In staking bij rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bloempje387
Berichten: 6
Geregistreerd: 04-11-20

In staking bij rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-20 23:03

Hallo ik ben nieuw hier en ik zit met iets wat ik heel vervelend vind. Ik heb een supper lieve verzorg paard maar sins half jaar gaat ie in staking bij draf oefeningen. (Rij hem al 3 jaar) hier voor altijd braaf en geen stap verkeerd gezet. (Ik ben zelf bange ruiter) ik denk zelf dat hij na gekeken moet worden maar volgens eigenaar is dat niet nodig. En licht probleem bij mij om dat ik bang ben. Begint al bij op stappen, Heb ik al veel spanning. Stapen gaat goed, zo dra we aan draven gaat half rondje goed en dan stopt hij en gaat bokken en wil niet voor uit. Oren in nek en kreun gelukt. Begon eerst met naar achter trappen, dat er uit gekregen ging maand goed, toen ging ie in hoeken stoppen dat er uit gekregen, toen liep hij te ver onder mij vandaan weer terug gereden maar nu zijn we weer terug bij af. Mij vraag is wat zijn mijn rechten om toch aan te geven om een zadelmaker en paarden tandarts te laten komen? (In 3 jaar tijd allebij er niet bij geweest alleen hoefsmit) vriendelijke groet


MirandaMalik

Berichten: 9878
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: In staking bij rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 23:14

Je kan zelf vaak ook voelen of hij last van zijn rug heeft als je met je handen wrijft en drukt.
Ik weet niet hoe je financieel zit maar je zou misschien zelf kunnen betalen voor een osteo of misschien afspreken de helft van de kosten of zoiets.
Die kan dan ook zeggen of het aan het zadel ligt en dan heb je ook een duidelijk verhaal, dat het niet aan jou ligt.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Re: In staking bij rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 23:48

Ik ben bang dat je geen rechten hebt om dit te eisen. Helaas zijn paarden niet uitgebreid opgenomen in het wetboek, en zijn dingen zoals de osteopaat en de tandarts niet verplicht gesteld. Hoe dan ook hoop ik wel dat je in gesprek kunt gaan met de eigenaresse en zo toch iets voor elkaar kunt krijgen.

Lucky Tess Tess(nmprsxamha) 3x WRAN champion 2023. Tweemaal zilver op WRAN NK 2022, eenmaal zilver op WRAN NK 2023.
Canamorkus Dam(kwpner) L4 + 18 punten! Met pensioen.

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 00:45

Ik denk ook dat je geen rechten hebt om de eigenaar te dwingen het paard na te kijken, het is jouw paard niet.

Wat je wel zelf kan doen is niet meer op het paard stappen.
Ten eerste voor het paard zelf, waarom op een paard gaan zitten waarvan je denkt dat er iets niet goed zit.
Ten tweede overtuig je door je eigen gedrag hopelijk de eigenaar om het paard na te laten kijken.

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: In staking bij rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 01:06

Hoe loopt het paard bij de eigenaar? Heb jij les? Ik vind het op het eerste zicht eerder rijtechnisch klinken, maar is moeilijk te zeggen zo.

Eventueel kan je wel voorstellen de behandeling van tandarts en zadelpasser zelf te betalen? Aangezien het om een verzorgpaard veronderstel ik dat je al die tijd gewoon gratis reed?

Paardengek in hart en nieren!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34590
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 07:01

MirandaMalik schreef:
Je kan zelf vaak ook voelen of hij last van zijn rug heeft als je met je handen wrijft en drukt.
Ik weet niet hoe je financieel zit maar je zou misschien zelf kunnen betalen voor een osteo of misschien afspreken de helft van de kosten of zoiets.
Die kan dan ook zeggen of het aan het zadel ligt en dan heb je ook een duidelijk verhaal, dat het niet aan jou ligt.


Ik zou daar als eigenaar niet blij mee zijn hoor, dat zou bij mij exit betekenen. Meedenken en advies geven is prima, maar op eigen houtje anderen erbij halen niet. Aan de andere kant zou ik als eigenaar wel mee willen werken aan een oplossing voor het probleem.

Ik moet zeggen dat wat de eigenaar aangeeft wel zou kunnen. Ik ben zelf ook geen held met rijden, en alle problemen die ik op dit moment ervaar komen bij mij vandaan, omdat ik onbewust toch bijvoorbeeld mijn armen vast zet. Heb je les? Is er naast het staken wat hij nu doet bij jou iets anders gebeurt waardoor je misschien wat angstiger geworden bent (kan ook met een ander paard zijn, en hoeft ook niet heel recent gebeurd te zijn), en hoe loopt hij bij een ander, bijv de eigenaar?

Bloempje387
Berichten: 6
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-20 10:36

MirandaMalik schreef:
Je kan zelf vaak ook voelen of hij last van zijn rug heeft als je met je handen wrijft en drukt.
Ik weet niet hoe je financieel zit maar je zou misschien zelf kunnen betalen voor een osteo of misschien afspreken de helft van de kosten of zoiets.
Die kan dan ook zeggen of het aan het zadel ligt en dan heb je ook een duidelijk verhaal, dat het niet aan jou ligt.



Ik vind dat dus moeilijk om voor te stellen, voor de rest is het een heel lief dier

Bloempje387
Berichten: 6
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-20 10:39

SusanH schreef:
MirandaMalik schreef:
Je kan zelf vaak ook voelen of hij last van zijn rug heeft als je met je handen wrijft en drukt.
Ik weet niet hoe je financieel zit maar je zou misschien zelf kunnen betalen voor een osteo of misschien afspreken de helft van de kosten of zoiets.
Die kan dan ook zeggen of het aan het zadel ligt en dan heb je ook een duidelijk verhaal, dat het niet aan jou ligt.


Ik zou daar als eigenaar niet blij mee zijn hoor, dat zou bij mij exit betekenen. Meedenken en advies geven is prima, maar op eigen houtje anderen erbij halen niet. Aan de andere kant zou ik als eigenaar wel mee willen werken aan een oplossing voor het probleem.

Ik moet zeggen dat wat de eigenaar aangeeft wel zou kunnen. Ik ben zelf ook geen held met rijden, en alle problemen die ik op dit moment ervaar komen bij mij vandaan, omdat ik onbewust toch bijvoorbeeld mijn armen vast zet. Heb je les? Is er naast het staken wat hij nu doet bij jou iets anders gebeurt waardoor je misschien wat angstiger geworden bent (kan ook met een ander paard zijn, en hoeft ook niet heel recent gebeurd te zijn), en hoe loopt hij bij een ander, bijv de eigenaar?


De eigenaar rijd er niet op , zijn dochtertje van 11 wel en daar bij doet hij het zelfde als bij mij, en ik vind het gewoon lastig. Vorige bijrijder had soms dit probleem ook en die zij inderdaad paarden tandarts en zadel na kijken,

Anoniem

Re: In staking bij rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 11:22

in gesprek gaan met de eigenaar, dat het voor zijn dochter ook beter is om b.v. eerste de rug te laten nakijken (gezamelijke kosten?) en dan het zadel,

als er iets in de rug zit wat de therapeut kan oplossen hoeft het zadel (voorlopig) misschien niet eens
zal het paard misschien nog even iets "fantoom gedrag" vertonen met het rijden maar dat lost op als het ontdekt dat het geen pijnlijke rug meer heeft

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34590
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 11:42

Gesprek met de eigenaar kan altijd. Maar als de eigenaar niet mee wil werken houdt het op.

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:09

MCE schreef:
in gesprek gaan met de eigenaar, dat het voor zijn dochter ook beter is om b.v. eerste de rug te laten nakijken (gezamelijke kosten?) en dan het zadel,

als er iets in de rug zit wat de therapeut kan oplossen hoeft het zadel (voorlopig) misschien niet eens
zal het paard misschien nog even iets "fantoom gedrag" vertonen met het rijden maar dat lost op als het ontdekt dat het geen pijnlijke rug meer heeft


Hier ben ik het niet mee eens. De meeste rugproblemen worden juist veroorzaakt door een niet-passend zadel. Dus als je de rug behandelt en met een slecht zadel doorrijdt, heb je gewoon geld weggegooid. Als je dan toch moet kiezen, zou ik het eerder omgekeerd doen.

Paardengek in hart en nieren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:13

Poekkie schreef:
MCE schreef:
in gesprek gaan met de eigenaar, dat het voor zijn dochter ook beter is om b.v. eerste de rug te laten nakijken (gezamelijke kosten?) en dan het zadel,

als er iets in de rug zit wat de therapeut kan oplossen hoeft het zadel (voorlopig) misschien niet eens
zal het paard misschien nog even iets "fantoom gedrag" vertonen met het rijden maar dat lost op als het ontdekt dat het geen pijnlijke rug meer heeft


Hier ben ik het niet mee eens. De meeste rugproblemen worden juist veroorzaakt door een niet-passend zadel. Dus als je de rug behandelt en met een slecht zadel doorrijdt, heb je gewoon geld weggegooid. Als je dan toch moet kiezen, zou ik het eerder omgekeerd doen.


ik dacht even met de bijrijdster mee: als er iets in de rug gevonden wordt zal het zadel na laten kijken goed onderbouwd zijn en het na laten kijken zinnig is
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-11-20 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:30

SusanH schreef:
Gesprek met de eigenaar kan altijd. Maar als de eigenaar niet mee wil werken houdt het op.



is ook vaak zo, maar als je iets goed kunt onderbouwen en omdat het voor zijn dochter ook prettiger rijden is, je met gedeelde kosten misschien iets kunt bereiken, het proberen waard zou ik denken

Anoniem

Re: In staking bij rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:33

Jij hebt geen rechten, het enige recht wat je hebt is opzoek gaan naar een ander verxorgpaard. Maar werk ook aan jezelf. Ik was zelf ook een extreem bange ruiter, en sommige paarden raken daar gewoon van in de war.

Lucy_121
Berichten: 648
Geregistreerd: 24-09-13

Re: In staking bij rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:53

Ik vraag me af of je een bijdrage betaald? In dat geval zou je kunnen voorstellen of het goed is dat die bijdrage naar een zadelpasser/tandarts zou kunnen gaan omdat je denkt dat het paard daar pijn heeft.

Sherivey
Berichten: 8591
Geregistreerd: 06-11-15

Re: In staking bij rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 13:00

Zou idd in gesprek gaan met de eigenaar als het paard bij zijn dochter ook dit gedrag vertoont.

Wil de eigenaar het niet? Dan zou ik persoonlijk zoeken naar een ander verzorgpaard. A. Ik wil niet met een paard rijden dat mogelijk pijn heeft. B. Ik ben ook geen held te paard en verlies mn plezier als een paard blijft bokken/staken

:wave:

EmptyWords

Berichten: 10572
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 13:06

Poekkie schreef:
MCE schreef:
in gesprek gaan met de eigenaar, dat het voor zijn dochter ook beter is om b.v. eerste de rug te laten nakijken (gezamelijke kosten?) en dan het zadel,

als er iets in de rug zit wat de therapeut kan oplossen hoeft het zadel (voorlopig) misschien niet eens
zal het paard misschien nog even iets "fantoom gedrag" vertonen met het rijden maar dat lost op als het ontdekt dat het geen pijnlijke rug meer heeft


Hier ben ik het niet mee eens. De meeste rugproblemen worden juist veroorzaakt door een niet-passend zadel. Dus als je de rug behandelt en met een slecht zadel doorrijdt, heb je gewoon geld weggegooid. Als je dan toch moet kiezen, zou ik het eerder omgekeerd doen.

op een zere rug kun je geen zadel pas krijgen. dus eerst de rug nakijken, daarna het zadel. evt even een paar weken longeren en daarna de zadelmaker late komen

Beauty is as beauty does [o]

[MWS] paardrijden en overgewicht.

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: In staking bij rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 13:31

Ik zou doodleuk blijven stappen met dit dier.
Mogelijk is er sprake van een vicieuze cirkel en is het zaak om dit te doorbreken.
Wellicht kan dit door datgene wat wel goed gaat uit te breiden en wat niet goed gaat weg te laten.
Uiteraard heb ik het niet over alleen rondjes op de hoefslag aan de lange teugel - ik hoop dat je les hebt en beschikt over dingen als balkjes, kegels :) en uiteraard ;) wat fantasie.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Bloempje387
Berichten: 6
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-20 15:08

Dilan93 schreef:
Zou idd in gesprek gaan met de eigenaar als het paard bij zijn dochter ook dit gedrag vertoont.

Wil de eigenaar het niet? Dan zou ik persoonlijk zoeken naar een ander verzorgpaard. A. Ik wil niet met een paard rijden dat mogelijk pijn heeft. B. Ik ben ook geen held te paard en verlies mn plezier als een paard blijft bokken/staken


Ja ik ben banger geworden om dat hij het blijft doen, Heb hem eerst wel aan gepakt toen was het weg en nu komt weer terug, kan samen hangen met mijn angst maar heb meerdere verzorgpaarden gehad en die vertonen niet dit gedrag. Die gingen wel naar tandarts en zadel maker kwam langs.

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: In staking bij rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 18:32

Je kan ook besluiten niet meer op het paard te rijden, zolang je niet weet wat er mee aan de hand is.
Tandarts en zadelmaker is altijd goed om deze elk jaar te laten komen, maar er kan wel iets heel anders aan de hand zijn.


Bloempje387
Berichten: 6
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-20 21:47

Barbet schreef:
Je kan ook besluiten niet meer op het paard te rijden, zolang je niet weet wat er mee aan de hand is.
Tandarts en zadelmaker is altijd goed om deze elk jaar te laten komen, maar er kan wel iets heel anders aan de hand zijn.



Oke ja door het gedrag wordt ik er alleen maar banger door, wil hem zo graag helpen.

Bloempje387
Berichten: 6
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-20 21:49

Janneke2 schreef:
Ik zou doodleuk blijven stappen met dit dier.
Mogelijk is er sprake van een vicieuze cirkel en is het zaak om dit te doorbreken.
Wellicht kan dit door datgene wat wel goed gaat uit te breiden en wat niet goed gaat weg te laten.
Uiteraard heb ik het niet over alleen rondjes op de hoefslag aan de lange teugel - ik hoop dat je les hebt en beschikt over dingen als balkjes, kegels :) en uiteraard ;) wat fantasie.
dat is een goede inderdaad Dankje wel moet weer vertrouwen krijgen en het weer leuk maken inderdaad


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers