Maagzweren help

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kimnl

Berichten: 99
Geregistreerd: 29-10-13
Woonplaats: noordwijkerhout

Maagzweren help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-20 15:27

Mijn paard heeft vorig jaar erge maagzweren gehad bij haar slijmvlies. 4 maanden medicatie en alles veranderd kwa stalling enz.

Ik heb haar vandaag vanwege vele klachten laten nakijken en nu blijkt dat alle oude zweren weg zijn en zijn nu een ander soort maagzweren namelijk niet in slijmvlies maar op het onderste deel van maag. Hier is vrij weinig over bekent, er is geen oorzaak voor bekent en ook kan ze me niet vertellen of de klachten hier vandaag komen. Vrij lastige diagnose dus. Nu een maand 2 soorten medicatie, en dan opnieuw kijken en kijken hoe het met de klachten staat.

De klachten zijn: erge singel nijd, sagorijnig, geen werklust, staken, knarsen, gappen, gestrest, box in elkaar slaan.

Ze is ook algeheel onderzocht en niets te vinden.

Heeft iemand hier ervaring mee?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 15:46

Vraag nummer 1: hoe staat het paard gehuisvest?
Vraag nummer 2: hoeveel en wat krijgt het paard te eten?

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: Maagzweren help

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 16:06

Ik volg even, herken de singelnijd, chagerijnig zijn en soms staken (nooit in de piste, enkel buiten) Echter staat mij paar zeker 8 uur per dag op de weide (s'zomers 24/7) en krijgt hij bijna onbeperkt ruwvoer...

Ik zou sowieso zoveel mogelijk ruwvoer geven

Bowo
Berichten: 2808
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 16:08

nanoukkie schreef:
Ik volg even, herken de singelnijd, chagerijnig zijn en soms staken (nooit in de piste, enkel buiten) Echter staat mij paar zeker 8 uur per dag op de weide (s'zomers 24/7) en krijgt hij bijna onbeperkt ruwvoer...

Ik zou sowieso zoveel mogelijk ruwvoer geven

Hierbij horen ook wat extra vragen. Is het zadel en de rug gecontroleerd? En hoeveel krachtvoer krijgt het paard en wanneer?

En voor beiden, is een sprake van stress?

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 16:12

Bowo schreef:
nanoukkie schreef:
Ik volg even, herken de singelnijd, chagerijnig zijn en soms staken (nooit in de piste, enkel buiten) Echter staat mij paar zeker 8 uur per dag op de weide (s'zomers 24/7) en krijgt hij bijna onbeperkt ruwvoer...

Ik zou sowieso zoveel mogelijk ruwvoer geven

Hierbij horen ook wat extra vragen. Is het zadel en de rug gecontroleerd? En hoeveel krachtvoer krijgt het paard en wanneer?

En voor beiden, is een sprake van stress?


- Mijn paar krijgt s'morgens +- 1 schep light mix zero gemeng met luzerne, en 1 schep bietenpulp. s' Avonds idem
- Zadel is vorig jaar volledig opgevuld
- De osteopaat is een halfjaar geleden tweemaal geweest
- Paard ervaart zelden stress, heeft alleen last van verlatingsangst (momenteel niet meer gemerkt op de stalling zelf, enkel als ik ALLEEN wil gaan wandelen buiten, maar dat is meer een kwestie van een 'machtsspelletje' denk ik)

Femke_Tweety

Berichten: 11971
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 16:13

Mijn paard had zowel de slijmvlieszweren als de versie onderin de maag. Die onderin de maag groot, en bloedend, heel heftig.

Het beleid is in de basis hetzelfde.
DIRECT starten met omeprazol en eventueel slijmvliesbeschermer

geen stress
voldoende vrije uitloop
Nooit langer dan 2 uur zonder ruwvoer
ruwvoer moet droog hooi zin, zeker geen kuil
laag in krachtvoer (liefst niet) en as ze dan toch krachtvoer moeten laag in suikers
Veel regelmaat
alle vormen van discomfort proberen weg te krijgen (en dat is per paard anders, de mijn e trekt kou bijvoorbeeld slecht, maar ik ken ook een paard dat over de flos gaat als zijn buurman weggaat. Al dat soort dingen vermijden)

Op het moment dat de zweren erg heftig zijn geen geforceerde beweging (zoals rijden of longeren)

Femke_Tweety

Berichten: 11971
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Maagzweren help

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 16:15

Verlatingsstress is geen machtspelletje bij paarden. Het levert daadwerkelijke stress om weg te moeten bij de kudde die ze vertrouwen.

Lucerne is voor veel maagzweerpaarden een groot probleem. Die van mij krijgt er onherroepelijk koliekaanvallen van.

Er is een goed centraal topic over maagzweren, het kan de moeite waard zijn om dat topic eens te lezen. Het is veel werk, lang topic. Maar er komen zeer veel nuttige dingen voorbij.

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 16:17

Femke_Tweety schreef:
Verlatingsstress is geen machtspelletje bij paarden. Het levert daadwerkelijke stress om weg te moeten bij de kudde die ze vertrouwen.

Lucerne is voor veel maagzweerpaarden een groot probleem. Die van mij krijgt er onherroepelijk koliekaanvallen van.

Er is een goed centraal topic over maagzweren, het kan de moeite waard zijn om dat topic eens te lezen. Het is veel werk, lang topic. Maar er komen zeer veel nuttige dingen voorbij.


Ik heb geen idee of mijn paard hier daadwerkelijk last van heeft, maar ik herkende wel wat dingen. Eens ik diep in het bos ben, en het paard de weg niet meer weet (denk ik) naar huis, is hij braaf. Ook als ik met een ander braaf paard ga (die hij verder niet kent), is hij een mak lammetje...

Wat bedoel je met de luzerne, is dit niet goed? Hij krijgt zowel s'avonds als s'morgens een grote hand hiervan, alsook een scheut olie over het voer. Ik dacht dat dit net goed was, omdat het ervoor zorgt dat ze hun krachtvoer beter opnemen.

Centraal topic ga ik raadplegen, thanks!

Kimnl

Berichten: 99
Geregistreerd: 29-10-13
Woonplaats: noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-20 16:18

Zoals gezegd is haar ze algeheel nagekeken. Foto's nek, bekken si enz alles in orde. zadel recent nagekeken, osteo en chiro komen regelmatig.

Even voor de duidelijkheid het zijn niet de maagzweren die komen door slecht management. Deze had ze vorig jaar vlak na aankoop en zijn nu weg wat betekent dat management op orde is. Ze heeft onbeperkt eten, sociale huisvesting en 7 maanden per jaar 24/7 land In kudde, weinig krachtvoer zonder Lucerne.

Ze heeft nu maagzweren die niet komen door slecht management en waarvan de oorzaak onbekend is. Daarom mijn vraag naar ervaringen

Ze heeft vrijwel geen stress gehad afgelopen jaar.

Ze krijgt vanaf vandaag weer omepraxol en nog een ander supplememt

Femke_Tweety

Berichten: 11971
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Maagzweren help

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 16:26

Ik zeg ook niet dat het om slecht management gaat.

Een paard dat gevoelig is op zweren kan dat helaas zijn hele leven houden. En dan kan iets heel kleins, dat WIJ niet als stress zouden zien, maar het voor het paard wel is, toch een trigger kunnen zijn.

Ik vecht al 8 jaar met zweren bij een paard dat echt extreem gevoelig is. Het is verschrikkelijk lastig om dat in goede banen te leiden.

Omeprazol is een enorm goed middel, er worden helaas wel veel fouten meegemaakt, ook door dierenartsen nog wel.
Het reboundeffect wordt vaak niet serieus genoeg genomen, en dat is wel echt iets waar mensen vaak op stuk lopen.
Het is ook zeker geen supplement, maar een geneesmiddel met nadelen en bijwerkingen. Maar op zich zelf is het wel een heel goed middel.




En ik heb dus ervaring. Meer dan me lief is.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Maagzweren help

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 16:46

Nanoukkie, er zijn van luzerne zowel onderzoeken waar luzerne een verergerend effect, als een verbeterend effect op maagzweren heeft. Zelf zou ik het niet geven bij een paard dat maagzweren kan hebben.

Paard Optimaal - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden
Bestel mijn e-book 'Ingrediënten in Paardenvoeding' over de 50 meest voorkomende ingrediënten

henshem
Berichten: 1125
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 16:48

Ik sluit mij helemaal aan bij het bericht van Femke-Tweety. Helaas ook een paard gehad dat gevoelig was voor maag- en darmzweren (bij mij vanaf dat ik hem kreeg op zijn 4de tot zijn 18de) dus ervaring genoeg helaas. In de zomerperiode op een volle weide ging het best goed, op het moment dat het gras wat minder werd, begonnen de problemen weer.

Kimnl

Berichten: 99
Geregistreerd: 29-10-13
Woonplaats: noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-20 17:45

henshem schreef:
Ik sluit mij helemaal aan bij het bericht van Femke-Tweety. Helaas ook een paard gehad dat gevoelig was voor maag- en darmzweren (bij mij vanaf dat ik hem kreeg op zijn 4de tot zijn 18de) dus ervaring genoeg helaas. In de zomerperiode op een volle weide ging het best goed, op het moment dat het gras wat minder werd, begonnen de problemen weer.
.

Hoe hield je dit onder controle. De problemen beginnen indd eind weideseizoen weer en hele zomer indd geen last gehad

Kimnl

Berichten: 99
Geregistreerd: 29-10-13
Woonplaats: noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-20 17:46

Femke_Tweety schreef:
Ik zeg ook niet dat het om slecht management gaat.

Een paard dat gevoelig is op zweren kan dat helaas zijn hele leven houden. En dan kan iets heel kleins, dat WIJ niet als stress zouden zien, maar het voor het paard wel is, toch een trigger kunnen zijn.

Ik vecht al 8 jaar met zweren bij een paard dat echt extreem gevoelig is. Het is verschrikkelijk lastig om dat in goede banen te leiden.

Omeprazol is een enorm goed middel, er worden helaas wel veel fouten meegemaakt, ook door dierenartsen nog wel.
Het reboundeffect wordt vaak niet serieus genoeg genomen, en dat is wel echt iets waar mensen vaak op stuk lopen.
Het is ook zeker geen supplement, maar een geneesmiddel met nadelen en bijwerkingen. Maar op zich zelf is het wel een heel goed middel.




En ik heb dus ervaring. Meer dan me lief is.



Wat bedoel je met reboundeffect?

henshem
Berichten: 1125
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Maagzweren help

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 18:38

Mijn paard kreeg vanaf een bepaald moment elke dag omeprazol. De dosering varieerde afhankelijk van het seizoen. Dit wilde ik natuurlijk niet maar op enig moment was er in het management weinig meer te verbeteren en de zweren kwamen toch steeds terug. Zijn pijn en de steeds terugkerende koliek maakten dat ik daarvoor heb gekozen.

Het rebound effect is eenvoudig gezegd het gevolg van het te snel afbouwen met omeprazol waardoor de maag snel te veel maagzuur aanmaakt en de maagzweren terug komen. Het afbouwen moet echt heel langzaam. Langzamer dan de meeste da’s voorschrijven.

Femke_Tweety

Berichten: 11971
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 18:46

Even voor het beeld, dit is mijn paard, een aantal jaar terug.


Afbeelding


Afbeelding



Afbeelding


Henshem vat rebound goed samen.
Zelfs paarden die nooit zweren gehad hebben, dan omeprazol krijgen en dan te snel afbouwen krijgen regelmatig maagzweren.
Het afbouwen moet veel en veel langzamer dan meestal voorgeschreven wordt, in ieder geval voor de ernstige patiënten zoals de mijne.



Einde weideseizoen is verandering is stress...
Ik heb echt leren denken als mijn paard afgelopen járen, ik moest wel.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 18:51

Einde weideseizoen = verandering van rantsoen. De verhoudingen tussen de hoeveelheden gegeten gras en hooi veranderen sowieso.

Edit: observeer of de omeprazol voldoende is. Ik ken een pony waarbij de omeprazol niet zoveel deed, maar Sucralan des te meer. Even overleggen met de dierenarts als je te weinig verbetering ziet.

Oy with the poodles, already

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Maagzweren help

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 20:30


Kimnl

Berichten: 99
Geregistreerd: 29-10-13
Woonplaats: noordwijkerhout

Re: Maagzweren help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-20 22:00

Dank voor de info. Ze had vorig jaar meer dan 1/3 van de maag aan ernstige zweren. Dus vrij ernstig. Nu ben ik er sneller bij gezien ik de klachten ken. Over maand krijgt ze opnieuw een onderzoek

Kimnl

Berichten: 99
Geregistreerd: 29-10-13
Woonplaats: noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-20 22:02

Hilary schreef:
Einde weideseizoen = verandering van rantsoen. De verhoudingen tussen de hoeveelheden gegeten gras en hooi veranderen sowieso.

Edit: observeer of de omeprazol voldoende is. Ik ken een pony waarbij de omeprazol niet zoveel deed, maar Sucralan des te meer. Even overleggen met de dierenarts als je te weinig verbetering ziet.


Ze krijgt inderdaad nog iets erbij en nieuw onderzoek over een maand om te kijken of we goed bezig zijn. Deze zweren die zij nu heeft zijn slecht te behandelen.

Kimnl

Berichten: 99
Geregistreerd: 29-10-13
Woonplaats: noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-20 22:02

henshem schreef:
Mijn paard kreeg vanaf een bepaald moment elke dag omeprazol. De dosering varieerde afhankelijk van het seizoen. Dit wilde ik natuurlijk niet maar op enig moment was er in het management weinig meer te verbeteren en de zweren kwamen toch steeds terug. Zijn pijn en de steeds terugkerende koliek maakten dat ik daarvoor heb gekozen.

Het rebound effect is eenvoudig gezegd het gevolg van het te snel afbouwen met omeprazol waardoor de maag snel te veel maagzuur aanmaakt en de maagzweren terug komen. Het afbouwen moet echt heel langzaam. Langzamer dan de meeste da’s voorschrijven.


Hoeveel gaf je per dag?

mellamoshan

Berichten: 4256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Maagzweren help

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:10

Ik lees even mee. Hier een die hele paddock periode af en aan koliekerig is. Als ik hem dan bietenpulp of gras geef is het over. Omeprazol doet andere jaren niets dus misschien staan hier nog goede tips bij.

Met vlagen ben ik geniaal, helaas is het nu windstil...

Niqui

Berichten: 2152
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:24

Dat maagonderzoek (scopie) levert iedere keer veel stress op. Bovendien mogen ze langere tijd niet eten omdat ze nuchter moeten zijn. Dit alles is niet echt bevorderlijk bij maagzweren. Er zijn dierenartsen die bij bekende klachten direct omeprazol geven om dit te voorkomen. Je merkt dan vanzelf of het effect heeft..


Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:32

Ik had een shet met maagzweer. Cavalor gastro 8 spuiten kuur ( zit bijna hetzelfde in als omeprazol maar een stuk goedkoper) en nu standaard de fiberforce gastro, die is net nieuw en mag standaard gevoerd worden. Gastro van havens kun je ook voeren maar dat mag Mac 3 weken omdat er een soort rennie in zit die daarna niet meet werkt

Roze schoentje

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Maagzweren help

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:54

Er zit wel een flink verschil tussen die Cavalor spuiten (bestaat uit kruiden) en een spuit met omeprazol (medicatie), en niet alleen de prijs :=

Ik zou dat echt niet zomaar één op één vervangen.

Oy with the poodles, already


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: chery, Plonspony en 41 bezoekers