Overal jeuk!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Seiko
Berichten: 27
Geregistreerd: 26-06-20

Overal jeuk!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-20 17:36

Hallo allemaal!

Pablo is inmiddels alweer 5 maanden in ons bezit.
Sinds een aantal weken heeft hij ontzettend veel jeuk. We hebben van de dierenarts al een middel gekregen tegen luizen/teken/mijten/wormen ect (2x). Dit gaf als resultaat énorme schilfering op zijn rug.
Helaas heeft hij nog steeds veel jeuk. De dierenarts zegt afwachten. (inmiddels al 3x gebeld.)
Hij draagt op dit moment geen deken.

Sinds vorige week op aanraden van voer veranderd
2x handje vol voer van voermeesters huid en vitaal
10 ml lijnzaadolie in de avond.

Ik heb het volgende besteld:
- Betadine om hem deze week te wassen
- Oerbalans brok
- Detoxmix (voordat ik begin met oerbalans)


Wildgirl

Berichten: 11654
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Overal jeuk!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 17:41

Je weet niet waar de jeuk vandaan komt lees ik?
Daar begint je oplossing namelijk. Laat, indien je zeker bent dat je paard geen luis heeft, een huidschraapsel afnemen en onderzoeken.
Niet onlangs van ruwvoer gewisseld toevallig? Wortels gaan voeren?

noviceh

Berichten: 4757
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Overal jeuk!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 17:42

Draagt hij een deken?

♥12-5-1999 Ryvonne Promise †2-4-2013 "If the world would end today..."

Seiko
Berichten: 27
Geregistreerd: 26-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-20 18:02

Wildgirl schreef:
Je weet niet waar de jeuk vandaan komt lees ik?
Daar begint je oplossing namelijk. Laat, indien je zeker bent dat je paard geen luis heeft, een huidschraapsel afnemen en onderzoeken.
Niet onlangs van ruwvoer gewisseld toevallig? Wortels gaan voeren?


Klopt. Ik heb echt geen idee waar het vandaan komt.
Hij krijgt inderdaad wortelen, sinds een aantal weken...

Met huidschraapsel heb ik ook over gehad met de dierenarts, die wilde juist afwachten.
Ruwvoer had hij eerst pavo gecombineerd met subli, toen alleen subli en sinds een week dus voermeesters huid en vitaal.
Hij krijgt maar 1 handje in de ochtend en 1 handje in de avond. Hij staat overdag op de weide en is nog maar 2.5 jr jong.

Seiko
Berichten: 27
Geregistreerd: 26-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-20 18:02

noviceh schreef:
Draagt hij een deken?



Nee..


Taucha

Berichten: 1157
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: Overal jeuk!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 18:11

Wortelen bevatten ontzettend veel suikers. Misschien daar een paar weken mee stoppen om te kijken of het daar aan ligt.

Seiko
Berichten: 27
Geregistreerd: 26-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-20 18:16

Taucha schreef:
Wortelen bevatten ontzettend veel suikers. Misschien daar een paar weken mee stoppen om te kijken of het daar aan ligt.


Wat kan ik dan wel geven?
Appels krijg hij al niet, daar zit ook ontzettend veel suiker in...

heidy_wilco

Berichten: 4466
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 18:21

Seiko schreef:
Taucha schreef:
Wortelen bevatten ontzettend veel suikers. Misschien daar een paar weken mee stoppen om te kijken of het daar aan ligt.


Wat kan ik dan wel geven?
Appels krijg hij al niet, daar zit ook ontzettend veel suiker in...


Is er een reden dat je je paard wortels geeft? Je hebt het niet in je beginpost gezet, dus het is voor jou denk ik niet van essentieel belang. Wortels zijn voornamelijk voor het lekkere, en hoeven ook niet vervangen te worden als je je paard gewoon verder goed voert.

*pum**pum**pum**pum**pum*

SweetVanille
Berichten: 1765
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 18:22

Wortel is juist het beste hoor, zitten de minste suikers in. (Gem 3.8gr op 100gr) Dus dat kan prima.

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Re: Overal jeuk!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 18:28

eventueel een andere dierenarts bellen?

pony bij mij heeft er ook heel veel last van en schuurt alles tot bloeden aan toe open, morgen komt da.

Seiko
Berichten: 27
Geregistreerd: 26-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-20 18:28

Hij krijgt wortelen als beloning. En het is 1 wortel per keer (in stukjes). Ene keer ben ik er 6 dagen in de week andere keer 4..
Ik heb er niet over na gedacht dat wortelen slecht zouden kunnen zijn.

Beloning had ik eerst snoepjes voor, dat leek mij ook niet helemaal optimaal. Aangezien we wel royaal zijn met belonen en hij ook erg veel doet voor wat lekkers :+

Seiko
Berichten: 27
Geregistreerd: 26-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-20 18:29

Spikeandjax schreef:
eventueel een andere dierenarts bellen?

pony bij mij heeft er ook heel veel last van en schuurt alles tot bloeden aan toe open, morgen komt da.


Hij ligt niet open. Alleen zijn haren staan alle kanten op. Hij zit voornamelijk met zijn lippen/tanden te "schrapen"

jacqdh
Berichten: 18
Geregistreerd: 07-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 18:30

Bespreken met dierenarts en stoppen met wisselen van voer. Geef tijdelijk gewoon genoeg hooi en geen hardvoer. Zo minimalistisch houden en pas als de jeuk over is rustig weer opbouwen. Kijk ook even of het mischien mijten zijn....

Seiko
Berichten: 27
Geregistreerd: 26-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-20 18:33

jacqdh schreef:
Bespreken met dierenarts en stoppen met wisselen van voer. Geef tijdelijk gewoon genoeg hooi en geen hardvoer. Zo minimalistisch houden en pas als de jeuk over is rustig weer opbouwen. Kijk ook even of het mischien mijten zijn....


Hij blijft nu gewoon op dit voer van voermeester.
Hij heeft al spul gehad tegen alle soorten "ongedierte". Wat ik ook al schreef in mijn startpost..
EN ik heb al meerdere keren contact gehad met de dierenarts, wat ik ook schreef in mijn startpost.

Babootje

Berichten: 25953
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 18:37

Ik mis nog wat info. Wat voor paard heb je precies?
Inderdaad moet je eerst achter de oorzaak zien te komen. Mijten/luis/schimmel of iets in de voeding ligt voor de hand. Zomereczeem is het de tijd niet voor.

Seiko
Berichten: 27
Geregistreerd: 26-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-20 18:44

Babootje schreef:
Ik mis nog wat info. Wat voor paard heb je precies?
Inderdaad moet je eerst achter de oorzaak zien te komen. Mijten/luis/schimmel of iets in de voeding ligt voor de hand. Zomereczeem is het de tijd niet voor.


Het is bijna twee weken geleden dat hij is behandeld voor mijt/luist/wormen ect.
Het is een connemara

SweetVanille
Berichten: 1765
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Overal jeuk!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 19:01

Wat ik toen heb gedaan (luis) is scheren, paar keer in de week wassen met Feral skincalming healing shampoo en insprayen met paardendrogist anti parasiet spray. Toen was het na een paar weken weg.

Seiko
Berichten: 27
Geregistreerd: 26-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-20 19:05

SweetVanille schreef:
Wat ik toen heb gedaan (luis) is scheren, paar keer in de week wassen met Feral skincalming healing shampoo en insprayen met paardendrogist anti parasiet spray. Toen was het na een paar weken weg.



Was dat ook tegen de winter aan?
Ik neem dit mee in mijn achterhoofd!
Ga hem komende week sowieso even wassen én weer contact opnemen met de dierenarts.. :')

SweetVanille
Berichten: 1765
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 19:13

Seiko schreef:
SweetVanille schreef:
Wat ik toen heb gedaan (luis) is scheren, paar keer in de week wassen met Feral skincalming healing shampoo en insprayen met paardendrogist anti parasiet spray. Toen was het na een paar weken weg.



Was dat ook tegen de winter aan?
Ik neem dit mee in mijn achterhoofd!
Ga hem komende week sowieso even wassen én weer contact opnemen met de dierenarts.. :')


Ja in januari, wel even een gek*t met dekens maar ze voelde zich zoveel beter erna

Taucha

Berichten: 1157
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 19:31

Seiko schreef:
Taucha schreef:
Wortelen bevatten ontzettend veel suikers. Misschien daar een paar weken mee stoppen om te kijken of het daar aan ligt.


Wat kan ik dan wel geven?
Appels krijg hij al niet, daar zit ook ontzettend veel suiker in...

Je geeft hem diverse lekkere voeders, wortels, hele dag op de weide en waarschijnlijk ook nog lekker veel hooi. Prima!

Maar het is een connemara, die zijn redelijk, sommigen zelfs zeer sober. Juist ook omdat het nog een jong dier is waarmee nog niets gedaan wordt, is het misschien allemaal te veel wat je er in stopt. Ook al lijkt het in jouw ogen maar een klein handje van dit of dat.

Als alle veranderingen die je nu aan het voer doet samen met het vele wassen etc. niet helpen is het misschien een idee om eens terug te gaan naar de basis. Hup de weide op en verder op stal enkel hooi van goede kwaliteit. Niets erbij voeren, ook niet om het voor jezelf "leuker" te maken hem een snoepje oid in de vorm van een wortel, appel, handje voer te geven. Dat heeft zo'n sober dier helemaal niet nodig. Enkel vitaminen en mineralen zou je kunnen bijvoeren, maar meestal is dat met een goede kwaliteit weide en hooi niet nodig.

Succes ermee!

kitobeer

Berichten: 1292
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: Overal jeuk!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 19:40

Ik heb ook al verschillende connemara's gehad. En allemaal nemen ze hun tijd om even te krabben hoor. Zelfs dat je denkt is dit nog normaal. De oerbalans helpt hier wel een stuk bij.
Na de verharing een keer wassen met sebacil helpt ook wel eens.

Connemara pony's zijn dé leukste pony's !

#paddyfromculmore
http://mijnpaardinbeweging.com Sportmasseur voor paarden

ellepel

Berichten: 47213
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 20:37

omschrijf eens duidelijk wat de jeuk is.
waar zit het,\wat doet hij.
wanneer jeukt hij, is dat. uiten, of juist alleen binnen?
je hebt hem 5 maanden, wat kreeg hij te eten op het vorige adres weet je dat?

Seiko
Berichten: 27
Geregistreerd: 26-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-20 20:58

@Taucha
Daar heb je ook een goed punt. Ik neem dit ook mee in mijn achterhoofd.
Op een gegeven moment weet je zelf even niet meer wat je moet, less is more misschien in deze situatie...

@ellepel
Jeuk zit voornamelijk buik, rug en kont. Zijn hals vind hij tijdens het poetsen erg fijn om tegen de paal te schuren.
Hij kwam toen uit de opfok, stond alleen op gras. Hij jeukt voornamelijk met zijn lippen/tanden. Ik heb geen wondjes kunnen ontdekken. Alleen haren die alle kanten op staan.


@kitobeer
Op advies van iemand ie ook connemara's heeft, voermeester en lijnzaad toegevoegd.
En oerbalans heb ik ook veel goede dingen over gehoord..
Dat jeuken mag wel wat minder worden, krijg er soms zelf jeuk van :x

Hutcherson

Berichten: 7267
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Overal jeuk!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 21:18

Ik geeft mijn koudbloed (en warmbloed gaat er gewoon in mee) die niet goed met suikers kan, mineralen bikkels van subli als beloning.
Zo hoef ik geen dure emmertjes met suikersnoepjes te kopen en koop ik eens in de zoveel tijd 10 kg zak subli mineralen bikkels.
Sommigen voeren dat als voer, ik geef dat als beloning tijdens trainingen of bij aanleren van iets nieuws.
Mijn koudbloed krijgt 1 klein worteltje per dag, omdat ik weet dat hij het erg lekker vindt. Appels zijn geen optie.

Horseloverl
Berichten: 2217
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Overal jeuk!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 21:28

Heb je ontwormd?

Roze schoentje


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Axel_Valerie, Fleuribelle, fleurtjeuh, Ghazella, GoogleAdsense, Kimberly1993, Leo, maartje0987, manonnevot, nadcha, nardxash, Noni, pandour4evuh, plutolover, Rex_Rolfo, SUSANNEx en 22 bezoekers