Haflinger Jim: up, down, weer up en nog meer down

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Haflinger Jim: up, down, weer up en nog meer down

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-20 14:10

2020 is een enorm roerig jaar. Waar vorig jaar alles geweldig en leuk was, rolden we dit jaar van de ene up naar de andere down en weer terug.
Het jaar begon heerlijk. In de frisse winterzon reden we onze ritten in het bos, genietend van de uitzichten, de stilte, de dieren en de natuur.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

Hij heeft er lange tijd niet zo strak in conditie uitgezien. Goed in de spieren, geen grammetje vet en een waanzinnige conditie. Okee en smerig. Modder en natte plassen waren favoriet. Hoera voor de deken :+
3.
Afbeelding

En toen gingen we onderuit in het bos. We moesten een redelijk steil pad af. De grond leek droog, maar de ondergrond bleek nat en glad te zijn. Jim gleed met zijn voorbeen weg, draaide zijn lijf in een twist om maar overeind te blijven. We zijn ons kapot geschrokken. Ik ben afgestapt en naar huis gelopen. Hij liep niet kreupel, maar niet okee. De dierenarts is geweest, de chiropractor is geweest: 4 weken stappen, waarvan de 1e 10 dagen Metacam. Dus we gingen aan de wandel.
4.
Afbeelding

Na 4 weken kregen we groen licht en mochten we weer gaan opbouwen. Bij gebrek aan een goede bak ging dat in het bos. Geen straf :D
We begonnen met stapritjes en gingen steeds een beetje verder.
5.
Afbeelding

De avonden werden langer en dat maakte het een stuk makkelijker.
6.
Afbeelding

Tussendoor speelden we ook heerlijk in de bak, aan de hand, vrijheidsdressuur of gewoon lekker los klooien (en rollen in het zachte zand :+ )
7.
Afbeelding

In mei reden we onze eerste rit weer naar de Posbank. Een rit van 15km, veel stappen. Maar wat een uitzicht weer. Het was genieten! Ik maak altijd oortjesfoto's en plaats deze vaak bij de weerfoto's van RTL. En zowaar, onze foto is de hele avond en nacht uitgezonden :D
8.
Afbeelding

De weide ging weer open en ook dat was weer genieten! Gelukkig konden we weer rijden, want anders zou hij dichtgroeien. Maar nu bleef hij mooi op conditie.
9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

En toen sloeg het noodlot toe. Er waren wat wisselingen in de kudde geweest en met een van de paarden klikte het niet. Het ging totaal mis. Elke dag haalde ik hem met nieuwe wonden uit de groep en hij werd kreupel. Kak.
11.
Afbeelding

Dierenarts erbij, chiropractor er weer bij en hetzelfde recept als van de winter. het zat hoog, SI/heup/lage rug. Dus pijnstilling en stappen. En bij voorkeur niet in de groep omdat het gedonder was. Helaas wilden ze niet meewerken ging dat niet op de stalling waar hij stond en ben ik stel op sprong verhuisd. Mijn paard was stuk, ging verder stuk en ik kon hem niet apart zetten om hem rust en herstel te geven. Een hoop stress en gedoe. We zijn eind augustus verhuisd en nog steeds aan het bijkomen zeg maar. Wel een super plekje. Alles in eigen beheer, tijd en ruimte om zowel mentaal als lichamelijk bij te komen. Helaas bleef hij slecht lopen en zijn we naar de kliniek geweest. Daar is hij door de molen gegaan en conclusie: heup/SI. 4 weken stappen, aan de bute en dan hopen dat het verbetert.
12.
Afbeelding

Stappen mocht 20-30min er naast of er op over rechte paden, vlakke bodem. Dus we maakten regelmatig heen en weertjes. Gelukkig hebben we de Veluwezoom in de achtertuin, dus dat ging gelukkig prima.
13.
Afbeelding

Eind september kwam er weer een grote verandering: een vriendinnetje! En dat was spannend, zowel voor het vriendinnetje als voor autist Jim :D
Ze hebben eerst een tijd naast elkaar gestaan. Dit omdat Jim moest wennen en Noura een fikse wormbesmetting had. Maar ze konden al wel aan elkaar ruiken.
14.
Afbeelding

Inmiddels staan ze alweer een tijdje bij elkaar en sinds afgelopen week met nog 2 pony's. Onze eigen kleine mini-kudde. Overzichtelijk en rustig. Met Noura is het dikke mik en het is een enorme rijkdom om ze zo samen te zien <3
Hoe het met de blessure gaat, dat zal de tijd uitwijzen. Hij loopt beter. We mogen opbouwen. Maar hij loopt nog niet goed. We rijden nu max 5km in het bos, om de dag, op zoveel mogelijk rechte paden, veel stappen, af en toe een drafje en galopje. Dat doet hem mentaal goed, hij wil graag lopen, fysiek kan hij het aan, maar toch loopt hij nog niet zoals hij zou moeten. Begin december wordt hij weer door een osteopaat behandeld en dan hoop ik dat zij het zo los kan maken en dat dat dan het probleem is. Zo niet, dan zullen we de dierenarts weer moeten bellen.
Dus we zitten weer even in een down, maar ik hoop dat we volgend jaar weer naar de ups kunnen.
Voorlopig geniet ik van mijn prachtige en lieve duo en duim ik voor een positieve toekomst.
<3
Afbeelding

Em_

Berichten: 2180
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: Regio midden NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 18:54

Wat een mooie "ups"! En balen van de "downs", maar ik vind 't knap hoe je er mee om bent gegaan! Hopelijk volgend jaar meer ups en minder downs ;) geniet van je leuke haf (en natuurlijk ook de nieuwe mooie aanwinst)! :)

kally
Berichten: 5244
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Haflinger Jim: up, down, weer up en nog meer down

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 19:00

Hopen dat de downs weer gauw ups worden...wat een rottijd zo...
Wel bizar de een pensionstal niet wil meewerken als je paard zo wordt mishandeld door een ander paard!
Maar ondanks alles veel plezier met je kleine kudde zo...

Sherivey
Berichten: 8604
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 19:01

Wat een pechjaar!

Hopelijk gaat het nu door met stijgende lijn

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Haflinger Jim: up, down, weer up en nog meer down

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 19:18

Wat veel narigheid, hopelijk wordt 2021 jullie jaar!

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 19:19

Iedere keer als ik Jim zie wil ik ook een haflinger :+ toch een stuk thuisgevoel wat ik soms mis (kom uit Beieren/Oostenrijk).

Hoop trouwens dat 2021 een jaar alleen met ups wordt voor jullie!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 19:33

Veel ups maar helaas ook langdurige downs. Hopelijk volgend jaar alleen maar ups!
Kudde dus nog verder uitgebreid? Waar zijn die foto's? :)

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Haflinger Jim: up, down, weer up en nog meer down

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 19:47

Wat jammer dat je zoveel pech hebt gehad, maar wat fijn dat je zo geniet van hem en zijn zwarte vriendinnetje.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-20 19:57

Neonlight schreef:
Veel ups maar helaas ook langdurige downs. Hopelijk volgend jaar alleen maar ups!
Kudde dus nog verder uitgebreid? Waar zijn die foto's? :)

Ik mag maar 1 topic per week O:)
Dus dat komt nog :D

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Haflinger Jim: up, down, weer up en nog meer down

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-20 22:11

Pony’s zijn overigens niet van mij hoor. Jim en Noura staan privé bij mensen aan huis, met hun pony’s.
Zijn 2 merries, shetlander en ijslander. Mooie combi bij elkaar :j

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 22:15

Jullie hebben dit jaar inderdaad heel wat meegemaakt, en niet altijd leuk. Op naar een beter jaar!

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Haflinger Jim: up, down, weer up en nog meer down

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 09:16

Hopelijk komt die rust en gezondheid op jullie plekje weer terug, net als die goede conditie!
2020 was echt niet jullie jaar, gelukkig is de komst van Noura een prachtig lichtpuntje <3

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 12:17

2020 is maar een raar jaar en ik leef ontzettend mee met je downs en geniet van je ups. :(:)
Ik hoop dat je knappe Jim weer snel net zo onder de appeltjes komt te zitten als je eerste foto's.
Je ziet dat jullie het enorm mooi hebben samen en als natuurlijk leuke dingen doen. Dat komt terug bij jullie, zeker weten. <3
Even rust, daarna des te intenser genieten.

Temeraire

Berichten: 3524
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 15:45

Wat een mooi overzicht zo, en leuke oortjes foto's!
Ik blijf het bizar vinden hoe er dan ineens zo weinig mogelijk is als je paard geblesseerd is en rust nodig heeft.
Bevestigt voor mij weer het idee dat grote stallen best fijn kunnen zijn, zolang er maar niks aan de hand is want dan houdt het ineens snel op...

Ik hoop dat Jim snel opknapt!

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Haflinger Jim: up, down, weer up en nog meer down

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 08:52

Ik hoop dat jullie snel weer de Veluwe onveilig kunnen maken met een 100% correct lopende Jim die goed in zijn velletje zit. Prachtige foto's steeds, zou graag daar ook ooit eens gaan rijden!