Vliegende galopswissels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-01 12:39

Eenvoudige galopswissels gaan goed. Ze is goed voor het been en reageert goed op wat ik van haar vraag. Hoe kan ik langzaam aan beginnen met vliegende galopswissels? Zijn er manieren voor om ze te oefenen? Welke hulpen geef je precies?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-01 14:26

lees Kyra K.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-01 17:56

je geeft dezelfde hulpen als bij de eenvoudige wissel.op het terugnemen naar stap na dan Knipoog .Ik heb het Kawa geleerd door een halve volte links gevolgd door een halve volte rechts te nemen en dan op x de wissel te maken. van nature wil een paard daar ook omspringen.zorg wel dat je hem natuurlijk lekker aan de zit en benen hebt en de achterhand er goed onder, maar dat wist je zelf denk ik ook al.

succes ermee

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-01 18:33

"Dressuur met Kyra"...inderdaad Lov aanrader, ik heb hem al jaren, maar behandel stuk per stuk waar ik met het paard mee bezig ben....vandaar dat ik hem nog niet uit heb, *LOL* zit met Orry weer basis....
Was net bij de galop aan gekomen in het boek Tong uitsteken Maar aangezien ik hem al zolang heb...heb geen voorwoord van Imke B. Huilen

Pling

Groetjes,
Manon

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-01 21:58

vertel is dat boek wat? dan haal ik 'm ook!

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-01 22:07

Sorry dat ik weer eens eigenwijs doe, maar galopwissels kun je moeilijk uit een boek leren. Het scheelt nogal van paard tot paard hoe het het makkelijkst aan te leren is. Bij mijn Fjordje moet ik nl. heel duidelijk de stelling om zetten, terwijl ik echt mijn gewicht naar buiten verplaats om de binnenschouder vrij te maken. Verder gaat het bij het ene paard makkelijker op een tikkende hulp van het binnenbeen, terwijl het bij de andere makkelijker gaat op het buitenbeen. Ik ben van mening dat je je gewoon goed vanaf de grond moet laten begeleiden, want als je het niet goed aanleert, krijg je later onherroepelijk moeilijkheden als je serietjes (om de 4, 3 en 2) gaat rijden. Veel succes ermee! Sonja.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-01 00:14

Ik zeg niet dat je uit een boek kunt leren rijden, wat ik wel zeg is dat je uit een boek een voorstelling leert maken van welke hulpen erbij nodig zijn en de theorie en uitleg. Dat wil dus niet zeggen dat je dat ook toe kunt passen....maar wel dat je je instructeur/instructrice beter begrijpt als je in de les de opdracht krijgt om bepaalde hulpen te gebruiken, uit het boek krijg je immers een theoretische voorstelling van het geheel waardoor het de praktijk enigzins kan vermakkelijken. In het boek van Kyra staan figuren die je met bepaalde oefeningen kunt doen en dat is erg leuk, de uitleg van hulpen en hoe of wat vind ik ook erg goed.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-01 04:05

Belangrijk bij een galopswissel is dat je de hulpen precies op het juiste moment geeft. Ik tel altijd de galopsprongen: "1,2,3 1,2,3" (1,2,3 staat dus voor 3 galopsprongen)en dan als ik (en mijn paard!) er klaar voor ben: "1,2 galopswissel, 3" Dus tussen 2 en 3 leg ik mijn nieuwe binnenbeen op de singel en nieuwe buitenbeen achter de singel en lichte stelling naar nieuwe binnenzijde. Zorg dat je een goed basis tempo hebt, gallopeer niet te langzaam. Ik heb het mijn paard aangeleerd vanuit een galops appuyement. Dus je zit bv in de linkergalop, je wendt af bij A en appuyeert terug naar de hoefslag, aangekomen op de hoefslag geef je hulpen voor de rechtergalop. Mijn paard had hem heel snel door. Een andere methode is een springbalk gebruiken. Als je bv. van hand verandert K-X-M (dus je zit in de rechtergalop) leg je de balk op X of vlak voor M en als je over de balk gaat geef je de hulpen voor de linker galop. Het is vooral een kwestie van het gevoel ervoor krijgen en zorg dat je paard goed nageeflijk en voorwaards is en goed de 3 tact bewaart in galop. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-01 10:46

Orry, even voor de zekerheid: ik zeg ook niet dat een boek geen goede ondersteuning is. Juist wel! Alleen blijft begeleiding vanaf de grond pure noodzaak! Groetjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-01 11:12

Les nemen van Kyra K!

Geintje. Ik vond de uitleg van Kyra in haar boek de beste die ik ooit gelezen heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-01 13:59

Het belangrijkste bij een vliegende wissel is denk ik de timing. Dus op welk moment geef je je paard de aanwijzing dat hij moet omspringen. Dat moment is wanneer hij net met zijn voorbenen van de grond is, lastig om uit te leggen misschien, maar in het zweefmoment moet hij van galop gaan wisselen. Vlak daarvoor geef je dus de hulp. Ik heb het mijn paard geleerd op de diagonaal, als je de hoefslag weer op rijdt stel je hem om [binnenbeen op de singel, buitenbeen er iets achter] en dan springt hij over. Niet ieder paard doet het even gemakkelijk. Het is wel fijn als je het eerst eens kunt voelen op een paard. Ik heb het geluk gehad dat ik het heb kunnen leren op een erg goed manege paard.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-01 20:33

Ik ben met Maril daar nog niet mee bezig, maar mijn instructeur leert het de anderen met een balkje vlak voor de hoek.

Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-01 22:15

Gewicht naar buiten verplaatsen? De nieuwe buitenhand? Stelling omzetten en benen wisselen... euh... dat zeg ik wat onhandig, maar het is te begrijpen, toch?
Met drafbalkje is het ook aan te leren. Hmmm... Toch ook maar eens dat boek van Kyra K. aanschaffen.

Ik heb nu alweer zin om te oefenen!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-01 22:46

Ik heb het boek ook, maar ik weet zo niet uit mijn hoofd hoe het erin staat. Maar ik weet wel hoe het moet (Jo Willems geeft les bij ons op stal, Eddie de Wolff ook en ik krijg les van een meisje dat Grand Prix mag starten).

Je rijdt bijv. vanaf de rechterhand en dus rechtergalop de diagonaal op en dan in de 2e hoek geef je het paard een goede duidelijke schop met je buitenbeen. Dat harde en duidelijke is omdat het paard die hulp nog niet kent en daarom geef je hem duidelijk maar ook vooral plotseling en in 1 keer, zodat ie als het ware schrikt en daardoor omspringt. Verder geen stelling vragen, gewoon goed recht houden. En goed op je kont blijven zitten. Dat mooie komt later allemaal, dan kan je meer verzamelen, mooi gebogen door de hoek rijden en netjes je hulp geven. Met een balkje is niet aan te raden. Mijn paard wist na een paar keer wat de bedoeling was en toen hoefde ik alleen maar mijn been naar achter te leggen (het nieuwe buitenbeen zeg maar) en dan ging ze. Helaas is ze nogal slim en spring ze ook weleens uit eigen initiatief om.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-01 23:55

Ik ben vandaag eventjes nagegaan wat er belangrijk is bij het springen van een vliegende wissel. Ik denk dat het erg belangrijk is dat je paard goed buigt om je been. Paarden die niet omspringen gooien vaak hun kont naar buiten en gaan stug door in contra. Daarom is dat buitenbeen ook zo belangrijk zoals Jura al uitlegde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-01 12:40

hallo ,
net als jura het zei doen ze het bij ons dus ook en al de paarden springen hieer netjes op hoor !!

groetjes

pj

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-01 14:42

Precies en het is ook belangrijk dat je paard netjes galoppeert, goed verzamelt kan gaan en op 'eigen benen' loopt. Hij moet de contragalop beheersen en gewoon goed aan je been zijn. Pas dan ga je hem leren om vliegende wissels te springen.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-01 16:48

En dat kan ze allemaal. Ik kan haar mooi verzamelen. Op (kleine) voltes buigt ze mooi in de lengte om mijn been en ze brengt haar achterhand goed onder de massa.
Ze wil netjes in contragalop en ook stap-galop en galop-stap-overgangen gaan ook goed.
Vliegende galopswissels zijn nu nog niet nodig voor de wedstrijden, maar ik denk dat ze het nu wel kan leren. Ze is er ver genoeg voor, denk ik.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-01 16:57

Ik ben het er niet volledig mee eens dat je een paard pas de changementen kunt aanleren als ze de contragalop beheersen. Dat heb ik met mijn eerste paard ook gedaan en het resultaat was dat hij volledig in de war raakte omdat hij niet beter wist dan dat je contragalop of gewone galop had. Met de wissels aanleren werd hij (half volbloed) toen veel te heet, zeker in combinatie met een balkje terwijl hij ook M sprong. Mijn volgende paarden heb ik tijdens de springles al vroeg changementen aangeleerd, zodat dat later voor de dressuur geen problemen mee opleverde. Dan hoeft het nog niet allemaal mooi verzameld maar wel op de goede hulpen. Ze weten dan dat er allerlei mogelijkheden zijn in de galop en zijn later niet zo verrast.

Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-01 22:32

Tijdens springen kan ze wel wisselen boven de hindernis. Daar zit het hem dus niet in. Ze weet dus wel wat er allemaal is. Ik ga het gewoon een keer proberen!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-01 11:07

Ik rij nu op een springpaard dat netjes dressuur matig is gereden, springruiters doen dat altijd wel goed vind ik. Het enige nadeel is: in een parcours heb je geen contragalop nodig. Dit paard heeft dus geleerd dat zodra ze van hand verandert, dat je netjes moet omspringen naar de andere galop. Zo hoort dat in een parcours. Gevolg: nu ik contragalop wil doen, raakt ze volledig in de war, want ze moest toch omspringen op de andere hand?? Nou, probeer dat er maar eens uit te krijgen!!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-01 11:09

Nog even een aanvulling:

Ik vind wel dat als je een jong paard hebt, en die springt een keer om, moet je hem nooit afstraffen. Dan zal hij later nooit meer een wissel willen springen, want dat mocht immers niet! Maar leer hem wel wat contragalop is, anders krijg je daar later grote problemen mee. Paarden die gaan omspringen in de contragalop enzo.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-01 00:07

enfin, ik jura's tip proberen. Kreeg een gigantische bok, maar hij sprong wel om. Braaaaaaf (*huh????*)


Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-01 10:49

Klopt, die van mij bokte in het begin ook!! Maar niet alle paarden doen dat, en je weet natuurlijk ook niet of het aan de hulpen ligt. Want op een andere manier bokt ie misschien ook wel?

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-01 10:52

Hij gaf een enorme wapper omdat ik plots met mijn buitenbeen kwam, voor de schrikreactie zeg maar.
Hij sprong om!! Beter een reactie dan geen reactie. Met Lab wordt dit een hele klus hoor.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 8 bezoekers