Esdoorn in welke hoeveelheden zijn zaden giftig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rocky_1995

Berichten: 655
Geregistreerd: 22-12-11

Esdoorn in welke hoeveelheden zijn zaden giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-20 21:27

Hoi Allemaal,

Tot mijn grote schrik zag ik vanmiddag opeens 'neusjes/ vliegtuigjes' liggen in het gras (wat vrij kaal gegeten is).

Afbeelding

Na dat ik weet staat de dichtstbijzijnde gewone esdoorn hemelsbreed zo'n 400m verderop.
Ik heb ze eerder nooit bij ons zien liggen, maar ik vermoed dat ze pas door de harde wind hier heen zijn gewaaid.

Zo snel gekeken liggen er wellicht 0,25 van deze zaden per m2, maar zal eerder nog minder zijn. Dus mijn vragen zijn vooral:

-Klopt het dat dit inderdaad zaden zijn van de esdoorn?

-Hoeveel van deze zaden moeten pony's van 300 en 400kg ongeveer eten voordat het echt giftig is en grote gevolgen kan hebben? Dus hoe groot is het risico gezien het in het hogere gras zoeken is als een spelt in een hooiberg. Of is het risico in deze hoeveelheden heel laag en moet ik vooral mijn ogen in het voorjaar open houden voor de kiemen?

Alvast bedankt!

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 21:39


rocky_1995

Berichten: 655
Geregistreerd: 22-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-20 21:50

ellepel schreef:


Dankjewel, ik was inderdaad al op onderzoek uit geweest. Helaas zitten de zaden niet meer aan elkaar, waardoor ik niet goed kan zien welke hoek ze maken. Ik heb gelukkig tot nu toe hier nog nooit mee te maken gehad, maar daardoor ben ik hierin gelukkig een leek. :o

Nergens kan ik helaas vinden hoe giftig het is als ze er 1 of 2 binnen krijgen. Wei afzetten is niet aan de orde gezien er rondom de wei niet direct esdoorns staan, vandaar ik ook denk aan de hardere wind van pas. Ze hebben trouwens altijd voldoende vers leidingwater, hooi en een zoutblok tot de beschikking. Gras geef ik doormiddel van strookbegrazing als het fructaangehalte laag is.

Plantje15
Berichten: 129
Geregistreerd: 29-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 22:51

k denk dat de hoeveelheden waarover je spreekt niet dodelijk zijn, maar ik ben geen dierenarts natuurlijk.

Het kan ook gerust zijn inderdaad dat het gaat om vliegertjes van de Noorse esdoorn of van een gewone esdoorn geen hoge concentraties giftige stoffen bevat. Ik zou dus niet panikeren, paardjes wel goed in de gaten houden maar ik vermoed dat je dat sowieso al zal doen

_Tarzan

Berichten: 11155
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Esdoorn in welke hoeveelheden zijn zaden giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 00:21

Even de boom zoeken en kijken naar het blad, dan weet je of ze giftig zijn.

Hier ligt de hele paddock vol met die helicopters maar én de paarden eten er niet van én we hebben de niet giftige naast de wei staan :)