paard zonder stamboek of papieren op naam zetten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ponypret4
Berichten: 16
Geregistreerd: 13-09-20

paard zonder stamboek of papieren op naam zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-20 21:22

wie oh wie helpt mij uit de brand.
al dagen ben ik aan het internet aan get afstruinen zonder succes..

ik wil mijn pony op mijn naam zetten.
alleen heeft deze geen stamboek papieren en is de afkomst etc onbekend.

ras paarden kunnen bij hun eigen stamboek ingeschreven worden zodat je kunt aantonen dat jij de eigenaar bent.

maar hoe doe je dit met een paard zonder al dezen gegevens ?
ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

LiannePuthzy

Berichten: 6988
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 21:24

Heeft hij wel een paspoort?

En volgensmij kan je bij sommige stamboeken elk paard inschrijven. Zo is de mijne bij het tinkerstamboek ingeschreven maar het is absoluut geen tinker
Vorige pony was op latere leeftijd bij het nrps ingeschreven zonder dat er afstamming bekend was

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: paard zonder stamboek of papieren op naam zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 21:27

Zelfs bij 'raspaarden' is het stamboekpapier geen eigendomsbewijs. Daarvoor heb je een koopcontract of een bankoverschrijving oid nodig. TS, ben je van NL of B? In België schijnt wel een eigendomsregistratie te zijn.

pillow
Berichten: 7805
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: paard zonder stamboek of papieren op naam zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 21:42

Wat is volgens jou de meerwaarde om hem op jou naam te zetten. Als hij geen stamboek is, is het toch nergens voor nodig.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 21:43

LiannePuthzy schreef:
Heeft hij wel een paspoort?

En volgensmij kan je bij sommige stamboeken elk paard inschrijven. Zo is de mijne bij het tinkerstamboek ingeschreven maar het is absoluut geen tinker
Vorige pony was op latere leeftijd bij het nrps ingeschreven zonder dat er afstamming bekend was


Bedoel je niet dat je een paspoort hebt van die stamboeken? Dat is wat anders dan inschrijving in het stamboek. Dat is overigens ook weer wat anders dan een eigendomsbewijs.

TS, kan je aantonen dat de pony van jou is door middel van een koopcontract of iets anders waar het in is vastgelegd?

LiannePuthzy

Berichten: 6988
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 21:44

Shae schreef:
LiannePuthzy schreef:
Heeft hij wel een paspoort?

En volgensmij kan je bij sommige stamboeken elk paard inschrijven. Zo is de mijne bij het tinkerstamboek ingeschreven maar het is absoluut geen tinker
Vorige pony was op latere leeftijd bij het nrps ingeschreven zonder dat er afstamming bekend was


Bedoel je niet dat je een paspoort hebt van die stamboeken? Dat is wat anders dan inschrijving in het stamboek. Dat is overigens ook weer wat anders dan een eigendomsbewijs.

TS, kan je aantonen dat de pony van jou is door middel van een koopcontract of iets anders waar het in is vastgelegd?


Ja dat bedoel ik

Anomien

Berichten: 7387
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 21:51

pillow schreef:
Wat is volgens jou de meerwaarde om hem op jou naam te zetten. Als hij geen stamboek is, is het toch nergens voor nodig.


Precies dat... heeft geen meerwaarde

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78509
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: paard zonder stamboek of papieren op naam zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 22:28

Toch is het wel verstandig om het paspoort op naam te laten zetten zodat in ieder geval de chip op je naam staat. Het is geen eigendomsbewijs, maar ze kunnen wel het paard aan jou koppelen mocht het nodig zijn.
Op naam registreren kan bij de paspoort uitgevende instantie die het paspoort van je pony heeft uitgegeven.

ponypret4
Berichten: 16
Geregistreerd: 13-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 00:13

Neonlight schreef:
Toch is het wel verstandig om het paspoort op naam te laten zetten zodat in ieder geval de chip op je naam staat. Het is geen eigendomsbewijs, maar ze kunnen wel het paard aan jou koppelen mocht het nodig zijn.
Op naam registreren kan bij de paspoort uitgevende instantie die het paspoort van je pony heeft uitgegeven.



dankje wel ik ga daar even bij informeren. het geeft mij namelijk wel een fijn gevoel als ze mijn paard aan mij kunnen koppelen. aangezien er ook geen koop contract of iets dergelijks is. het is namelijk erg moeilijk tegenwoordig om te bewijzen wie de eigenaren van het paard zijn.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: paard zonder stamboek of papieren op naam zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 03:54

Als je gaat fokken moet merrie op jouw naam staan voordat je als fokker in het paspoort van het veulen wordt gezet. De Tinker stamboeken zetten idd elk ras of rasloos paard voor je op naam.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 08:01

ponypret4 schreef:
Neonlight schreef:
Toch is het wel verstandig om het paspoort op naam te laten zetten zodat in ieder geval de chip op je naam staat. Het is geen eigendomsbewijs, maar ze kunnen wel het paard aan jou koppelen mocht het nodig zijn.
Op naam registreren kan bij de paspoort uitgevende instantie die het paspoort van je pony heeft uitgegeven.



dankje wel ik ga daar even bij informeren. het geeft mij namelijk wel een fijn gevoel als ze mijn paard aan mij kunnen koppelen. aangezien er ook geen koop contract of iets dergelijks is. het is namelijk erg moeilijk tegenwoordig om te bewijzen wie de eigenaren van het paard zijn.


Ik moet even heel diep nadenken hoe ik dit heb aangepakt..

Ik heb jaaaren geleden mijn paard geadopteerd van mijn oom (BE). Het eerste jaar heb ik haar geleasd en had hij haar paspoort, dat kreeg ik nadat ik me een jaar lang had bewezen *\o/* Ik heb toen mijn paard nog héél lang op zijn naam laten staan, maakte voor ons niet zo heel veel uit.

Een jaar of 3 geleden (denk ik?) heb ik haar alsnog op mijn naam gezet. Ik heb toen via internet een document gevonden, afgedrukt en ingevuld. Oom heeft als vorige eigenaar ook zijn handtekening gezet. Deze papieren heb ik toen via de post opgestuurd. En sindsdien staat mijn paard op mijn naam :)

Haar paspoort komt van het VCP, Vlaamse Confederatie van het Paard --> inschrijvingsbewijs van een niet stamboek paard-pony. Staat dus geen ras en/of afstamming in vermeld, wel de naam, UELN, geslacht, kleur, aftekeningen en geboortedatum.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: paard zonder stamboek of papieren op naam zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 08:49

Als het goed is zit er wel een paspoort bij je paard, wat staat daarop als uitgevende instantie?

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: paard zonder stamboek of papieren op naam zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 08:55

Je moet kijken van wie je paspoort is, en dan kun je hem daar op je naam zetten.
Dit is zoals gezegd echter geen eigendomsbewijs.

Ik heb het gedaan omdat ik een keer van mijn paard gevallen ben en ze los over het strand rende.
Ondanks de tag aan haar zadel, vind ik het wel een fijn idee dat ze haar via haar chip naar mij terug zouden kunnen traceren, mocht ze kwijt raken.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78509
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: paard zonder stamboek of papieren op naam zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 08:57

En bovenstaande is precies zo'n situatie die ik bedoel met "mocht het nodig zijn". :)

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: paard zonder stamboek of papieren op naam zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 09:47

Zit er wel een paspoort bij? Je kunt het paard laten overschrijven bij de paspoortuitgevende instantie. Bij de één gaat dat eenvoudiger dan bij de andere.

present
Berichten: 187
Geregistreerd: 02-11-20

Re: paard zonder stamboek of papieren op naam zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:57

Waar maak je je precies zorgen over?

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:49

present schreef:
Waar maak je je precies zorgen over?


Ik denk dat het gewoon een fijn idee is als je paard op jouw naam staat :) Dat was bij mij ook dé reden om het officieel te laten veranderen. Ze moest maar eens gaan lopen, in dat geval sta ik als eigenaar geregistreerd :)

Westhof

Berichten: 2904
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:53

Ik heb er destijds ook naar gekeken, maar ik vond het geen meerwaarde hebben. Heb het bij mijn pony dan ook niet gedaan, vond het zonde van mijn geld.

Als hij wegrent zit er een labeltje aan zijn zadel met zijn naam + mijn naam en telefoonnummer.

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:55

Westhof schreef:
Ik heb er destijds ook naar gekeken, maar ik vond het geen meerwaarde hebben. Heb het bij mijn pony dan ook niet gedaan, vond het zonde van mijn geld.

Als hij wegrent zit er een labeltje aan zijn zadel met zijn naam + mijn naam en telefoonnummer.

En dan heb je dat verhaal van in België. Dat het paard maanden kwijt is en ondertussen zijn zadel verloren heeft.
Om die reden heb ik dus mijn paard wel op mijn naam gezet.
Dat ze alsnog naar mij terug te herleiden is.

Westhof

Berichten: 2904
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 16:00

Als jou dat gemoedsrust geeft, dan zeker doen.

Ik vind het op naam zetten nogal omslachtig. Ik moet bij de KVTH dan ook meteen lid worden, terwijl ik verder 0,0 interesse in hun heb. Daarbij moet ik het paspoort dan ook opsturen. Dat zou dan ook nog aangetekend moeten, want anders loop je ook nog risico dat het kwijt raakt. Mij is het dat niet waard voor de kleine kans dat zo'n extreem voorbeeld zich voordoet.

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 16:05

Westhof schreef:
Als jou dat gemoedsrust geeft, dan zeker doen.

Ik vind het op naam zetten nogal omslachtig. Ik moet bij de KVTH dan ook meteen lid worden, terwijl ik verder 0,0 interesse in hun heb. Daarbij moet ik het paspoort dan ook opsturen. Dat zou dan ook nog aangetekend moeten, want anders loop je ook nog risico dat het kwijt raakt. Mij is het dat niet waard voor de kleine kans dat zo'n extreem voorbeeld zich voordoet.

Apart, want ik hoefde niet lid te worden van het KVTH.
maar ik heb dan ook een papierloos paard dat toevallig daar in het registerboek staat. Dus dat kan ook nog anders zijn.

Paspoort opsturen en terug krijgen was in ongeveer 2 weken geregeld. En dat was toen net de eerste soort van lockdown ingegaan was.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: paard zonder stamboek of papieren op naam zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 16:17

Mijn twee Portugezen staan op mijn naam, zowel het paspoort als stamboom. Laatste gaat bij PSL stambook ook nog best officieel met een overdrachtsdocument dat ondertekend moet worden door de vorige en de huidige eigenaar. Ook heb ik van beide een koopcontract. Mijn twee pony's hebben geen stamboom, wel een paspoort, maar dat heb ik gewoon op naam van de fokker laten staan. De chip staat wel op mijn naam, dus als ze aan de wandel gaan, dan kunnen ze aan de hand van het uitlezen van de chip weer bij mij terug komen.

Westhof

Berichten: 2904
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 17:28

Hoe heb je enkel de chip (en dus niet het paspoort) op jouw naam gezet? Gaat dit ook via het stamboek?

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: paard zonder stamboek of papieren op naam zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 17:57

Je kunt een paspoort bij volgens mij meerdere/ alle stamboeken een paspoort van ander stamboek op naam zetten. Ik heb een pony zonder papier waarvan paspoort was uitgegeven door Welsh stamboek. Ik heb deze naar de KWPN opgestuurd en zij hebben deze terug gestuurd op mijn naam. Dit heb ik tevens zo gedaan met mijn Poolse warmbloed merrie (welke wel papieren heeft), deze heb ik via de KWPN op mijn naam laten zetten. Kostte mij 30 euro en toen was het alweer gedaan. Je kunt ze altijd mailen/ bellen en vragen welk formulier je moet invullen om mee te sturen met paspoort maar is geen enkel probleem.

pillow
Berichten: 7805
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: paard zonder stamboek of papieren op naam zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 00:03

Ik lees hier dat men een paspoort op naam wil hebben zodat de eigenaar te vinden is als het paard weg loopt ofzo. Maar is er een databank waar alle chips geregistreerd staan? Dus van alle stamboeken en andere paspoort verstrekkers? Anders weet je toch helemaal niet waar je als vinder moet zoeken. Voor honden en katten is er bijvoorbeeld de NDG waar je de hond kunt registreren maar voor paarden is zoiets er toch niet.