Botoedeem, slijmbeursontsteking en peesblessure

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lisetjj

Berichten: 746
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Gouda

Botoedeem, slijmbeursontsteking en peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-20 12:31

Na 2 maanden flinke kreupelheid en meerdere dierenarts bezoeken ben ik er middels een MRI achter gekomen wat mijn paard mankeert.

Er spelen meerdere dingen.
De diepe buigpees heeft op 2 plekken een blessure. Namelijk bij de aanhechting met het hoefbeen en een scheur ter hoogte van het straalbeen. Daarbij heeft ze botoedeem aan het hoefbeen en een slijmbeursontsteking bij het straalbeen.

Zijn er mensen die ervaring hebben met een van deze blessures? Hoe werd jouw paard behandeld en wat waren de resultaten?

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 12:45

Oei... mijn merrie heeft al jaren een zeer lichte blessure aan de diepe buiger thv de aanhechting aan het hoefbeen. Opgelopen in de training toen ik haar wilde laten inrijden. Ze heeft het sinds haar 5de en is nu 9. Soms loopt ze redelijk, soms is ze periodes kreupel. Als rijpaard is ze compleet onbruikbaar. Omdat ze niet getraind kan worden heb ik haar met een medische dossier aangeboden op de keuring voor goedkeuring als fokmerrie. (In haar stamboek is dit nodig om te fokken binnen het stamboek) Ze is gelukkig goedgekeurd voor de fok en mag de rest van haar leven slijten als fokmerrie op de wei.
Genezen doet deze blessure namelijk niet meer. Het is een hele rottige plek en het komt telkens terug.
Ik zou nog bepaalde behandelingen zoals prp kunnen proberen. Maar dat geeft geen garanties en dan zou ze langere periodes op stal moeten. Momenteel heb ik die stap dus nog nooit genomen.

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 12:48

Mijn paard heeft een gat gehad in de diepe buiger aan haar rechtervoorbeen.

Gerevalideerd in 6 maanden, waar eigenlijk 10 maanden voor stond.
Gewoon regulier stappen en koelen, verder geen extra behandelingen. Postzegelwei. Ik heb wel icevibes aangeschaft.

De plek van de beschadiging (vlak boven de kogel aan de achterkant) is nog wel zichtbaar ivm littekenweefsel, maar helemaal genezen.

Met de andere blessures (gelukkig) geen ervaring. Heel veel succes met het herstel!

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 12:56

Oei, dat is wel een heel ernstige blessure. Is de kwaliteit van het straalbeen wel goed (dus geen HKO)?
Wat zegt je DA?
Ik denk dat je in ieder geval staat voor langdurige herstelperiode. Behandeling bestaat meestal uit inspuiten, evt PRP en rust

Lisetjj

Berichten: 746
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-20 12:20

Bedankt voor de reacties :)
Er is geen sprake van HKO.

De blessure bij de aanhechting van het hoefbeen wordt geduid als 'matig tot ernstige blessure'.

Dierenarts gaf aan boxrust en 2x per dag 15min stappen in de bak.
Met daarnaast shockwave. Ik heb niet voor shockwave gekozen maar voor laser therapie.
Volgende week zitten die sessies er op en gaan we terug naar de kliniek. Dan zijn we 7 weken op weg vanaf uitslag mri

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Botoedeem, slijmbeursontsteking en peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:42

Ik kan me voorstellen dat lasertherapie wel wat doet voor de plek bij het straalbeen, maar ik kan me niet voorstellen dat je daarmee goed bij de aanhechting komt.
Worden er dus geen onstekingsremmers ingespoten? Dat zou ik me wel kunnen voorstellen voor behandeling aan de slijmbeursontsteking en de botreactie.
Boxrust begrijp ik in dit geval erg goed.

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Re: Botoedeem, slijmbeursontsteking en peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 23:30

Wat was de prognose?
Want eerlijk gezegd, mij is vanaf het begin gezegd dat een peesblessure aan de aanhechting aan het hoefbeen zeer slecht is qua prognose.
Dat blijkt ook wel bij mijn merrie na 4 jaar...
En dat terwijl haar peesletsel niet eens ernstig was.
Shockwave etc. waren idd nooit een optie door de locatie. Alleen prp werd als een mogelijkheid gezien. Maar ook niet zonder risico en zeer gereserveerd qua prognose.

Lisetjj

Berichten: 746
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Gouda

Re: Botoedeem, slijmbeursontsteking en peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 12:40

Er zijn geen ontstekingsremmers ingespoten. Daar is ook niet over gesproken.

Er werd gezegd dat de prognose is dat er een kansje is dat ik alles weer kan doen zoals voor de blessure. Hier heb ik zelf wel grote vraagtekens bij gehad.

@luckystory, ben jij er ook middels een MRI achter gekomen? Of op een andere manier?

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:19

De diagnose is gesteld dmv echo (hoef helemaal uitgesneden en echo doorheen de straal) en RX-en om andere dingen uit te sluiten. Haar straalbeen en botten waren nog gaaf. En scheuren zijn er ook niet waargenomen. Op elke andere plaats was dit niet eens een ernstige blessure geweest. Het is echt de plek die het zo rottig maakt.
Het was een duidelijke verdikking en irritatie thv de peesaanhechting. MRI had ik kunnen doen, maar had eigenlijk weinig meerwaarde naar behandeling toe. Dus die kost hebben we niet gemaakt.
Probleem met die locatie binnenin de hoefcapsule is dat de minste zwelling meteen tot een redelijke pijn en kreupelheid leidt.
Ze is een tijd behandeld geweest met plakschoenen met inlegzooltjes. (met als doel het hielgebied te ontzien.) Dit gaf zeker verbetering. Ook op echo was toen verbertering merkbaar. En ze heeft ook periodes redelijk ok gelopen. Maar ze blesseert zich telkens opnieuw. Een paar gekke sprongen of een gekke bui op de weide en ze heeft het weer zitten. En het kan lang duren vooraleer ze dan weer zuiver is.
Ze heeft de blessure opgelopen in de training om haar in te rijden. Dat is uiteraard niet kunnen verdergaan. En ik heb de investering nadien ook niet meer durven maken. (Achteraf gezien terecht) Ik hoop haar nog enkele jaren als fokmerrie te kunnen aanhouden. Gewoon onbelast op de wei, hopelijk gaat ze dan nog even mee...
Ze is ook eens ingespoten geweest in dat gebied, dat gaf 0,0 verbetering.

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Botoedeem, slijmbeursontsteking en peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 09:17

Geen idee of het voor de blessure bij jouw paard ook kan helpen, maar na meerder goede berichten te hebben gelezen over magneetveldtherapie heb ik de minipuls van magnacare gehuurd voor een peesblessure bij mijn paard. Nog geen idee of het bij hem werkt dat weet ik over 5 weken, maar na 4 dagen gebruiken is het been dunner en niet meer warm.

Je kan degene van Magnacare altijd contacten om te overleggen.

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 10:09

Weet je ook hoe de blessure ontstaan is? Aangezien er ook bot oedeem is zou ik wel denken aan trauma van buitenaf.

Mijn DA was ook bij de peesblessure van mijn paard geen voorstander van onstekingsremmers of PRP inspuiten, omdat je toch met de naald ook weer een extra leasie toedient.

Hoe diep de lasertherapie komt, is afhankelijk van het type laser. High Power komt al dieper als Low power. FP4 lasertherapie kan met meerdere frequenties High Power tegelijkertijd nog beter op de blessure worden ingesteld. Misschien dat FP4 wel tot de aanhechting van het hoefbeen zou kunnenkomen, maar dat weet ik niet.

Wat mij heel goed lijkt voor jouw paard, zeker omdat hij ook op boxrust moet, is om je paard na de lasertherapie dagelijks op een vitafloor te zetten. Dat stimuleert een hele goede doorbloeding door het hele lijf, dus ook tot in de hoeven. Juist omdat bij jou de blessure ook op een deel zit wat sowieso al slechter doorbloed is. Voordeel van vitafloor vond ik ook dat het door het hele lijf gaat, waardoor je eigenlijk het hele lijf van het paard, dus alle spieren, ook het maagdarm stelsel en alle 4 de benen goed doorbloed houdt en in shape houdt, wat in mijn ogen tijdens de revalidatie enorm bijdraagt in het voorkomen van terugval en het voorkomen van secundaire blessures.

Lisetjj

Berichten: 746
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-20 16:03

Ik heb wel eens van MagnaCare gehoord. Daar ga ik nog eens naar kijken :)

Ze wordt nu behandeld met een high power laser.
Vitafloor klinkt ook interessant. Is zoiets te huur?

Het is onduidelijk hoe het is ontstaan.
Ze is op donderdag ochtend in een dolle bui in de wei onderuit gegleden met haar achterbenen (blessure zit voor). 2u daarna springles gereden. Was er niks aan de hand, sprong fantastisch, niks te zien. Behalve dat ze 1x een rare beweging maakte, alsof ze ineens wegsprong voor een bakkabouter maar dat heeft ze nog nooit gedaan. Daarna was er nog niks te zien. Toen ik haar weer naar de wei bracht twijfelde of ik iets zag. Maar weinig aandacht aan besteedt.
Volgende dag was ze licht onregelmatig. En dat werd met de dag erger

halinka14
Berichten: 3
Geregistreerd: 09-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 21:59

Hey, mijn paard staat al drie maand mank en na lang zoeken en een echo en mri is het gebleken dat ze een botoedeem heeft aan haar voorbeen iemand hier ervaring mee? Ik moet nu drie maand stappen en daarna normaal terug opbouwen.