Welke afmetingen voor paddock

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paardenlol1
Berichten: 59
Geregistreerd: 10-10-20

Welke afmetingen voor paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 20:36

Hey,wij hebben vandaag het super leuke nieuws vernomen dat wij alle vergunningen voor onze fokkerij in orde hebben laat het bouwen maar beginnen.... nu dat allemaal in orde is.Is het zeker dat we onze grote droom werkelijkheid kunnen maken.Omdat we met internationale paarden gaan fokken zien we het niet echt zitten om deze samen te laten lopen.Nu is de vraag welke afmeting van wei zouden jullie per paard nemen (let op ook als het veulen erbij is moet deze afmeting kunnen)er is aangrenzend heel veel grond te koop dus we rekenen liever te groot dan te klein ,aangezien we het allerbeste willen voor onze paardjes. Op de moment dat de veulens gespeend worden gaan ze natuurlijk wel bij leeftijdsgenootjes staan.We zouden ze willen spenen rond 4 maanden,lijkt dit jullie een geschikte speenleeftijd ... aangezien we al heel veel verschillende speentijden hebben gezien bij verschillende fokkerijen waarbij deze varieëren van 100 dagen tot zelfs 9 maanden of langer ... Omdat we onze paarden dus wel nog willen rijden tussen de drachten door lijkt 4 maanden ons een mooie speenleeftijd...verder gaan we ook een bak aanleggen ,een stapmolen,binnenbak en bergruimte zouden hier nog dingen bij ontbreken? Nou ja kort samengevat veel vragen in 1 topic weet jij op 1 of meerdere vragen een goed antwoordt?Dan zou het super zijn.....
Alvast bedankt

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Welke afmetingen voor paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 20:44

Gebruik de zoekfunctie dan krijg je al veel antwoorden. Helemaal handig als je je fokkerij nog op moet zetten maar het bouwen al wel mag starten.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 20:58

Ik vind 4 maanden wel erg vroeg voor afspenen. Ik heb altijd geleerd 6 maanden.
Mijn fjord kocht ik met 4 maanden (op de markt). Die is sóchtends gewoon bij zijn mamma weg geplukt en die had zeker nog 1,5 jaar een slechte weerstand.

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 21:03

Gefeliciteerd met de vergunning. Dat is een mooie eerste stap. Nu de rest.

Op vier maanden spenen is echt veel te jong. :( Ik ga nu geen bronnen voor je opzoeken. Maar hier is wetenschappelijke informatie over te vinden.

Paarden hebben elkaar ook nodig. Het zijn kuddedieren. Ze apart houden is niet in het belang van het welzijn van de paarden. Internationale sportpaarden zijn geen aparte soort. Het zijn ook gewoon paarden.

Ik begrijp echt niet dat iemand op de ouderwetse achterhaalde manier een bedrijf wil starten. Gebruik deze kans om innovatief te zijn en een voorloper in de markt. Neem een kijkje in de keuken van bedrijven die het anders doen. Kijk bijvoorbeeld eens hoe het er in de internationale endurance sportfokkerij aan toe gaat (In Frankrijk is dat bijvoorbeeld echt serieus. En nee, niet iedereen daar doet het goed).

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 21:04

Malenka schreef:
Op vier maanden spenen is echt veel te jong. :( Ik ga nu geen bronnen voor je opzoeken. Maar hier is wetenschappelijke informatie over te vinden.

Paarden hebben elkaar ook nodig. Het zijn kuddedieren. Ze apart houden is niet in het belang van het welzijn van de paarden. Internationale sportpaarden zijn geen aparte soort. Het zijn ook gewoon paarden.

Ik begrijp echt niet dat iemand op de ouderwetse achterhaalde manier een bedrijf wil starten. Gebruik deze kans om innovatief te zijn en een voorloper in de markt. Neem een kijkje in de keuken van bedrijven die het anders doen. Kijk bijvoorbeeld eens hoe het er in de internationale endurance sportfokkerij aan toe gaat (In Frankrijk is dat bijvoorbeeld echt serieus. En nee, niet iedereen daar doet het goed).


Kijk even naar haar eerdere berichten. Dat maakt een hoop duidelijk

Paardenlol1
Berichten: 59
Geregistreerd: 10-10-20

Re: Welke afmetingen voor paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 21:46

Dus jullie zouden later afspenen ...
Maar met hoeveel dan op 1 stuk en welke afmetingen op dat stuk dan...
@belle_boef wat bedoel je precies met je laatste bericht?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Welke afmetingen voor paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 21:58

Overzichtelijke kudde max. 6-8 paarden (veulens zolang ze nog bij de moeder lopen niet meegerekend). En even aantal t/m 5 dieren wil je ook ivm niet buiten de boot vallen.
Veulens afspenen is lastig en zowel voedingswaarde uit de melk als het emotionele comfort door binding met de merrie zijn veel langer belangrijk dan de mens handig vindt. Voor geestelijk en lichamelijk gezonde dieren die makkelijk te trainen zijn is een lange zoogperiode MET andere veulens (en dus bijbehorende merries) essentieel. Voor het voortzetten van deze ontwikkelingen is na spenen verder opgroeien in een gemengde kudde (in elk geval met volwassen goed sociale paarden) net zo essentieel. Voor een goed sociale basis dient een paard de 1e 4! jaar in een goede kudde door te brengen. Daarbij mag/moeten ze best elke dag even in handen zijn om die gewoonte aan te leren, maar is alleen staan funest. Veulens mogen veel meer dan een 2-3 jarige en dat leren over grenzen en nee bestaat ook kunnen ze beter van een ander paard leren. Die basis maakt de fundering voor training door de mens veel simpeler.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 21:59

Ik bedoel dit niet banketstaaf, maar is deze vraag voor je ouders/jullie samen? Aangezien jij dertien bent.

Paardenlol1
Berichten: 59
Geregistreerd: 10-10-20

Re: Welke afmetingen voor paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 22:03

Deze vraag is voor ons samen....

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 22:05

Citaat:
Kijk even naar haar eerdere berichten. Dat maakt een hoop duidelijk
Berichten van TS dus. In profiel staat leeftijd 13....
Dat komt aardig overeen met de eerdere posts.
"Welke maat heeft mijn nieuwe pony nodig?", "Waar vind ik een goede complete touwhalsterset?", "Paardenspullen (waar gratis te krijgen)"

Met de op te starten fokkerij denk ik eerder aan een online paardengame :)

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Welke afmetingen voor paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 22:10

Maakt niet uit of het een spelletje of een toekomstdroom is, goede informatie over hoe dat in de werkelijkheid moet is nuttig.

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Welke afmetingen voor paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 22:35

Ik ben ook geen fan van apart op paddocks. Vooral niet als ze zonder beschutting staan, heb het zelf meegemaakt in de brandende zon op een stukje zand van een paar m2... Persoonlijk vind ik dat vreselijk.

Hoe groter hoe beter stuk land en vanuit daar is het een beetje passen en meten met de paarden die erop komen te staan.
Als alles bij elkaar staat, is er dan genoeg ruimte om uit elkaar te gaan en ergens anders hooi te eten, of heb je toch liever 2-3-.. aparte kleinere kuddes en dan ook is het kijken welke paarden bij elkaar kunnen.

Qua ruimte, tja, ik heb nu 2 paarden en één shetlander op 2000m2 staan (wel 24\7) en vind dat écht de max. Maar dat is persoonlijk, ik weet niet wat de ''minimale'' afmetingen zijn.

Afspenen zou ik rond de 6e maand doen zoals al word gezegd.
In ieder geval veel succes en geluk toegewenst! :)

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Welke afmetingen voor paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 08:51

Je wilt dat een paard een sprintje kan trekken in een paddock. Dus bakformaat lijkt me een goede richtmaat. En daar wil je ook watertoegangen onbeperkt ruwvoer geven.

Qua afspenen, ligt aan de ontwikkeling van veulen en merrie maar 6maand lijkt me het minimum.

Heerlijk zo’n fantasie voor de toekomst!

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 08:55

troi schreef:
Je wilt dat een paard een sprintje kan trekken in een paddock. Dus bakformaat lijkt me een goede richtmaat. En daar wil je ook watertoegangen onbeperkt ruwvoer geven.

Qua afspenen, ligt aan de ontwikkeling van veulen en merrie maar 6maand lijkt me het minimum.

Heerlijk zo’n fantasie voor de toekomst!

Voor een merrie met veulen wil je wel een grotere weide. Onderontwikkeld en dan rondjes rennen in een bak.

jowien
Berichten: 977
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 09:55

Voor jonge paarden (veulens en opgroeiend) zijn verschillende ondergronden en hellingen ook heel goed voor de ontwikkeling. Ze worden er handig en fysiek zelfverzekerd van en het traint de pezen en spieren die volop ontwikkelen. De platte Nederlandse weilanden zijn niet genoeg prikkel eigenlijk voor optimale ontwikkeling. Opfok in bv de Eiffel kan een goede aanvulling zijn na de veulenperiode. En dat alles natuurlijk in een groep met gemengde leeftijden, van de een leert een veulen wat, met een ander kan hij spelen, weer een ander doet voor hoe je handig een heuvel op of af rent.

Popstra
Berichten: 13745
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Welke afmetingen voor paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 11:36

Ik zou adviseren eerst ervaring op te doen door een paar jaar mee te lopen op een echte goede fokkerij eer je zelf zoiets begint. En dat is wel nodig als je denkt een veulen al bij 4 maanden te kunnen afspenen!?
Plus jullie wss geen idee hebben wat de kosten zijn van het fokken van een paard wat internationaal kan gaan mee draaien. Dat kost al duizenden euro’s voor er ook maar een net veulen staat.
Bezint eer ge begint.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Welke afmetingen voor paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 11:40

Veulens alleen met hun moeder op een zandpaddock houden, is niet goed.

Paardenlol1
Berichten: 59
Geregistreerd: 10-10-20

Re: Welke afmetingen voor paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 19:08

@popstra dit hebben mijn ouders ook zeker gedaan en als jij denkt dat andere fokkerijen het anders doen ,zoek er dan maar eens een paar voor ons op .....
En we zijn er ons zeer van bewust wat het kostplaatje gaat zijn je begint namelijk niet zomaar aan zoiets.

@gini we gaan ze bovendien op een graspaddock houden met 2 paarden tesamen

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Welke afmetingen voor paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 19:16

Maar hoe lang denk je dat er gras blijft staan in zo'n paddock? Ik denk een week helaas.

Ga voor zand, goede drainage, eventueel een verhard stuk en natuurlijk zeker een slowfeeder met hooi en een waterbak.

Paardenlol1
Berichten: 59
Geregistreerd: 10-10-20

Re: Welke afmetingen voor paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 19:21

@iris 82 zeker gaan onze paarden hooi en water ter beschikking hebben wat zeer logisch is. Voor de bodembedekking hebben we toch nog tijd om over na te denken ,duurt toch nog lang voor het gebouw eindelijk staat.....

Popstra
Berichten: 13745
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 19:43

Ga bijv eens kijken bij Eifel Gold Ranch in Belgie..zij kunnen je heel veel nuttige info geven en laten zien wat betreft opfok

Paardenlol1
Berichten: 59
Geregistreerd: 10-10-20

Re: Welke afmetingen voor paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 19:52

Wat betreft opfok hebben we een mooie overeenkomst waar onze veulens de opfok ingaan nl bij vrienden die hun eigen opfok hebben ... dat lijkt ons erg makkelijk en dat we zeker zijn . En we wonen trouwens ook in belgië. Maar we zullen die opfok wel eens googlen....