Welk bit proberen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Karin_deB

Berichten: 8241
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Welk bit proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-20 11:40

Beste bokkers,

Sinds juli heb ik een nieuw paard. Mijn merrie reed ik altijd met een dubbelgebroken watertrensje of bitloos, maar ik heb het gevoel dat ik bij mijn ruin een ander bit moet proberen.
Ik zie door alle bitten het bos niet meer dus wie heeft er een tip/ervaring?

Korte situatieschets:
Ik heb mijn nieuwe ruin sinds juli, eerst 1 maand op proef gehad. De vorige eigenaar had hem pas 7 weken dus hij is snel van eigenaar veranderd.
Hij was bij aankoop erg sterk, rennerig en gooide zijn hoofd veel omhoog. Zadelmaker laten komen --> boom bleek gebroken.
Hij heeft nu een goed passend zadel maar heeft door het vorige zadel wel wat geestelijke "schade" opgelopen. Hij vindt het moeilijk/eng om te ontspannen en het bit aan te nemen.
Ik zat zelf te denken aan een ongebroken bustrens omdat dit stabiel in de mond ligt.

Nog even ter info: Sinds juli is de zadelmaker 2x geweest, de osteopaat 2x geweest en de tandarts geweest. Daarnaast heb ik op het moment 2x per week les dus voldoende begeleiding.

Zouden jullie ook voor een ongebroken bustrens kiezen of juist iets anders adviseren?

Groetjes Karin

I love you to the moon and back


Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Welk bit proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:49

Persoonlijk zou ik eerst gaan voor het oplossen van het 'zadelprobleem' waardoor hij het moeilijk vindt om te ontspannen. Je kunt er een ander bit in hangen, maar dat neemt de spanning van het zadel niet weg :)

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

_Charlot
Berichten: 1265
Geregistreerd: 19-09-13

Re: Welk bit proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:51

Je zadel probleem is opgelost, nu het vertrouwen nog weer terugkrijgen in de hand.

Ik ben zelf erg tevreden over de trust ongebroken trens, de inno sense versie.

Misschien eerst aan de longe het vertrouwen terug laten krijgen in de hand en daarna dit uitbreiden naar onder het zadel.

Karin_deB

Berichten: 8241
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Welk bit proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-20 11:56

@Pepper, het zadelprobleem is opgelost. Hij heeft nu een passend zadel.
Dit is in juli al gelijk opgelost, toen had ik half september les en had ik weer het idee dat hij last had. Wederom zadelmaker laten komen en in die tussenliggende weken (wachtlijst) alleen gelongeerd en hem wederom door de osteopaat laten behandelen.

Ik rij nu 2x per week de les en verder longeer ik hem. Juist om hem het vertrouwen en de veiligheid weer terug te willen geven.

Beestje is pas 5 dus hij moet nog een poos mee :(:)

I love you to the moon and back

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Welk bit proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 12:05

Ik zou eens aan de tandarts vragen wat die adviseerd. Mijn vorige paard had een hele dikke tong en daarmee een hekel aan ongebronen en dubbel gebroken bitten. Enkel gebroken ging, tegen mijn gevoel in, erg goed. Huidig paard heeft laag rooster en doet het goed op een dun dubbelgebroken bitje... kan je niet wat lenen van een stalgenoot om uit te proberen wat ie fijn vind?

lessen in bewustzijn, Rebalancingsessies en hulp met paarden icm centered riding.
http://www.mensenbewustzijn.nl

Sintara

Berichten: 7382
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Welk bit proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 12:11

Ik zou het vooral niet veranderen nu, je wilt rust in de tent.
Als dat er is, kan je eens een myler (achtig) bitje proberen. Zelf heb ik de harrys horse namaak, bevalt heel goed. Kan niet dubbel zoals een enkel of gewoon dubbelgebroken bit, maar je hebt wel verschil in links en rechts aannemen wat duidelijkheid geeft. Zeker bij zo'n jonkie is dat vaak wel fijn.

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB


Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 12:24

Ik zou persoonlijk een tandarts/bitfitter laten komen om je te adviseren. Mijn paard vond het in het begin ook lastig om af te kauwen op het bit/het bit aan te nemen/ontspannen. Mijn tandarts is ook bitfitter en zij gaf aan dat mijn paard weinig ruimte in de mond heeft en een laag gehemelte en weinig gerommel in d'r mond fijn vindt. Ik heb toen advies gekregen voor een dunne dubbelgebroken bustrens of D-trens. Mijn idee was altijd dat een dik bit vriendelijker is, maar met zo weinig ruimte in de mond, was voor haar een dunner bit fijner.
Hier loopt ze al heel fijn op, maar mocht ik nog tegen een stukje aanlopen met dit bit, adviseerde ze nog een ongebroken bus-/D-trens i.v.m. stabiele ligging in de mond.

Misschien heb je iets aan mijn ervaring :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 bezoekers