Energiemysterie: stroom afgetapt? Iemand ervaring?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vulpes_96

Berichten: 133
Geregistreerd: 28-05-12

Energiemysterie: stroom afgetapt? Iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-20 11:37

Hopelijk heeft iemand hier meer ervaring mee of er kennis van. Een week geleden wist ik nog niks over energieleveranciers en netbeheerders, inmiddels zit ik er helemaal in. Dit komt door een brief van de netbeheerder dat wij geen contract meer zouden hebben, en ze ons zouden afsluiten als wij niks zouden ondernemen. Dit kwam vrij onverwachts. De administratie was door omstandigheden nooit mijn pakkie an, maar ben nu op onderzoek uit geweest. We bleken al een jaar geen contract meer te hebben bij onze vaste energieleverancier. (dat dit niet is opgemerkt is onze fout, maar ik hield mij dus niet bezig met de administratie)

Na navraag bij de netbeheerder bleek dat *iemand* (ze mogen ivm privacy niet vrijgeven wie) een jaar lang energie voor ons heeft betaald. Die had een eenjarig contract, die was dus eind oktober dit jaar opgezegd, zodoende de brief van de netbeheerder. Eerst opgelucht dat het dus niet per se onze fout bleek, maar tot dusver is nog onbekend wie dit is geweest. Bij een buur verwacht je hier communicatie over als het per ongeluk is gegaan?

Toen heb ik een nieuw contract aangemaakt bij onze oude energieleverancier en gekeken naar de meterstanden. Wij zelf hebben alleen de gegevens van 2018 van onze meterstand (stond toen op ongeveer 35000). Maar nu staan die meterstanden op 52600 (en dalmeter op 08700) dus bij elkaar zeker 60000. Dat is dus een vrij absurd verschil. Ik heb mij nooit eerder bezig gehouden met energie, stroom of wat ook maar heb na wat zoeken op internet wel ontdekt dat dit verre van een normaal verbruik is.
Side information: we hebben een apartement in een flat. Ons huisnummer heeft ook nog een zelfde versie maar dan met een 'A' als toevoeging er achter. Het kan goed dat daarbij iets is misgegaan, want de meterstanden worden door een huismeester afgelezen en mogelijk zijn de verkeerde standen doorgegeven. Want bij een nieuw contract (dat vorig jaar oktober voor ons werd gemaakt) moet je ook gewoon de meterstanden doorgeven. Maar nogmaals: daarover verwacht je contact.

Weet iemand wat hier gebeurd kan zijn? Ik sluit niet uit dat er is afgetapt. Maar hoeveel wordt er afgetapt als het illegaal gebeurd? En hoe kan ik hier achter komen?
Als illegale aftapping uitgesloten is, kan ik alle buren hier ook weer normaal aankijken :)

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 11:45

Ik denk eerder aan een misverstand door de huisnummers. Want illegaal aftappen doe je als je niet wil betalen én onbekend wil blijven. Dat is hier kennelijk niet het geval.

Ik begrijp uit je verhaal dat je er zelf geen financiële schade van hebt opgelopen. Dan zou ik het zo laten en wachten tot iemand zichzelf meldt.

Vulpes_96

Berichten: 133
Geregistreerd: 28-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-20 11:46

Jacquel schreef:
Want illegaal aftappen doe je als je niet wil betalen én onbekend wil blijven.


Ja dat is waar. Maar als je tonnen verdiend is een dure energierekening natuurlijk ook een grapje van niks.

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 11:55

Aftappen doen ze over het algemeen maar voor 1 reden en dan wil je ten eerste niet dat het naar jou te herleiden is en het bekend is dat jij die tonnen hebt. Ik denk eerder dat er ergens een fout is gemaakt in het noteren.

Belangrijkste is dat ze nu de juiste beginstand van jou hebben en hou ook goed in de gaten of het verbruik de komende tijd wel normaal is.

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 12:03

Volgens mij kan aftappen helemaal niet bij een appartement. Of in elk geval niet eenvoudig. Ik denk ook niet dat er zoiets speelt. Lijkt mij dat het misgegaan is bij jullie nummer met de A erachter. Dit zal wel door elkaar gehaald zijn. Daarbij is 60.000 kwh aan stroomverbruik in 2 jaar echt geen gek getal.
Wat wel heel vervelend is, is dat jullie waarschijnlijk wel al die stroom nog een keer moeten betalen. En dat is best een pittige rekening.

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Energiemysterie: stroom afgetapt? Iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 12:06

maar dat zou betekenen dat je buren 2 contracten tegelijkertijd betaald hebben? Zouden ze dat niet gemerkt hebben?

Vulpes_96

Berichten: 133
Geregistreerd: 28-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-20 12:08

Diddykong schreef:
Daarbij is 60.000 kwh aan stroomverbruik in 2 jaar echt geen gek getal.



Nouja het verschil in twee jaar is 60000 - 35000 = 25000 kwh per twee jaar. Als bekend is dat je per jaar ongeveer 2000 a 3000 gebruikt is het wel best veel toch?

@zonnebloem er zijn wel veel gevallen bekend waarbij dat gebeurd toch? En als je buren hebt die er de ballen van weten ... :P maar ik zal het eens bijhouden ja.

Vulpes_96

Berichten: 133
Geregistreerd: 28-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-20 12:09

secricible schreef:
maar dat zou betekenen dat je buren 2 contracten tegelijkertijd betaald hebben? Zouden ze dat niet gemerkt hebben?


Ja dit vroeg ik mij ook af. Maar buur is huurwoning, eigenaar betaalt mogelijk meerdere energierekeningen. In dat geval kan het wel, dan heb je het gewoon niet door.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 12:12

Ik vermoed dat die 60.000 verschil komt doordat de laatste waarde die is doorgegeven van jullie buren was, als zij jarenlang minder verbruikten of tussendoor een nieuwe meter hebben gehad dan is die meterstand natuurlijk heel anders dan die van jullie. Worden de meterstanden van jullie en de buren geregistreerd door de huismeester? Dan kun je die van afgelopen 5 jaar naast elkaar leggen en kijken of er ergens iets mis is gegaan.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 12:13

Maar dan heb je dus zelf een jaar niets betaald, zonder dat je dat doorhad?
Ik zou zelf de betaler zo snel mogelijk opzoeken om hem terug te betalen, zou me doodschuldig voelen!

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 12:27

Vulpes_96 schreef:
Diddykong schreef:
Daarbij is 60.000 kwh aan stroomverbruik in 2 jaar echt geen gek getal.



Nouja het verschil in twee jaar is 60000 - 35000 = 25000 kwh per twee jaar. Als bekend is dat je per jaar ongeveer 2000 a 3000 gebruikt is het wel best veel toch?


O ik zit helemaal mis te rekenen, sorry! Een nul teveel :o. Gemiddeld is inderdaad rond de 3000 per jaar. Niet 10x zoveel. Maar je kunt toch gewoon je eigen meter aflezen of kan dat niet in een appartement? Kijk eens wat daar op staat.

In elk geval kun je uitgaan van verschillende scenario's. Ofwel er is ergens een fout gemaakt, ofwel het is geen fout en het is bewust gedaan. Ga eerst maar uit van een fout. Als dat niet zo is, is het namelijk enkel nog een kwestie van aangifte doen. De politie kan een stuk meer met privacy omzeilen dan jij :+.

Bekijk je eigen meterstanden. Ga ook naar de huurbaas. Die zal waarschijnlijk wel een administratie hebben. Kijk of je daar de meterstanden kunt achterhalen. Kost even tijd misschien, maar geeft je wel rust.

Vulpes_96

Berichten: 133
Geregistreerd: 28-05-12

Re: Energiemysterie: stroom afgetapt? Iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-20 14:10

@yessy en @diddykong:

De meterstanden die ik heb zijn dus sowieso die van onze meter. Die 35000 was uit 2018, en die (opgetelde) 60000 is van nu. Dus dat is wat er nu op staat. Wat er is vorig jaar is doorgegeven aan meterstanden aan de energieleveranciers van het nieuwe contract (dat wij niet hebben gekozen) weet ik niet.

Nagaan of de huismeester (dat is niet de huurbaas) een administratie heeft bijgehouden is inderdaad wel een goeie.

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Energiemysterie: stroom afgetapt? Iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:31

Maar hebben jullie een eigen meter? En zit deze in het appartement of erbuiten? Met dit gebruik zou ik haast zeggen dat de meter niet alleen voor jullie appartement is, maar voor meerdere of iets dergelijks.

Als ik het goed begrijp, is er tot dit jaar een contract op iemand anders zijn naam voor de energie geweest, die ook door die persoon is betaald? Dan zou je daar in ieder geval geen schade van moeten hebben, want het eventuele gebruik over die periode wordt dan ook daar in rekening gebracht. Maar het blijft wel een vreemd verhaal; betaalde je tot nu helemaal geen kosten voor energie? Ook niet aan de huisbaas/verhuurder?

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Re: Energiemysterie: stroom afgetapt? Iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:34

Huh wat een raar verhaal! Heel benieuwd hoe dit afloopt. Aftappen terwijl 'zij' voor de rekening betalen lijkt mij ook onwaarschijnlijk, maar hoe het dan wel zit?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:35

Ik snap het ook niet. Je hebt dus zelf een jaar niet betaald? Is je dat niet opgevallen?

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:36

Even een speurhond inhuren voor een evt. wietplantage. :=

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:36

Cayenne schreef:
Ik snap het ook niet. Je hebt dus zelf een jaar niet betaald? Is je dat niet opgevallen?


Dit zou bij ons ook prima kunnen gebeuren :7 Man betaalt deel van de vaste lasten, ik betaal een deel van de vaste lasten, we woonden hiervoor in een appartement met VVE en vanuit de VVE en servicekosten werden ook nog eens zaken betaald. Je kan ook nog eens zo'n rekening in 1x aftikken i.p.v. maandelijks toch? Dus een jaar geen stroom betalen zou mij ook niet opvallen nee.

Vulpes_96

Berichten: 133
Geregistreerd: 28-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-20 14:43

mylittlejoy schreef:
Maar hebben jullie een eigen meter? En zit deze in het appartement of erbuiten?


Ja we hebben onze eigen meter. Maar omdat we een appartement hebben, zitten de meters beneden in de flat. We komen er zelf niet bij, alleen met huismeester.

mylittlejoy schreef:
Als ik het goed begrijp, is er tot dit jaar een contract op iemand anders zijn naam voor de energie geweest, die ook door die persoon is betaald? Dan zou je daar in ieder geval geen schade van moeten hebben, want het eventuele gebruik over die periode wordt dan ook daar in rekening gebracht. Maar het blijft wel een vreemd verhaal; betaalde je tot nu helemaal geen kosten voor energie? Ook niet aan de huisbaas/verhuurder?


Wij zelf zijn geen huurders, maar gewoon eigenaar (VVE). De buren van 'A' zijn wel huurder. Maar iemand heeft voor ons huisnummer een contract afgesloten (dat kan gewoon) en die dus betaald. Dus ons verbruik heeft die ander betaald. En nee, niks betaald dus afgelopen jaar.
En dat hadden we inderdaad niet door, omdat ik eerder geen toegang had tot de administratie, en de persoon die dit administratief regelde had dit niet door :)

@Mloes ja wij hebben ook VVE maar die regelen alleen warmte en gas centraal. Rest is eigen regeling.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:57

Vulpes_96 schreef:
@Mloes ja wij hebben ook VVE maar die regelen alleen warmte en gas centraal. Rest is eigen regeling.


Ja bedoelde hier meer mee dat ik goed begrijp dat je zoiets over het hoofd ziet. VVE betaalt bepaalde zaken, mijn man betaalt bepaalde rekeningen in 1x, ik betaal een aantal rekeningen. Niet heel overzichtelijk dus makkelijk te missen dat je een jaar geen stroom hebt betaald zeg maar :D

Vulpes_96

Berichten: 133
Geregistreerd: 28-05-12

Re: Energiemysterie: stroom afgetapt? Iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-20 15:03

@mloes haha ja dat is zo hoor. Zeker als je alles automatisch hebt geregeld. En als een ander ook nog eens je contract kan wijzigen heb je ook niet snel door dat je er al een jaar niet meer bij zit :+

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 15:05

Heb je een slimme meter of zo'n ouderwetse met draaimechanisme er zitten. Onze ouderwetse meter met draai mechanische is namelijk ooit stuk gegaan en hierdoor was de rol met 10000 gaan draaien. Wij kregen in een keer een rekening van hier tot tokio.

Enige waar ik je wel voor wil waarschuwen is dat als je deze kant in gaat zoeken, dat je voor lekker stijve organisaties komt te staan, die willen dat je eerst alles vooruitbetaald en vervolgens mag je een flinke periode wachten, voordat je je geld dan uiteindelijk terug krijgt.

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 15:08

Vulpes_96 schreef:
@yessy en @diddykong:

De meterstanden die ik heb zijn dus sowieso die van onze meter. Die 35000 was uit 2018, en die (opgetelde) 60000 is van nu. Dus dat is wat er nu op staat. Wat er is vorig jaar is doorgegeven aan meterstanden aan de energieleveranciers van het nieuwe contract (dat wij niet hebben gekozen) weet ik niet.

Nagaan of de huismeester (dat is niet de huurbaas) een administratie heeft bijgehouden is inderdaad wel een goeie.


Heb je het goed afgelezen? Niet banketstaaf bedoeld :+. Je hebt namelijk ook cijfers in een rood vakje volgens mij en die moet je niet meetellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 15:09

Diddykong schreef:
Volgens mij kan aftappen helemaal niet bij een appartement. Of in elk geval niet eenvoudig. Ik denk ook niet dat er zoiets speelt. Lijkt mij dat het misgegaan is bij jullie nummer met de A erachter. Dit zal wel door elkaar gehaald zijn. Daarbij is 60.000 kwh aan stroomverbruik in 2 jaar echt geen gek getal.
Wat wel heel vervelend is, is dat jullie waarschijnlijk wel al die stroom nog een keer moeten betalen. En dat is best een pittige rekening.


Zeker kan dat wel. Aftappen bij appartementen kan ook gewoon.

Maar dit lijkt mij gewoon gevalletje miscommunicatie en misverstanden.

Vulpes_96

Berichten: 133
Geregistreerd: 28-05-12

Re: Energiemysterie: stroom afgetapt? Iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-20 15:13

@diddykong haha ja dat is goed gegaan. Echt honderd keer gecheckt.

Vulpes_96

Berichten: 133
Geregistreerd: 28-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-20 15:13

Moonlight17 schreef:
Heb je een slimme meter of zo'n ouderwetse met draaimechanisme er zitten. Onze ouderwetse meter met draai mechanische is namelijk ooit stuk gegaan en hierdoor was de rol met 10000 gaan draaien. Wij kregen in een keer een rekening van hier tot tokio.

Enige waar ik je wel voor wil waarschuwen is dat als je deze kant in gaat zoeken, dat je voor lekker stijve organisaties komt te staan, die willen dat je eerst alles vooruitbetaald en vervolgens mag je een flinke periode wachten, voordat je je geld dan uiteindelijk terug krijgt.



We hebben gewoon een ouderwetse dubbele meter. Thanks voor de tip. Hopelijk is dit het niet inderdaad.