Rekening van de dierenambulance ontvangen

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Anoniem

Rekening van de dierenambulance ontvangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 23:50

2 weken geleden is onze kat helaas dood gereden voor op straat. Wij waren niet thuis en de persoon die hem gevonden had, had bij de buren al een doosje geregeld en hem daar in gelegd. Ook heeft hij de dierenambulance gebeld waarna onze buren erbij kwamen en de kat herkenden als de onze. De dierenambulance was inmiddels ook gearriveerd en hebben hem bij ons voor op het bankje achter gelaten met een boekje van hun erbij.

Een week later ontvangen wij een rekening waarin we en ik quote 'belast worden voor het uitrijden voor onze kat'. 1 regel begeleidend schrijven dat het arme beestje is overleden en verder hier betalen aub.

2 maanden geleden hebben ze bij ons een jonge kraai opgehaald die een deel van zijn poot miste. Daar hebben we naderhand een hele brief over ontvangen dat ze het beestje niet meer konden redden en hebben laten inslapen. Plus accepgiro voor vrijwillige donatie. Omdat ik erg blij was met hun hulp en het beestjee verder lijden is bespaard, hebben wij een mooie donatie van 50,- gedaan.

Voor onze kat wordt het op een hele nare toon afgedwongen en dat is mij compleet verkeerd geschoten.

Wij hebben hier al contact over gehad met ze maar zij houden voet bij stuk dat wij als eigenaar moeten betalen voor de rit.

Maar hoe zit dit nu echt?
1: wij hebben ze niet gebeld en het was ondertussen via de buren al opgelost
2: de dierenambulance wordt bij ons vanuit de gemeente betaald voor het verwijderen van huisdieren van de openbare weg
3: de kosten die ze in rekening brengen zijn niet terug te vinden op hun site maar blijken net zo hoog te zijn als ze op verzoek als taxi rijden van en naar een dierenarts.

Begrijp me niet verkeerd het is niet dat ik niets wil betalen maar de manier waarop vind ik zo naar dat ze toekomstige donaties echt op hun buik kunnen schrijven.


robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 23:59

Wens ze er succes mee. Je hebt nergens opdracht voor gegeven.

Zou het laten voor wat het is.

WannabeAnky
Berichten: 381
Geregistreerd: 10-03-13

Re: Rekening van de dierenambulance ontvangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 00:03

Ik ben dan wel pas nét als vrijwilliger begonnen op de DA, maar volgens mij rekenen wij alleen ritkosten als we het dier ook echt hebben meegenomen naar de opvang (dood of levend). Maar pin me er niet op vast, en mogelijk dat dit weer verschilt per DA/regio?

zonnebloem18

Berichten: 24819
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 00:05

Ten eerste heel veel sterkte met het verlies van je kat, fijn dat iemand zo betrokken was om de dierenambulance te bellen.

1. zelfs als de eigenaar geen opdracht heeft gegeven is deze wel verantwoordelijk voor de kosten voor zijn eigen dier. Ik had een heel mooi bestandje met de uitleg, maar die kan ik helaas niet meer vinden. Het heeft in elk geval te maken met de zorgplicht die de dierenambulance heeft op het moment dat een dier in nood is.
2. De gemeente vergoed geen ritten van dieren waar uiteindelijk een eigenaar van gevonden is. De rit voor jou kat mag de dierenambulance dus niet meer bij de gemeente declareren.
3. Er geldt meestal een vaste ritprijs, dit is voor alle ritten hetzelfde. Of het wel of niet in opdracht is geweest van de eigenaar doet er dan niet toe.

De manier waarop het is afgehandeld is wel erg zakelijk. Wij geven zelf aan de telefoon meestal al aan dat er kosten aan verbonden zijn omdat we zijn uitgereden. Mensen kunnen er dan zelf voor kiezen of ze deze contant, via pin of via een rekening willen betalen. Zo uit het niets een rekening sturen vind ik niet erg netjes, dit zou bij ons nooit zo gedaan worden.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

daffene

Berichten: 1994
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 00:07

Bij ons komt de dierenambulance niet voor een dier dat al dood is. Ik heb wel eens gebeld toen ik een aangereden kat dood op de weg zag liggen, maar toen werd ik doorverwezen naar de gemeente.

Volg de avonturen van mijn floofs -> https://www.instagram.com/me.andmyfloofs/

zonnebloem18

Berichten: 24819
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Rekening van de dierenambulance ontvangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 00:10

Daffence, dat ligt aan de afspraken die de gemeente gemaakt heeft. Er zijn regio's waar de gemeente overleden dieren langs de weg ophaalt, anderen waar de afvalverwerker (ja echt waar) dit doet en anderen waar de dierenambulance deze dieren ophaalt. En als bij de oorspronkelijk melding het dier nog leeft ga je sowieso rijden als dierenambulance en ja dan komt het voor dat het dier helaas al is overleden als je ter plaatse komt.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

daffene

Berichten: 1994
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 00:16

Ik vind het wel logisch dat je als eigenaar voor de rit van de dierenambulance moet betalen omdat je altijd verantwoordelijk bent voor je dier. Alleen de manier van communiceren kan inderdaad wat empathischer.

Volg de avonturen van mijn floofs -> https://www.instagram.com/me.andmyfloofs/

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Rekening van de dierenambulance ontvangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 00:37

Ik heb ooit betaald voor een ritje met onze overleden kat van nummer 11 naar nummer 19, zelfde straat. Meer als donatie..

Lieve Baska 4-5-1993 - 27-9-2021

MirandaDvG

Berichten: 758
Geregistreerd: 12-10-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Rekening van de dierenambulance ontvangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 05:49

Als de kat het wel had gered dankzij te hulp schieten van de dieren ambulance, had je dan ook niet willen betalen?
Het is toch jouw kat..
Nu was het beestje helaas niet meer te redden, wat heel sneu is, begrijp me niet verkeerd. Maar Het is wel jouw beestje, dus de kosten zijn voor jou.

De grootste en goedkoopste ruitersportwinkel (en webwinkel) van de regio!!!: http://www.horsetopshop.nl

I stepped on a cornflake, does that make me a Cereal killer?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110483
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Rekening van de dierenambulance ontvangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 06:10

Ja, ik ben het wel met mijn voorgangers eens.
Het is jouw kat...

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

November108

Berichten: 1309
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 06:37

zonnebloem18 schreef:
Ten eerste heel veel sterkte met het verlies van je kat, fijn dat iemand zo betrokken was om de dierenambulance te bellen.

1. zelfs als de eigenaar geen opdracht heeft gegeven is deze wel verantwoordelijk voor de kosten voor zijn eigen dier. Ik had een heel mooi bestandje met de uitleg, maar die kan ik helaas niet meer vinden. Het heeft in elk geval te maken met de zorgplicht die de dierenambulance heeft op het moment dat een dier in nood is.
2. De gemeente vergoed geen ritten van dieren waar uiteindelijk een eigenaar van gevonden is. De rit voor jou kat mag de dierenambulance dus niet meer bij de gemeente declareren.
3. Er geldt meestal een vaste ritprijs, dit is voor alle ritten hetzelfde. Of het wel of niet in opdracht is geweest van de eigenaar doet er dan niet toe.

De manier waarop het is afgehandeld is wel erg zakelijk. Wij geven zelf aan de telefoon meestal al aan dat er kosten aan verbonden zijn omdat we zijn uitgereden. Mensen kunnen er dan zelf voor kiezen of ze deze contant, via pin of via een rekening willen betalen. Zo uit het niets een rekening sturen vind ik niet erg netjes, dit zou bij ons nooit zo gedaan worden.


Jep, dit dus als antwoord op je vragen. De dierenambulance komt voor verschrikkelijk veel dieren en de kosten worden waar het kan doorbelast aan eigenaren als ze gevonden worden, anders is het wel een hele dure voor de gemeente. Ik snap dat het voor jou nu heel onrechtmatig voelt, maar ze zijn dus wel degelijk uitgereden voor jouw kat. Ik zou het als donatie zien denk ik dan.

Ik wens je veel sterkte met het verlies van je kat :knuffel:

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 06:39

Serieus? Ik heb jaar geleden bij geloof ik Amevedi een dode kat opgegeven. Gewoon zodat een zoekende eigenaar de kat wellicht makkelijker kon vinden. Toen kreeg ik daarna telefoontje van de dierenambulance dat ze de kat op kwamen halen. Waarbij ik nog aangaf nou liever niet, de kat ligt in het buitengebied, vrij beschut en als de kat weg is kan misschien juist iemand die jullie niet kent de kat niet terugvinden. Ook aangegeven dat ik het te snel vond. Maar nee de kat moest perse meteen opgehaald worden. Toen kreeg ik nog een soort van boos telefoontje dat ze eindeloos gezocht hadden maar de kat er niet meer lag. Dus ik naar buiten, kat lag er nog gewoon. Toen zijn ze weer teruggekomen en is de kat opgehaald. Ik heb echt meerdere keren aangegeven dat het me beter leek dat de kat nog even bleef liggen. Na 2 weken kreeg ik bericht dat er zich geen eigenaar gemeld had. Maar stel dat was wel geweest dan had die dus een rekening gehad?
Ik dacht toen al de volgende keer geef ik niks meer door, maar nu helemaal niet, of pas na een paar dagen. Zou mij ook in het verkeerde keelgat schieten. Veel sterkte met het verlies van je kat!

Esther_r20

Berichten: 2410
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Rekening van de dierenambulance ontvangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 06:43

Als ze de kat hadden meegenomen en na uitlezen chip bij jou hadden afgeleverd had ik het een ander verhaal gevonden. Ze hebben nu verder niets gedaan behalve er een boekje boekje bij leggen....
Ik zou het ook niet fijn vinden om op deze manier een rekening te ontvangen.


Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Rekening van de dierenambulance ontvangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 07:12

Ik zou niet betalen. Ik heb geen opdracht gegeven. Ze verhalen het maar op de beller

Goedgekeurd onderschrift :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110483
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 07:16

FleurVP schreef:
Serieus? Ik heb jaar geleden bij geloof ik Amevedi een dode kat opgegeven. Gewoon zodat een zoekende eigenaar de kat wellicht makkelijker kon vinden. Toen kreeg ik daarna telefoontje van de dierenambulance dat ze de kat op kwamen halen. Waarbij ik nog aangaf nou liever niet, de kat ligt in het buitengebied, vrij beschut en als de kat weg is kan misschien juist iemand die jullie niet kent de kat niet terugvinden. Ook aangegeven dat ik het te snel vond. Maar nee de kat moest perse meteen opgehaald worden. Toen kreeg ik nog een soort van boos telefoontje dat ze eindeloos gezocht hadden maar de kat er niet meer lag. Dus ik naar buiten, kat lag er nog gewoon. Toen zijn ze weer teruggekomen en is de kat opgehaald. Ik heb echt meerdere keren aangegeven dat het me beter leek dat de kat nog even bleef liggen. Na 2 weken kreeg ik bericht dat er zich geen eigenaar gemeld had. Maar stel dat was wel geweest dan had die dus een rekening gehad?
Ik dacht toen al de volgende keer geef ik niks meer door, maar nu helemaal niet, of pas na een paar dagen. Zou mij ook in het verkeerde keelgat schieten. Veel sterkte met het verlies van je kat!


Maar het lijkt mij toch logisch dat de eigenaar de rekening krijgt? Het is geen liefdewerk oud papier.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

November108

Berichten: 1309
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 07:22

Cayenne schreef:
FleurVP schreef:
Serieus? Ik heb jaar geleden bij geloof ik Amevedi een dode kat opgegeven. Gewoon zodat een zoekende eigenaar de kat wellicht makkelijker kon vinden. Toen kreeg ik daarna telefoontje van de dierenambulance dat ze de kat op kwamen halen. Waarbij ik nog aangaf nou liever niet, de kat ligt in het buitengebied, vrij beschut en als de kat weg is kan misschien juist iemand die jullie niet kent de kat niet terugvinden. Ook aangegeven dat ik het te snel vond. Maar nee de kat moest perse meteen opgehaald worden. Toen kreeg ik nog een soort van boos telefoontje dat ze eindeloos gezocht hadden maar de kat er niet meer lag. Dus ik naar buiten, kat lag er nog gewoon. Toen zijn ze weer teruggekomen en is de kat opgehaald. Ik heb echt meerdere keren aangegeven dat het me beter leek dat de kat nog even bleef liggen. Na 2 weken kreeg ik bericht dat er zich geen eigenaar gemeld had. Maar stel dat was wel geweest dan had die dus een rekening gehad?
Ik dacht toen al de volgende keer geef ik niks meer door, maar nu helemaal niet, of pas na een paar dagen. Zou mij ook in het verkeerde keelgat schieten. Veel sterkte met het verlies van je kat!


Maar het lijkt mij toch logisch dat de eigenaar de rekening krijgt? Het is geen liefdewerk oud papier.


Dit dus, ik schrik best van sommige reacties! Net zoals verhaal het op de beller, een persoon in de straat van TS die goed probeerde te doen door de kat naar de eigenaar terug te brengen? -O-

Lisitano

Berichten: 4921
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Rekening van de dierenambulance ontvangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 07:28

Het is jouw kat. Anderen hebben er kosten aan gemaakt toen hij zorg nodig had en je het zelf niet kon geven. Ik vind het dan weer vrij logisch dat die kosten op de eigenaar verhaald worden.
Hij liep normaal buiten neem ik aan, dan heb je er geen zicht op als er wat gebeurt maar daar stopt niet jouw zorgplicht voor je eigen dier. Ik zou het heel fijn vinden dat hij überhaupt gevonden is dankzij andere mensen. Normaal rekent een vinder geen rijkosten door uit fatsoen/medeleven maar voor een organisatie zoals bijvoorbeeld een dierenambulance vind ik het wel logisch dat ze de kosten moeten verhalen. Ze krijgen in principe enkel geld van de gemeente voor dieren zonder eigenaar.

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Rekening van de dierenambulance ontvangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 07:38

Ik sluit me bij mijn voorgangers aan. Wanneer de eigenaar bekend is, zoals in jouw geval, wordt de rit in rekening gebracht. En deze zul je moeten betalen.
Wat je nog wel kunt doen is contact zoeken en aangeven dat je het jammer vindt dat het zo zakelijk wordt afgehandeld. Bij de Dierenambulance werken mensen met een hart voor dieren, geen onmensen. Als je dit aangeeft kunnen de ze afhandeling van de administratie onder de loep nemen en de brieven aanpassen naar een meer empathische variant.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 07:50

Cayenne schreef:
Maar het lijkt mij toch logisch dat de eigenaar de rekening krijgt? Het is geen liefdewerk oud papier.


Maar ik vond het als beller helemaal niet nodig en handig dat de kat accuut werd opgehaald. De kat lag er hooguit een paar uur en de kans was heel groot geweest dat de eigenaar de kat zelf binnen en dag had gevonden. De kat lag voor ons terrein in de berm en ik vond het prima als de kat daar nog het weekend had gelegen. We hadden de kat ook nog wel zelf willen 'opruimen' na een paar dagen. Ik denk in ons geval dat de kat nu door het snelle handelen misschien juist niet gevonden is door de eigenaar. Ik vond als beller toen de wijze van handelen niet prettig en had het echt vervelend gevonden als iemand ook nog een rekening zou krijgen omdat ik gebeld heb terwijl dit zo helemaal mijn intentie niet was.

In dit geval was het ook zo geweest dat als ze heel even gewacht hadden ze helemaal niet hadden hoeven rijden. Ik denk dat in veel gevallen binnen een dag de eigenaar wel achterhaald is. Ik snap opzich de rekening wel maar de manier van handelen niet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110483
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 07:53

FleurVP, ik weet niet waar je woont, maar in onze regio zijn ze verplicht om bij melding het overleden dier op te halen en enige tijd te bewaren zodat een eigenaar het kan identificeren.
En uiteraard controleren ze ook op chip. Dat lijkt me ook relevant.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Rekening van de dierenambulance ontvangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 08:01

Lastig dit!

Vooral omdat ook meespeelt hoe kapitaalkrachtig de eigenaar is. Ik kan persoonlijk 50 euro wel missen en zou het betalen (want idd mijn kat..) maar er zijn ook gezinnen die daar een week van moeten leven en dan wordt het al heel anders.

Cer

Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 08:05

Gloa schreef:
Voor onze kat wordt het op een hele nare toon afgedwongen en dat is mij compleet verkeerd geschoten.

Wij hebben hier al contact over gehad met ze maar zij houden voet bij stuk dat wij als eigenaar moeten betalen voor de rit.

Begrijp me niet verkeerd het is niet dat ik niets wil betalen maar de manier waarop vind ik zo naar dat ze toekomstige donaties echt op hun buik kunnen schrijven.


Maar wat is het probleem nu helemaal? Wil je wel of niet betalen, of wil je alleen betalen als ze het aardig hadden gevraagd (wat ik me héél goed kan indenken) of had je wel willen betalen maar nu niet omdat ze zo 'zakelijk' zijn? :) want er staan nu allemaal antwoorden terwijl de vraag eigenlijk niet heel duidelijk is?

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 08:07

Amalarab schreef:
Ik heb ooit betaald voor een ritje met onze overleden kat van nummer 11 naar nummer 19, zelfde straat. Meer als donatie..

Was iets van €19 trouwens

Lieve Baska 4-5-1993 - 27-9-2021

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 08:12

Ik zou niet betalen, maaar dat komt ook omdat ik rare dingen meegemaakt heb met de dierenambulance.
Die heeft nl bij mijn stalhouder meerdere malen een van de honden uit het eigen weiland geplukt en naar het asiel gebracht. Hond liep op eigen terrein, was goed verzorgd, niet verdwaald, na de eerst keer uit het asiel halen hebben ze aangegeven dat het hun hond was en dat hij er vaker liep en nog namen ze hem elke keer mee en moesten ze betalen om hun eigen hond die vanaf eigen terrein gestolen was terug te krijgen.
Daarbij vind ik het volk wat gemiddeld op de dierenambulance rijdt volkomen ongeschikt. Dus van mij kregen ze niks

Goedgekeurd onderschrift :)

crazycactus

Berichten: 10927
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Rekening van de dierenambulance ontvangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 08:17

Je hebt geen opdracht gegeven en in t burgerlijk wetboek staat dat je dan niet hoeft te betalen er is geen recht op retentie. Ik heb ergens een betere uitleg maar ik kan t niet kopiëren helaas.
Ik heb t ook al 2 keer meegemaakt met de dierenambulance, de eerste keer heb ik wel betaald maar toen ze een aangereden kat opgehaald hebben bij de “dader” op hun verzoek (!!) terwijl ze de kat hier voor de deur aangereden hebben en niet t fatsoen hadden om even naar mn huis te lopen heb ik geweigerd ( ik zag de mensen staan en wilde er naar toe lopen, zag ze iets pakken, in de auto leggen en wegrijden voor ik bij ze was)

Deel met de mensen van wie je houdt. Deel je muziek, je eten, je recepten, je talenten. Door de mooie dingen in het leven te delen met anderen verspreid je meer geluk en. liefde.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, dollyspikkel, Oshaa en 35 bezoekers