Nog twee KFPS-bestuursleden opgestapt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13983
Geregistreerd: 20-04-16

Nog twee KFPS-bestuursleden opgestapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-20 22:01

*horses.nl
Friezen

Afbeelding
Fries paard. Foto: Amanda/ Bokt Wiki


Na een roerige zomer, waarin de relatie tussen het KFPS-bestuur en de ledenraad van het Friese stamboek onder hoogspanning stond, stapte begin oktober voorzitter Wiebe Wieling op. Vanochtend werd bekend dat ook vice-voorzitter Geralt Pots en bestuurslid Sieneke Mekkes per direct uit het stamboekbestuur stappen. De samenstelling van de hengstenkeuringsjury blijft een discussiepunt.

Lees alles over het hoe en waarom op horses.nl

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Adrija

Berichten: 1894
Geregistreerd: 28-11-01

Re: Nog twee KFPS-bestuursleden opgestapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 23:26

Ligt het aan mij of is daar altijd gedoe, ongoing.

Axel_Valerie

Berichten: 3038
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Re: Nog twee KFPS-bestuursleden opgestapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 16:36

Ik vraag me zo ontzettend af waar de discussie om gaat. Er zijn nu verschillende dingen in het stamboek gaande waar echt op gestuurd moet gaan worden en dan juist valt de hele zooi uit elkaar. Ik hoop dat we nu eens af kunnen van het toegestane hoge inteeltpercentage, al het weggemoffelde gezondheidsleed en het selectief toelaten van hengsten met bemerkingen. Zonde dat dit prachtige ras helemaal naar de maan is.

Axeltje&Valerie&Nòtt&VagranzaZ&Kyandra Love all my horses


Boras
Berichten: 9945
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Nog twee KFPS-bestuursleden opgestapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 17:09

Hoe het ook zij, het is slechte reclame.

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 19:23

Axel_Valerie schreef:
Ik vraag me zo ontzettend af waar de discussie om gaat. Er zijn nu verschillende dingen in het stamboek gaande waar echt op gestuurd moet gaan worden en dan juist valt de hele zooi uit elkaar. Ik hoop dat we nu eens af kunnen van het toegestane hoge inteeltpercentage, al het weggemoffelde gezondheidsleed en het selectief toelaten van hengsten met bemerkingen. Zonde dat dit prachtige ras helemaal naar de maan is.


Dit keer is het niet te wijten aan het stamboek maar aan de ledenraad. Die heeft aangegeven geen vertrouwen te hebben in de huidige hengsten jury en willen dat de jury vertrekt. Dit hebben ze aangegeven zonder overleg met de leden terwijl zij wel vanuit de leden en voor de leden zouden moeten handelen. De jury heeft het logisch opgeschort. Maar het moment dat de ledenraad dit heeft veroorzaakt had niet slechter kunnen zijn. Er staan 4 hengsten die op al dan niet goedkeuring staan te wachten en in december staan er over de 300 hengsten die gekeurd moeten worden. Dat zal moeilijk gaan zonder jury. De ledenraad heeft dus de jury weggestuurd terwijl er geen alternatief plan op tafel lag. Een plan wat het stamboek zelf wel op tafel had liggen en waarmee de keuringen gewoon door hadden kunnen gaan en de huidige jury de werkzaamheden kon overdragen aan een nieuw team. Dit was voor de ledenraad niet goed genoeg en alles moest per direct klappen. Met als gevolg dat de leden straks de dupe zijn.
Inteelt is niet iets wat je in een paar jaar kunt veranderen. Daarbij kan het stamboek verschillende hengsten opnemen en zoveel mogelijk tools en informatie geven maar zolang enkele fokkers dat naast zich neerleggen en liever een populaire hengst gebruiken dan een hengst die beter bij hun merrie past maar minder populair is dan blijft dat toch in stand.

Rizette
Berichten: 4320
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Nog twee KFPS-bestuursleden opgestapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 11:27

Diepdroevig dat een ledenraad een eigen leden gaat leiden en niet het standpunt van de leden naar voren brengt. Gekozen worden in een raad betekent natuurlijk niet dat je er voor je zelf gaat zitten.Is er een verborgen agenda? Kan me anders geen reden voorstellen waarom je je eigen stamboek zo op zijn gat gooit.

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: Nog twee KFPS-bestuursleden opgestapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 16:03

Inderdaad Rizette, ze waren het niet eens met het voorstel van het bestuur betreffende de hengstenjury. Maar met een beetje logisch verstand hadden ze dit gevolg, door het voorstel niet te accepteren, wel kunnen bedenken. Daarbij zijn de drie bestuursleden vanuit de ledenraad ook niet fair als je het mij vraagt. Het hele resterende jaar hebben ze het bestuur tegengewerkt en nu ze op de stoel van het bestuur zitten zijn ze met de wind gedraaid en opeens pro bestuur? Dat stinkt...…


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, OmgiliBot, Rensjee, Rivendell en 76 bezoekers