Paspoort op naam zetten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Knorretjee

Berichten: 597
Geregistreerd: 27-10-15

Paspoort op naam zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-20 10:21

Hoihoi,

Ik weet dat er best veel topics over zijn, maar ik kon niet specifiek mijn situatie vinden. Ik heb 3 weken geleden een hele leuke Tinker overgekocht, mijn eerste eigen paard <3 . Hij was al een paard maanden mijn bijrijdpaard en ik mocht hem voor een symbolisch bedrag een een doosje chocolaatjes over nemen.

Hartsikke leuk natuurlijk, maar ik las nu in andere topics dat een paspoort geen eigendomsbewijs is. Dus wou ik graag het paspoort op mijn naam zetten, zodat hij ook onder mijn naam geregistreerd staat bij 'the Irish Cob Society' en dat zijn chipnummer ook op mijn naam staat (als dat kan). Daarvoor moet de oude eigenaar volgensmij een soort van eigendomsmutatie doorgeven aan het stamboek.

Het probleem is als volgt:
- Paard heeft in totaal 5 eigenaren gehad
- De persoon van wie ik hem kocht was eigenaar 4 (ik ben nu eigenaar 5)
- Paspoort staat echter nog ingeschreven op eigenaar 2

Kan ik het paard nog op eigen naam zetten, zoja welke stappen moet ik dan ondernemen?

Ik hoor het graag!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Paspoort op naam zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 11:38

Je kunt beter een koopcontract maken met de oude eigenaar, dat heeft meer waarde, dan het op naam zetten van een paspoort.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Paspoort op naam zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 11:55

Met dat koopcontract kan je veelal ook de mutatie doen. Al verschilt die werkwijze wellicht ook per stamboek.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 11:59

Edit; ik ga mee met de bokkers hier boven.
Echter, soms is het nodig/wenselijk om ook het paspoort/stamboekpapier op naam over te zetten, omdat je anders (bij stamboekpaarden) vaak niet met officiële keuringen van het stamboek mee kan en mag doen.
Het is idd niet verplicht, en, ook al staat het paspoort op jou naam, dan is het nog steeds geen eigendomsbewijs.

Allereerst; gefeliciteerd met je 1e eigen paard!

Voor het gemak deel ik je vraag even op in 3 onderdelen.
1. paspoort op naam overschrijven
2. evt. aanwezig stamboekpapier op naam overschrijven
3. chip op naam overschrijven.

Dat paard in totaal 5 eigenaren heeft gehad, en dat het om eigenaar nr. 2 gaat, maakt niets uit. Je dient zelf het mutatie formulier in te vullen, en deze (soms samen met het paspoort en het stamboekpapier) t op te sturen naar de paspoort uitgevende instantie in kwestie (in dit geval The Irish Cob Society, neem ik aan?). De precieze procedure en bijbehorende kosten verschillen per stamboek/paspoort uitgevende instantie. Niet altijd meer hoef je het paspoort op te sturen. En meestal krijg je tegenwoordig een sticker die je in paspoort kan plakken.

Op dit moment ligt de site van de Irish Cob Society Nederland er uit ivm werkzaamheden, maar dit vond ik in "cache", kun je dus nu niet gebruiken, maar dan heb je vast een idee:
https://webcache.googleusercontent.com/ ... clnk&gl=nl

Over nr. 3 kunnen we kort zijn; een chip valt niet "op naam" te zetten. Het chipnummer is puur een nummer om het paard zelf te kunnen identificeren. Er was ooit wel een site waar je wel degelijk het chipnummer aan een eigenaar kon koppelen, maar hoe en wat precies weet ik even niet meer.

Ook een handige site:
https://www.paardendokters.nl/Paspoort-functie

En, ook al staat het paspoort dan uiteindelijk op jou naam, dan is het nog steeds geen eigendomsbewijs.

Als jij graag een soort van eigendomsbewijs zou willen, dan vraag je de laatste eigenaar, degene waar jij paard van hebt overgenomen, om een kort contractje/koopovereenkomst te tekenen. Met daarin specifieke gegevens van het paard (naam omschrijving chip- en levensnummer), datum, en gegevens van verkoper en koper. Verkoper verklaard bij deze dat de eigendom over voornoemd paard van verkoper is overgegaan op koper. (datum etc.) en van jullie beide een handtekening. Dit kan gewoon kort en hoeft niet zo uitgebreid.

Vwb punt 2, de stamboekpapieren; als het paard die heeft, dan krijg je daar ook, net als voor in het paspoort, een sticker voor met jou gegevens als huidige eigenaar, als je paard op naam laat schrijven.
Verwar stamboekpapieren niet met evt. afstammingsgegevens in het paspoort. Het stamboekpapier is echt een bewijs dat paard is ingeschreven, geregistreerd én opgenomen in stamboek.

En voor alle zekerheid, kun je de Irish Cob Society Nederland ook gewoon nog even bellen.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 03-11-20 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 12:01

Bij de KVTH (haflingers en trekpaarden) kun je het paspoort per (aangetekende) post opsturen naar het stamboek, dan zetten ze hem voor je op naam en krijg je hem daarna weer retour per post. Wellicht even contact opnemen met het betreffende stamboek?

Knorretjee

Berichten: 597
Geregistreerd: 27-10-15

Re: Paspoort op naam zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-20 12:23

Heel erg bedankt voor al de reacties, daar kan ik wat mee!

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Paspoort op naam zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 14:11

Paspoort op naam zetten is altijd verstandig voor het geval dat deze ooit kwijtraakt. De laatst bekende eigenaar kan nl als enige een duplicaat paspoort krijgen.

Essxan

Berichten: 923
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Paspoort op naam zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 14:46

Geen idee hoe het bij het tinker stamboek is geregeld maar paspoort is inderdaad geen eigendomsbewijs.

Mijn barock pinto heb ik dit jaar op mijn naam laten zetten in paspoort maar ook op het officele eigendomsbewijs die bij haar zit. Zij staat ingeschreven in het ZSSE dat is een duits stamboek voor barock pinto en speciale rassen. Bij verkoop moet het eigendomsbewijs ook mee gegeven worden aan de nieuwe eigenaar en worden omgezet naar de nieuwe eigenaar.