameling mag dan dus ook NIET getoond worden.

Ik denk dat dat meer oplost dan de keuringen op 3 houden, maar zeggen dat ze dan niet getraind mogen zijn...


Het gaat hier over vrij springen. Zijwaarts of verzameling is er daar dus niet bij. Het staat niet duidelijk in dit artikel dus kan me voorstellen dat het voor vele niet duidelijk is waar dit precies over gaat.



Dan nog blijft mijn mening staan. Dressuur, springen of gelders veelzijdig. Gewoon láter die keuringen en wél hetzelfde blijven vragen.

Ik denk dat dat een stuk beter is voor de dieren.

L_Ruiterhuis

Berichten: 2180
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Moet het 'prepareren' van keuringshengsten bestraft worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 01:33

Dat ben ik zeker met je eens.
Niet alleen beter voor de paarden maar lijkt me ook dat ze veel beter te beoordelen zijn als de keuringen een jaar later gehouden zouden worden. Maar zal niet snel gebeuren om het geld helaas..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 01:54

moonfish13 schreef:
Ik ben eens bij de kwpn merrie en veulenkeuring geweest, laatste keer ook gelijk.
Driejarige merries was het ergst.
Alleen een merrie die echt compleet in de bespiering van een rijpaard zat, echt af-af, kreeg een premie.
Mijn gevoel: hoe stimuleer je het overvragen van jonge paarden.
Het commentaar op de merrie die wij mee hadden was te weinig bespiering.
Paard was drie maanden van tevoren uit de opfok gehaald, goed gevoerd en aan de longe gezet.
Beest was net aan 2,5 geweest toen ze uit de opfok kwam en niet eens toe aan dat werk.
Maar het moest want de keuring hè...
Laat het maar strafbaar worden.

Had je kunnen weten als je wat eerder was gaan kijken. En met 2 maanden longeren -aan de bijzet- heeft een paard echt wel voldoende spieren. Ik vind dit meer een klaagzang die je hoort omdat mensen hun paard niet goed klaar kunnen maken.

En je had de keuring ook een jaartje later kunnen doen als je het te vroeg vond.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 07:02

moonfish13 schreef:
Ik ben eens bij de kwpn merrie en veulenkeuring geweest, laatste keer ook gelijk.
Driejarige merries was het ergst.
Alleen een merrie die echt compleet in de bespiering van een rijpaard zat, echt af-af, kreeg een premie.
Mijn gevoel: hoe stimuleer je het overvragen van jonge paarden.
Het commentaar op de merrie die wij mee hadden was te weinig bespiering.
Paard was drie maanden van tevoren uit de opfok gehaald, goed gevoerd en aan de longe gezet.
Beest was net aan 2,5 geweest toen ze uit de opfok kwam en niet eens toe aan dat werk.
Maar het moest want de keuring hè...
Laat het maar strafbaar worden.


Dan biedt je de merrie een jaar later aan..
Het is geen verplichting he?

KimD

Berichten: 20415
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Moet het 'prepareren' van keuringshengsten bestraft worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 07:33

Bij honden is dit ook al enige tijd een discussie. Ik kan mijn hond ook zo trainen dat hij de aanlegtest met vlag en wimpel zal halen maar wil ik dat, moet ik dat willen? Dan is het imo geen aanleg meer maar getraind.

Ik vind het goed dat dit onder de loep wordt gehouden. Zeker bij paarden worden vaak te jonge dieren te veel/vaak getraind voor zulke keuringen.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 08:14

Boras schreef:
Wat of wie is FN?


Een Duitse bond. Soort overkoepelende ruiterbond ofzo.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 09:16

Femke_Tweety schreef:
Laat ze die keuringen nu eens niet doen met 3 jarigen, maar met 4,5 of 5 jaar.

Dan hoeft het "klaarmaken" ook niet strafbaar, want dan zijn ze gewoon al veel verder.
En dan dus wel alleen keuren op basisgangen,

iedere vorm van zijwaarts of verzameling mag dan dus ook NIET getoond worden.

Ik denk dat dat meer oplost dan de keuringen op 3 houden, maar zeggen dat ze dan niet getraind mogen zijn...

Als je ze gaat keuren met 5 zijn ze gewoon allemaal al klaar voor het Z of hoger. Daar worden de basisgangen namelijk ook veel beter van. Voor de hobby fokker met een paar merries is die training niet te betalen. Slecht idee dus!

3 is een prima leeftijd. De goede balans tussen al ontwikkeld genoeg en nog niet overdreven verbeterd of verpest door training. Ze willen immers de natuurlijke aanleg beoordelen.

Ik heb overigens die ervaring op een KWPN keuring helemaal niet. "Jeugdig" wel vaak gehoord, maar nooit gemerkt dat dat nou direct tot lage punten leed. Bij een ander stamboek wel, maar daar zagen ze vet ook voor spieren aan dus dat is überhaupt niet serieus te nemen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Moet het 'prepareren' van keuringshengsten bestraft worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 09:30

Op latere leeftijd keuren brengt alleen maar meer en beter getrainde paarden op de keuring. Dat wil je juist niet. Je wil zoveel mogelijk natuurlijke aanleg meten.

Dat iemand op een keuring komt en ziet dat de goed bespierde merries bovenaan staan...ja dat klopt. Daar wordt op gefokt. Tuurlijk zit er wat training bij. Maar meestal niet meer dan wat janderegelaa zegt.

Met prepareren bedoelen ze meestal het springen. Sommige hengsten springen zo overdreven hoog. Zeer heftig basculerend dat de natuurlijke aanleg niet meer te beoordelen is.
Niet gezond voor het paard en de fokkerij heeft er niks aan.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 14:16

KimD schreef:
Bij honden is dit ook al enige tijd een discussie. Ik kan mijn hond ook zo trainen dat hij de aanlegtest met vlag en wimpel zal halen maar wil ik dat, moet ik dat willen? Dan is het imo geen aanleg meer maar getraind.

Ik vind het goed dat dit onder de loep wordt gehouden. Zeker bij paarden worden vaak te jonge dieren te veel/vaak getraind voor zulke keuringen.

Bij honden is dat imo héél simpel; als je die kan trainen zodat je er met een hond met weinig aanleg doorheen komt, dan is je aanlegtest veel te gemakkelijk.
Dat zie je tenminste bij de drijfhonden aanlegtesten van de kennelclubs; die zijn een lachertje. (Over andere aanlegtesten kan ik niet oordelen).

Bij paarden zie ik als enige mogelijkheid hier iets aan te doen, later testen. En hoewel ik dat zou toejuichen, het lijkt me sterk dat ze dat erdoor krijgen...

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:57

janderegelaa schreef:
moonfish13 schreef:
Ik ben eens bij de kwpn merrie en veulenkeuring geweest, laatste keer ook gelijk.
Driejarige merries was het ergst.
Alleen een merrie die echt compleet in de bespiering van een rijpaard zat, echt af-af, kreeg een premie.
Mijn gevoel: hoe stimuleer je het overvragen van jonge paarden.
Het commentaar op de merrie die wij mee hadden was te weinig bespiering.
Paard was drie maanden van tevoren uit de opfok gehaald, goed gevoerd en aan de longe gezet.
Beest was net aan 2,5 geweest toen ze uit de opfok kwam en niet eens toe aan dat werk.
Maar het moest want de keuring hè...
Laat het maar strafbaar worden.

Had je kunnen weten als je wat eerder was gaan kijken. En met 2 maanden longeren -aan de bijzet- heeft een paard echt wel voldoende spieren. Ik vind dit meer een klaagzang die je hoort omdat mensen hun paard niet goed klaar kunnen maken.

En je had de keuring ook een jaartje later kunnen doen als je het te vroeg vond.


Het ging niet om mijn paard, maar om ga je gezellig mee.
Prima hoor, gezellig.
Ik ga dus niet meer omdat ik vind de gang van zaken ongezond voor jonge dieren.
Die mening mag ik hebben.
Werkelijk de enige merrie met premie, was al veel en veel te intensief mee gewerkt.
Wel een práchtdier trouwens.
Dat kan gewoon niet anders.
En daarmee moedig je te vroeg stevig belasten gewoon aan.
Dus mijn ding is het niet, en er word nu gevraagd naar meningen of er wat mee gedaan moet worden ja of nee.
Ja, ik vind van wel.
Zoals aangehaald zijn ze met 5 al Z klaar tegenwoordig.

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Re: Moet het 'prepareren' van keuringshengsten bestraft worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 20:11

Is een aanname!! Misschien was dat van zichzelf al een hele royale merrie... vroeg veulen of pakte het werk en de bespiering snel op... of kan de persoon die keurings klaar gemaakt heeft wel heel goed en efficient voorbereiden op de keuring..

denisesilver

Berichten: 2879
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Moet het 'prepareren' van keuringshengsten bestraft worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 00:55

In principe zouden ze vers uit de klei getrokken beoordeeld moeten worden, als je echt gaat kijken op aanleg en natuurlijke bouw, maar dan hebben de mensen in de kraal er hun handen vol aan om ze de juiste kant op en over de balken te krijgen :+

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 03:40

JeanneV schreef:
Is een aanname!! Misschien was dat van zichzelf al een hele royale merrie... vroeg veulen of pakte het werk en de bespiering snel op... of kan de persoon die keurings klaar gemaakt heeft wel heel goed en efficient voorbereiden op de keuring..

Dan zal dit een zeer hoge uitzondering geweest moeten zijn, het was ook een bekende naam qua fokkers in die wereld.
Die weten ongetwijfeld perfect hoe je ze zo mooi mogelijk kunt presenteren qua bespiering.
Maar deze was echt op astronomische af, gewoon écht af al, of er al fanatiek gereden werd.

Denisesilver: eigenlijk wel he!
Ik ben wel voorstander van wat meer vers uit de klei hoor, als ze wel hanteerbaar zijn dan. :+
Helemaal is wat overdreven maar ik vind nu dat dat vroege belasten gestimuleerd wordt.
Dat zou eigenlijk niet moeten, naar mijn mening.
Maar mogelijk ietsje lelijkere eendjes kijken minder leuk, klopt.
Maar het is beter voor de paarden denk ik.
Ik ken in elk geval gelukkig wel mensen die die keuringen en jonge paarden competities overslaan.
Bij waarom: ik wil graag lang plezier van dit paard hebben, die keuringen moeten ze al veel teveel voor kunnen dan wat goed is, en te vroeg teveel voor getraind worden. :n
Dan maar geen keuring, hoor ik dan.
Dat vind ik gewoon zonde, want keuren op aanleg bij een fatsoenlijk in de hand zijn geweest paard zou toch genoeg moeten zijn?
Of met mate mee gewerkt, ook een middenweg.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 08:41

moonfish13 schreef:
JeanneV schreef:
Is een aanname!! Misschien was dat van zichzelf al een hele royale merrie... vroeg veulen of pakte het werk en de bespiering snel op... of kan de persoon die keurings klaar gemaakt heeft wel heel goed en efficient voorbereiden op de keuring..

Dan zal dit een zeer hoge uitzondering geweest moeten zijn, het was ook een bekende naam qua fokkers in die wereld.
Die weten ongetwijfeld perfect hoe je ze zo mooi mogelijk kunt presenteren qua bespiering.
Maar deze was echt op astronomische af, gewoon écht af al, of er al fanatiek gereden werd.

Denisesilver: eigenlijk wel he!
Ik ben wel voorstander van wat meer vers uit de klei hoor, als ze wel hanteerbaar zijn dan. :+
Helemaal is wat overdreven maar ik vind nu dat dat vroege belasten gestimuleerd wordt.
Dat zou eigenlijk niet moeten, naar mijn mening.
Maar mogelijk ietsje lelijkere eendjes kijken minder leuk, klopt.
Maar het is beter voor de paarden denk ik.
Ik ken in elk geval gelukkig wel mensen die die keuringen en jonge paarden competities overslaan.
Bij waarom: ik wil graag lang plezier van dit paard hebben, die keuringen moeten ze al veel teveel voor kunnen dan wat goed is, en te vroeg teveel voor getraind worden. :n
Dan maar geen keuring, hoor ik dan.
Dat vind ik gewoon zonde, want keuren op aanleg bij een fatsoenlijk in de hand zijn geweest paard zou toch genoeg moeten zijn?
Of met mate mee gewerkt, ook een middenweg.


Er wordt met mate mee gewerkt. Van 20 minuutjes longeren, beetje in de molen en wat aan de hand oefenen gaat echt geen paard stuk.en waarom ze zo mooi worden? Voerdiscipline. De keuringspaarden krijgen echt heel goed te eten. Niet zomaar een hooinet en een schep grasbrok. Alles is over nagedacht.

En "vers uit klei" valt helemaal niets te beoordelen. Geen spieren, geen mooie vacht en vaak ook geen manieren.

gabyfedde

Berichten: 11897
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Moet het 'prepareren' van keuringshengsten bestraft worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 08:51

Vergelijk het met mensen. Sommigen hebben van nature al een sixpack terwijl anderen daar hard voor moeten trainen.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 09:02

Ik heb ook al eens een 3 jarige staan gehad die al echt ‘af af’ was, waarvan je het ook zou geloven dat het een getrainde merrie was.. En die kwam zo uit het land. ;) . Het is echt onzinnige aanname dat mensen hun paard overtrainen of wat dan ook omdat hun paard er fantastisch uit ziet.

Verder kan ik me wel vinden in het artikel. Ben benieuwd hoe dat er in de toekomst uit kan gaan zien.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 09:08

Paarden gaan vaak 2-3 maanden voor de keuring in training en zwaar valt ook mee. Goed voeren is hierin wel key. Je kunt een goed gevoerd en juist getraind keuringspaard niet vergelijken met een paard wat een paar keer rond geslingerd is en huismerk basisbrok of van dat liflafjes voer krijgt.

Dat de meeste mensen niet weten hoe je moet trainen wil niet zeggen dat het onmogelijk is om er spieren op te krijgen in relatief korte tijd.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Moet het 'prepareren' van keuringshengsten bestraft worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 09:16

Toch heb ik Tuschinski als jong paard gekend en ik weet nog dat de fokker hem als 2 jarige liet zien. Hij liep toen al waanzinnig, met een enorme techniek. Hij was wat klein, iel en onbespierd, een echte 2 jarige, maar wat een techniek in de benen. Je zag toen echt het talent al.

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 10:02

denisesilver schreef:
In principe zouden ze vers uit de klei getrokken beoordeeld moeten worden, als je echt gaat kijken op aanleg en natuurlijke bouw, maar dan hebben de mensen in de kraal er hun handen vol aan om ze de juiste kant op en over de balken te krijgen :+

Ook dit zegt helemaal niks.... Er zijn jonge paarden die door de stress de eerste keer heel apart lopen en springen of juist een paar keer nodig hebben om zich zelf te laten zien.

denisesilver

Berichten: 2879
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Moet het 'prepareren' van keuringshengsten bestraft worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 10:46

Zeker JeanneV, overigens valt zoals Suzanne zegt de beweging en het exterieur gewoon te beoordelen. Bij de springers kan je gelijk zien welke het spelletje snel door hebben, maar inderdaad spanning kan een paard wel maken of breken.

Bij vrienden staat er overigens een twee jarige die ook echt al helemaal af is. Mooi in de spieren, goed uitgegroeid, nog nooit iets mee gedaan