Oud paard wassen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Oud paard wassen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-20 19:48

Nu is gebleken dat mijn oudje van 29, mijten heeft. Nu heeft hij overal jeuk. En ga ik hem helemaal wassen. Hoe kan ik dat het beste aanpakken? Heb buiten alleen koud water. Kan uit huis wel emmers met warm water halen. En hoe kan ik hem het beste laten drogen? Zat zelf te denken, droog wrijven met handdoek en dan op stal met zweetdeken


fjord_brucht

Berichten: 698
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: maarssen

Re: Oud paard wassen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 19:50

Juist niet droogwrijven. Wassen met warm water zweetdeken erop en op stal laten drogen. Als je gaat droog wrijven heeft het wassen geen zin. Die zooi moet wel even goed kunnen inwerken

Bo-Ghy is back

Suzanne F.

Berichten: 49165
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 19:52

Lange tuinslang pakken naar het huis aan de kraan koppelen. Lekker lauwwarm water en goed wassen. Daarna met zweetmes het ergste water eraf en dan droog wrijven met handdoeken en een zweetdeken op en op stal totdat hij goed droog is. Het wordt heel fris de aankomende dagen dus wel uitkijken, zeker met zo’n oudje.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Cemlys

Berichten: 14949
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Oud paard wassen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 20:02

Je kunt ook frontline combo spuiten, vooral manenkam, schouders, staartwortel. Zoveel mogelijk insprayen. Ik heb luis hier altijd mee weggekregen.

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

Hevonen

Berichten: 5605
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 20:03

Suzanne F. schreef:
Lange tuinslang pakken naar het huis aan de kraan koppelen. Lekker lauwwarm water en goed wassen. Daarna met zweetmes het ergste water eraf en dan droog wrijven met handdoeken en een zweetdeken op en op stal totdat hij goed droog is. Het wordt heel fris de aankomende dagen dus wel uitkijken, zeker met zo’n oudje.


Zou ik ook adviseren, en als je het hebt, een echt wollen deken onder de zweet- of staldeken. Misschien ook een warme slobber geven, of warme seniores priores. Zorg dat je paard niet in de koude wind staat.

Ik bedenk ineens dat een dierenarts ook tegen luis kan injecteren. Wij vingen een verwaarloosde pony op die echt onder de luis zat. Het was lente, dus eerst met anti-luizenmiddel gewassen , maar dat hielp niet. De dierenarts heeft hem toen geïnjecteerd. Dat hielp echt geweldig!

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

MirandaMalik

Berichten: 9878
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Oud paard wassen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 20:25

Kun je geen pour on gebruiken, van cydectin?

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Oud paard wassen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 20:29

Is er wel stroom? Anders zou je een waterkoker kunnen meenemen en het kokende water mengen met koud water

pillow
Berichten: 7777
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 20:31

Kidde schreef:
Is er wel stroom? Anders zou je een waterkoker kunnen meenemen en het kokende water mengen met koud water

Dan ben je nogal even bezig.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

ellepel

Berichten: 47320
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 20:44

overleg anders of je een dectomax injectie kan krijgen.
hier ook eens gedaan toen mijn merrie last van mijt had en dat werkte ontzettend goed :j
en anders toch maar wassen,het is niet anders.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Re: Oud paard wassen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 21:18

In sommige antwoorden gaat het over luis. Maar je paard heeft toch mijten? Heeft ie dat overal of alleen op bepaalde plekken? En hoe weet je dat hij mijt heeft?

Voornemen 2023: meer buiten, minder socials

Cemlys

Berichten: 14949
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 23:47

Flower033 schreef:
In sommige antwoorden gaat het over luis. Maar je paard heeft toch mijten? Heeft ie dat overal of alleen op bepaalde plekken? En hoe weet je dat hij mijt heeft?

Ik gebruik het overigens voor beide. Zonder warm water en lampen zou ik een oud paard nu niet gaan wassen

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

Sica
Moderator Kantine

Berichten: 5005
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Een klein durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 08:53

MirandaMalik schreef:
Kun je geen pour on gebruiken, van cydectin?


Ik gebruik ook pour-on, werkt perfect tegen de mijt en dan hoef je niet te wassen.

troi
Berichten: 17001
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Oud paard wassen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 09:03

Als je het dier gaat afsponzen heb je niet zo gek veel water nodig (wij redden het met 1 emmer, pakweg 10 liter, prima om 3 dieren te sponzen). Dan kan je het af met een waterkoker en mengen met koud water. Idd wel goed zorgen dat het dier overal nat is en dan onder zweetdeken zetten met een lekker warme hap.

capopjekop

Berichten: 30644
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 09:07

ellepel schreef:
overleg anders of je een dectomax injectie kan krijgen.
hier ook eens gedaan toen mijn merrie last van mijt had en dat werkte ontzettend goed :j
en anders toch maar wassen,het is niet anders.


Dat heeft mijn pony ook gehad idd. Maar ik las op bokt dat er risico aan deze injectie kleven.

SunnyHorse
Berichten: 1238
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 09:11

Heb je wel een binnen kraan in de buurt met warm water? Dan zou je zeker de tip kunnen doen die eerder gegeven is, daar de tuinslang op aansluiten.
Gardena heeft daar hele mooie koppelstukjes voor te koop, die zet je op een normale binnen kraan en daar kan je de tuinslang op aansluiten. Zo heb ik gister avond mijn paard bij 4 graden mee flink mee afgespoeld (ze gaat schuren als het zweet niet wordt weggespoeld) . Zweet mes erover daarna een echte wollen zweetdeken met hals erop. Ze staat ook op een half open stal, dus in haar stal is het gewoon buiten temperatuur. Ging heel goed!

Zo’n koppelstukje van Gardena dus. Heb deze in de bouwmarkt met een uitgebreide Gardena afdeling gehaald.

ellepel

Berichten: 47320
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 10:11

capopjekop, veel mensen zijn in de war met de ivomec injectie.
maar elke injectie die niet goed gegeven word heeft een risico.
het gaat om middelen die intraveneus gespoten worden terwijl dat intramusculair moet.
maar ik snap als je het eng vind om te laten doen.

maar het is nu wel mooi weer, vanmiddag uit de wind en in het zonnetje zou je een paard best kunnen behandelen,
maar wassen is het ook niet echt, het is een middel wat verdund moet met water en dat breng je aan op de huid.
goed insponzen en eventueel gaan wandelen tot het droog is.

DubbelFun

Berichten: 88620
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Oud paard wassen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 10:16

ALS je een zweetdeken gaat gebruiken, zorg dan wel dat die ook gewassen is op een zo hoog mogelijke temperatuur !! En niet meer in kontakt is geweest met andere (niet schone) paardenspullen.

MarliesV

Berichten: 15171
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Oud paard wassen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 10:44

Ik moest ook wassen voor mijt (2x in 3 weken) een aantal jaren terug.

2 emmers warm water en een schone spons was voldoende. Je mag ze niet afspoelen daarna namelijk, dat spul moet inwerken.
Daarna met een dikke zweetdeken op stal, luiken dicht en als het ergste in de deken zit, die weer wisselen voor een droge.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 10:48

Ik föhn mijn oude pony altijd droog.
Die moet wekelijks gewassen worden door vette huid laag ondanks al vroeg geschoren dit jaar. 1 wast eerst de hals en de ander föhnt er achteraan en zo werk ik af. Ach t is 10 minuutjes extra werk en ze is gelijk droog erna. :+ Ik word wel altijd raar aa gekeken -O- :j

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Re: Oud paard wassen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:58

Mijn paarden hebben ook mijt gehad. Maar alleen op de benen. Ik heb ze toen niet helemaal gewassen. Alleen de benen. Na 2 weken herhalen. Ik gebruikte sebacil. Ze liepen dit op tijdens buitenritten. Zat ik het gras. Dus na elke buitenrit de benen even insponsen met sebacil. Verder niets schoongemaakt. Bleef weg.

Ik dacht dat er verschillende soorten mijten zijn. Sommige zitten op de benen, maar er is ook een soort die in de manen en staart zit.

Voornemen 2023: meer buiten, minder socials

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-20 13:52

Ik dacht eerst ook luizen, 2 weken geleden behandeld met spotinor. Lijkt op butox. Maar kon toen al geen luizen vinden. Maar paar jaar terug eerder gehad, dus dacht dat dat het was. Maar kennelijk niet want heeft nog jeuk. Injectie van da schijnt nogal risicovol te zijn. Mijn tinker stamp nu ook, en die heeft paar ja eerder terug ook mijten gehad. Maar die had het alleen op de benen. En werkte beaphar vlooienshampoo heel goed. Daar wil ik hem nu mee wassen.

Britta31

Berichten: 13127
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Oud paard wassen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 15:08

Vergeet niet de spullen te ontsmetten.Poetsspullen en zadel,dekens enz.Als je iemand ken met een grote oude vriezer kan je het daar ook een paar dagen inleggen.Niet zadel en hooftstel natuurlijk.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Oud paard wassen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 15:37

Gewassen stil zetten zou ik niet doen, ook niet met fleece etc.

Goed wassen en geen plek overslaan. Hygienisch met je spullen omgaan die je gebruikt hebt.

Wat ik altijd doe is na wassen beweging geven. Vroeger waste ik en ging ik rijden. Is je paard zo droog. Maar gewoon stappen en wat draven of longeren bijv is ook prima. Daarna zorgen dat er sws veel hooi is.

Maar je weet niet zeker of het mijten zijn? Hoeveel paarden staan er?

Roodvos

Berichten: 6649
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 16:08

Toen mijn oude paard in deze tijd van het jaar gewassen moest worden tegen luis heb ik dat eerst met emmer en spons gedaan, maar dat was nogal een gedoe. Ik ben daarna over gestapt op een shampoo borstel:
https://www.ej.nl/img/shampoo-borstel-e ... _33163.jpg

Ik had een emmer met de anti-luis-shampoo met warm water aangemaakt naast me staan en vulde vanuit de emmer de flacon van de borstel. Ik vond het een hele fijne manier om het paard in die dikke wintervacht goed te kunnen behandelen.

Ik stond wel onderdak op een tochtvrije wasplaats. Bij heel koud weer liet ik hem daar staan tot hij droog was. En anders onder een wollen deken op stal met de bovendeur dicht.

Mijten weet ik niet, maar luizen moet je ook 2x behandelen hè. En het hele paard, niet alleen maar de plekjes met jeuk. En volgens mijn dierenarts zie je ook alleen maar "de hele vette luizen" en "met een beetje geluk". Bij die van mij zagen we idd zo'n "vet" exemplaar door de maantop wandelen.

Later las ik een tip hier op Bokt om in het weideseizoen 1x per week manenkam en staartwortel te spuiten met Veerust. Dat de daarop volgende zomers gedaan en de oude man heeft daarna nooit meer luizen meegenomen van het weideseizoen. De teken hingen er dan ook dood aan, maar durf niet te zeggen dat dit van de Veerust komt.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 98 bezoekers