hoe galopwissel aanleren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

hoe galopwissel aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-02 19:36

Hey volk!!

Nog een vraagje: kan iemand me zeggen hoe ik een galopwissel moet aanleren? Ik zou dolgraag hebben dat ramco het kan. Natuurlijk kan ik het hem pas aanleren als hij volledig in balans is, maar daar werken ik en Faustie ten vollen aan.(meestal geven we mekaar les en tips) Maar ookal loopt ie dan niet zo goed aan de teugel, toch heb ik het gevoel dat hij al vrij ontspannen en los loopt. (overgangen van stap-galop gaan prima, meestal toch, ect,..)

Kan iemand me zeggen hoe je het moet aanleren en hoe je het moet vragen?(als jullie zeggen dat ik daarvoor les moet pakken omdat je dat op je eentje niet kan aan-leren, dan is dat prima hoor!! Maar het liefste zou ik het alleen samen met faustie willen leren, omdat les pakken daar niet zo eenvoudig is!)

Bedankt!!

we are not retreating, we are advancing in another direction Knipoog

profiel


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 19:54

Niet

Hij is nog niet in balans zeg je zelf.
Dus daarom ook nog niet aan de teugel.
En dan wil je al een Z2 oefening gaan doen?

Zou je niet eerst rustig de basis gaan rijden.
Begin dus bij proef 1 van het dresuurboekje, ipv proef 47
En bij ponys word de galopwissel niet eens gevraagd in het Z2

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-02 19:57

ok.
Maar hoe kan ik het hem aanleren als hij wel in balans is, en hoe moet je het vragen? Zodat ik het al kan leren bij paarden die het wel kunnen?

Maar ik ga geen dressuur rijden met hem hoor, zeker niet op Z niveau. Ik vind het alleen leuk dat ik merk dat hij meer leert enzo. Maar ok, als je zegt dat ik het hem dan maar niet moet leren dan niet.

Maar ik vraag je toch nog is: hoe moet je dat vragen?(bij een paard dat dat kan)
Bedankt voor je reactie

we are not retreating, we are advancing in another direction Knipoog

profiel

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 21:18

Als je het een keer wil voelen...
Leg een balk van een hindernis neer op de X in de lengte dus de uiteinden naar A naar C gericht.
Je gallopeert een volte, je gaat dan over dat balkje heen, ga goed zitten en voel dan heel goed de beenzetting en het zweefmoment.
Daarna rijd je de volte nog een keer en ga je over op de andere hand, dus via een volte van hand veranderen. Als je dan boven de balk bent neem je de andere stelling aan en drijf je met je nieuwe binnenbeen.
Als je het dus op het juiste moment doet, dat moet je dus aanleren voelen, dan kan je een galopwissel maken.

Maar wees nou slim, doe dit dus alleen met paarden die eraan toe zijn en niet bij een paard wat niet in balans is, wat niet door het hele lichaam beweegt en hier dus nog niet aan toe is!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 21:21

rij een diagonaal voor het moment dat je een wissel wil maken verzamel je m en zorg dat deze goed los is in zijn mond, pak stelling over been verleggen en zit veranderen en klaar.
als je paard goed en de galop hulp is is dit een makkie

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 21:33

hey Eef,
Zouden wij niet eerst enkelvoudige wissels aanleren? Dus galop-stap-galop. (En dan telkens in de andere galop aanspringen)
Want een vliegende galopwissel maken vind ik zelf niet gemakkelijk en zeker niet om het aan te leren!!
Groetjes xxxx

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 21:40

Bij de eenvoudige moet je paard ook erg goed op de hulpen staan.
Galop stap is mooi en aardig, maar hij mag daarbij niet op de voorhand vallen.
Staat hij niet aan de hulpen krijg je dit meteen.

ook geen oefening dus voor een paard wat er nog niet aan toe is.

Al die truukjes zijn leuk, maar dat is dan nog steeds geen dressuur, maar een kunstje.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 18:57

Citaat:
Ik vind het alleen leuk dat ik merk dat hij meer leert enzo.


Leer hem dan eerst de basis. Investeer in goede les. Elkaar een beetje tips geven is leuk en aardig, maar dat haalt het bij lange na niet bij goede les..
Als je dan truukjes wil leren ga dan vrijheidsdressuur doen maar waag je niet aan Z oefeningen..

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-02 18:57

Ok bedankt voor jullie reactie!! Maak je niet ongerust, ik zal het mijn verzorgpony zelf het niet aanleren tot ik het zelf pas kan hoor!! Ik wou het gewoon effe weten. En ja sil, u ideetje is goed.

we are not retreating, we are advancing in another direction Knipoog

profiel

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 19:02

Vooraleen je aan galopwissel denkt moet het paard helemaal in balans gaan, ook in contragalop. Dus eens je de contragalop goed onder de knie hebt kan je pas aan galopwissel gaan denken. En leer misschien eerst de eenvoudige galopwissel. Galopwissel is geen "truukje" dat je je paard zomaar leert. Het is het resultaat van een lange africhting, onderschat dit niet !Een goeie instructeur kan hier wel wonderen doen.
Laatst bijgewerkt door kenomaxbe op 28-11-02 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-02 19:04

Goed, ik zal hem eerst volledig in balans proberen te krijgen en dan zien dat contragalop en ect allemaal vanzelf gaat! Maar zoals ik al zei: ik ga het hem in ieder geval niet zelf leren. Ofwel als iemand mij geleerd heeft hoe het moet en ik het kan op een ervaren paard.

we are not retreating, we are advancing in another direction Knipoog

profiel


kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 19:09

Verstandig besluit !

more with less

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-02 19:13

Bedankt, ook voor een deel dankzij jullie hoor, dus bedankt dat jullie me gezegd hebben wat ik het beste kon doen!

we are not retreating, we are advancing in another direction Knipoog

profiel

Joke
Berichten: 2
Geregistreerd: 29-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 15:39

Volgens mij veel dressuurruiters op deze site. Elk jong paard kan changeren, kijk maar eens als ie in de wei loopt te rennen. Onder het zadel kun je dit goed oefenen door op het eind van de diagonaal een balk te leggen. Je zult zien dat ie bijna automatisch omspringt. Voor springpaarden is het van groot belang om al snel te kunnen changeren. Gewoon uit gehoorzaamheid dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 16:04

Helemaal mee eens Joke
Ik leerde het 4 jarige paarden ook aan.
Was namelijk ook springruiter.
Maar ik neem aan dat je wel zelf je paarden al nageeflijk had lopen, goed aan de hulpen enz.
En zonder l*llig te doen is daar in dit topic nog geen sprake van.
Dus daarom het advies eerst maar eens de basis te rijden Lachen

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 16:13

Ik merk ook dat de paarden het vaak vanzelf wel oppikken met springen.

eeste stap: balans van het paard, dus ook netjes aan de teugel. Kan ik een stap-galop overgang en weer terug naar stap? En kan ik verruimen en verkorten in galop?
Ook met het heel gericth aanleren hoef je geen problemen te verwachten.
Stel jezelf eerst thuis de volgende vraag: op een buitenrit, of op een lange zijde, kan ik dan zelf bepalen in ewelke galop het paard aansprngt?
Dit kun je ook op de AC-lijn proberen.
Lukt dit niet 100% goed, dan zou ik daar eerst aan werken.
OOK de contragalop moet bevestigd zijn.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 16:17

Voor een springpaard, wat als doel ook concoursen lopen heeft, hoeft de contra niet bevestigd te zijn.
Sterker nog, de jonge sprinpaarden die ik reed kende niet eens de contra Lachen
Wel lastig als je daarna kiest om na het springen te gaan dressuren.
Ze gaan in het begin echt niet zo moeilijk lopen als ze weten dat het ook makkelijk kan Haha!

Lielle

Berichten: 66253
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 16:19

daarom zijn we nu bezig met contragalop en de wissel tegelijk aan te leren, althans al heel vroeg een beetje kennis mee laten maken.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 17:46

Met springen heb ik het (boven een hindernis van ong 60) ook al een keer gedaan, gewoon in een soort 8 springen en dus steeds in de andere galop landen. Tussen het springen door moest Amadeus dan dressuurmatig goed lopen... Dit vind ik persoonlijk niet tellen als galopswissel, maar goed...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 23:33

haha ken dat, wordt er van je gevraagt om contragalop te rijden gaat ie wissels om de pas springen.... geeft toch een extra dimensie aan een M proef... werd helaas niet gewaardeerd. Mijn paard heeft een gruwelijke hekel aan contra cq. verkeerde galop. changeert altijd, ook als ze los in de wei aan het spelen is. Ben altijd blij als ik dat onderdeel weer doorgekomen ben zonder kleerscheuren... Met springen is het ideaal.....

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 13:24

Het gevaar bestaat erin dat als je eerst het galopchangement aanleert, het daarna een probleem wordt om contragalop aan te leren omdat ze dan steeds willen wisselen (is minder lastig). Indien je denkt de contragalop niet nodig te hebben omdat je springruiter bent kan je dat hoofdstuk misschien overslaan, alhoewel contragalop (met contrastelling zelfs) een prima oefening is om de balans van het paard te versterken, wat ook voor een springpaard eveneens zeer nuttig is. Veel (spring)paarden wisselen gemakkelijk maar zouden op een dressuurwedstrijd verschieten van hun punten omdat de wissel niet goed wordt gesprongen, wat in een jumping natuurlijk niet zo belangrijk is, maar wisselen en wisselen is twee.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 21:18

Met dressuren wil Max niet wisselen, maar in het parcours, als ik hem omstel, wisselt ie gewoon heel netjes. raar beest.
En idd, een jong paard in de wei wisselt ook uit zichzelf, heb het vanmiddag een veulen zien doen.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Storm

Berichten: 20821
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 22:05

Als je een paard over een balkje een wissel aan wil leren ben je niet helemaal goed bezig, een paard moet namelijk een wissel omhoog springen vanuit de achterhand en niet omhoog over een balkje met zijn achterbenen omhoog. Wat je beter kan doen is een linksomkeert rijden in een rustige galop op vier benen (goed in balans dus, is heel belangrijk) en met je nieuwe binnenbeen flink aandrijven, maar zorg wel dat je paard aan het been is, een beetje paard maakt dan bijna vanzelf een wissel en ook al doet hij het in tweeen , direct BELONEN! Dat ga je uitwerken, succes!

Is het al lente?

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-02 15:21

bedankt, ik zal het proberen als de tijd rijp is

we are not retreating, we are advancing in another direction Knipoog

profiel

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 08:38

runningkawa schreef:
Bij de eenvoudige moet je paard ook erg goed op de hulpen staan.
Galop stap is mooi en aardig, maar hij mag daarbij niet op de voorhand vallen.
Staat hij niet aan de hulpen krijg je dit meteen.

ook geen oefening dus voor een paard wat er nog niet aan toe is.

Al die truukjes zijn leuk, maar dat is dan nog steeds geen dressuur, maar een kunstje.


hellemaaal mee eens.Als je paard nog niet in balans loopt,hoe kun je dan denken aan t springen van een wissel??als je paard niet goed in balans loopt kan hij ook geen goede wissel springen.je hebt dan weer een kunstje en geen goede oefening.

Bella drachtig voor 2013 van Vagrant Z (vagebond de la pomme x carthago)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers