Ervaring peesschede ontsteking achterbeen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
little_birdy
Berichten: 12222
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Ervaring peesschede ontsteking achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-20 22:27

Moet even van me af praten
Mijn lieve meisje heeft helaas op de 1 of andere manier een peesschede ontsteking opgelopen aan een achterbeen.

Eerst 2 maanden rust geprobeert op advies dierenarts.
Met pijnstillers in het begin .
Dat heeft weinig tot niets gedaan
Wel minder kreupel maar de ontsteking bleef actief.
Op naar de kliniek voor degelijk onderzoek
Daar laten scannen er is uitgekomen dat er littekenweefsel zit in de peesschede net boven de kogel (daar zat ook de meeste warmte)

Daarna is ze behandeld (ingespoten) weer 7 weken rust gehad .
Na de inspuiting is het direct dun geworden .
Na die 7 weken rust buigproef en klinische controle paard loopt weer 100 procent.
Tijdens de rust periode hebben we iedere dag minimaal een half uur gestapt zodat de pezen wel in beweging bleven

Daarna mochten we heel rustig opbouwen met een schema onder het zadel .
Maar nu zijn we dus bij de draf uitgekomen.
En het been word weer warm en dik .
Ik ben uiteraard weer meteen terug gegaan naar alleen stappen .

Maar wat nu ?
De dierenarts kan niet nogmaals inspuiten .
opereren zou kunnen maar het slagingspercentage daarvan is niet best .
Kans dat ze pijnvrij is daarna is heel erg klein en dit paard kan niet op boxrust .

Verlatingangst en gruwelijk erg weven als ze lang op de box staat .

Hebben mensen hier positieve uitkomsten van of verhalen van paarden die goed uit de revalidatie zijn gekomen ?

Ik heb begrepen van de dierenarts dat als het dus weer terugkomt en actief word er dus op opereren na (slecht slagingspercentage Ivm verleden en leeftijd paard) het niet mogelijk is om ze zomaar op pensioen te zetten ivm dat het heel pijnlijk is .
Ik zie even weinig licht aan het einde van de tunnel maar misschien zijn er mensen die me gerust kunnen stellen


hagelslag
Berichten: 8932
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Ervaring peesschede ontsteking achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:58

Wij hebben bloedzuigers en eggbars gebruikt om haar weer fit te krijgen.
In februari is het geconstateerd.
In maart eggbars + 3x bloedzuigers laten aanzetten.
Eind mei kwam de dierenarts weer scannen en kwam met een humeur what the hell doe ik hier aan.
Het paard is kapot accepteer het.
Tot hij zag hoe ze liep, en na de scan was hij uitermate positief.

Helaas eind juni is ze hoefbevangen geworden. Dus nu zijn we daar meer mee bezig dan met de pees
Momenteel loopt ze zonder ijzers maar word rechts achter, het been waar peesschede ontsteking, peesblessure en complete kapselontsteking was. Die hoef word net als links achter wat stijler gehouden zodat de pees alsnog wat rust krijgt

En nouja ze loopt. We gaan volgend jaar nog wel een x weer scannen als haar hoef ook 1x compleet nieuw gegroeid is. Want tot die tijd kunnen we haar toch niet echt belasten


little_birdy
Berichten: 12222
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Ervaring peesschede ontsteking achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-20 23:05

Eggbars wat zijn dat ?
En bloedzuigers hoor ik meer goede verhalen over dat kan ik nog eens uit gaan zoeken . Maar jullie hebben tot dusver geen goede prognose begrijp ik ?

hagelslag
Berichten: 8932
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Ervaring peesschede ontsteking achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 23:10

Eggbars kun je googlen.
Dat zijn rond gemaakte ijzers zodat de voet stabieler is waardoor er minder gecompenseerd moet worden op zachte/ongelijke ondergrond.

Nee bij ons was de prognose, of nouja het advies inslapen.
En ik ben pas sinds dat ze hoefbevangen geworden is bezig gegaan met filmpjes plaatsen op YouTube.
Maar ook toen hebben we 2x bloedzuigers aangezet zodat de ergste pijn etc eruit gehaald werd

inaH
Berichten: 3
Geregistreerd: 05-12-15
Woonplaats: Herselt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 23:13

Mijn merrie is net geopereerd aan een ringbandblessure aan haar achterbeen. Was chronisch ontstoken en erg gezwollen, gelukkig zijn de pezen zelf oké. :) Ringband is doorgesneden, peesschede gespoeld en glad gemaakt. (Als ik de terminologie van het verslag goed begrepen heb :D )
Dit voorjaar ook al een periode op rust gestaan, ontstekingsremmers enz... beetje zelfde verhaal als bij jou. Wel niet ingespoten. 14 dagen geleden mankte ze terug, niet heel erg maar na de buigproef wel duidelijk mank in draf. Echo's, Rx en toch maar naar de kliniek voor verder onderzoek. Daar ter plaatste beslist om te opereren omdat het inderdaad chronisch is en steeds terug komt. Ze is net terug thuis en staat nu op een miniuitloopje voor haar open stal. Stalrust zag ik ook niet zitten voor haar omdat ze 24/7 buiten kan.
Maar ik lees mee omdat ik natuurlijk nog niet kan zeggen of het goed komt...
Ik sta nog voor de (laaaaange) revalidatie.
Ik heb wel een kennis waarvan het paars volledig hersteld is na dezelfde operatie. Paard is ondertussen al bijna 25 en wordt nog steeds bereden. (geen zware arbeid uiteraard)

Ik ben dan ook benieuwd wat er aan reacties gaat komen!!

little_birdy
Berichten: 12222
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Ervaring peesschede ontsteking achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-20 06:39

Oef dat geeft vooralsnog niet veel hoop .
Wat betreft de operatie die eigenlijk geen optie is ,
Ze heeft in het andere achterbeen begin dit jaar een peesblesure gehad , die is wel genezen maar blijft een gevoelige plek.
Ook is ze niet goed op de voorbenen zijn we achter gekomen . Tot nog toe geen problemen gegeven maar gezien de lange herstel periode na operatie en dus het compleet in paniek zijn als ze niet samen met haar vriendinnen is en het bijbehorende weven is de operatie niet een optie .
Hoop dat er nog wat positieve reacties bij komen .
Heb sowieso de ice Vibe boots in gebruik , dat doet wel wat maar is niet de oplossing uiteraard

Bo_Y

Berichten: 4513
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Re: Ervaring peesschede ontsteking achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 07:49

Ik heb recent een slechte uitkomst gehad.
Pony had een peesschede ontsteking achter.
Na de 1e keer in spuiten kreeg die een drukplek van het verband met een ontsteking en 40 graden koorts. Daar hebben toen 10 dagen antibiotica, koortsremmers en pijnstillers voor gespoten. Toen nog een keer ingespoten. Dat hielp minimaal. Nog 2 behandelingen shockwave gedaan. Maar helaas bleef ze pijn houden en is
Ze na 4 maanden behandelen in geslapen.
Ze heeft tot laatste week steeds overdag alleen buiten gestaan in een kleine paddock en s’nachts op stal en de laatste week in haar groepje vriendjes op het gras.

Sterkte met je paard!

ღ Bo! ღ 16-05-05 —- 28-08-2020
ღ Sinelia! ღ 21-04-99 --- 27-03-13

Feanyth

Berichten: 668
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Brouwershaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 08:27

Heel veel sterkte met je knapperd.

Mijn paard heeft afgelopen zomer een soortgelijke irritatie aan de peesschede in het voorbeen gehad. Rust periode en ontstekingsremmers ben ik nooit aan begonnen, maar direct gestart met een zeer intensieve laserbehandeling samen met mijn dierenarts. Tijdens de weken van behandelen alleen gestapt. Ook onder het zadel een rondje buiten op het vlakke asfalt.

Verder doe ik dagelijks 20 minuten koelen doormiddel van een legcooler. Is een singel met 4 slangen die je om de benen doet en die je kan aansluiten op de gewone slang. Hierdoor hoef je niet de hele tijd zelf de slang vast te houden en gebruik je net zoveel water voor 4 benen als je normaal voor 1 been zou doen. Ook nu na arbeid of een buitenrit doe ik die slangen om.

Deze combinatie heeft zeer goed aangeslagen bij haar en zit alweer op mijn oude niveau (z2) en meer met haar.
Natuurlijk ben ik chronisch huiverig en kijk ik het dagelijks angstvallig aan. Maar ze lijkt het goed te houden.

Fancy Girl (Andretti x Gribaldi) Sport, DO-C, stb-ext en WFFS negatief.
31 jan. 2023: Mijn trots is niet meer....

Een dag niet gelachen, is een dag niet gelachen.

little_birdy
Berichten: 12222
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-20 09:53

Bo_Y schreef:
Ik heb recent een slechte uitkomst gehad.
Pony had een peesschede ontsteking achter.
Na de 1e keer in spuiten kreeg die een drukplek van het verband met een ontsteking en 40 graden koorts. Daar hebben toen 10 dagen antibiotica, koortsremmers en pijnstillers voor gespoten. Toen nog een keer ingespoten. Dat hielp minimaal. Nog 2 behandelingen shockwave gedaan. Maar helaas bleef ze pijn houden en is
Ze na 4 maanden behandelen in geslapen.
Ze heeft tot laatste week steeds overdag alleen buiten gestaan in een kleine paddock en s’nachts op stal en de laatste week in haar groepje vriendjes op het gras.

Sterkte met je paard!


O bah hier ben ik dus ook heel huiverig voor gezien het verloop .
Pff bedankt voor je reactie.
Feanyth schreef:
Heel veel sterkte met je knapperd.

Mijn paard heeft afgelopen zomer een soortgelijke irritatie aan de peesschede in het voorbeen gehad. Rust periode en ontstekingsremmers ben ik nooit aan begonnen, maar direct gestart met een zeer intensieve laserbehandeling samen met mijn dierenarts. Tijdens de weken van behandelen alleen gestapt. Ook onder het zadel een rondje buiten op het vlakke asfalt.

Verder doe ik dagelijks 20 minuten koelen doormiddel van een legcooler. Is een singel met 4 slangen die je om de benen doet en die je kan aansluiten op de gewone slang. Hierdoor hoef je niet de hele tijd zelf de slang vast te houden en gebruik je net zoveel water voor 4 benen als je normaal voor 1 been zou doen. Ook nu na arbeid of een buitenrit doe ik die slangen om.

Deze combinatie heeft zeer goed aangeslagen bij haar en zit alweer op mijn oude niveau (z2) en meer met haar.
Natuurlijk ben ik chronisch huiverig en kijk ik het dagelijks angstvallig aan. Maar ze lijkt het goed te houden.



Laseren was geen optie ivm de locatie van de ontsteking :(
Ik koel met ice vibe boots .
Die stop je in de vriezer en vibreren ook

inaH
Berichten: 3
Geregistreerd: 05-12-15
Woonplaats: Herselt

Re: Ervaring peesschede ontsteking achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 10:42

Bij mij zou laseren onderdeel van de nabehandeling zijn,
Eerst moeten de wondjes van de operatie goed genezen zijn natuurlijk.
Er stond hier op bokt toch ook ergens een verhaal van iemand waarbij het helemaal goed gekomen is alleen met laseren.
Maar het is toch moeilijk om zulke letsels te gaan vergelijken, het is altijd net iets anders waarschijnlijk.
Wel erg dan dat bij jouw paard niet gelaserd kan worden...
Ik hoop dat er toch nog wat reacties komen en het alsnog goed komt met jouw paard.!

Selente
Berichten: 1855
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Ervaring peesschede ontsteking achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 11:04

Mijn paard heeft heeeeeel veel baat bij MSM en Glucosamine. Zij had door een ongeluk door toedoen van derden een teruggeslagen ontsteking in het sesambeen. Na een operatie en vele malen inspuiten in de peesschede kreeg ik het advies om inderdaad haar ringband door te halen. Hierdoor zou de irritatie op het sesambeen moeten verminderen en de overvulling van de peesschede dus minderen.
Als SO ben ik bij supplement uitgekomen: MSM+Glucosamine, en zag ik binnen 2 dagen verschil in de overvulling van de peesschede.

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Ervaring peesschede ontsteking achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:33

Mijn paard heeft een blessure aan het Checkligament en ik ben begonnen met de minipuls van Magnacare. Kan nog niks vertelen over mijn ervaring ben net begonnen, maar lees er veel goede verhalen over.

little_birdy
Berichten: 12222
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Ervaring peesschede ontsteking achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-20 15:26

Ik heb het even op Google opgezocht en ziet er zeker interessant uit .
Die ga ik onthouden.
Wel heel erg prijzig

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 15:47

Van het woord peesschedeontsteking wordt ik al somber...

Die van mij heeft dit ook gehad en hadden alles geprobeerd. Meerdere keren inspuiten, rust, operatie (met veel verklevingen als resultaat) en uiteindelijk opgegeven.

Maar... Nu 3 jaar na de operatie rijdt ik wel alweer 1,5 jaar met haar. Was wel met vallen en opstaan hoor en haar been zal nooit 100% zijn. Maar.. Kan nu ondertussen wel zeggen dat ze met gemak weer een B-L2 proef kan rijden op basis van haar gezondheid en als dit doorzet zal het alleen maar beter worden.

Het hele verhaal kan je hier lezen:

[MD] Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Wat voor haar het beste heeft gewerkt was aqua training, echt waar mijn ogen gingen open. Wat een goed resultaat heeft dat gegeven. Terwijl ik zelf heel erg sceptisch was en we het eigenlijk geprobeerd hadden omdat niks anders had gewerkt.

Daarnaast 24/7 buiten en goed bekapte hoeven. Geen ijzers en overgestapt naar een natuurlijke bekapper (waar ik nog sceptischer over was dan de aqua training haha).

Daroma, Roma (Wonderboy x Jetset-D) Z1+11 Van afgeschreven naar revalidatie
Novella è Bella, Nova (Total US x Wonderboy) Alweer 6 maanden oud!
Kyara, stoere Welsh-b pony (v. onbekend)

Lavita, Vita (v. Fair Play) Z1+12; 9 juli 1993 - † 30 september 2016 Just for now my friend... We say goodbye...

little_birdy
Berichten: 12222
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Ervaring peesschede ontsteking achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-20 16:05

Ik ga je topic vanavond eens rustig lezen !
Bedankt voor je reactie

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Ervaring peesschede ontsteking achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 16:18

Mijn paard heeft een peesschedeontsteking van de strekpees rechtsachter. Veroorzaakt door een kapotte strekpees. Ze is ingespoten met prp en heeft 1x schockwave gehad. Na de 6 weken controle was er maar minimaal verschil en liep nog steeds net zo kreupel. (Augustus)

Ik ga nu pas van het voorjaar terug om te scannen. Ik weet ook niet hoe ze momenteel loopt. Wel is de zwelling op haar been afgenomen, dus dat geeft mij wel hoop.

Maar krijg het idee dat peesschedeonstekingen toch behoorlijke blessures zijn.

Josien_

Berichten: 8963
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 16:35

Hier helaas ook ervaring met een peesschede ontsteking in combinatie met een scheurtje in de diepe buiger rechtsachter.
Na wat twijfelen over de diagnose is heeft ze een tenoscopie gehad en zijn pees en peeschede schoon/netjes gemaakt. Na een tijdje boxrust rustig gaan opbouwen met stappen en later ook draf en galop. Ook heeft ze nu 10x op de aquatrainer gestaan, hiervan is ze veel soepeler in haar lichaam geworden!
Ze kan soms nog wat stijf lopen en ze blijft flinke gallen boven haar kogel houden, maar verder doet ze het goed en bouwen we nu bakwerk op :).

"Welsh Cobs are like patato chips, you can't have just one!" /3 =:)

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 17:21

little_birdy schreef:
Ik heb het even op Google opgezocht en ziet er zeker interessant uit .
Die ga ik onthouden.
Wel heel erg prijzig


Ja dat zeker! Maarja als het helpt heb ik het er wel voor over helemaal de huur van € 150,00.
Je kan haar ook altijd contacten over haar ervaringen met deze blessure en de minipuls. Ze geeft uitgebreid uitleg.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 17:23

hier ook al aantal x met peesschede ontsteking te maken gehad. van inspuiten. tot shockwave tot operatie van alles geprobeerd. totdat hij opgegeven. heb toen zelf een stapschema opgezet. 1x per dag op straat stappen. 2-3 keer in de week ree ik met hem naar een meertje. daar stapte ik hem door het water(aquatherapie maar dan leuker) zorg dat je op de juiste diepte stapt. en netjes opbouwen. verder de ice vibe 1 a 2x per dag en ik gaf hem msm bij. na 2 maanden controle was zn been dun. ontsteking weg en liep hij weer goed.
daarna bij alle peesblessures ( hij heeft er vele gehad aan 4 benen) het elke x zo aangepakt en hij genas elke keer weer

Plukje
Berichten: 1647
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Ervaring peesschede ontsteking achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 19:43

Één van mijn vorige paarden had een peesschede ontsteking, verklevingen op de pees, een scheur in de oppervlakkige pees en een scheur in de diepe buigpees.
Na lang boxrust en meerdere keren inspuiten bleef de zwelling over het hele been terugkeren, waardoor de huid van hoef tot lies scheurde. Het was echt dramatisch. Precies toen kwam er een artikel in het bit over een nieuw geopend paardenzwembad in Vredenheim, dus na overleg met de dierenarts is mijn paard daar gaan revalideren. (Let op: dat is echt iets anders dan aquatherapie, omdat zwemmen echt volledig onbelast is). Mijn paard is daar echt geweldig van opgeknapt en uiteindelijk helemaal genezen.
Vooral bij het opbouwen merkte ik dat mijn paard geen secundaire klachten vertoonde door scheve belasting door het ontzien van het stukje been enzo. Hij verkeerde door het zwemmen in topconditie en was ook zo goed hersteld dat we redelijk snel weer rechte lijnen konden draven zodat hij wel wat energie kwijt kon.
Een ander paard hebben we na 2 jaar weiderust met hko ook laten zwemmen om het lijf weer onbelast wat meer in beweging te krijgen en daar waren de resultaten ook verbluffend. Ik ben dus echt heel erg fan van het paardenzwembad in Vredenheim.

Wie lief heeft, begrijpt. Wie begrijpt, heeft lief. Iemand die zich begrepen voelt, voelt zich geliefd en iemand die zich geliefd voelt, voelt zich begrepen.

Nielojram

Berichten: 7790
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Ervaring peesschede ontsteking achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 20:17

Misschien een antwoord wat je niet verwacht en je ook niet op hoef te reageren, overdenk het wellicht; als je paard na belasting toch weer gaat kreupelen mogelijk eens kritisch naar je rijden/trainen kijken. Is sowieso de goedkoopste oplossing, duurt alleen ietsje langer voor resultaat.
Succes.

Es war schön.

little_birdy
Berichten: 12222
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Ervaring peesschede ontsteking achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-20 22:11

Paardenzwembad is een hele goede !
Mag je best zeggen hoor nielo .
Echter heb ik heel fijn les in klassieke dressuur en is het paard heel netjes opgeleid en afgericht.
Mooi over de rug en in balans over 4 benen heen .
De problemen zijn al gekomen na 3 dagen nog geen 5 minuten draven.
Ben het met je eens dat er altijd kritisch naar ruiter en training gekeken moet worden :)
Dat is hier gelukkig ook het geval

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Re: Ervaring peesschede ontsteking achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 21:52

Mijn vorige paard heeft ook een lengte scheur in de diepe buiger ivm een peesschede ontsteking gehad. Is geopereerd en liep nadien slechter dan voorheen. Hebben hem ook naar het paarde zwembad gebracht waar hij na een paar weken zich ellendig voelen fantastisch in conditie is gekomen. Bij het opbouwen van normale belasting is hij echter ook direct weer teruggevallen en hebben we hem in moeten laten slapen. Vond het een hele trieste periode om een dier met zo’n liefde om te bewegen met pijn te zien staan, hoop dat het die van jou beter vergaat.
Achteraf gezien geloof ik niet dat ik hem nogmaals naar het zwembad zou hebben gedaan (of geopereerd zou hebben). De combinatie van een topconditie hebben zonder de balans en het goed kunnen belasten van zijn benen maakte dat ik de opbouw daarna moeilijker vond dan wanneer je conditie en belasting tegelijk opbouwt. Een seawalker zou ik nu interessanter vinden.

Time flies like an arrow, but fruit flies like banana

little_birdy
Berichten: 12222
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Ervaring peesschede ontsteking achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-20 21:56

Het gaat nog niet goed momenteel. Been was weer dik en kokend heet , weer terug naar alleen stappen telefonisch contact met da gehad . Rustig blijven stappen en na een week dun weer pasje aandraven proberen, ik heb even gekeken naar de aquatraining en zwembaden maar hoe graag ik dat ook zou doen dat is niet haalbaar vanaf hier met vervoer enz

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 23:53

Hoe gaat het nu inmiddels met jouw paard?

Mijn paard zit na een trauma van buitenaf en een eerdere operatie ook met een peesschede ontsteking...


Afbeelding

Toliene van de Dwarsweg: Mennen dressuur Z+14 Vaardigheid ZZ+7


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eleeke, Marloezz, Yannie en 33 bezoekers