Wat zou jij betalen voor stalling omg Pannerden (GLD)?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BoStout
Berichten: 8
Geregistreerd: 11-11-13

Wat zou jij betalen voor stalling omg Pannerden (GLD)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-20 15:56

Hallo allemaal,

Ik zou graag jullie input horen: we overwegen een huis in de omgeving van Pannerden te kopen. Ik zou mijn paard dan aan huis willen zetten met twee of drie pensionpaarden erbij. Ik ben eens een rekenvoorbeeld aan het maken van de inkomsten en onkosten die erbij komen kijken, en probeer te bepalen wat een realistische maandprijs is voor stalling. Het ligt ong een half uurtje met de auto bij Arnhem vandaag, en dicht bij Zevenaar. Ik heb zelf jarenlang gezocht naar een stal in de buurt van Arnhem (en ten westen ervan ivm mijn werk), en dat ging heel moeizaam, maar ik ken het gebied ten oosten van Arnhem niet, wat betreft vraag en aanbod van stalling. Zouden jullie eens willen meedenken? Wat lijkt realistisch, bij deze omstandigheden:

- goede buitenbak, incl springmateriaal.
- poetsplaats, knappe zadelkamer
- paddock paradise concept, wel gericht op warmbloedpaardjes (dus niet alleen geschikt voor taaie ijslanders oid). Dus:
-jaarrond 24/7 met een grote inloopstal die aan 3.5 zijdes gesloten is, en bij extreem weer evt dicht gaat, dus evt wel een nachtje binnen.
- wandelpaden, paddockstukjes, hopelijk een heuvel, waterpoel enzo
- onbeperkt hooi en beperkt weidegang op kruidenrijk grasland. Daarnaast aanvullend dingen zoals wortels, voederbieten en luzerne uit eigen tuin + aangevuld met muesli/brok etc. (dus all-in dieet)
- voedselhagen en eetbare kruiden, veel vermaak voor de paarden

Ik ben benieuwd naar de prijs die jullie hier maandelijks voor over zouden hebben. Daarbij zou ik denk ik vragen om 1 of 2 keer per week een rondje mest te kruien, verder is alles geregeld.

Thanks voor het meedenken!

Poekkie

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 16:05

Die inloopstal gaat soms dicht zonder dat er aparte stallen zijn? Dus af en toe alle paarden op een kleine ruimte samen? Dat is vragen om miserie en zou ik nooit aandurven.

Ik zou zeggen 250 volpension (zonder met kruien) en dan een stuk van de prijs eraf afhankelijk van hoe veel en hoe zwaar dat mesten is. Als dat 2x per week voor 4 paarden mesten is ==> 2x per week 4 kruiwagens, al dan niet in de modder ==> max 200 euro

Maar die prijs kan nog sterk aangepast worden afh. Van de omstandigheden. Is de poetsplaats overdekt en is er een stal beschikbaar in nood? En hoe groot is het? Veel modder in de winter? Iets verhard?

Nessie

Berichten: 8581
Geregistreerd: 29-03-05

Re: Wat zou jij betalen voor stalling omg Pannerden (GLD)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 16:12

In die regio maximaal 200 euro zonder binnenbak en met zelf mesten.

kimberley82

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 16:15

Ik kom zelf uit Lobith en heb mijn paard op die manier gestald gehad in Babberich. Daar betaalde ik 225 all in met soms vrijblijvend een handje helpen. Wel kon je vanuit daar makkelijk bosachtige gebied bij Elten in om buiten te rijden.
Dat heb je in Pannerden niet echt.
In Zeddam, echt midden in de bossen ken ik een stal die daar 245 voor vraagt met 2 mest rondes is een week.
Het is net wat iemand er voor over heeft natuurlijk, maar denk dat dat wel de max is van wat je kan vragen in deze omgeving. Omdat de mogelijkheden om je paard ergens kwijt te kunnen best ruim zijn hier :)

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Re: Wat zou jij betalen voor stalling omg Pannerden (GLD)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 16:28

Gezien de regio en faciliteiten zou ik er tussen de €200 en 250 maximaal per maand voor over hebben.

BoStout
Berichten: 8
Geregistreerd: 11-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-20 16:33

Poekkie schreef:
Die inloopstal gaat soms dicht zonder dat er aparte stallen zijn? Dus af en toe alle paarden op een kleine ruimte samen? Dat is vragen om miserie en zou ik nooit aandurven.

Ik zou zeggen 250 volpension (zonder met kruien) en dan een stuk van de prijs eraf afhankelijk van hoe veel en hoe zwaar dat mesten is. Als dat 2x per week voor 4 paarden mesten is ==> 2x per week 4 kruiwagens, al dan niet in de modder ==> max 200 euro

Maar die prijs kan nog sterk aangepast worden afh. Van de omstandigheden. Is de poetsplaats overdekt en is er een stal beschikbaar in nood? En hoe groot is het? Veel modder in de winter? Iets verhard?


Okee, dat dan toch maar niet (de gesloten stal). Ik heb het concept ook nog niet helemaal scherp hoor, er moet wat verbouwd worden. Ik bedoel meer te zeggen dat ik het geschikt wil hebben voor warmbloedpaarden en dat ik bij een sneeuwstorm dus niet kostte wat kost de paarden buiten wil laten oid, het moet geen principekwestie zijn. Hoe dat precies in zijn werk moet gaan, moet ik dus nog over nadenken.

Wat je andere opmerking betreft: er zou sowieso een overdekte en betegelde poetsplaats moeten zijn, in de paddockparadise evt ook stukken verhard. Sowieso de bedoeling dat er voldoende gedraineerde en droge stukken zijn, geen modderpoel. Een apart box voor bij blessures enzo is ook een must.

Ik zie dat tot nu toe meerdere mensen over ruwweg 250 max spreken, dat valt me wel op. Zelf betaal ik nu 325, dat wordt in januari nog 20 euro meer. Dat prijsverschil is behoorlijk groot. Nu heb ik wel een binnenbak, maar bijv weer minder uren naar buiten. Zelf zou ik voor een luxe paddock paradise met buitenbak meer over hebben dan voor een 'gewone' plek met binnenbak. Komt dit door het gebrek aan bos, of zitten er zo veel stallen in die omgeving bij Pannerden?

(Weet trouwens iemand of er wel gewoon een beetje leuk kan worden buitengereden daar, ook al is er geen bos?)

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Re: Wat zou jij betalen voor stalling omg Pannerden (GLD)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 16:50

Zou het al in zijn, of ga je met beurten werken? Daar zit ook nogal een prijsverschil in.

Over een prijs kan ik niet mee praten. Hier is ook veel prijsverschil tussen stallen overigens.

Poekkie

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 16:53

Een binnenbak is meestal minstens 50 euro meer in mijn omgeving. Bovendien zou ik je pp voor mij niet echt luxe noemen, want ik lees veel idees die heel leuk lijken maar imo nooit echt gaan werken. Kruidenstruiken, voedselhagen, kruidewei etc. Kan je alleen houden als je een heel groot stuk hebt of als je het zodanig afschermt dat er eigelijk niet zo veel meer over blijft om te eten. Dus of je dat nu schrijft of niet, voor mij heeft het geen meerwaarde.

Uitloopstal met maar 1 ingang waarin ze elkaar kunnen vastzetten bij ruzie? liever niet.

Daarnaast zou ik zelf liever ergens staan waar ik de optie heb om geen onbeperkt hooi te voeren aangezien veel paarden daar moddervet op worden.

Hoe groot is je stuk nu juist?

(P.s. vat het niet persoonlijk op. Ik reageer nu even heel kritisch vanuit het Oogpunt van een potentiele klant)

BoStout
Berichten: 8
Geregistreerd: 11-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-20 16:54

fenijro_tani schreef:
Zou het al in zijn, of ga je met beurten werken? Daar zit ook nogal een prijsverschil in.

Over een prijs kan ik niet mee praten. Hier is ook veel prijsverschil tussen stallen overigens.


Voeren enzo zou ik niet moeilijk mee willen doen, dat doe ik gewoon zelf. Maar ik zou een beetje hulp met mest kruien niet verkeerd vinden :).

BoStout
Berichten: 8
Geregistreerd: 11-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-20 17:03

Poekkie schreef:
Een binnenbak is meestal minstens 50 euro meer in mijn omgeving. Bovendien zou ik je pp voor mij niet echt luxe noemen, want ik lees veel idees die heel leuk lijken maar imo nooit echt gaan werken. Kruidenstruiken, voedselhagen, kruidewei etc. Kan je alleen houden als je een heel groot stuk hebt of als je het zodanig afschermt dat er eigelijk niet zo veel meer over blijft om te eten. Dus of je dat nu schrijft of niet, voor mij heeft het geen meerwaarde.

Uitloopstal met maar 1 ingang waarin ze elkaar kunnen vastzetten bij ruzie? liever niet.

Daarnaast zou ik zelf liever ergens staan waar ik de optie heb om geen onbeperkt hooi te voeren aangezien veel paarden daar moddervet op worden.

Hoe groot is je stuk nu juist?

(P.s. vat het niet persoonlijk op. Ik reageer nu even heel kritisch vanuit het Oogpunt van een potentiele klant)



Fijn dat je dat er even bij zegt, dan kan ik het ook door die bril bekijken. Fijn dat je kritisch mee denkt!

Ik heb me een beetje laten inspireren door dit concept:
https://natuurlijkpaarden.nl/paddock-pa ... reloaded=1

Dit is iets meer dan 6000 m2, en persoonlijk vind ik het er vrij tof uit zien. Je hebt helemaal gelijk dat je voederhagen enzo gedeeltelijk moet afschermen, en in de zomer ga je 24/7 weidegang ook zeker niet redden op dit oppervlak. Aan de andere kant: ik ben in de afgelopen jaren van stal naar stal gehopt, mijn grootste bezwaar is de hoeveelheid tijd die paarden overal binnen staan. En er kan dan wel een groter stuk land liggen, maar als het droog is en er niet wordt beregend of goed wordt beheerd, valt er - zoals dit jaar - soms nog steeds niks te eten, behalve zand. Vervolgens staat hij dan buiten, en als hij op een dag 1 km loopt/beweegt, vind ik het knap. Er is niks dat uitdaagt tot verkenning of beweging, en ik vraag me af wat dan belangrijker is: heel veel grasland in de zomer en in de winter bijv een saaie vierkante paddock, of jaarrond beweging en vermaak + in de zomer ook nog wat gras? Zelf zou ik voor dat laatste kiezen..

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 17:09

Wauw jullie lopen hard van stapel allemaal
Ga eerst eens bestemmingsplannen lezen, verordeningen opvragen en meer van dit soort zaken.
Daarna kan je iets gaan vragen en/of papier gaan zetten.

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Re: Wat zou jij betalen voor stalling omg Pannerden (GLD)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 17:14

Ts, om hoeveel grond gaat het overigens? Die 6000m2 van het voorbeeld zou ik echt maar max 2 paarden op zetten jaarrond wil je de boel een beetje netjes houden. Zeker met de zomers zoals de laatste jaren.

BoStout
Berichten: 8
Geregistreerd: 11-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-20 17:16

Morganlefay schreef:
Wauw jullie lopen hard van stapel allemaal
Ga eerst eens bestemmingsplannen lezen, verordeningen opvragen en meer van dit soort zaken.
Daarna kan je iets gaan vragen en/of papier gaan zetten.


Er worden momenteel ook paarden gehouden, en ik zou een hobbymatig aantal paarden aan huis hebben. Ik weet dat het een paar (of veel) stappen vooruit is hoor, maar ik probeer voor mezelf te bepalen hoe ruwweg het financiele plaatje eruit zou zien, zodat ik kan bepalen of de maandlasten van de hypotheek (hoger dan huidige woonlasten) uitbalanceren met het kostenplaatje van eigen + 2 pensionpaarden aan huis :). Dat helpt ook weer bij het beslissen of we dit huis zien zitten of niet.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 17:24

Zelfs hobbymatig kan je vastlopen
Stalgenoot besloot paarden aan huis te gaan houden.
Alles aangevraagd en wat gebeurt er Historische vereniging verteld vrolijk dat de bak 15 meter mag opschuiven ivm resten van een oud klooster. -:(-
en ook nog handhaven die boel.

Poekkie

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 17:27

Die link lijkt leuk, maar daar staan eigelijk maar 2 paarden (ipv 4) en ik dat alles daar eigelijk al kaal is, ze bij die kruiden niet meer bij kunnen en ze hadden al problemen met modder. Is niet erg hoor, maar waarom verwacht je dan dat ze meer zouden lopen? Ik heb op een vorige stal met een track gestaan (beetje dit idee maar zonder de kruiden en heuvels) en heb nu de paarden ook met halve track, schuilstal en weide (en stal in de nacht in de winter). Toegegeven, ze trekken wel eens een sprintje, maar max 1 of 2 keer per dag en voor de rest wordt er niet naar die track om gezien. Is wel heel lastig uit te mesten in de winter. Verder is het natuurlijk jou visie, maar ikzelf zou er persoonlijk niet meer voor kiezen om paarden 24/7 buiten te laten in de winter. Al vind je daar natuurlijk wel voldoende publiek voor.

Sorry dat ik je idee wat lijk af te kraken nu. Het lijkt een goed initiatief, maar ik denk dat je het wat door een roze bril ziet. Misschien kan je eens een bezoek brengen aan zulke stallingen? Of als je meer specifieke vragen hebt kan ik je misschien wel verder helpen. Bvb voor verharding zijn we heeeel tevreden met koeienroosters. Waterdoorlatend en niet glad. Ook met een provisoire rekening qua geld, tijd en extra werken zou ik je wel kunnen helpen met onze stal als voorbeeld. Stuur dan maar een pb met welke kosten je mist.

Verder zijn vergunningen idd lastig te krijgen, zeker hobbymatig.

Suziiiie

Berichten: 89
Geregistreerd: 22-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 17:34

Mooie plannen en het is een mooie omgeving. Ik woon er :)

Voor mij en mijn pony zou het om meerdere redenen alleen geen optie zijn.
Maar ik heb dan ook geen warmbloed.

Ik zou inderdaad 1 of meerdere (noodstallen) wel een must vinden.

Wat voor kudde zou je willen?

Komen er faciliteiten voor de ruiters? Wc en kantine of iets dergelijks?

Succes met het uitwerken van de plannen.