1st 3 veulens opkomst! Hoe overleven we dit? Advies gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DDDara
Berichten: 958
Geregistreerd: 30-11-11

1st 3 veulens opkomst! Hoe overleven we dit? Advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-20 09:21

Ik ben opzoek naar zo veel mogelijk advies over de verzorging van mijn 3 drachtige merries, de hulp en benodigdheden bij de bevalling, en de verzorging en 'training" van de eerste dagen van het veulen.

Een aantal jaar geleden heb ik 1 keer een veulen gefokt, maar door omstandigheden baby en verhuizing heb ik toen met wat geluk een super gezond veulen in de wei aan getroffen en deze de eerste weken ook helemaal met rust gelaten (dit is dus 100% natuurlijk gegaan zonder toezicht)

Dit keer heb ik 3 drachtige merrie's en wil ik niet zomaar alles aan het toeval overlaten. 2, 3 jarige merries die hun eerste veulen zullen krijgen en een 13 jarige merrie die haar 2de veulen zal krijgen.
Ze zijn half maart, begin april en half april uitgerekend.

Het eerste wat ik me afvraag gaat over het merrie brok. De hoeveelheden voer die worden voor geschreven vind ik nog al hoog, uiteraard wil ik dat ze voldoende voedingstoffen binnen krijgen vooral ter voorkoming van ocd aangezien de 2 3jarie beide ronde de 1,80 zijn. Maar ze hoeven voor mij niet dik te worden want er is hier onbeperkt hooi en is het voorjaar kunnen ze ook nog het land op. Hoe weet ik wat de hoeveelheid voer is die nodig is om aan de juiste hoeveelheid voedingstoffen te komen ter voorkoming van ocd maar niet zo veel dat me paarden meer eten binnen krijgen dan nodig is?
Mijn 13 jarige merrie reageert niet zo goed op suiker daarom zou ik haar het liefst geen merrie brok geven maar bijvoorbeeld een supplement met daarin de juiste voedingstoffen en verder suikerarm maar eiwitrijk bijvoeren.

Dan komen we aan bij het punt van de bevalling. De paarden staan hier met zijn 3tjes bij elkaar aan huis ze lopen 24/7 buiten. Nu heb ik toch vaak het advies gekregen de paarden opstal te laten bevallen omdat dit gewoon veiliger is zo dat het veulen niet onder de hekken door rolt tijdens de bevalling en niet meer bij de moeder kan komen of ter voorkoming van misschien vreemd gedrag van 1 van de andere merries naar het veulen.
En opstal heb ik natuurlijk de mogelijkheid camera's op te hangen om de merrie s nachts in de gaten te houden, dat zal buiten niet gaan omdat het terrein te groot is.
Maar als ik ze op stal zet zal dat alleen voor de nachten zijn want ik ben niet van plan mijn paarden dagen binnen te zetten en ook s nachts zal ik ze niet eerder binnen zetten dan wanneer ik de eerste tekenen van een naderende bevalling heb gezien.
Ik ben benieuwd hoe jullie dit zien en wat jullie advies hierin zou zijn.

En dan misschien wel de belangrijkste vraag, wat moet ik allemaal klaar zetten voor de bevalling?
In welke gevallen heb ik een dierenarts nodig?
Ontsmetten jullie de navel en zo ja waarmee en hoevaak?
Binden jullie de navel af wanneer is dit nodig en wanneer niet, en wat gebruiken jullie hier voor?
Hebben jullie verder nog tips en tricks voor me voor tijdens en vlak na de bevalling?

En dan het veulen, begin ik direct na de bevalling met aanraken en halster? (dat lijkt mij wat vroeg maar dat hoor ik geregeld) mijn persoonlijke voorkeur zou er naar uit gaan om dit op ze vroeg pas de volgende ochtend te doen.
En laat je dat halster dan om of doe ik het meteen weer af?
Mijn voorkeur zou zijn het veulen meteen de ochtend na de bevalling naar buiten te doen. En zo snel mogelijk de ander 2 merries erbij.
Wanneer ga je voor eerste ontworming en vaccinatie's?
In welke gevallen moet ik een dierenarts naar het veulen laten kijken, uiteraard kan ik de meest logische dingen zelf wel verzinnen maar zijn er nog minder bekende tekenen waar ik op moet letten?

En stel het veulen wordt toch onverwacht buiten geboren. Hoe ga ik dan om met het ontsmetten van de navelstreng en hoe krijg ik dat dan het makkelijkste voor elkaar?

Ik zou heel graag zo veel mogelijk handige informatie van jullie ontvangen, meningen en ervaringen zijn allemaal maal welkom zo dat ik me zo goed mogelijk kan voorbereiden om wat me te wachten staat!

Handige sites of filmpjes zijn ook altijd welkom!

11 mei '23: Tin Tin Twizzl (Peru's Sarowski x Don Romantic x Painters Row)
23 april '21: Reus Rocco (Peru's Armani x Indian Rock x De Niro)
21 april '21: Rivella's Romance (Perus's Argument x Don Romantic x Painters Row)
21 maart '21: Reckless Revi (Peru's Argument x Sam R x Krack C)
2 juni '16: Lumidi (Negro x Don Romantic x Painters Row)


Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 09:32

Wij hebben destijds de merrie gewoon buiten gehad overdag, de nachten op stal met toegang tot de aangesloten paddock, maar niet meer op de weide. Pas toen we het idee kregen dat het veulen er wel eens aan zou kunnen komen, hebben we haar binnen gehouden de nacht met haar vriendje in de aangrenzende stal.

Qua voer zou je kunnen kijken naar bijv. vitalbix breed & grow - toch minder ballaststoffen dan merriebrok.

Wat wij klaargezet hebben: stapel schone handdoeken, een schaar, jodium, en een waterkoker en schone emmer.
De dierenarts hebben wij gebeld toen onze merrie weigerde te gaan liggen en wij toch graag informatie wilden over hoe we het veulen veilig ter wereld konden krijgen uit een staande merrie. (Dat kan dus, maar vergt wel wat hulp ;) )
Navel hebben wij niet afgebonden, wel een keer ontsmet met jodium na de geboorte. Veulen hebben wij direct moeten aanraken: merrie accepteerde niet direct dat hij dronk, dus we moesten hem aanleggen en de merrie vasthouden. Jammer maar helaas.
Dierenarts is uiteindelijk de dag erna gekomen voor een check van merrie en veulen. Toen stonden ze al lekker buiten, merrie en veulen, plus de oude ruin. Merrie was zo duidelijk in aangeven wanneer het veulen zou komen dat ze uiteindelijk maar één nacht op stal heeft doorgebracht, en de volgende ochtend om een uur of 8 weer buiten stond (bevalling startte rond 3 uur s nachts en rond 5 uur had het veulen gedronken en zijn wij gaan slapen).

Ibbel

Berichten: 48938
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: 1st 3 veulens opkomst! Hoe overleven we dit? Advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 10:04


Kookaburra

Berichten: 5337
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 10:14

Over de voorbereiding weet ik weinig, maar omgang met veulen heb ik meerdere keren opgepakt. Allereerst, let op je merrie als je naar het veulen gaat. Sommige merries tolereren het niét direct als er iemand bij het veulen komt. Eigen veiligheid voorop! Desnoods een sterk iemand die merrie vasthoud en een ander die het veulen aait, een halster om doet, laat controleren door veearts etc.

Halster gaat hier vaak met 2 a 3 dagen om. Afhankelijk van het veulen blijft deze zitten (moeilijk te pakken) of mag hij in de box af. Als hij wat aan mensen gewend is kun je het veulen meenemen aan een lang halstertouw. Merrie mee aan een touwtje en het veulen naast de merrie (vaak lopen ze ter hoogte van de buik mee) laten lopen. Als ze dit gewend zijn, in de wei eens spelenderwijs een paar stapjes aan halstertouw mee laten lopen. Regelmatig even poetsen, kroelen en aaien over het hele lichaam. Na een paar weken ook leren om voetjes te geven/pakken.

DDDara
Berichten: 958
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-20 07:25

Skippy01 schreef:
Qua voer zou je kunnen kijken naar bijv. vitalbix breed & grow - toch minder ballaststoffen dan merriebrok.


Bedankt voor al je tips maar vooral deze vind ik echt top! Dit ga ik sowieso bestellen!

11 mei '23: Tin Tin Twizzl (Peru's Sarowski x Don Romantic x Painters Row)
23 april '21: Reus Rocco (Peru's Armani x Indian Rock x De Niro)
21 april '21: Rivella's Romance (Perus's Argument x Don Romantic x Painters Row)
21 maart '21: Reckless Revi (Peru's Argument x Sam R x Krack C)
2 juni '16: Lumidi (Negro x Don Romantic x Painters Row)

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 08:39

Absoluut geen kritiek....ik vind het dapper dat je zonder enige kennis van zaken 3 veulens laat komen. Begin je een fokstal?

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 08:48

Jammer dat je niet even reageert DDDara. Want het is een oprechte vraag. Hoe begin je aan zoiets?

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

DDDara
Berichten: 958
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-20 19:38

Nee ik begin geen fok stal. Mijn vorige veulen van mijn favoriete paard heb ik na 9 maanden laten inslapen. Dus van haar wou ik heel graag nog een veulen en de andere 2 paarden die ik heb 2, 3jarige die enorm groot zijn en daardoor (vind ik) dit jaar nog niet klaar om aan het werk te gaan. Dus leek het me een mooi moment met deze 2 ook een veulen te fokken zo hebben zo nog lekker de tijd om uit te groeien en staan ze niet alleen maar mijn gras/ hooi op te eten ;) Daarbij is het voor veulens goed om samen op te groeien dus vandaar dat ik liever meer dan 1 veulen heb zodat ze samen kunnen opgroeien.

11 mei '23: Tin Tin Twizzl (Peru's Sarowski x Don Romantic x Painters Row)
23 april '21: Reus Rocco (Peru's Armani x Indian Rock x De Niro)
21 april '21: Rivella's Romance (Perus's Argument x Don Romantic x Painters Row)
21 maart '21: Reckless Revi (Peru's Argument x Sam R x Krack C)
2 juni '16: Lumidi (Negro x Don Romantic x Painters Row)

Caily

Berichten: 12511
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 19:51

Qua voer is vitalbix breed and grow passend bij wat jij wilt.

Ik heb afgelopen jaar 3 drachtige merries gehad. Ook 24/7 buiten. Gewoon buiten laten bevallen ook. Wanneer zijn jouw merries uitgerekend? Heb inmiddels 3 geweldig makke en gezonde veulens, en ze hebben nog nooit een stal gezien. Ik liet ze in de kudde (paddock paradise dus alle ruimte om zich af te zonderen) bevallen en zette ze gelijk daarna apart in een van de weilandjes (eventueel in eerste instantie de andere merries in een weilandje tot veulen stabiel genoeg stond om te verplaatsen). Na 1 a 2 dagen deed ik dan de andere merries bij de merrie met veulen in.

Mijn merries droegen een halster alarm zodat ik er gelijk bij was wanneer ze bevielen. Naveltjes ontsmetten was mijn plan, maar bij alledrie brak het zo mooi af (laat de natuur zn werk doen en bemoei je niet met het verbreken) dat ik dat niet heb gedaan. Omdat ze buiten bevielen was het natuurlijk erg schoon.

DDDara
Berichten: 958
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-20 20:13

Mijn merrie zijn half maar begin april en half april uit gerekend.

Ik zou het ook top vinden als zo gewoon buiten zouden kunnen bevallen maar wij zitten redelijk in de bossen waardoor het nog al heuvelachtig is, nou denk ik niet dat een veulentje heel snel onder het hek door zou rollen maar je zou maar net pech hebben dat maakt dat ik er wat voorzichtig mee ben.

Als het veulen overdag geboren wordt dan is er altijd wel toezicht dus dan is het niet zo een probleem mocht het veulen dan op 1 of ander manier niet bij de merrie kunnen komen kan ik meteen bij springen maar dat is 's nachts natuurlijk moeilijker.

En geboorte alarm zou heel fijn zijn geweest maar mijn merries liggen allemaal vaak helemaal plat (dus ook met het hoofd echt in het zand) het is natuurlijk heerlijk dat ze dat doen en zo ontspannen zijn maar dat maakt het wel een stuk lastiger met een geboorte alarm.

11 mei '23: Tin Tin Twizzl (Peru's Sarowski x Don Romantic x Painters Row)
23 april '21: Reus Rocco (Peru's Armani x Indian Rock x De Niro)
21 april '21: Rivella's Romance (Perus's Argument x Don Romantic x Painters Row)
21 maart '21: Reckless Revi (Peru's Argument x Sam R x Krack C)
2 juni '16: Lumidi (Negro x Don Romantic x Painters Row)

Cioccolato

Berichten: 6548
Geregistreerd: 13-12-11

Re: 1st 3 veulens opkomst! Hoe overleven we dit? Advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 20:17

Ik zou aanraden ze snachts binnen te zetten onder camera en dan goed in de gaten houden. En waken als er tekenen komen dat het snel komt.

Voor de rest. Lees je in, Google, lees het dikke buiten topic hier op bokt want zo kun je al je antwoorden vinden..


speurneusc

Berichten: 5348
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 20:24

tot laatste moment wachten om s'nachts binnen te zetten zou ik niet doen, je wil immers dat de merrie volkomen op haar gemak is en all rust kan nemen voor de bevalling, enige gewenning vooraf zou daardoor handig zijn.

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

DDDara
Berichten: 958
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-20 20:54

speurneusc schreef:
tot laatste moment wachten om s'nachts binnen te zetten zou ik niet doen, je wil immers dat de merrie volkomen op haar gemak is en all rust kan nemen voor de bevalling, enige gewenning vooraf zou daardoor handig zijn.


De stal waar ze het veulen uiteindelijk zullen krijgen is een stal die ze nu al als inloopstal gebruiken het is dus een voor hen al bekende stal het enige verschil is dat de deur 's nachts dicht zal zijn. Denk je dat het dan als nog nodig is haar eerder al op stal te zetten of zal ze door het in en uitlopen al voldoende gewend zijn?

11 mei '23: Tin Tin Twizzl (Peru's Sarowski x Don Romantic x Painters Row)
23 april '21: Reus Rocco (Peru's Armani x Indian Rock x De Niro)
21 april '21: Rivella's Romance (Perus's Argument x Don Romantic x Painters Row)
21 maart '21: Reckless Revi (Peru's Argument x Sam R x Krack C)
2 juni '16: Lumidi (Negro x Don Romantic x Painters Row)

Cioccolato

Berichten: 6548
Geregistreerd: 13-12-11

Re: 1st 3 veulens opkomst! Hoe overleven we dit? Advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 21:12

Ik zou zelf een periode voorafgaand ook binnen houden snachts. Ook een stukje gewenning voor de dieren.


speurneusc

Berichten: 5348
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 22:58

DDDara schreef:
speurneusc schreef:
tot laatste moment wachten om s'nachts binnen te zetten zou ik niet doen, je wil immers dat de merrie volkomen op haar gemak is en all rust kan nemen voor de bevalling, enige gewenning vooraf zou daardoor handig zijn.


De stal waar ze het veulen uiteindelijk zullen krijgen is een stal die ze nu al als inloopstal gebruiken het is dus een voor hen al bekende stal het enige verschil is dat de deur 's nachts dicht zal zijn. Denk je dat het dan als nog nodig is haar eerder al op stal te zetten of zal ze door het in en uitlopen al voldoende gewend zijn?


stuk gewenning om dat te gaan doen, en gelijk extra check, uiers controleren, onder staart ff kijken, is daar verlichting? anders is dat miss wel handig.

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

Caily

Berichten: 12511
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: 1st 3 veulens opkomst! Hoe overleven we dit? Advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 23:47

Heb je dan wel 3 stallen? Want anders ga je dat nooit redden. Zou ze lekker buiten laten, veel schoner en minder stress. Eventueel dan zodra het geboren is erin zetten voor de rest van de nacht. Mijn merries appen ook plat, dan maar keer extra voor niks eruit. Of tentje of caravan erbij. Er zijn ook alarmen die je kan instellen omdaat de duur van het liggen bij een wee anders is dan wanneer ze slapen.

DDDara
Berichten: 958
Geregistreerd: 30-11-11

Re: 1st 3 veulens opkomst! Hoe overleven we dit? Advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-20 13:20

Ik heb 4 stallen waar van er tegen die tijd 1 doorgebroken zal worden dat het een grote stal wordt. De ander 2 paarden ben ik niet van plan tegelijk met de "uitgerekende merrie" op stal te zetten zij lopen gewoon in de paddock rond de stal waardoor ze elkaar altijd kunnen zien of horen.
In de stal is licht en zijn er ook camera's tegen die tijd.

Wat me meteen bij de volgende vraag brengt.
Indien ik zie dat het veulen er aankomt op de camera, is het dan juist slim om er heen te gaan zodat ik er direct bij ben of doe ik er beter aan om het via de camera te volgen. En als ik erbij ben kan ik dan gewoon het licht aan zetten?

11 mei '23: Tin Tin Twizzl (Peru's Sarowski x Don Romantic x Painters Row)
23 april '21: Reus Rocco (Peru's Armani x Indian Rock x De Niro)
21 april '21: Rivella's Romance (Perus's Argument x Don Romantic x Painters Row)
21 maart '21: Reckless Revi (Peru's Argument x Sam R x Krack C)
2 juni '16: Lumidi (Negro x Don Romantic x Painters Row)

Caily

Berichten: 12511
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: 1st 3 veulens opkomst! Hoe overleven we dit? Advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 13:31

Er zit dusdanig weinig tijd tussen de uitgerekende merries dat je niet op voorhand kan zeggen op welke volgorde ze bevallen. Als de ene 15 dagen eerder gaat, zoals een van mijn merries geregeld deed. En de ander 20 dagen later, zoals een van mijn merries dit jaar deed, gaat je laatste merrie als eerste. En mijn merries zijn echt geen uitzonderlijke gevallen...

Sowieso erheen gaan ivm complicaties om in te kunnen grijpen. Ik heb de buiten bevallingen gedaan met mn hoofdlamp, zag genoeg. Had wel ook een bouwlamp voor het geval dat.

DDDara
Berichten: 958
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-20 08:53

Ik heb de podcast van paard en passie geluisterd over fokken en die van de dierenarts samen met de fokker en daarin wordt gezegd dat het krijgen van een veulen in een paddock not done is....
Hoe staan jullie hier in?
Ik heb natuurlijk wel weiland maar mijn paarden zijn niet gewend is het weiland opgesloten te zitten het staat altijd open waardoor ze via de paddock naar de schuilstallen kunnen.

Ook ben ik benieuwd hoe jullie om gaan met het afspenen. Ik heb namelijk niet de mogelijkheid om mijn paarden apart van elkaar te houden. Uiteindelijk zullen er wat paarden verkocht worden merrie's en/of veulens. Maar het zou goed kunnen dan er gewoon een moeder en veulen samen overblijven. Mijn voorkeur gaat sowieso uit naar "natuurlijk" afspenen maar wat is daarin jullie ervaring?

11 mei '23: Tin Tin Twizzl (Peru's Sarowski x Don Romantic x Painters Row)
23 april '21: Reus Rocco (Peru's Armani x Indian Rock x De Niro)
21 april '21: Rivella's Romance (Perus's Argument x Don Romantic x Painters Row)
21 maart '21: Reckless Revi (Peru's Argument x Sam R x Krack C)
2 juni '16: Lumidi (Negro x Don Romantic x Painters Row)

Caily

Berichten: 12511
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: 1st 3 veulens opkomst! Hoe overleven we dit? Advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:20

Natuurlijk afspenen werkt alleen als de merrie weer drachtig is. Anders drinkt veulen gerust na 2 jaar nog. In principe geen probleem als de merrie het aankan, maar toch...

Mijn veulens van 5,5 maand en 3,5 maand lopen beide lekker nog bij mamma. Die van 3,5 maand is een hengstje en verkocht, merrie heeft het zwaar omdat ze geopereerd is vorige maand. Voorlopig blijven ze samen, maar kan best dat met 5 a 6 maanden ze uit elkaar gaan. Het veulen van 5,5 maanden is een merrietje en samen met haar moeder van mij. Ik neem de merrie inmiddels gewoon weer mee om te rijden of buitenrit, en zolang het verder goed blijft gaan mag dochterlief voorlopig bij haar blijven. Wellicht dat als ze 9 a 10 maanden is ze wel even apart gaat omdat ik officieel de merrie niet mag starten als er een veulen bij loopt. Helaas is merrie haar vrucht dit jaar verloren, anders had ik de natuur zn werk laten doen.

Ik heb ook 1 veulen waarvan ik de moeder heb laten inslapen toen ze 4 maanden was. Dat zou nooit mijn keuze zijn, zo jong. Maar het, van zichzelf al pientere veulen, loopt hier samen met mijn andere merrie en veulen en dat gaat eigenlijk boven verwachting goed. Ze kan niet meer drinken, maar voor de rest leert en doet mijn andere merrie met haar hetzelfde als met haar echte dochter.

Natuurlijk kan je altijd paarden apart zetten, door een extra draadje spannen, of een van de twee tijdelijk uit logeren doen. Niet te moeilijk over denken.

Bevallen in een paddock net zo. Vriendin die ik heb geholpen na de bevalling heeft alleen paddock, dat ging prima hoor. Heb niet gemerkt dat het anders was dan bij mij, waar de merries zijn bevallen op de track van paddock paradise (niet gekeerd oid, dus gewoon kale weidegrond)

Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Re: 1st 3 veulens opkomst! Hoe overleven we dit? Advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 08:20

Ik heb ook 2 merries kort na elkaar moeten bevallen. Gewoon elke avond in stal en onder camera. Wanneer ze zenuwachtig zijn en gaan liggen ga ik naar de stal. In stal is er nachtlamp zodat ik niet direct grote lichten moet aansteken. Als er daadwerkelijk moeten bevallen doe ik dan lichten aan en dan verder in stal in het oog houden. Merries zijn inmiddels al gewoon dat ik in stal sta. Ik grijp alleen in als ze hulp nodig hebben vooral bij mijn grote merrie. Die geeft vaak grote veulens. Als ze bevallen is de dierenarts altijd stand-by zodat ze kan komen bij noodgevallen. Drinkt het veulen dan ga ik zelf naar bed en ik zeg dierenarts dat alles ok is gegaan.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: 1st 3 veulens opkomst! Hoe overleven we dit? Advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 08:38

Ik zou er voor kiezen om ze toch allemaal binnenste zetten on de tijd voor de bevalling zo zijn het meest op hun gemak. Niet elke merrie bevalt rond de uitgerekende datum mijn merrie is een keer een maand te vroeg geweest en een maand te laat en netjes op tijd dus alles kan!
PH strips zijn een mooie indicatie van wanneer het veulen in aantocht is icm met camera en gedrag van de merrie. Als je ze een tijdje van tevoren op stal zet en ze in de gaten houd kan je mooi zien wat hun gewoontes zijn en wanneer het anders is.
Navel afbinden heeft de dierenarts 1 maal moeten doen omdat de nageboorte te gelijk met het veulen kwam dus niet gescheurd was maar verder knapt die netjes vanzelf. Ontsmetten met jodium eenmaal na de geboorte en verder goed kijken of het slinkt.
Aanraken doe ik meteen soms helpen met drinken als het nodig is maar verder laten wennen aan aanrakingen.
Volgende ochtend meteen halster op en naar buiten en halster weer af bij binnenkomst. Ik leer ze meteen aan een touw mee lopen en ook gewoon voetjes optillen enz.
En het allerbelangrijkst geniet ervan want het gaat zo snel!!

CC Justa Sally Doll *Sal*
[ITP] Waar het allemaal begon ...
Just one Fantasy *Sydney*
[KS-ITP] Mijn eigen Champagne Fantasy
*Sterre*


CastaMickey

Berichten: 7257
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Re: 1st 3 veulens opkomst! Hoe overleven we dit? Advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 08:53

Ik kan je geen antwoord geven op je vragen maar wil je wel veel succes wensen! Is/wordt dit ook een volgtopic? Zou het leuk vinden om jullie te volgen!

Handgemaakte knuffeltjes van jouw eigen paard/pony <3
https://www.bokt.nl/markt/ad/512148/aan ... -paardpony

DDDara
Berichten: 958
Geregistreerd: 30-11-11

Re: 1st 3 veulens opkomst! Hoe overleven we dit? Advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-20 09:10

Ja hoor je mag ons zeker blijven volgen ik zal is kijken of ik een paar fotos kan plaatsen van de merrie's de vaders en het verloop van de komende maanden.

11 mei '23: Tin Tin Twizzl (Peru's Sarowski x Don Romantic x Painters Row)
23 april '21: Reus Rocco (Peru's Armani x Indian Rock x De Niro)
21 april '21: Rivella's Romance (Perus's Argument x Don Romantic x Painters Row)
21 maart '21: Reckless Revi (Peru's Argument x Sam R x Krack C)
2 juni '16: Lumidi (Negro x Don Romantic x Painters Row)

criollo_yess

Berichten: 1062
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 09:18

Wij hebben de merries sowieso 's nachts op stal. De camera gaat aan zo'n 2 weken voor de uitgerekende datum. Dan krijgen we een aardig beeld van het normale gedrag van de merrie op stal. Kort voor de bevalling gedraagt de merrie zich vaak anders; onrustiger, staart zwiepen, rondjes lopen, frequent gaan liggen, etc. Zodra wij zien dat het vruchtwater breekt, gaan wij dan de stal in om te helpen als dat nodig is.

mijn dromen rijden op een paard dat nooit moe wordt
wat de wolf wint aan terrein, verliezen onze paarden in welzijn


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Brusi06, Ilona__, Marus, xoranlover en 1 bezoeker