een kat nemen als student

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Blijgeestig
Berichten: 172
Geregistreerd: 20-05-12

een kat nemen als student

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-20 16:42

Hoi allemaal,

Ik heb mijn hele leven dieren om hij heen gehad als kind. Honden, katten en paarden. Iets meer dan een jaar geleden ben uit huis gegaan. Eerst had ik een kamer in een ruim huis en nu een onderwoning (appartement) van ongeveer 40 m2 met een tuintje. Ik geniet erg van mijn eigen plekje. één dingetje mis ik al vanaf dag 1 dat ik uit huis ben gegaan: Een huisdier en dan vooral een kat. Thuiskomen was voor mij op de bank zitten met de kat. Ik houd ontzettend van dieren en mis het enorm. Mijn ponys staan bij mijn ouders en ik ga gemiddeld 1 nachtje in de week daar heen. Ik heb nu een jaar een vriend. Die woont praktisch hier, hij mist een kat ook heel erg. we hadden het er laatst over gehad. We willen beide heel graag, maar wachten het nog even af. Gister had ik een vriendin op bezoek. Zei vertelde mij dat haar oom was overleden en er nu drie katten zijn zonder baasje. Mij is 1 van de katten aangeboden. En hoewel ik dus eerst tegen mijzelf had gezegd, ik wacht nog even, sloeg gelijk de twijfel binnen. Ik wil al een jaar een kat en dit is een kans om die wens waar te laten komen en een kat een fijn thuisplekje te geven. En toch twijfel ik. Daarom dacht ik: ik gooi het op bokt zodat een buitenstaander zijn mening kan geven en ik meerdere inzichten krijg. Ik begin niet zomaar aan een dier, als ik het doe wil ik het goed doen, misschien te goed.

Waarom wel?
- ik wil ontzettend graag een kat
- financieel lukt het
- ik heb een prima appartement, tuin en kat vriendelijke buurt (veel mensen hebben hier een kat) Noorderplatsoenbuurt in de stad Groningen

twijfels
- flexibiliteit: Thuis voedde wij onze katten erg zelfstandig op (onbeperkt brokjes en een kattenluik). Ik zou dan een kattenluik moeten nemen die op chip gaat. zo kan, als dat nodig is een dagje weg zonder iemand te vragen om op te passen. Dat 'probleem' zou dan opgelost zijn. Als ik wat langer dan een dag weg ga en mijn vriend ook heb ik vrienden en familie in de buurt die willen helpen. Flexibiliteit op de korte termijn maak ik mij niet zo veel zorgen over. Maar op de lange termijn wel. Ik ben student en wil wel graag zo veel mogelijk doen nu het kan. Ik kijk al wat rond naar minors. Die ga ik niet in Leeuwarden doen (waar ik studeer) maar waarschijnlijk in Zwolle of Utrecht (ik blijf dan wel in Groningen wonen) daarnaast wil mijn vriend misschien wel een minor volgen in het buitland. Dit soort dingen houden mij tegen. Ik wil niet mijn kat weg moeten doen omdat ik dan besluit om naar het buitenland te gaan bijv. Maar aan de andere kant. Dat zijn wel zorgen over de toekomst, waarvan ik niet weet of het gaat gebeuren. ga ik geen kat nemen omdat ik niet weet wat de toekomst brengt? terwijl ik een kat erg mis. Het leven brengt onzekerheid met zich mee, maar ga ik daarom dingen niet doen?

Zoals te lezen is twijfel ik enorm. Mijn gevoel zegt ja maar mijn hoofd nee. Studententijd is een tijd van vrijheid en daar zal ik gebruiken van moeten maken. Maar het hebben van een kat kan ook weer juist veel vreugde geven.

Ik vind het maar moeilijk.

ik ben trouwens 2e jaars student en 20 jaar


Alvast bedankt !

De kat die mij is aangeboden is 3 jaar oud, de andere 2 zijn al wat ouder. Ik wil geen katten uit elkaar halen dus wil het buitenbeentje.
Laatst bijgewerkt door Blijgeestig op 08-11-20 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt


Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: een kat nemen als student

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 16:50

Als het geen kitten, maar een herplaatser is, dan kan 1 kat wel alleen.
Ik ben van mening dat kittens altijd een vriendje moeten hebben.

Is de kat goed zindelijk, dan kan die eventueel ook mee op bezoek naar je ouders of zo, er zijn meer mensen die met een dier reizen en sommige katten vinden dat alleen maar leuk als ze het eenmaal gewend zijn. Zolang jij zelf niet naar het buitenland zal vertrekken, zie ik geen reden het niet te doen.

Bij jou is beter dan naar het asiel.

Let er wel op dat je van de 3 katten niet een koppel uit elkaar haalt, dat kan mis gaan, kies voor het buitenbeentje.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Goof

Berichten: 28750
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 16:52

Zolang je allebei nog de optie open houdt om een minor in het buitenland te doen, zou ik geen kat nemen.

Blijgeestig
Berichten: 172
Geregistreerd: 20-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-20 16:55

Daphara schreef:
Als het geen kitten, maar een herplaatser is, dan kan 1 kat wel alleen.
Ik ben van mening dat kittens altijd een vriendje moeten hebben.

Is de kat goed zindelijk, dan kan die eventueel ook mee op bezoek naar je ouders of zo, er zijn meer mensen die met een dier reizen en sommige katten vinden dat alleen maar leuk als ze het eenmaal gewend zijn. Zolang jij zelf niet naar het buitenland zal vertrekken, zie ik geen reden het niet te doen.

Bij jou is beter dan naar het asiel.

Let er wel op dat je van de 3 katten niet een koppel uit elkaar haalt, dat kan mis gaan, kies voor het buitenbeentje.


vergeten te zeggen. Het gaat om een kat van 3. ik wil niet dat er katten uit elkaar worden gehaald dus kies in ieder geval het buitenbeentje

capopjekop

Berichten: 30645
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 16:57

Heb je mogelijkheden om de tuin af te zetten? Persoonlijk zou ik niet willen dat mijn kat risico loopt om aangereden te worden of om kwijt te raken. Ik woon ook in een buurt met veel katten maar hier word ik vaak aangesproken of ik die en die kat heb gezien en er hangen iedere week wel nieuwe pamfletten van katten die kwijt zijn. Dat zou ik mijn dier willen besparen. En dan heb ik het nog niet over de overlast gehad.

Dat de studententijd vrijheid moet zijn is dat het beeld dat je ervan hebt of heb je ook echt de behoefte om hem zo te beleven? Als het dat eerste is dan zou ik dat lekker loslaten en kiezen voor een harige huisgenoot. Tenzij je echt een heel diepe wens hebt om naar het buitenland te gaan. Dan kun je beter nog even wachten.

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 16:59

Goof schreef:
Zolang je allebei nog de optie open houdt om een minor in het buitenland te doen, zou ik geen kat nemen.



Afhankelijk van het land zou je hem zelf nog mee kunnen nemen. Hoelang duurt zo'n Minor? (wat is dat soort stage ofzo?)

Voor een korte periode is er tegen die tijd vast wel een oplossing te vinden.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Blijgeestig
Berichten: 172
Geregistreerd: 20-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-20 17:02

Cowgirl schreef:
Goof schreef:
Zolang je allebei nog de optie open houdt om een minor in het buitenland te doen, zou ik geen kat nemen.



Afhankelijk van het land zou je hem zelf nog mee kunnen nemen. Hoelang duurt zo'n Minor? (wat is dat soort stage ofzo?)

Voor een korte periode is er tegen die tijd vast wel een oplossing te vinden.


Een minor is een half jaar. Je studeert dan een half jaartje iets anders dan je eigelijke studie. Als verdieping of juist verdieping

Fair
Berichten: 3555
Geregistreerd: 18-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 17:03

Als je van plan bent om naar het buitenland te gaan, zou ik het niet doen. Maar als dat uitgesloten is, zou het prima lukken denk ik hoor! Ik ben ook student (nu tussenjaar) en heb 2 katten. Ze zijn hier samen gekomen als kitten. Ik zou niets anders meer willen dan 2, omdat ik zie hoeveel ze aan elkaar hebben als ik er even niet ben. Dus als ik jou was zou ik van de 3 katten of een koppel meenemen, of het buitenbeentje. Maar mijn voorkeur gaat als het mogelijk is, naar 2 katten. Zeker als je studeert en dan af en toe weg bent.

Zorg dat je woonsituatie ook stabiel is; ik heb hiervoor kunnen kiezen omdat ik weet dat ik hier zo lang mogelijk mag wonen als ik wil (huur). Alles is met de huisbaas overlegd. Als je een huurbaas hebt die wel eens fratsen wil uithalen of regelmatig panden verkoopt, weet je nooit zeker of je daar altijd kan blijven wonen.

Zorg ook voor een vangnet. Mijn huisgenoten zorgen voor ze als ik er niet ben. Ze zijn dus eigenlijk nooit alleen. Daarnaast mocht ik in een uitzonderlijke situatie hier wel weg moeten: dan kan ik altijd inclusief katten naar mijn ouderlijk huis.

Persoonlijk zou ik overigens niet je kat zo zelfstandig 'opvoeden'. Kat lekker op eigen terrein laten. :oo Maar dat is een andere discussie.
Laatst bijgewerkt door Fair op 08-11-20 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 17:03

Mijn vriend en ik zijn beide studenten en wonen samen in een appartement met balkon, niet ideaal voor een kat natuurlijk. Wij zijn bewust gaan zoeken (via het asiel) naar een oudere kat die gewend was aan een soort gelijke situatie.
Wij willen beide echter niet naar het buitenland toe voor een langere periode, dus wat dat betreft hebben we net wat meer zekerheid dan jullie.
Is het een idee om een backup plan te hebben voor de kat? Dat deze naar een van jullie ouders zou kunnen mocht het toch niet werken/jullie andere plannen krijgen?

Wij zijn in ieder geval echt mega blij met ons katje en zouden ook niet meer zonder willen <3


Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 17:05

Aan de andere kant, naar het buitenland hoeft echt geen probleem te zijn, Rabiës enting er in (3 weken wachten) en de kat kan gewoon gezellig mee.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: een kat nemen als student

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 17:15

De vraag is meestal niet of de kat meekan, maar of die ook in het buitenland bij je in je studentenkamertjes mag, en meestal is dat antwoord nee. Aan de andere kant: als je kat voor die periode bij een van je lieve buren mag blijven, of misschien bij familie, dan is het ook op die manier op te lossen.

Als je serieus nog denkt over buitenland zou ik het denk ik inderdaad niet doen. Je kan ook nog wel verwachten dat je binnen nu en een paar jaar gaat verhuizen, bijvoorbeeld om een master in een andere stad te doen, en dan geldt hetzelfde. Ik zou me in mijn studie niet beperkt willen voelen door de verantwoordelijkheid voor een kat. Maar als je dat op voorhand op kan lossen, met vrienden of familie, doen.

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

plantje01
Berichten: 784
Geregistreerd: 01-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 17:21

Ik zat in dezelfde situatie. Ik miste een huisdier enorm. Toen ik een Facebookpost zag van een herplaatser kreeg ik haar niet meer uit mijn hoofd. Ik heb mijn gevoel laten spreken en haar opgehaald. We zijn echt de dikste maatjes.

Ik zou het gewoon doen, het is echt niet zo dat een kat je 24/7 nodig heeft. Ik heb het gevoel dat ze even rust soms ook fijn vindt. Natuurlijk zorg ik ervoor dat ik niet de hele week weg ben, maar daar ligt mijn behoefte ook niet.

Edit: kun je niet zorgen dat mocht je naar het buitenland gaan je vriend de zorg op zich neemt?

.,

Blijgeestig
Berichten: 172
Geregistreerd: 20-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-20 17:46

Cera_D schreef:
Mijn vriend en ik zijn beide studenten en wonen samen in een appartement met balkon, niet ideaal voor een kat natuurlijk. Wij zijn bewust gaan zoeken (via het asiel) naar een oudere kat die gewend was aan een soort gelijke situatie.
Wij willen beide echter niet naar het buitenland toe voor een langere periode, dus wat dat betreft hebben we net wat meer zekerheid dan jullie.
Is het een idee om een backup plan te hebben voor de kat? Dat deze naar een van jullie ouders zou kunnen mocht het toch niet werken/jullie andere plannen krijgen?

Wij zijn in ieder geval echt mega blij met ons katje en zouden ook niet meer zonder willen <3


Een backup plak is handig Idd ! Dankjewel

Blijgeestig
Berichten: 172
Geregistreerd: 20-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-20 17:47

plantje01 schreef:
Ik zat in dezelfde situatie. Ik miste een huisdier enorm. Toen ik een Facebookpost zag van een herplaatser kreeg ik haar niet meer uit mijn hoofd. Ik heb mijn gevoel laten spreken en haar opgehaald. We zijn echt de dikste maatjes.

Ik zou het gewoon doen, het is echt niet zo dat een kat je 24/7 nodig heeft. Ik heb het gevoel dat ze even rust soms ook fijn vindt. Natuurlijk zorg ik ervoor dat ik niet de hele week weg ben, maar daar ligt mijn behoefte ook niet.

Edit: kun je niet zorgen dat mocht je naar het buitenland gaan je vriend de zorg op zich neemt?


Mijn vriend en ik zitten in het zelfde jaar. Dus we zinn dan tegelijkertijd weg. Anders was dat wel een slimme!

vevina
Berichten: 1640
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 17:52

Ik zou kiezen voor of nu een kat nemen en dan afzien van een buitenlandse stage of voor je buitenlandse stage kiezen en nog even afzien van het nemen van een kat.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: een kat nemen als student

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 18:00

Ik ben student en heb recent twee katten geadopteerd. Ik hou ook zeker open dat ik ooit nog naar het buitenland ga, dus dan zou ik ook een optie moeten zoeken voor mij katten. Ik heb een achterban en ik wilde zo ontzettend graag een huisdier dat ik het gewoon gedaan heb. Ik wilde een lieve volwassen kat maar kwam thuis met twee kittens waarvan 1 best een karakter is. En toch en ik er echt ontzettend blij mee. Soms moet je gewoon je gevoel volgen. :D

IG: @arabierjoep

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 18:02

Hier een student die nu op de bank zit met de kat ernaast. Hele goede keuze geweest.
Ze komt van mijn ouders, en in geval van nood kan ze theoretisch gezien ook (tijdelijk) terug. Ik heb dus altijd een plek voor haar om op terug te vallen.
Ik ben trouwens ook nog van plan op buitenlandse stage te gaan, als het kan met corona ;). Dan blijft ze of bij mijn vriend, of ze gaat terug. Moeten we even kijken tzt. Voor nu is ze in elk geval gelukkig, het ging bij mijn ouders namelijk niet zo soepel. Het was dus niet per se een super bewuste keuze, meer bedoeld als tijdelijk, maar ze bloeide zo fantastisch op dat ze lekker mag blijven.
Ik vind het fantastisch :). Haar zou ik niet per se meenemen naar het buitenland, maar dat is omdat ze een zeer makkelijk gestresste kat is. De andere katten van mijn ouders zou ik wel meenemen, die zijn namelijk wel gewoon stabiel.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

_AB_
Berichten: 3956
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Groningen, samen met de pluizen <3

Re: een kat nemen als student

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 18:08

Hangt er ook vanaf in welke wijk je woont.
Hier in Beijum zou ik m'n katten ivm drukke week weg niet langer dan n paar uur buiten willen hebben. Maar verder zou ik als ik jou was gewoon lekker voor een kat gaan. Zo gezellig!

<3

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110635
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: een kat nemen als student

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 18:17

Ik neem aan dat het om een huurwoning gaat? Mag je dan in de deur uberhaupt een kattenluikje maken?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Blijgeestig
Berichten: 172
Geregistreerd: 20-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-20 18:26

Cayenne schreef:
Ik neem aan dat het om een huurwoning gaat? Mag je dan in de deur uberhaupt een kattenluikje maken?


Ik ben een beetje verwent hihi. Ik huur het het appartement van mn ouders. Ik kan dus veel in overleg voor elkaar krijgen :)

Blijgeestig
Berichten: 172
Geregistreerd: 20-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-20 18:28

_AB_ schreef:
Hangt er ook vanaf in welke wijk je woont.
Hier in Beijum zou ik m'n katten ivm drukke week weg niet langer dan n paar uur buiten willen hebben. Maar verder zou ik als ik jou was gewoon lekker voor een kat gaan. Zo gezellig!


Noorderplatsoen buurt. Is dus de wijk naast het plantsoen. Hele rustige buurt. Auto’s die er rijden alleen van bewoners. Zijn een paar studenten, paar starters en wat ouderen. Er kan dus heel veel. Niet zo snel last van zurende buren.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 18:43

Toen ik op mezelf ging wonen, hadden m’n ouders 1 voorwaarden dat ik onze jonge kat mee nam, zodat ik gezelschap had :+

Bij mij kon hij vroeger niet naar buiten. En ik vond het sneu als ik hele dagen niet thuis was, dat hij steeds alleen zat. Dus nam ik hem vaak mee terug naar m’n ouders als ik daar de hele dag was (ivm paarden).
M’n kat is dus nu gewend aan 2 huizen, echt ideaal. Met vakantie kan ik hem zo daar afzetten en loopt ie rond alsof hij er altijd is.

pillow
Berichten: 7783
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 19:21

vermeerkaren schreef:
Ik heb nu een jaar een vriend. Die woont praktisch hier,

Studententijd is een tijd van vrijheid en daar zal ik gebruiken van moeten maken.


Deze uitspraken vind ik dan ook niet bij elkaar passen }>

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Re: een kat nemen als student

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 19:33

Als je naar het buitenland gaat (stel dat), zou je dan je kamer onderverhuren? Anders kan je wellicht iemand zoeken die dan ook op je kat kan passen. Die hoeft dan niet van omgeving te veranderen. Dan wil je natuurlijk wel een verantwoordelijk persoon, maar dat lijkt me sowieso fijn als iemand in jouw appartement komt.

Anders misschien nagaan of je ouders de kat in huis zouden willen/kunnen nemen als zo'n periode zich voor zou doen?

Hevonen

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: een kat nemen als student

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 20:17

Mijn dochter zat in een vergelijkbare situatie. Ze wilde graag een kat, maar twijfelde en heeft daarom eerst ratten en later vissen gehad, maar heeft uiteindelijk toch een kat genomen. Ze woonde toen in een studio op de derde verdieping waar de kat niet zelf naar buiten kon. Ze heeft hem daarom geleerd aan een tuigje mee te gaan en wandelde met hem eindeloos door het Noorderplantsoen (jaja!). Verder nam ze hem mee als ze hierheen kwam (ik woon op een voormalige boerderij met veel ruimte eromheen (en heb ook 3 katten)) en dan kon hij een paar dagen lekker met mijn katten vrij spelen. Nu heeft ze een huisje met een tuintje in Groningen en ze woont samen, dus heel veel uit logeren is niet meer nodig. Maar het kan allemaal dus best.

Als je het graag wilt zou ik het gewoon doen.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gaabje, Nickeltje, xSabineW, YandexBot en 64 bezoekers