Ras uitgelicht: Rocky Mountain Horse

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Lagonda

Berichten: 1734
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Gorinchem

Ras uitgelicht: Rocky Mountain Horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-20 14:19

*Bokt.nl
Bokt community

Vandaag lichten we de Rocky Mountain Horse uit! Dit ras komt oorspronkelijk uit de Verenigde Staten, gefokt in de Appalachen. De basis van het ras is een mix van werkpaarden zonder algemeen geldende fokrichting. Maar rond 1890 werd een jonge hengst uit de Rocky Mountains geïntroduceerd. Deze hengst had een mooie vachtkleur en een vlotte telgang. Het moderne ras, en de naam, komt hieruit voort.

Afbeelding
Lagonda met de merrie Lin

De meeste paarden van het huidige ras hebben een genealogie die terugvoert naar de paardenfokkerij van Sam Tuttle uit Kentucky. Hij gebruikte de hengst Tobe hiervoor. Hij stond bekend om zijn fijne en makkelijke karakter, sterk beenwerk, heerlijke natuurtolt en zijn prachtige zilverappel kleur. In de jaren 1950 was de populariteit rondom paarden aan het dalen met de komst van o.a. tracktoren en andere machines. Toch bleef Tobe erg gewild en mensen uit het hele land wilden hun merries laten dekken door hem. Tobe heeft tot zijn 44e jaar gedekt en heeft zijn tölt en andere goede kwaliteiten doorgegeven aan zijn vele nakomelingen.

Afbeelding
Lagonda in de tölt tijdens de International Gaited Show

Van de vele nakomelingen die Tobe heeft zijn er 5 zonen welke de foundation van het ras vormen. De rasstandaard is volledig gebaseerd op de eigenschappen van deze paarden.

Het karakter is erg belangrijk bij de Rocky Mountain Horse. Het ras staat bekend om zijn rustige en stabiele karakter. De Rocky Mountain Horse is een paard wat niet snel onder de indruk is en vaak makkelijk door iedereen te rijden, jong en oud. Ze leren snel en hebben veel werklust.

Afbeelding
Lagonda met dekhengst Risky Business, nergens van onder de indruk

De stokmaat van het ras ligt tussen 147 en 162 centimeter. Als kleur prefereert men veelal een zilverappel vacht. Hierbij is de varieert de vacht, onder invloed van de basiskleur, van zwart naar chocoladebruin. De manen zijn hierbij crèmekleurig. Witte aftekeningen zijn in beperkte mate toegestaan; wit aan de benen mag niet tot boven de knieën reiken.



Bokker Ginam vertelt
Een van de belangrijkste eigenschappen van de Rocky Mountain horse (rmh) is voor mij de betrouwbaarheid. Het zijn ontzettend nuchtere en zekere paarden. Behalve dat zijn ze ook heel veelzijdig. Ik rij met mijn merrie endurance, maar ze vindt springen ook geweldig. Verder hebben we al van alles samen gedaan: working equitation, vakanties in buitenland, vele veilig km buitenrijden verspreid door Nederland, nachtelijke spooktochten voor kinderen, bostochten met beginnende ruiters en kan nog wel even doorgaan

De rmh is een gangenpaard. Ze hebben een natuurlijke aanleg voor de tölt. Dit is een hele fijne vlakke gang die in verschillende snelheden gereden kan worden. Het vergt natuurlijk wel training van zowel paard als ruiter, maar het is een heerlijke gang voor tijdens lange buitenritten. Ook voor mensen met bijvoorbeeld rug- of spierklachten.

Het zijn verder sobere paarden om te houden. De naam Mountain horse geeft dat ook al aan. Van oorsprong werden ze gebruikt in de landbouw en om afstanden op het platteland af te leggen.
De meeste rmh in Nederland zijn tussen de 1.46-1.56 meter hoog. Maar er zijn ook zeker rmh die nog iets groter zijn.

Nadeel aan het ras is de zeldzaamheid in Nederland en Europa. Het ras komt oorspronkelijke uit de VS en er zijn veel kosten aan het importeren en fokken verbonden. Hierdoor zijn het geen goedkope paarden en zijn ze ook lastiger te vinden.
Wat ik verder zelf jammer vind, is dat mensen soms erg gefocust zijn op de bekende zilverappel kleur van de rmh en de rest van de kwaliteiten een beetje vergeten worden. Het zijn hele veelzijdige en ontzettend mensgerichte paarden die eigenschappen mogen wat mij betreft meer naar de voorgrond komen.

Mochten er mensen meer over het ras willen weten, dan zijn er momenteel nog 2 grotere fokkers in Nederland, die beide veel verschillende paarden hebben en veel over het ras kunnen vertellen.

Mijn rmh merrie Ruby. In 2012 in Nederland geboren en sinds 2013 in mijn bezit. Nu drachtig voor 2021 van haar eerste veulen.
Afbeelding
Afbeelding

Bokker Mrs_Midnight vertelt
De rocky
Mijn ervaring is tot nu toe niet enorm, ik heb mijn Sir Timber nu 1,5 jaar thuis (gekocht als veulen en tot zijn 2de daar in de kudde laten staan) en hij is heel lief, meedenkend maar ook heel gevoelig en dat kan soms een beetje tegenwerken. Hij is nu dus 3,5 en ik ben rustig aan bezig hem te voor te bereiden op het zadelmak maken. We wandelen momenteel lekker veel, en daarin is hij erg rustig, laat zich goed corrigeren wanneer nodig maar durft absoluut wat uit te proberen.
Zalig ras!!!

In de kudde bij zijn fokster heerste zo'n overweldigende rust, de paarden waren onderling en naar mensen toe enorm gentle. Mijn hart is verpand in ieder geval!!!
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door prugelpiet op 10-11-20 21:53, in het totaal 6 keer bewerkt
Reden: Paar spelfoutjes eruit gevist / foto link aangepast

''You never quit on your music. No matter what happens. Because anytime something bad happens to you, it's the one place you can escape to and let it go.''


laura_bokt

Berichten: 7
Geregistreerd: 01-10-20
Woonplaats: langbroek (ligt bij Doorn)

Re: Ras uitgelicht: Rocky Mountain Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:22

wow
dit is een te gek mooi paard

als paarden niet bestonden....................

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Ras uitgelicht: Rocky Mountain Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 09:54

Mooi overzicht zo! Heel leuk om te lezen. Klinkt wel als het ideale paard. Leert snel, sober te houden en door iedereen te rijden.

sometimes the smallest

things take up the most room

in your heart

Kaplaars

Berichten: 1529
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 09:57

Ah yes! Leuk stuk is het geworden!

Te koop: Zilco webz kunststof tuig maat pony, bruin onderlegd.
Pb voor meer informatie

Mrs_Midnight

Berichten: 332
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Ras uitgelicht: Rocky Mountain Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 22:09

Leuk!

Blessed with chocolate everyday!!

EllivG

Berichten: 74
Geregistreerd: 06-05-15
Woonplaats: Heeze

Re: Ras uitgelicht: Rocky Mountain Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 10:23

Ik ben vorig jaar bij een fokster in Duitsland geweest, omdat een vriendin daar stage liep. Wat een fantastisch ras is het. Heel vriendelijk en nuchter. Als ik geld had liggen kwam er een Rocky bij :j

Feliz (Meander X Peru's Scen Tao) 11-05-18

Equus Universalis instructrice volwassenen en kinderen
https://equellidressuur.nl/

ravellie

Berichten: 3068
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 16:48

Heel leuk om te lezen zeg.
Klinkt als een paard met een prettig karakter <3

Ginam

Berichten: 737
Geregistreerd: 02-03-09

Re: Ras uitgelicht: Rocky Mountain Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 16:24

Leuk stuk is het geworden!!
En het zijn inderdaad hele fijne paarden :)

"As is a tale, so is life: not how long it is, but how good it is, is what matters."

Anoniem

Re: Ras uitgelicht: Rocky Mountain Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 08:39

Lijken mij geweldige paarden, en ook nog vaak prachtige kleur!
Mocht ik ooit nog een ander paard aanschaffen staat deze erg hoog op mijn lijstje <3

pien_2010

Berichten: 42810
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 08:48

Mooi en fijn ras. Ik hou van de foto's en van de verhalen.
In mijn leven ben ik voor de merens gegaan (geen minuut spijt van gehad), maar de Rocky Montain horse had het zeker ook kunnen zijn als ik er eerder van gehoord had (inmiddels gestopt met de paarden).
Met name de beschrijving van het karakter daar word ik erg enthousiast van. Er wordt geschreven dat het sobere paarden zijn, betekent dit ook dat zij gevoelig zijn voor hoefbevangenheid etc. De merens is nl ook een sober bergpaard en dat vond ik niet altijd heel gemakkelijk. Totdat ik ooit bij mijn vriendin zag hoeveel voer er in een KWPN er gaat. Dat vond ik toch wel heel erg duur ook.
Maar naar ziektes wel of niet ben ik wel uit interesse nieuwsgierig naar.

Anoniem

Re: Ras uitgelicht: Rocky Mountain Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 09:17

Ik ben dol op mijn nu 5,5 jarige Rocky. Ben voor dit ras gegaan, omdat ik een rustig gangenpaard wilde. Uren heb ik op verschillende sites rassen vergeleken, het koele in de kop, door iedereen te rijden en het zo weg rijden na lang stil staan zorgde ervoor dat ik dit ras wilde ontmoeten. Ik maakte kennis met deze paarden bij een Duitse fokker, mocht rijden en werd verliefd.

Mijn Rocky staat overal met zijn neus bovenop en wil altijd bij zijn mensen zijn. Hij kan heel lief en attent zijn, maar gaat ook over grenzen heen, zelfs bij andere paarden. Mijn 19,5 jarige ruin zet hem continu op zijn plek, maar zelfs nadat hij flink gebeten is, zie ik hem hooi uit de bek van mijn oude trekken. Bij mij, mijn partner en verzorgster weet hij perfect de grenzen, bij iemand nieuw zal hij altijd even aftasten hoe ver hij kan gaan. Heb een verzorgster gehad die wat onzeker was en die werd op een bepaald moment gewoon door hem de wei uitgejaagd. Bij kleine kinderen is hij dan weer wel super lief en heel attent.

De laatste maanden heeft hij tijdens het rijden ook zijn go knopje gevonden. Ga ik er een paar dagen niet op, staat standje "bok" aan. Op de baan reageert hij heel rustig en kalm op het verkeer. Op de heide ziet hij met momenten kabouters die wel heel eng zijn. Hij is wel makkelijk en vlot terug bij de les te krijgen en gaat niet op de kletter.

Ik zou echt niet zeggen dat alle Rocky's door elke ruiter bereden kunnen worden. Een Rocky is gewoon een paard en elk paard heeft zijn eigen karakter wat niet ras gebonden is.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 09:20

pien_2010 schreef:
Mooi en fijn ras. Ik hou van de foto's en van de verhalen.
In mijn leven ben ik voor de merens gegaan (geen minuut spijt van gehad), maar de Rocky Montain horse had het zeker ook kunnen zijn als ik er eerder van gehoord had (inmiddels gestopt met de paarden).
Met name de beschrijving van het karakter daar word ik erg enthousiast van. Er wordt geschreven dat het sobere paarden zijn, betekent dit ook dat zij gevoelig zijn voor hoefbevangenheid etc. De merens is nl ook een sober bergpaard en dat vond ik niet altijd heel gemakkelijk. Totdat ik ooit bij mijn vriendin zag hoeveel voer er in een KWPN er gaat. Dat vond ik toch wel heel erg duur ook.
Maar naar ziektes wel of niet ben ik wel uit interesse nieuwsgierig naar.



Mij is verteld dat Rocky's gevoelig zijn voor insuline resistentie en hoefbevangenheid. Ik ben dan ook enorm bezig met zijn voer en ben gestopt met onbeperkt hooi geven.

Viljalover
Berichten: 59
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:56

Wat een knap ras! Maar een keer samen rijden met Sugar!

RockyMH
Berichten: 5
Geregistreerd: 18-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 22:21

Zeer onverwacht maar zo ENORM WELKOM

Ik heb 23 jaar een paard gehad. Daarna heb ik 14 jaar niet gereden. Bijna twee jaar geleden begon ik weer met paardrijden en kreeg een behoorlijk ernstig ongeluk. Iedereen vertelde me om nooit meer te gaan rijden

Ik ben nog steeds aan het revalideren. Elke dag trainen en bindweefsels losmaken (au).
Ik ben eind september weer begonnen met paardrijden en heb mijn hart verloren ❤️ aan de Rocky Mountain.

Een prachtige jonge Rocky kwam naar me toe. Een vonk sloeg over. Totaal onverwacht, ik heb gehuild, ik heb gelachen maar sinds vorige week heb ik mijn eigen Rocky Mountain ❣️ en ik ben zo dankbaar en blij
Zijn naam is Camaro.

Hij is mijn grootste motivatie om weer soepel en sterk te worden


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _San87_, Balou_k, djodjodjo, Fabienne_Z, hesterve, LaDonna75, M_arjolein, Marcella, Roulette_, SuusvL, xSalina en 40 bezoekers