ervaring speedy stitcher voor kleine reparatie aan deken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

ervaring speedy stitcher voor kleine reparatie aan deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-20 08:01

Gisteravond zag ik dat de bies van m'n amigo regendeken aan de achterkant een stukje los was gegaan. Heb dat ding halverwege vorig seizoen gekocht, zo'n dure set met liners en hals enzo, in de wetenschap dat paardlief toch altijd erg netjes is gebleven op zijn dekens. Maar ok, kan gebeuren. Als ik hem laat maken ben ik hem minstens twee weken kwijt, dus ik wil het zelf gaan doen. Het is echt alleen de bies die los is, dus dat zou in theorie moeten kunnen al heb ik geen naaimachine en ben ik niet echt speciaal handig op dat vlak :+
Nou kwam ik op zoek naar tips en tricks de speedy stitcher tegen, dat lijkt me een ideaal dingetje voor zoiets, en ook voor evt andere kleine reparatietjes in de toekomst. Heeft iemand er toevallig ervaring mee?https://www.kuipersnautic.nl/speedy-stitcher-sewing-awl-kit

.


ellepel

Berichten: 47256
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 08:12

denk dat je sowieso dunnere naald er bij moet gaan halen,vind deze wel erg dik in het filmpje wat er bij zit.
en een bies die los zit zou je ook nog met de hand met naald en draad even vast kunnen zetten?
maar verder de k ik dat het een kwestie van proberen is.
ik heb zelf een naaimachine voor de dekens, zeker bij langere scheuren vind ik het handiger.

hoogendroog
Berichten: 3271
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: ervaring speedy stitcher voor kleine reparatie aan deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 08:25

Met een halfronde naald gaat het nog makkelijker. Met een halfronde naald krijg je geen zere vingers van de naald door de stof duwen. Ik gebruik pekgaren (invlechttouw) om te repareren. Onderstaande link is van de naalden:
https://www.googleadservices.com/pagead ... BB9&adurl=


Marie111
Berichten: 4647
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 08:27

Wat een gepruts. Gewoon even met de hand, gaat stuk sneller. Ten minste voor mij dan. Ben wel redelijk handig met naald en draad.
Ik gebruik trouwens ijzergaren voor dekens.

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-20 08:35

Ja inderdaad een dunnere naald, maar die zijn er ook bij te koop. Net als dunner draad trouwens.
Met de hand zou op zich kunnen, maar het lijkt of dit net een iets mooiere en steviger naad geeft, zeker als ik bedenk hoe "geweldig" mijn naald-en-draad skills zijn. Ik ben gewoon niet gemaakt voor dat gepriegel.

Pekgaren klinkt ook wel ok ja, dat is (toch?) ook wat stroever dan gewoon garen, en in elk geval dunner dan het waxdraad wat standaard bij dat apparaatje zit.

Oh en ijzergaren....ga ik ook even naar kijken, thanks.

.

gr_roos
Berichten: 7564
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Re: ervaring speedy stitcher voor kleine reparatie aan deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 08:42

Ik repareer nog wel eens wat met flosdraad en dat blijft ook altijd goed zitten.

jeetje77

Berichten: 3434
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: ervaring speedy stitcher voor kleine reparatie aan deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 08:56

Ik kom uit de zeilwereld, ken de speedy Stitch al jaren. Heb er eentje. En heb hier in verleden ook wel paarden dekens mee gerepareerd. Gewoon met de standaard naald. Omdat er een vettig laagje om de draad zit maakt deze het weer afsluitend.

SuperRocky
Berichten: 164
Geregistreerd: 16-09-19

Re: ervaring speedy stitcher voor kleine reparatie aan deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 09:05

Ik heb hem van mijn vader gekregen, hij had hem voor zeilreparaties. Ik vind hem ideaal voor reparaties aan dekens, je krijgt de naald makkelijk door de stof zonder zere vingers. Heb het ook wel eens met een gewone stopnaald geprobeerd, maar dat was geen succes. Op YouTube staan goede instructiefilmpjes over hoe je hem moet gebruiken. Ik heb hem bijv gebruikt om van band lussen aan mijn dekens te naaien om een staartzak aan te bevestigen.

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-20 11:19

Ah dat klinkt goed! Dan ga ik er nu toch maar een bestellen :j

.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: ervaring speedy stitcher voor kleine reparatie aan deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:40

Ik heb er ook al jaren 1. Super fijn ding, en dat gepriegel valt best mee. Gaat bij mij ook sneller dan met een gewone naald.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-20 16:15

Ik heb 'm vandaag binnen gekregen, en meteen maar geprobeerd (heb de deken toch echt weer nodig). Resultaat: het kan nog wel iets netter, maar ach het zit naast de staartflap dus zelf zal ie het niet zien :D het zit in elk geval weer helemaal vast allemaal *\o/*
Het werkt inderdaad veel fijner als gewoon naald en draad, maar om een echte mooie naad te krijgen moet ik nog wel even meer oefenen.

.

Brainless

Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 16:21

Marie111 schreef:
Wat een gepruts. Gewoon even met de hand, gaat stuk sneller. Ten minste voor mij dan. Ben wel redelijk handig met naald en draad.
Ik gebruik trouwens ijzergaren voor dekens.

Maar ijzergaren/waxdraad is moeilijker te doen met een naald.
De meeste naalden zijn te dun en dan kom je al snel bij een stopnaald en dan kost het weer veel kracht met je vingers om die (samen met het dikke draad) door de stof te krijgen.

Dit ding werkt echt super om stevig draad te kunnen gebruiken en als je door stugger stof moet zoals een tentzeil en paarden dekens.
Als je waxdraad gebruik is het gemaakte gaatje ook gelijk waterdicht.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

hoogendroog
Berichten: 3271
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: ervaring speedy stitcher voor kleine reparatie aan deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 12:37

Daarom moet je dus ook een halfronde matrasnaald gebruiken. Daar krijg je heel gemakkelijk pekgaren/waxdraad doorheen en deze naald duw je gemakkelijk door de deken heen (omdat die dus half rond is ipv recht zoals een gewone naald). Hierdoor duw je dus je vingers niet stuk.

Brainless

Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 13:16

hoogendroog schreef:
Daarom moet je dus ook een halfronde matrasnaald gebruiken. Daar krijg je heel gemakkelijk pekgaren/waxdraad doorheen en deze naald duw je gemakkelijk door de deken heen (omdat die dus half rond is ipv recht zoals een gewone naald). Hierdoor duw je dus je vingers niet stuk.

Daar kan ik absoluut niet mee werken, ik kan daar absoluut niet voldoende kracht mee zetten en heb daar geen grip op.
Ook moet je alsnog het hele draad erdoor trekken en dan raakt het draad sneller in de knoop.
Het voordeel met deze is oa het handvat en stevige naald.. bij een tent aan een rand met een dubbele zoom met rubber ertussen, overal duw je hem er door heen, 1 aan de binnenkant die de naald erdoorheen duwt en 1 aan de andere kant die de andere draad door het lusje haalt.
En hij kan door leer, echt ideaal.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

jeetje77

Berichten: 3434
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: ervaring speedy stitcher voor kleine reparatie aan deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 14:35

Ik heb er ook wel eens mijn paar Teva slippers mee gerepareerd. Gewoon door de de zool heen genaaid.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 bezoekers