Peesblessure? Knobbel bij koot en kreupel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KimParel
Berichten: 3
Geregistreerd: 08-08-20

Peesblessure? Knobbel bij koot en kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-20 14:54

Hoi bokkers,

Mijn merrie is al enige tijd kreupel en heeft naar zeggen van de dierenarts een peesblessure. Nu zie ik sinds een week een bobbel die wat hard voelt aan de binnenzijde van haar linker voorbeen, ter hoogte van de koot zie foto’s. Wie heeft ervaring met deze combinatie? Of weet er meer van? De Da komt dinsdag ook, maar voorlopig heeft ze pijnstilling die niet 100% werkt. Ze blijft er kreupel onder, wie kan me van meer info voorzien? Zodat ik het juiste doe voor haar?

LexLester

Berichten: 315
Geregistreerd: 27-05-10

Re: Peesblessure? Knobbel bij koot en kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 15:09

Hoi KimParel, je foto's ontbreken helaas! Maar heb je al een keer een scan laten maken van haar been?

KimParel
Berichten: 3
Geregistreerd: 08-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-20 15:20


MaNdiii

Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Re: Peesblessure? Knobbel bij koot en kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 15:23

Hoi Kim,

Ik zie de foto helaas niet heel duidelijk. Maar tegenwoordig kunnen ze ook thuis scannen. Dat scheelt weer een ritje en dan heb je zekerheid.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 15:57

Het zou een hoge overhoef kunnen zijn door artrose.
Dat is wel iets wat op die plaats voor komt.
Misschien kun je daar iets over opzoeken of het erop lijkt.

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Peesblessure? Knobbel bij koot en kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 16:06

Kan ook een verkleving van annulaire ligament zijn. De paardenversie van 'ons' carpaaltunnelsyndroom.

anjali
Berichten: 15080
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Peesblessure? Knobbel bij koot en kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 16:08

Het is geen schiefel? Die zitten meestal hoger?

Parelhoeven

Berichten: 49
Geregistreerd: 29-02-16

Re: Peesblessure? Knobbel bij koot en kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:01

Dank jullie wel tot zover! Ik zet er nog wat nieuwe foto's bij. De vorige waren er niet bij gezet door mijn telefoon... :-(

Parelhoeven

Berichten: 49
Geregistreerd: 29-02-16

Re: Peesblessure? Knobbel bij koot en kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:03

Afbeelding
Afbeelding

Parelhoeven

Berichten: 49
Geregistreerd: 29-02-16

Re: Peesblessure? Knobbel bij koot en kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:08

Ik heb haar sinds 2 weken van de voorijzers af, gezien haar 'gedwongen rust' en wellicht het ruimte bieden aan de hoef, kan iemand een verband leggen of dit goed is of juist fout bij een blessure als deze?

Josien_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Peesblessure? Knobbel bij koot en kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:13

Het zou een peesblessure of peesschedeontsteking kunnen zijn, maar eigenlijk kan het vanalles zijn.
Dus het beste kun je het advies van je dierenarts opvolgen en deze laten scannen en/of kreupelheidsonderzoek incl. foto's kunnen laten maken indien nodig. Dan pas weet je het echt zeker.
Dit kan tegenwoordig allemaal op locatie.

Sherivey
Berichten: 8625
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Peesblessure? Knobbel bij koot en kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:19

Ik zou het laten scannen/rontgen laten maken. Ik heb dit pas geleden op stal laten doen, dus hoefde niet naar de kliniek.

anjali
Berichten: 15080
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:29

Parelhoeven schreef:
Ik heb haar sinds 2 weken van de voorijzers af, gezien haar 'gedwongen rust' en wellicht het ruimte bieden aan de hoef, kan iemand een verband leggen of dit goed is of juist fout bij een blessure als deze?

Ik denk goed,want ze kan zich zo niet aantikken met het ijzer en ook geen last van het gewicht van het ijzer.

Sherivey
Berichten: 8625
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:35

Parelhoeven schreef:
Ik heb haar sinds 2 weken van de voorijzers af, gezien haar 'gedwongen rust' en wellicht het ruimte bieden aan de hoef, kan iemand een verband leggen of dit goed is of juist fout bij een blessure als deze?

Heb de mijne ook van de ijzers af gehaald. Was het plan voor de blessure al.

Smid gaf aan dat de hoeven zelf beter dempen bij elke stap en dat de doorbloeding blootsvoets beter is, wat voor veel blessures herstel bevorderd.

Kan wel dat ze wat gevoeliger lopen als ze net van ijzers af komen.

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:41

Parelhoeven schreef:
Ik heb haar sinds 2 weken van de voorijzers af, gezien haar 'gedwongen rust' en wellicht het ruimte bieden aan de hoef, kan iemand een verband leggen of dit goed is of juist fout bij een blessure als deze?

Heb je de peesblessure niet met de hoefsmid besproken? Ik had haar niet van de ijzers afgehaald. Ten eerste wil je als een paard een peesblessure heeft niet door het verwijderen van ijzers ook nog eens de stand zo veranderen. Ten tweede moet je bij een peesblessure vaak lang en veel stappen juist op het harde, waardoor de hoeven, juist als ze gewend zijn op ijzers te staan, extra snel slijten.

Maar ik zou zo snel mogelijk een echo en een x-ray foto laten maken zodat je weet waar je mee te maken hebt en wat de ernst en de fase is van de peesblessure. Ga op zoek naar een goede paardenarts die dit aan huis kan, die zijn er zat.

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Peesblessure? Knobbel bij koot en kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:47

Eens met de reacties boven mij wat betreft een echo en/of X-ray te laten maken. Dit doen meerdere artsen en klinieken met mobiele apparatuur.

Het kan zóveel zijn: een gebroken griffelbeentje gaat bijv ook soms samen met zo'n bultje.
Aangezien ze kreupel loopt neem ik aan dat je een gericht behandel/revalidatieplan wil.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:47

Kunnen verschillende dingen zijn, maar een röntgen en echo kunnen hier verder uitsluitsel over geven.

In het geval van mijn paardje moesten de ijzers er juist toen onder blijven.
Ondertussen was ze alweer een jaar van ijzers af, maar helaas toch weer dezelfde blessure. En de ijzers moeten er helaas voor weer onder.
Daarnaast veel stappen op het harde of in de bak (mits vlak en niet mul).

In haar geval is het een oneffenheid van het buitenste sesambeentje en de pees die eraan vast zit.