Badkamer naar boven verhuizen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Badkamer naar boven verhuizen?

Wel
12 (63%)
Niet
7 (36%)

Totaal aantal stemmen: 19


sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Badkamer naar boven verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-20 09:29

Goedemorgen!

We zijn van plan om binnenkort onze badkamer die momenteel beneden achteraan het huis zit te verbouwen. Hij is erg gedateerd en het leidingwerk is niet goed.

Gisteren had ik spontaan het idee om de badkamer naar boven te verhuizen gezien daar nog een kamer ‘leeg staat’ en wij een veel ruimere keuken zouden kunnen bouwen op de plek van de oude badkamer aangezien we dan de bijkeuken erbij kunnen trekken.
Ter beeldvorming, de badkamer is 4,10m2 en de keuken is langwerpig 5,3m2 groot.

Alleen; hoe makkelijk gaat zoiets?
De leidingen moeten allemaal opnieuw en de afvoeren ook wanneer we beneden de badkamer zouden veranderen.
Onze boiler zit boven, op zo’n 2 meter van de eventueel ‘nieuwe badkamer’ af.
Wanneer de badkamer naar boven zou gaan zouden we natuurlijk wel een slaapkamer moeten inleveren. Dan blijven er nog 2 grote slaapkamers over. Voor ons geen enkel probleem aangezien wij geen kinderwens hebben maar hoe goed is je huis nog verkoopbaar met 2 slaapkamers? Deze vraag aangezien wij niet ons leven willen slijten in dit huis. Tegenover het verlies van de slaapkamer staat echter wel een veel ruimere badkamer, en een ruimer ingerichtere grotere keuken.

Wie heeft al eens een badkamer van beneden naar boven verhuisd?
Wij laten overigens alles doen, of in ieder geval het leidingwerk, afvoer en tegelen. Daar wil ik mijn vingers niet aan branden.

Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen en ervaringen!

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Badkamer naar boven verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 09:41

3 slaapkamers is beter te verkopen, maar als je dan een kleine/onhandige badkamer beneden hebt is dat het negatievere puntje. Dus overal zitten voor en nadelen aan. Zijn jullie voorlopig wel van plan om te blijven wonen? Gezien geen kinderwens zou dat misschien nog wel 20 jaar zijn? Dan zou ik me niet druk maken om de uiteindelijke verkoop, maar om het woongenot voor de jaren dat jullie er wonen ;).
Wij zijn bezig de badkamer boven aan te passen. Het grootste punt hier was de riolering van het toilet boven; die loopt nu door de meterkast, maar er was even sprake dat die door de woonkamer zou moeten. Is er beneden toevallig een toilet die onder de eventuele nieuwe badkamer zit? Dan hoeft het niet zo ingewikkeld te zijn. Als er boven al wel een warm/koud wateraansluiting zit door bijvoorbeeld een wastafel scheelt ook al een boel.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-20 09:58

Dat was ik er inderdaad nog vergeten bij te zetten. Onder de eventuele badkamer boven zit de huidige badkamer en wc en op de overloop hebben we (aangrenzend aan de eventueel nieuwe badkamer) en kleine wasbak zitten met kraan ed.

Het plan is hier nog een jaar of 15 te zitten en vervolgens te emigreren. Maar wie zou het zeggen.. wellicht verhuizen we in de tussentijds nogmaals in Nederland. Vandaar dat de verbouwing ook enigzins met dit ons achterhoofd gedaan wordt. Pure extra winst voor de overwaarde.

Anoniem

Re: Badkamer naar boven verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 10:04

Ik zou een aannemer laten komen en die een offerte op laten maken.
Dan weet je in iedergeval welke punten je misschien zelf kan en welke je uit handen moet geven.

Wij hebben een huis laten schieten omdat de badkamer beneden achteraan het huis zat en het gigantisch veel geld zou kosten.
Daar was ook een wc geplaatst boven en had de aangrenzende kamer een wastafel.

Denk idd aan een versteviging van de vloer , riool aansluitingen en water aansluitingen.
Koof door de woonkamer heen omdat die omgelegd moeten worden.


Heb je boven betonnen of houten vloeren ?

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Badkamer naar boven verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-20 10:09

Houten vloeren.
De aannemer komt inderdaad binnenkort en mijn idee was zowiezo om voor beide opties een offerte te laten maken.

Vjestagirl

Berichten: 26649
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Badkamer naar boven verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 10:14

Persoonlijk zou ik nooit kiezen voor een huis met een badkamer op de begane grond (tenzij een bungalow uiteraard). Als je die kamer boven niet gebruikt dan is het idee om de badkamer naar boven te verplaatsen wat mij betreft echt een nobrainer :)

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Badkamer naar boven verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 10:22

Met deze kennis zou ik inderdaad niet teveel zorgen hebben en lekker tegels gaan uitzoeken :D. Zo te horen moet het redelijk makkelijk lukken om de badkamer naar boven te verhuizen :).

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 10:35

Is één van de slaapkamers boven eventueel splitsbaar? Dan kan je bij latere verkoop dat natuurlijk altijd als plus gebruiken.

Heb je nu boven wel al een toilet?

Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 10:38

Ik zou persoonlijk nooit voor een huis gaan met maar 2 slaapkamers. Dan zou k kijken of je iig boven een toilet kunt realiseren en je 3 slaapkamers kunt behouden. Dan zou je badkamer beneden evt iets kleiner kunnen als daar ook nog een toilet in zit en je beneden ook nog een separaat toilet hebt. Die extra ruimte zou je dan weer bij je keuken kunnen trekken.

Denk dat je dan verkooptechnisch het meest handig zit. Een toilet boven is altijd een pluspunt.

Maar als je zegt ik woon hier nog 15 jaar en het gaat me vooral om mijn eigen woongenot, dan moet je vooral lekker boven en badkamer plaatsen :))

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 10:42

Wij hebben dit net gedaan. Bij ons was echter de nieuwe CV boven geplaatst waardoor waterleidingen heel makkelijk was. Uiteindelijk moet je je niet vergissen in de kosten, want het kost echt een stuk meer om een kamer in eerste instantie te verbouwen naar een basis voor een badkamer en daarna nog de badkamer te plaatsen. Normaal rag je een paar tegels eraf en plaats je er nieuwe op, maar er moeten waarschijnlijk overal voorzetwandje voor geplaatst worden en een vloer gegoten worden.

Wij hielden wel nog 4 slaapkamers over, als dat er maar 2 zijn weet ik niet of ik het zo snel zou doen eigenlijk.. maar ja een badkamer niet op de etage waar ik slaap hebben, zou voor mij ook een groot minpunt zijn.. dus ik zou hierin je eigen gevoel volgen, wat voor jou prettig is. Beide zijn niet echt optimaal in mijn ogen.

Saul

Berichten: 9653
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Badkamer naar boven verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 12:07

Wij wonen al 7 jaar in een huis zonder badkamer boven.
In het begin dacht ik echt oh nee.. Wat een ramp.

Nu vind ik het niet meer erg en zelfs wel fijn.

In het vorige huis (huur) hadden we ook geen toilet boven.
Inmiddels verhuisd naar een koop huis. Ook geen toilet boven... die gaan we wel realiseren boven maar de badkamer blijft beneden.
Vind het zonde om een kamer op te offeren.
We hebben er maar 3, en met een kleine en mss ooit wel een broertje of zusje wordt dat krap.

Zo hebben we straks boven wel een toilet en een fonteintje. Douchen en tanden poetsen beneden. Ben het nu gewend en vind het ook wel fijn. De wasmachines staan ook beneden dus geen gezeul op en neer :D

Maargoed das echt ieder voor zich.
De ene verkiest een badkamer boven en de ander meer slaapkamers :)