Als de hoefsmid is geweest

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-01 09:58

Rijden jullie dan meteen dezelfde dag. Hoe doen jullie dat. Ik vroeg me nl af of ik Barbiano gewoon kan longeren/rijden na het bekappen.



Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-01 10:05

Nee, bij mij krijgt hij zowiezo dezelfde dag rust, en de dag na het beslaan longeer ik hem voorzichtig en stap wat op het harde, zodat de ijzers kunnen "zetten".

Waarschijnlijk kan het geen kwaad op er meteen op te gaan rijden, maar ik heb me dit aangeleerd, kun je meteen zien of hij wel helemaal goed loopt.

Toon is zaterdag voor het eerst sinds ik hem heb, beslagen zonder siliconen, wel met zooltjes zodat er makkelijk siliconen in gespoten kunnen worden als hij toch gevoelig blijkt te lopen. Tot nu toe loopt hij goed, dus wie weet, kunnen we het zo houden. Hij verloor namelijk steeds een of allebei zijn siliconen, dus dat schoot niet op.

Groetjes Mieke

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-01 11:04

Sommige paarden zijn erg gevoelig en dan kan je beter niet rijden. Ik rij meestal wel, maar dan gewoon rustig aan. Op de dag van het beslaan meestal niet, dan stap ik wat aan de hand ofzo.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-01 11:15

Milena wordt alleen bekapt en die rijd ik gewoon dezelfde dag, mits ze geen gevoelige voeten heeft. En Leonardo heeft ijzers en die rijden we ook gewoon dezelfde dag. Volgens mijn smid is het onzin dat ijzers moeten "zetten". Hij vindt dat het vanaf de eerste minuut goed moet zitten en inderdaad onze paarden hebben nooit ergens last van. Maar misschien zit er verschil tussen warm en koud beslaan ofzo? Die van ons worden warm beslagen. GRoetjes, Sonja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-01 11:16

Ik rij altijd gewoon net als altijd maar dat kan niet bij ieder paard.
Ik ben er wel heel streng op dat de smit elke 6 weken komt zodat de overgang niet zo groot is voor mijn paard wanneer hij nieuwe ijzers heeft.
Verder heb ik een hele goede smid die hem nooit te kort of te strak op de ijzers zet.
En tot slot kan ik iedere dag rijden op een supergoede bodem en dat scheelt allemaal enorm.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-01 11:26

Bij mij komt de smid elke 8 weken, omdat de hoeven van mijn paarden niet snel groeien en ik wil niet dat ze te kort worden. Jur gaat dan dus wel gevoelig lopen.

Ik heb ook nooit gehoord dat ijzers moeten zetten. Dat is misschien anders met sommige speciale beslagen, maar Jur staat ook op siliconen en daar kan ik meteen weer mee gaan rijden als ik wil.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-01 12:21

ik rij altijd gewoon op de dag dat de smid komt. Juist om te kijken of er iets anders is dan anders.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-01 12:27

Over dat "zetten", heb ik ook maar gehoord, weet niet of dat zo is. Heb het van de DER (Endurance), dus die zullen het wel weten, hoop ik.

Toon wordt trouwens koud beslagen en ik heb tot nu toe nooit gemerkt dat hij korter liep of gevoelig na het beslaan, dus in principe kan ik er wel meteen op denk ik. Maar het is een gewoonte geworden om het zo te doen en dat bevalt, ook al is het geen wet van meden en perzen. Als hij bij toeval al een of meer dagen rust heeft gehad door pestweer dan moet hij toch echt aan de gang, net beslagen of niet.

Ik heb trouwens ook wel eens gehoord (of het waar is weet ik niet) dat je een paard wat net beslagen is eerst op het harde moet laten lopen voordat je hem in een modderige wei zet. Om te voorkomen dat je ijzers meteen richting grondwater verdwijnen. Het lijkt me dat als die ijzers vastzitten, dat die morgen net zo vastzitten als vandaag, dus dat snap ik ook niet helemaal.

Groet Mieke

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-01 12:59

ik rijd meteen die dag tenzij ie op een rustdag wordt bekapt Lot is nooit gevoelig gelukkig en m'n vorige paard ook nooit

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: wiifke en 34 bezoekers