Micklem Multi Bridle als bitloos hoofdstel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Molfre

Berichten: 2627
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Micklem Multi Bridle als bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-20 21:00

Lieve bokkers,

Ik ben er serieus over aan het nadenken om een multi bridle te kopen, maar ik zou graag een aantal gebruikservaringen horen. Ik vind het hoofdstel ontzettend mooi, maar ik heb als sidepull bijvoorbeeld mijn twijfels bij de loze hoek in het bakstuk. Hoe zit dat? Gaat dat niet klapperen of schuiven? En hoe is de release op de kin en kaak gekruiste opties?
Ook zou ik graag weten hoe jullie ervaring is met de kwaliteit en het gebruik van kaptoomring op de neus?

Merry of soul she sailed on a day,
over the sea to Skye.


Duality

Berichten: 3838
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 21:30

Ik gebruik mijn micklem al jaren zowel aan de kaptoomring als als sidepull. Als kaptoom is die echt top! Als hij mooi correct past schuift ie niet, als de vorm niet goed bij het hoofd past heeft ie wel de neiging om te gaan schuiven. Mijne heeft zo'n 6 jaar aan uitspattingen overleefd en het hoofdstel houd goed stand haha!

Bitloos gebruik ik hem als sidepull (ben geen fan van gekruisde opties in het algemeen) en ook hier geld, als hij goed past schuift hij niet! Hij ligt bij mijn kwpn merrie goed stabiel, wat ik wel een nadeel vind is dat de ringen wat groot zijn en een ongelukkige vorm hebben + niet op een ideale plek zitten. Ik rij bijv met teugels met clipjes zodat ik makkelijk kan switchen voor het grondwerken/longeren vooraf en dan zitten die clipjes ook niet op een ideale plek. Verder vind ik eigenlijk de neusriem wat aan de dunne en harde kant en ik ben niet zo van allemaal bontjes en onderleggers onder de neusriem doen, ik heb dan liever gewoon een fijne neusriem die al zacht is. Dat is ook de reden dat ik voor het wat serieuzere rijden ben overgestapt op een andere sidepull met een veel zachtere en bredere neusriem. Maar voor stapritjes pak ik de micklem ook nog wel!

Hollyleaves
Berichten: 1943
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: Micklem Multi Bridle als bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 21:47

Al 8 jaar in t bezit van de Micklem en ook al die tijd bitloos in gebruik. Merk vooral de dingen op die ik met een gewoon hoofdstel wel zag. Het schudden met hoofden, het schuren na het rijden, onregelmatige aanleuningen, allemaal dingen die ik met de Micklem niet zie. Heerlijk om m als kaptoom te gebruiken. Ik doe er alles mee. Rij er ook bijvoorbeeld bitloos de Autumn Desert Trail mee. Het hoofdstel werkt zeer fijn is, is kwalitatief goed en tot nu toe gaat iedereen die m van me geleend heeft om te proberen over op dit hoofdstel doordat ze dezelfde ervaringen hebben. Sommige wel met bit, maar over t algemeen genomen geldt de comfortabelere werking natuurlijk gewoon met en zonder bit. Afbeelding


Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Micklem Multi Bridle als bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 22:09

Als hoofdstel vind ik m zeker fijn, maar uiteindelijk vond ik het leertje waarmee het sidepullringetje aan de neusriem vast zat wat dun worden...

Uiteindelijk ben ik na 2.5 jaar voor een upgrade gegaan :o

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Micklem Multi Bridle als bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 07:38

Ik heb ook de micklem en rij mijnpaard er kingekruist mee. De aanleuning is wel extra zwaar omdat je gewoon te hoog op de neus moet sturen, maar mijn paard springt er foutloze parcoursen mee en daar is het in de krul lopen niet relevant. Daar mag ze zonder aanleuning lopen.
Als ik dressuurmatig rij heb ik best wat in de hand, het lusje waar het ringetje aanzit is nog steeds stevig. Als die kapot gaat, dan gaat ie gewoon terug en is het garantie. De verwachte levensduur van zo'n duur hoofdstel is immers wel 10 jaar.

Wel is het leer eigenlijk erg slecht. Ik heb dus inmiddels mijn 3e Micklem. Ik had de zwarte variant en daar ging het leer bobbelen na een paar maanden gebruik. Ook kreeg ik de bitriempjes niet door de passantjes. Dus de riempjes zijn omgeruild, het hoofdstel is teruggegaan. En vervolgens gingen de gespen corroderen en weer het leer bobbelen. Hier moet ik weer mee terug, gespen mogen voor deze prijs niet corroderen.
Bij het bruine hoofdstel blijft het leer overigens wel goed. Maar de gespen blijven slecht.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Molfre

Berichten: 2627
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Micklem Multi Bridle als bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-20 07:44

Bedankt voor de inbreng so far!

Ik heb mijn IJslander (nu ingeslapen) altijd met hackamore gereden en dat was een hele lichte aanleuning, dus dit zal inderdaad wel even wennen zijn. Wat me aan de micklem zo aantrekt is dat ik met 1 hoofdstel 3 verschillende bitloze hoofdstellen kan proberen. Waar ik bang voor ben, en wat eigenlijk ook wel is aangehaald, is dat men een groot deel van de aankoopsprijs betaalt voor de naam Rambo en dat de kwaliteit wellicht niet 100% is zoals je mag verwachten voor die prijs.

Mijn ervaring op paarden die ik voorheen met sidepull heb gereden was dat zie toch vlot schuiven, maar die kadden geen kaakriem. Dat zal dus verschil maken en aan dit hoofdstel is gewoon heel veel aan te passen. Ik ben nog steeds niet 100% om...

Hoe valt de maat voor jullie? Mijn hoofdstel moet op een draver die precies tussen cob en full in zit.

Merry of soul she sailed on a day,
over the sea to Skye.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Micklem Multi Bridle als bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 07:48

Qua aanleuning heb ik zelf nooit problemen gehad, maar die van mij is dan ook bitloos beleerd. Vond juist de positie van de ringen perfect, doordat deze meer op de neus liggen heb je meer inwerking op de schedel waardoor je makkelijker die eerste 3 wervels mee krijgt.

Qua maat zou ik zeker ook voor een maat full, ze vallen vrij klein.

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 07:50

Cera_D schreef:
Qua aanleuning heb ik zelf nooit problemen gehad, maar die van mij is dan ook bitloos beleerd. Vond juist de positie van de ringen perfect, doordat deze meer op de neus liggen heb je meer inwerking op de schedel waardoor je makkelijker die eerste 3 wervels mee krijgt.

Qua maat zou ik zeker ook voor een maat full, ze vallen vrij klein.

De mijne is met bit en bitloos beleerd. Ik heb echter een sidepull, een scawbrig, een Voest, een kaakgekruist, een jewels4horses, nog een sidepullvariant, enz. En mijn paard is dressuurmatig het fijnst op de jumping hackamore (dat is een sidepull met de ringen lager, geen hefboom dus).

En ja, je mag ze wel een maat groter nemen en koop maar meteen een beter passende frontriem. Ook weer zoiets, die frontriemen zijn zelfs in maatje extra full nog te klein. Paar euro besparen op leer en wel duur verkopen. Jammer. Maar zo komt de Micklem op mij over. Het is dat er geen ander merk is met een bitloze variant voor dezelfde prijs of minder. Maar de pasvorm, afwerking e.d. is niet optimaal voor het geld wat je betaalt. Dat vind ik wel jammer. Je krijgt er ook geen teugels bij.

Een zeer goede prijs-kwaliteit vind je bij de Waldhausen scawbrig, 50 euro, inclusief teugels en topkwaliteit leer. Maar een andere inwerking.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 07:55

De release van de kaakgekruist is echt verschrikkelijk slecht... Hier schoof de neusriem wel door de vorm. Enige dat het niet gebeurde was hem heel erg strak doen maar dat geniet ook niet mijn voorkeur eigenlijk.

Je hebt van qhp hoofdstellen die je op 3 manieren bitloos gebruiken kan.

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 08:03

Yvank_ schreef:
De release van de kaakgekruist is echt verschrikkelijk slecht... Hier schoof de neusriem wel door de vorm. Enige dat het niet gebeurde was hem heel erg strak doen maar dat geniet ook niet mijn voorkeur eigenlijk.

Je hebt van qhp hoofdstellen die je op 3 manieren bitloos gebruiken kan.

Kaakgekruist bij de MIcklem niet eens geprobeerd. Je krijgt een stoffen band, en ik weet nu al dat dat te veel schuurt. Mijn paard heeft echt leer nodig. Die kan al niet tegen een vierkante Dring van een winderen bit, terwijl je nooit hoort dat een paard daar last van heeft. Maar de kwaliteit van de stoffen band is wel weer erg goed en mooi afgewerkt. Dat doet MIcklem weer goed dan. Alleen zag ik toch liever een band van leer wegens mijn paard.

Cheepoohorse heeft een westernvariant die als sidepull en als kaakgekruist kan. Enige nadeel: bestel die maar gerust 2 maten kleiner. Ze vallen heel erg groot uit. Ik heb een full en alles zit op de kleinste stand. Als het leer uitrekt moet ik de frontriem gaan verwijderen. De bakstukken zijn gewoon echt te lang (of bit er in, dan scheelt dat weer een paar gaatjes en dan is het wel goed, de neusriem kan aan elk kopstuk). De kaakriemen hier zijn ook te lang, maar die ga ik hergebruiken om zelf een hoofdstel te maken (heb het leerbewerkingsspul bij Ali besteld), ik heb de kaakriemen bij dit hoofdstel niet nodig. Leer is overigens van erg goede kwaliteit. Vind het zeker een mooi hoofdstel.

Ik ben een groot fan van bitloos dus en heb daarom diverse varianten. Ik hou van afwisseling. Ben echter niet tegen een bit.

Er was overigens 1 merk die wel bitloze merkloze micklems heeft, maar die waren ook iets van 150 euro en daarom die niet gekocht. Die vallen qua pasvorm beter uit volgens reviews.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Runa

Berichten: 1107
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 08:07

Ik vind de micklem altijd een beetje een lastig verhaal. Sommige mensen zijn er heel blij mee en bij sommige paarden past ie ook echt goed, maar bij sommige paarden past ie juist niet.

Het is natuurlijk super handig dat je hem op verschillende manieren kunt gebruiken, maar eigenlijk vind ik het allemaal net niks. De ringen zitten namelijk best heel hoog. Hierdoor is de release van de gekruiste manieren automatisch een stuk minder, doordat de kruislingse bandjes eerst een stuk omhoog moeten en dan een scherpe bocht naar beneden maken.

Ook voor een sidepull heb ik zelf liever de ringen wat lager omdat de ervaring leert dat dat doorgaans een stuk minder schuift.

Daarnaast heb ik net iets te vaak gehoord dat het ringetje voor de teugel wel eens afscheurt...

Zelf zou ik dus liever kijken naar een andere optie. Maar goed, tja, sommige mensen zijn er wel echt blij mee. :)

Slmt9

Berichten: 4730
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 08:07

Ik heb de micklem vanaf dat hij te koop is in gebruik. De eerste versie denk ik. Ik heb geen problemen met de kwaliteit, alleen de frontriem te klein. Maar die is ook niet mooi, dus ik heb sowieso mn eigen erop.

Ik vind het de allerprettigste kaptoom om mee te werken. Blijft goed stil liggen. Om te rijden gebruik ik hem als sidepull.

Met bit vind mijn paard het niet prettig. De sperriem zit er te strak op. Nu houdt mijn paard van geen enkele sperriem, dus dat is misschien niet het beste voorbeeld.

Omdat ik biothane fijner vind werken (bijv onderhoud) ben ik overgestapt op een biothane 4 in 1. Daar heb je ook nog een halsterfunctie op. Maar die wel nog wel iets schuiven. Echter niet genoeg dat ik liever de micklem pak ;)

Muze
Berichten: 5241
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Micklem Multi Bridle als bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 13:42

Ik heb hem en gebruik hem on de bak weleens als sidepull. Met name ook als ik aan de hand gewerkt heb/ hem als kaptoom gebruikt heb.

SuusEquus
(Sport)massage, lymfedrainage, acupressuur (io)

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Micklem Multi Bridle als bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 15:01

Voor longeren gebruik ik het als kantoor bij mijn Shires en ook al gaat die aan de kletter, dat neusringetje heeft het altijd nog gehouden. Dus wat kwaliteit betreft ben ik echt Micklem Multi fan.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Molfre

Berichten: 2627
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Micklem Multi Bridle als bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-20 12:10

Hmm, dit geeft me een hoop om over na te denken. Ik ben ook niet persé van kan kin en kaakgekruisd, maar het is fijn om de optie te hebben, mocht paardlief daar beter op reageren.

Ik heb nu een 3-in-1 kaptoom gevonden van Waldhausen die ik vanaf het plaatje echt ontzettend mooi vind. Ik ga ze eens vergelijken, hoewel ik normaalgesproken niet echt een Waldhausen fan ben.
Afbeelding

Merry of soul she sailed on a day,
over the sea to Skye.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 01:01

Die hoofdstellen schijnen wel echt fijn te zijn
Zelf heb ik net mijn micklem multi verkocht

Ik had maat pony omdat ik bij cob de neusriem nog net niet twee keer om haar neus kon wikkelen
En in de zomer was hij hartstikke fijn, (kaptoom en sidepull, de andere opties nooit gebruikt) maar in de winter zat het allemaal net niet lekker met die dikke wintervacht
Dus nu een barefoot physio contour kopstuk met een kaptoom en een sidepull neusje

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Micklem Multi Bridle als bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 05:01

Het maclem moet wel bij je paard passen , had hier een pony en het zat haar niet goed...ze had echt een hekel aan die riem op haar kaak, haar zoon was meer rij typisch en zat het wel beter. Heb nu een kruising fell pony/ dales pony en het past hem echt perfect, het dier heeft er echt voorkeur voor! en nu is die maclem fijner dan ooit zeker in samenwerking met bitloos en kinderen/ onervaren ruiters!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Lokii

Berichten: 169
Geregistreerd: 20-08-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 14:31

Ik schop dit topic even omhoog omdat ik ook een Micklem Multi Birdle rijd al een tijdje. Ik heb geprobeerd te rijden met het kin riempje en merk dat deze enorm verschuift bij de lichtste bewegingen al. Past het hoofdstel dan niet goed of is het dan echt de bedoeling de neusriem strak te doen >;) .

Never stop dreaming about horses :D

Runa

Berichten: 1107
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: Micklem Multi Bridle als bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 20:01

Ik denk dat het meer een ontwerpfout is en dat de ringen te hoog zitten om hem goed als gekruisd hoofdstel te gebruiken. Als de ringen ter hoogte van de mondhoeken zitten, schuift een bitloos hoofdstel veel minder snel (praktisch niet naar mijn ervaring)

Janneke2

Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 20:15

Rijd momenteel bitloos met de micklem, ongekruisd.

De teugels zitten gewoon aan de ringetjes aan de zijkant.
Ik ben er tevreden over.

Het doel is om op gegeven moment met dubbele teugels te gaan rijden:
op de kaptoom voor links-rechts,
en een trens om het kaakgewricht te voelen.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Sodeletuut

Berichten: 21299
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Micklem Multi Bridle als bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 20:31

Als sidepull ligt het hoofdstel als een huis, en de inwerking is ook heel prettig.

They explain life to me every day ~
Spoiler:
Zet &if=1 achter een url van een topic, en zie alleen de foto's


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Annabel, Carowl, christel0908, GoogleAdsense en 7 bezoekers