Zwakke enkel tijdens het rijden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Namira542

Berichten: 1060
Geregistreerd: 09-06-16
Woonplaats: Grunnn.

Zwakke enkel tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-20 10:55

Hoi!

Ik hoop dat dit topic hier goed staat. Zo niet, sorry.. 8)7

Het is namelijk zo dat ik al een tijdje kamp met een probleempje tijdens het rijden.
ik heb een hele tijd weinig tot niet gereden en nu ik sinds een tijdje weer een bijrijpaard heb ben ik het rijden weer wat aan het oppakken.

Nu heb ik het volgende probleem dat mijn enkel na iets van 20 minuten het een soort van ''opgeeft''. Hij verzuurt enorm, de kracht gaat er uit. Hier door heb ik geen goede steun meer op mijn beugel en elke keer wanneer ik druk op mijn beugel zet knik ik in bij mijn enkel. Vooral bij het lichtrijden is dit zeer hinderlijk.. Vaak geef ik dan even mijn been rust door even te stappen met mijn voet uit de beugel. Dan kan ik even weer door maar komt het eigenlijk redelijk snel ook weer terug.

Ik heb een tijdje terug ook gemerkt dat ik ook überhaupt in de eerste instantie al mijn voet verkeerd in de beugel zet. Hij neemt al een wat geknikte houding aan en ik krijg het niet anders.

Ik ben al bezig met een instructeur zoeken die mij kan helpen maar dat loopt nog niet zo snel. Ook heb ik voor mijn opleiding les en die instructeur zegt dat ik hier niks aan kan doen. Super hinderlijk want ik heb hier al zo lang geen last meer van.
(Vroeger enkele keer op één en dezelfde manegepony gehad die dood voor het been was en ik had te korte beugels :x )

Maar ik rij nu een paard wat zo voorwaarts is dat dat niet de reden kan zijn.

Dus is er iemand die dit probleem ook heeft (gehad) en misschien tips of advies heeft? Of iemand die oefeningen weet hoe ik mijn enkel sterker kan maken, of misschien dat het wel een hele andere oorzaak kan hebben?

Alvast bedankt! :wave:

Kattenvrouwtje :o
Helga v. Alteveer *11'05'1993 - †16'10'2017 Y;(



Joanne1997

Berichten: 444
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: Brabant

Re: Zwakke enkel tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 10:59

Rijd je met met laarzen of met jodhpurs?
En wat voor zadel en stijgbeugels gebruik je?

har166

Berichten: 2031
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Zwakke enkel tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:03

Herkenbaar. Ik heb het niet op alle paarden/zadels maar ik heb uiteindelijk flex beugels gekocht van Epplejeck ( de nep versie van Sprenger) en nu heb ik er vrijwel geen last meer van.

I can please only one person a day, today is not your day and tomorrow does not look good either.

Namira542

Berichten: 1060
Geregistreerd: 09-06-16
Woonplaats: Grunnn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-20 11:11

Joanne1997 schreef:
Rijd je met met laarzen of met jodhpurs?
En wat voor zadel en stijgbeugels gebruik je?


Jodhpurs, mijn onderbenen zijn blijkbaar zo kort dat ik geen laarzen pas. Die zijn allemaal te lang.
Ik heb het trouwens niet alleen op mijn bijrijpaard, maar heb het idee dat het bij hem wel het ergste is.. Het is een dressuurzadel, maar wat voor 1 zou ik zo niet weten.
Eerst had ik van die veiligheids beugels met van dat elastiek maar die zijn stuk gegaan. Heb er nu andere aan, die zijn volgensmij van dat soort plastic/kunsstof.


har166 schreef:
Herkenbaar. Ik heb het niet op alle paarden/zadels maar ik heb uiteindelijk flex beugels gekocht van Epplejeck ( de nep versie van Sprenger) en nu heb ik er vrijwel geen last meer van.

Ik heb daar inderdaad al vaker wat over gehoord. Zoals ik bij Joanne al zei is het volgensmij ook erger geworden sinds ik gewisseld ben met beugels.
Maar die dingen zijn zeker hardstikke duur?

Kattenvrouwtje :o
Helga v. Alteveer *11'05'1993 - †16'10'2017 Y;(

Captain

Berichten: 21335
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Zwakke enkel tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:12

Ik lees even mee, ik heb hier ook last van tijdens een wat langere rit. Na ongeveer een uur gaat 'ie knikken. Bij mij voelt het niet verzuurd oid, echter lijkt er ineens geen kracht meer in te zitten.

Levita

Berichten: 1408
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:15

Onderbeen spieren trainen kan ook zeker helpen. Die kunnen dan voor jou de “slappe” banden van je enkel compenseren. Daar komt het verlies van stabiliteit bij je enkel vandaan.

En het kan eventueel ook shin splints zijn. Heb je ook last van je scheenbeen daarna?

#NeverforgetLevita 04-07-1993 - 27-10-2017
#NeverforgetZaza 28-04-2004 - 06-11-2020
Ruiterfysiotherapeut omgeving Arnhem
Houding en zit instructie met Joker
www.reflectfysiotherapie.nl

MyWishMax

Berichten: 25053
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:18

Ik heb daar last van als mijn beugels te kort zijn en ik er te veel kracht op ga zetten. Bijvoorbeeld door echt te gaan staan ipv te laten opgooien, of krampachtig hak uitdrukken.

Hier werken andere beugels niet, maar gewoon langer en correct zitten wel haha

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Namira542

Berichten: 1060
Geregistreerd: 09-06-16
Woonplaats: Grunnn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-20 11:27

Captain schreef:
Ik lees even mee, ik heb hier ook last van tijdens een wat langere rit. Na ongeveer een uur gaat 'ie knikken. Bij mij voelt het niet verzuurd oid, echter lijkt er ineens geen kracht meer in te zitten.


Oke! Nee bij mij is het net alsof hij gaat slapen zegmaar. Zo'n doof gevoel er in.


Levita schreef:
Onderbeen spieren trainen kan ook zeker helpen. Die kunnen dan voor jou de “slappe” banden van je enkel compenseren. Daar komt het verlies van stabiliteit bij je enkel vandaan.

En het kan eventueel ook shin splints zijn. Heb je ook last van je scheenbeen daarna?


Bedankt voor de tip!
Oehh dat van dat scheenbeen is een goeie vraag. Ik heb morgen weer les op school en dan is het vaak het ergste dus zal er even op letten. Wel is het zo dat als ik een stuk ga lopen met zeg maar een flinke pas er in dat zowel mijn scheenbeen als mijn kuit verzuurt.

Ik vind het ook gewoon zo typisch dat het maar aan één kant is. Het is altijd rechts. Links heb ik er nooit last van.


MyWishMax schreef:
Ik heb daar last van als mijn beugels te kort zijn en ik er te veel kracht op ga zetten. Bijvoorbeeld door echt te gaan staan ipv te laten opgooien, of krampachtig hak uitdrukken.

Hier werken andere beugels niet, maar gewoon langer en correct zitten wel haha


Mijn houding is ook lange van perfect, ik neig nog wel eens naar een stoelzit, met langere beugels wordt het al wel minder. Maar omdat ik er een tijdje uit ben geweest is mijn balans wat weg en omdat ik een best voorwaarts paard heb raak ik te snel uit balans wanneer ik mijn beugels een gat langer doe.

Kattenvrouwtje :o
Helga v. Alteveer *11'05'1993 - †16'10'2017 Y;(

kinel
Berichten: 2175
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:27

Ik had ook dat m’n voet omklapte in de beugel doordat ik een probleem enkel heb. Nu heb ik van HH de protector flex beugel en sindsdien geen last meer van omklappende voet of zeurende enkel. Ook op hele lange ritten niet.
En ze zijn niet duur.

Janneke2

Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:42

Namira542 schreef:
Mijn houding is ook lange van perfect, ik neig nog wel eens naar een stoelzit, met langere beugels wordt het al wel minder.

;) Pas op kijk uit: dit zijn twee verschillende zaken, die helaas vaak door elkaar worden gegooid.

Een stoelzit is altijd onwenselijk "omdat een paard geen stoel is", en vooral omdat opstaan uit een stoel veel werk is. (We zitten in dat ding om te rusten, tenslotte.)

Wendy Murdoch rijdt in dressuurzit naar mijn gevoel ontzettend 'kort' - maar zeer beslist niet in stoelzit!!

Voor je eigen evenwicht en het goed kunnen 'meezitten' met je dier is de 'lijn van het zwaartepunt' belangrijk : oor, schouder, 'hara' punt, heup, bal van de voet.
Ongeveer zoals je staat met licht gebogen knieën.

Citaat:
Maar omdat ik er een tijdje uit ben geweest is mijn balans wat weg en omdat ik een best voorwaarts paard heb raak ik te snel uit balans wanneer ik mijn beugels een gat langer doe.

'Denk je voeten onder je oren' :)
en train je transversus abdominis
en doe wat zachte rekoefeningen voor de psoas.


Wat er precies mis gaat in je enkel : geen idee, maar "de ketting breekt bij de zwakste/ meest belaste schakel", met deze dingen is het denkbaar dat je je enkels enorm ontziet.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:50


Namira542

Berichten: 1060
Geregistreerd: 09-06-16
Woonplaats: Grunnn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-20 12:06

kinel schreef:
Ik had ook dat m’n voet omklapte in de beugel doordat ik een probleem enkel heb. Nu heb ik van HH de protector flex beugel en sindsdien geen last meer van omklappende voet of zeurende enkel. Ook op hele lange ritten niet.
En ze zijn niet duur.

Dankjewel!

Janneke2: Ohh huh, die 2de komma hoort een punt te zijn haha. Ik bedoelde met minder last dat wanneer ik mijn beugels een gat langer heb het minder zeer doet.

En zo lang mijn paard een constant tempo heeft heb ik wel balans, maar wanneer hij beetje onverwachts verruimt gaat mijn bovenlichaam meteen naar achteren en benen naar voren.
Zodra ik mijn beugels uit doe is de stoelzit weg.


Dankjewel voor de link/tip Spikeandjax!

Kattenvrouwtje :o
Helga v. Alteveer *11'05'1993 - †16'10'2017 Y;(

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Zwakke enkel tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:18

Ik had dit ook toen ik na een paar jaar weer ging rijden. De eerste 10 keer dat je gaat rijden even je enkels intapen met sporttape (paar euro bij de kruidvat/etos/etc). Daarna zijn je enkels wel weer aangesterkt om het zelf te kunnen.
Die pijn bij het lichtrijden is echt verschrikkelijk, mijn enkels klapte iedere stap naar binnen... maar tapen ondersteunt heel veel!

“It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart.”
― Suzanne Collins, Mockingjay

har166

Berichten: 2031
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Zwakke enkel tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 13:53

@ts nee die flex beugels van de Epplejeck waren 30 of 40 euro ofzo. Valt wel mee. De Sprenger beugels zijn wel aan de prijs.

I can please only one person a day, today is not your day and tomorrow does not look good either.

Namira542

Berichten: 1060
Geregistreerd: 09-06-16
Woonplaats: Grunnn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-20 14:51

chantalboes schreef:
Ik had dit ook toen ik na een paar jaar weer ging rijden. De eerste 10 keer dat je gaat rijden even je enkels intapen met sporttape (paar euro bij de kruidvat/etos/etc). Daarna zijn je enkels wel weer aangesterkt om het zelf te kunnen.
Die pijn bij het lichtrijden is echt verschrikkelijk, mijn enkels klapte iedere stap naar binnen... maar tapen ondersteunt heel veel!


Oke, bedankt voor de tip!

har166 schreef:
@ts nee die flex beugels van de Epplejeck waren 30 of 40 euro ofzo. Valt wel mee. De Sprenger beugels zijn wel aan de prijs.


Ohja, ik zie ze. Ik zat al bij beugels van bijna 300 :')

Kattenvrouwtje :o
Helga v. Alteveer *11'05'1993 - †16'10'2017 Y;(

kosseh

Berichten: 2584
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Zwakke enkel tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 15:00

Ik herken helaas dit probleem.

Komt bij mij door te lange banden vam m'n enkel.
Met jophurts kan ik niet rijden, dan ga ik er door heen. Leren laarzen gaat een stuk beter. Het best gaat het bij mij als ik een brace gebruik (die ik normaal met sporten gebruik) allleen, past die alleenbin m'n winterlaarzen.

Misschien is laarzen op maat laten maken nog een optie. Heb je al een stuk meer steun en maakt de maat niet uit.

Verder zijn er ook nog zat opeveningen om je enkel te traien, zodat die sterker wordt. Die kunnen al tijdens het tandenpoetsen

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 15:08

Ik lees mee, herken het probleem! Mijn enkels zijn sowieso niet sterk, ga er vaker doorheen en heb dan nu ook al maanden gewoon last van mijn enkels, zonder belasting al. Loop hier inmiddels voor bij de orthopeed en de fysio, waar ik net oefeningen van heb gekregen om mijn enkels steviger te krijgen. De fysio vond mij toch wel redelijk hypermobiel, ik heb ook het gevoel van verzuren en gevoel van ineens spierverlies en daardoor knikken met je enkels tijdens het rijden. Met mijn paint horse en westernzadel (heel andere zit en meeste doorzitten) heb ik nooit last, maar met dressuur al snel wel dat gevoel.

Ik ga eens zoeken naar de beugels die hierboven genoemd worden en lees graag mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 17:26

Je voeten en enkels sterker maken door regelmatig (ook buiten) op blote voeten te lopen.

_black_rose_

Berichten: 727
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 17:48

De tip die ik heb gekregen van mijn instructrice is mijn kleine teentje een klein beetje optillen.

Thats_Me

Berichten: 10926
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Zwakke enkel tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 18:12

Mijn enkels zijn ook zwak. Eerst alleen rechts maar sinds kort ook links. Ik rij al jaren met enkelbrace en flexibele beugels ala sprenger. Daarnaast goede schoenen en zorgen voor een goede opbouw van het rijden.

All good things are wild and free
Beautifull things don't ask for attention
The earth has music for those who listen

Fangio

Berichten: 2554
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Zwakke enkel tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:11

Ik heb hier ook veel last van gehad na een paar keer door mn enkel te zijn gegaan/enkelbanden te scheuren bij het volleyballen. Bij mij hielp een combinatie van:
- heel veel fysiotherapie om alles daar weer sterker te maken
- in het begin met een enkelbrace te rijden
- rijlaarzen gaven meer steun dan jodphurs + chaps
- en sprenger beugels. (kopen met zo'n 25% kortingsactie scheelt al een hoop)

Marie111
Berichten: 4647
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Zwakke enkel tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:20

Over de Sprenger bow balance beugels. Die werken dus fantastisch, maar zijn inderdaad niet goedkoop.
Maar is je gezondheid niet wat waard dan?

MyWishMax

Berichten: 25053
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:58

Marie111 schreef:
Over de Sprenger bow balance beugels. Die werken dus fantastisch, maar zijn inderdaad niet goedkoop.
Maar is je gezondheid niet wat waard dan?


Als je ze eerst kan proberen. Ik krijg er alleen maar meer last en pijn mee. Heel blij dat ik ze kon uitproberen, want het was wel heel zonde van het geld geweest, het is geen wondermiddel.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Namira542

Berichten: 1060
Geregistreerd: 09-06-16
Woonplaats: Grunnn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-20 13:27

Ohh jeetje, wat ineens veel reacties haha.

Kosseh: dat is inderdaad nog wel een idee om laarzen op maat te laten maken... Zoals wat voor oefeningen zouden dan kunnen helpen? Want ik hoor heel vaak dat ik oefeningen moet doen om ze sterker te maken. Maar ik heb geen idee wat ik dan zou moeten doen..

MightyMike: Welkom bij de club haha. Mijn bijrijpaard heeft ook nog eens niet zo'n sterke galop dus hij springt nog wel eens over met de kont (voor mijn gevoel) een meter de lucht in en toen is mijn enkel ook al een paar keer gewoon dubbelgeklapt op de beugel door de klap er op. Dat werkt ook niet mee >;)

Humpiedumpie: Buiten op blote voeten??

_black_rose_: Die ga ik eens proberen haha.

Thats_Me: Heb je daar een speciale brace voor?

Fangio: Dankjewel!


Marie111: Je moet het ook te besteden hebben ;) en het zou zonde zijn van het geld als het niet werkt. Dus ik ga eerst even kijken naar een goedkopere variant en dan verder kijken. Maar je gezondheid is zeker wat waard, absoluut!

MyWishMax: Ik las altijd dat die beugels ook bedoeld waren voor knieproblemen, vandaar dat ik ze ook nog nooit geprobeerd heb.. Maar dat is inderdaad ook nog een idee, ik zal eens rondvragen.

Kattenvrouwtje :o
Helga v. Alteveer *11'05'1993 - †16'10'2017 Y;(

VWestra
Berichten: 1099
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Re: Zwakke enkel tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 13:37

Ik ben juist van de sprenger now balance over gegaan naar de safestyle. Bij de sprenger kreeg ik last van minder enkel, die klapte naar buiten toe met lichtrijden als ik niet oplette. Met de safestyle, zit er geen draai meer in m’n voet|enkel en zit ik ook met meer ontspanning.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 8 bezoekers