Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
hwn
Berichten: 4688
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 20:42

Kat van mijn moeder heeft geamputeerde achterpoot (spontaan herstel lukte niet, en operatie met spillen was pak duurder), nu 10 jaar geleden denk ik. Kat is nog altijd rond en gezond, gaat vaak op stap, verjaagt indringers en vangt af en toe nog een muis. Hij heeft nooit in een bench gezeten of zo, denk zelfs dat ze hem nooit opgesloten hebben nadat hij thuis was van de dierenarts, ook geen nazorg nodig gehad bij mijn weten.

Mijn overburen hebben een kat die er als 2 druppels water op lijkt, en hebben ook dezelfde dierenarts. Die mankeert een voorpoot en is ook al even lang topfit.

Dus ik zou in jouw geval ook voor amputatie gaan, die dieren recuperen erg snel. Enige waar die van mijn ma last van heeft, is dat ie niet meer aan zijn oor kan krabben, dan geniet ie dubbel als wij het voor hem doen, en gaat dan mee bewegen met zijn stompje alsof ie zelf krabt. :)


Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:38

Onze kat vroeger was ook eens aangereden. Die was al drie dagen niet thuis gekomen en ineens zat hij onder de tafel. Ik zag direct dat het niet goed was en meteen naar de DA gebeld en in de auto gesprongen. Toen pas m'n ma opgebeld :')
De kat heeft toen een heel metalen frame gekregen om de boel bijeen te houden. Dat heeft een week of 6 erin gezeten en is toen weer eruit gehaald.
Kat heeft nog jaaaren vrolijk buiten gespeeld en overal op gesprongen.

09/10/2023 <3

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 21:08

He bah cis, ze zijn zo leuk! Hopen dat hij snel opknapt.


Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-20 21:14

Dit is onze patiënt in betere tijden, een beetje een samenvatting van hoe en zijn broer zich normaal gedragen
Afbeelding

En zo zat hij vanmorgen in zijn bench te wachten op zijn pijnstiller.
Afbeelding

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Hevonen

Berichten: 5607
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 21:29

Mooi diertje. Hoop dat het gauw allemaal goed komt!

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Anouk94

Berichten: 1329
Geregistreerd: 18-09-06

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 21:07

We hebben hier 2 poezen die allebei (jawel) hun linker achterpoot missen. De ene nu bijna 2 jaar en die doet het uitstekend! Rent en klimt overal op en in. De ander nu 3 weken en het herstel gaat echt verrassend snel. Ik zou je dus zeker ook dit adviseren!

Ik zie dat je hier in de buurt woont. We hebben heel goede ervaringen met de dierenarts die deze 2 geholpen heeft, uiteraard deel ik in pb graag de naam en ervaring!

Beterschap!

horsiegek

Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 21:14

Een pootbesparende operatie bij een kat met een gecompliceerde breuk voor 400 euro... Noem mij gek maar dat zal ik dus van zijn lang-zal-ze-leven niet doen. De kans dat dit op een professionele manier wordt aangepakt is met deze prijsopgave wel heel onrealistisch.
Wat is het plan voor de operatie? Weet je wat ze precies gaan doen?

Instagram: Padier.art --> https://www.instagram.com/padier.art/
Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-20 21:20

Mijn man heeft de dierenarts gesproken. Wij hebben aangegeven dat een poot besparende operatie de voorkeur heeft. Maar als het toch meer stuk blijkt te zijn mag hij er alsnog van af tijdens de operatie.

Ik hoor goede dingen over deze dierenarts, dus vertouw er op dat hij in goede handen is. Ik heb met mijn huisdieren gelukkig nog heel weinig ervaring met dierenartsen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Hevonen

Berichten: 5607
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 21:21

horsiegek schreef:
Een pootbesparende operatie bij een kat met een gecompliceerde breuk voor 400 euro... Noem mij gek maar dat zal ik dus van zijn lang-zal-ze-leven niet doen. De kans dat dit op een professionele manier wordt aangepakt is met deze prijsopgave wel heel onrealistisch.
Wat is het plan voor de operatie? Weet je wat ze precies gaan doen?


Ben het niet met je eens. Het hangt er heel erg vanaf wat er precies aan de hand is. En van de capaciteiten en inzet van de dierenarts.

En ook van de regio waar je woont. Dierenartsen zijn hier bijvoorbeeld duidelijk goedkoper dan in de randstad.

Als ik je nu eens vertel dat wij een nog tamelijk jonge kip hadden die een ernstige breuk in haar dijbeen had. Ze was verder prima gezond en we vonden het toch echt niet kunnen om haar af te laten maken. Een dierenarts heeft aangeboden om met pennen en zo'n buitenboordconstructie de poot te zetten en heeft later de hele zaak weer verwijderd. Poot was netjes genezen. Hij wist dat ik niet heel veel geld meer had vanwege alle kosten die ik op dat moment al voor andere dieren (paarden, katten, geiten) moest maken. Hij vroeg er € 150,- voor, wat natuurlijk wel een schijntje was. Hij gunde het de kip en ons...
Laatst bijgewerkt door Hevonen op 05-11-20 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

horsiegek

Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 21:29

Ik ben heel benieuwd naar het plan. Want met deze prijsopgave krijg ik er zelf een heel erg houtje-touwtje-Dokter-Pol gevoel van.
Een bewaakte narcose voor een kat van 4 kg alleen al kost 400 euro. Dan is er nog niks aan die poot gedaan. Een prijs van 500-700 euro voor pootamputatie is een hele reële prijs, dus voor nóg minder een pootbesparende orthopedische operatie.... Pfoe, daar moet de dierenarts dan wel echt flink zelf op willen toeleggen.

Ik zou morgen heel goed bespreken wat hun plan is en welke complicaties je kan verwachten bij dit opgestelde plan.

Instagram: Padier.art --> https://www.instagram.com/padier.art/
Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 21:37

Hier hebben ze een dubbele heupkopresectie gedaan voor 700. Door een orthopedisch chirurg. In de randstad.

Ik vind het geen rare prijsopgave

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 21:42

horsiegek schreef:
Ik ben heel benieuwd naar het plan. Want met deze prijsopgave krijg ik er zelf een heel erg houtje-touwtje-Dokter-Pol gevoel van.
Een bewaakte narcose voor een kat van 4 kg alleen al kost 400 euro. Dan is er nog niks aan die poot gedaan. Een prijs van 500-700 euro voor pootamputatie is een hele reële prijs, dus voor nóg minder een pootbesparende orthopedische operatie.... Pfoe, daar moet de dierenarts dan wel echt flink zelf op willen toeleggen.

Ik zou morgen heel goed bespreken wat hun plan is en welke complicaties je kan verwachten bij dit opgestelde plan.


Ik heb er weinig verstand van. Maar de gemiddelde castratie wordt toch ook onder bewaakte narcose gedaan en kost bij katten zo'n 100 tot 150 euro?

katybug
Berichten: 458
Geregistreerd: 02-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 21:42

Het is zeker geen rare prijsopgave. Zoals ik al eerder zei waren wij in totaal 1600 euro kwijt. Daarin zaten dus 3 operaties, meerdere antibiotica kuren, metacam meerdere flesjes, vetramil, meerdere malen röntgenfoto’s (stuk of 5x) en meerdere malen narcose om de poot opnieuw te spalken (stuk of 3x).

”I don’t go looking for trouble. Trouble usually finds me.” ~ Harry Potter

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 21:44

Onze Barabas is nog herstellende van een lelijke breuk van zijn achterpoot en breuken in maagwand. Kostte ons 900 euro maar hij begint de poot weer te belasten, Is een pin in gezet. Deze blijft er ook in. Hij hoefde niet in een bench. Kreeg klein beetje pijnstilling om er ook voor te zorgen dat hij zich rustig hield. Is ook zo'n avonturier en gaat inmiddels alweer wat op pad. Hij kan zich ook weer achter zijn oor krabben met zijn gehavende poot dus gaat de goede kant op. Ik zou zelf niet snel voor amputatie kiezen, tenzij er geen andere keuze is.

Foutje, is 2 dagen in een grote bench geweest, verder niet

SumSum
Berichten: 677
Geregistreerd: 15-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 22:42

Hier vorig jaar bij onze poes van 6 maanden het pootje laten amputeren. Breuk was zodanig dat er ook geen besparende operatie mogelijk was.
Herstel ging heel goed en ze doet nog steeds wat ze voorheen ook deed. Ze vangt heel veel muizen. Klimt als de beste en kan nog steeds heel hard rennen. Het is een hele lieve vrolijke poes.

Anoniem

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 23:13

Moeilijke en dappere beslissing _/-\o_ . Zal voor jullie duimen! Houd je ons op de hoogte?

artosje
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 23:24

onze kat had een verbrijzelde achterkant, ook aangereden. Opties 14 dagen aankijken met pijnstilling en binnen houden . of aflaten maken . Wij hebben voor de pijnstilling gekozen (wie laat zn dier lijden)
We zouden op vakantie gaan en mn zus bleef thuis. De hele vakantie aan de kat gedacht en besloten als het niet verbeterd was ( hij kon niet zitten om te plassen niet lopen heup kop afgebroken en andere been gewoon gebroken) te laten inslapen we vonden het wel erg zielig . Maar mn zus wilde het perse ....katten genezen snel en goed zei ze steeds.
DDuusss toen we terug kwamen van vakantie ( 14 dagen) wie kwam ons tegemoet gelopen??? juist de kat. Hij is uiteindelijk 23 geworden we hebben hem altijd heel laag in gewicht gehouden omdat zn heup makkelijk los kon raken volgens de dierenarts, Hij zei ook gewoon afwachten is bij katten vak het beste ze genezen enorm snel !! vooral als ze geen pijn hebben. Ze zeggen niet voor niks een kat heeft 9levens

horsiegek

Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 09:39

smurffie schreef:
Ik heb er weinig verstand van. Maar de gemiddelde castratie wordt toch ook onder bewaakte narcose gedaan en kost bij katten zo'n 100 tot 150 euro?


Nee dat is dan niet onder bewaking en beademing. Meestal niet nodig ook. Maar daarom kan een castratie kater ook zo goedkoop.

Het was niet mijn bedoeling een discussie op te starten. Ben gewoon oprecht verbaasd over de prijsopgave.

Ik hoop dat alles goed gaat vandaag en dat zijn pootje behouden kan, en indien niet dan zal hij vast ook snel opknappen.
Succes en beterschap!

Instagram: Padier.art --> https://www.instagram.com/padier.art/
Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/

pluisbeer

Berichten: 958
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 10:22

Helaas veel ervaringen met gebroken pootje kat. 4x bij 2 verschillende katten.
1e keer benchrust
2e keer 3 botjes door:operatie met plaatjes en pennen en benchrust, helaas plaatje gebroken en pinnen doorgebogen, nog langer benchrust, controles 2500 euro bij elkaar. Wel goed gekomen, maar krom pootje en heel lang benchrust. Deze kat was beetje onhandig en zwaar
Poes 2, angsthaasje: 1e keer 2 botjes van de 4 door: benchrust
2e keer zag in het gebeuren: bleef hangen tussen schutting. Alle 4 botjes gebroken omdat poesjes angsthaas was, ook al 4 operaties aan tanden had, nierfunctie niet helemaal ok, eten bij stress drama was. Heb ik besloten haar niet meer wakker te laten worden toen ze voor de foto onder zeil was.

Hangt voor mij dus wel af wat voor kat het is. De operatie en herstel van de eerst viel me best tegen.

Sterkte voor de kat

Als hij lang in de bench moet staan op YouTube tube uren film voor katten. Laptop ervoor zetten en heeft hij wat afleiding.

Anoniem

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 10:36

Katten zijn enorm veerkrachtig
(9 levens zeggen ze niet voor niks)
Wij hebben paar jaar geleden een wild jong katje in een natuurgebied gevonden met groot abces op hoofdje en gebroken achterpoot, sleepte achter haar aan
Beestje was week of 4? Misschien ietsje ouder, magere zieke vlooienbaal en heel klein.
Ik er mee naar de veearts, pootje was niet mooi gebroken, geen rechte breuk dus op latere leeftijd amputeren of gelijk maar inslapen
Beestje keek me aan met van die grote ogen dus maar mee naar huis genomen, ik dacht kijk het wel even aan of ze fit genoeg wordt voor operatie. Het heeft 3 maanden geduurd met kleine stapjes maar nu zie je er niks meer van en is het onze beste muizenvanger. Operatie dus niet eens nodig geweest
Ik zeg nu niet dat je niet moet laten opereren hoor maar ik zou me niet te druk maken om het herstel na de tijd. Zelfs met 3 poten redt een kat zich prima

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-20 21:36

Hij is weer thuis, bekaf even geslapen. Alles is goed gegaan, nu herstellen.
Afbeelding

Hij is nu enorm aan het vechten met zijn kap. Echt zielig en weet eigenlijk niet hoe ik hem kan helpen.
Hij is niet voor rede vatbaar tot hij weer bek af in slaap valt. En dan een half uur later begint het gevecht weer.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 21:36

Een shirt?

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-20 21:44

Katten rompertje en hals donut zijn besteld, komen morgen binnen.
Maar het is nu zo zielig, ik heb echt met hem te doen.
Zo boos op die kap, en als hij boos doet ben ik bang dat hij te gek doet.
Ik hoor dat ze het vanzelf op geven, maar tot nu toe is daar nog geen spraken van.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 21:44

Zit hij eraan dan? Anders zou ik hem aflaten.

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-20 21:46

Ja, gaat meteen rond de wond likken. Dus durf het ook kaal niet aan.
Kap met alleen een bandje kreeg hij af, heb hem nu al met bandje en tuigje vast.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 111 bezoekers