Op privéstal ineens veel handel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pommesfrites
Berichten: 29
Geregistreerd: 13-10-20

Op privéstal ineens veel handel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 11:25

Mijn paarden staan niet helemaal naar volle tevredenheid op een privé stal. Ik ga de stal verlaten, maar dit kan door omstandigheden pas over een maand. De frustratie wordt wel wat groter.

Naast mijn paarden staan er nog 2 andere paarden in pension. De staleigenaresse heeft verder 4 stallen voor zichzelf. Haar paardenbestand is lange tijd stabiel geweest. En dat is prettig voor de rust op stal, vind ik. Maar dit is erg aan het veranderen. Ze is aan het handelen gegaan, in het goedkopere en snelle segment. Er staan bijna 2 wekelijks andere paarden op stal. Dit loopt soms op tot wel 4 andere paarden binnen twee weken. Deze paarden zijn niet of beperkt gekeurd en hebben met grote regelmaat snotneuzen en hoesten veel. Nu zijn haar activiteiten uiteraard niet mijn zaak. Maar wat ik wel vervelend vind, is dat de paarden zo vaak smerige snotneuzen hebben, hoesten en er is er nu weer een binnengekomen die koorts heeft. Bij mij gaan steeds alle alarmbellen rinkelen en ik ben bang voor zaken zoals droes of rhino, en wormen (zeker gezien alle recente meldingen).
Haar paarden staan in aparte stallen, dus dat is gescheiden van elkaar. Echter staan haar paarden wel naast die van mij op de weide/paddock, waar de elkaar kunnen aanraken en bovendien worden ze gewisseld op de paddocks omdat er te weinig plek is.

Ik heb mijn zorgen hierover uitgesproken, en gezegd dat ze het paard met koorts wellicht het beste kan isoleren. Ze ontkent vervolgens dat deze koorts heeft, en ook snotneuzen in het verleden worden altijd afgedaan met: ieder paard is wel eens verkouden. Ook nu, zegt ze dat ieder paard wel eens ziek kan worden en dat ze besmettingen (doelend op bijvoorbeeld rhino) niet buiten de deur kan houden.
Wat ik dus bijzonder vind. Blijkbaar heeft haar snelle/goedkope handel voorrang op de gezondheid van de paarden van betalende klanten. Wat prima is, maar stop dan met je pension, en ga lekker handelen.

Maak ik me nu teveel zorgen of heb ik wel een punt?

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Op privéstal ineens veel handel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:28

Ik vind wel dat je een punt hebt hoor. Uiteindelijk kan je er alleen niets mee ben ik bang voor.

Zie dat je het al hebt aangekaart en dat het vrij makkelijk van de hand gedaan wordt, verkoudheidje enz.

Geen optie om de beide kanten (pension en handel) voor de komende maand wat beter te splitsen?
Extra draadje er tussen zodat er buiten niet geneusd kan worden bijvoorbeeld?

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:29

Bah, wat vervelend. Ik zou dat ook echt niet prettig vinden en denk niet dat je je voor niks zorgen maakt...
Zo snel mogelijk weg daar als je al een ander plekje hebt gevonden. Wat je in de tussentijd zou kunnen doen is een extra draad in jouw wei spannen op voldoende afstand van de hekwerken zodat ze ook niet meer kunnen neuzen. En dan hopen dat de virus verspreiding niet via de lucht gaat....

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:32

Je hebt volgens mij zeker een punt. Ik zou als dat mogelijk is vandaag al mijn paard verplaatsen en niet de maand nog vol maken.

Edit: sorry, ik zie nu dat dat niet kan. Dan inderdaad kijken of je contact kan minimaliseren. Maar als zij zowel jouw paard als haar eigen handelspaarden in handen heeft zonder ontsmettingsmaatregelen blijf je risico lopen...

present
Berichten: 187
Geregistreerd: 02-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:36

Pommesfrites schreef:
Maak ik me nu teveel zorgen of heb ik wel een punt?

Je hebt een punt, maar als je niet eerder weg kunt heeft je zorgen maken of gefrustreerd raken niet zoveel zin.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:37

Kunnen de omstandigheden omgebogen worden? Ik heb ooit hetzelfde gehad. Verhuis naar een nieuwe stal stond gepland voor over 17 dagen, maar ik kon de stal waar ik stond in die mate "niet meer aan", dat ik hemel en aarde bewogen heb om de volgende dag op de nieuwe plek te staan.

Ik vrees dat je weinig anders kunt. De situatie is wat die is, je hebt het besproken met de staleigenaar en die wuift je zorgen weg. Dus ik vrees dat je het of 30 dagen uit moet zingen en moet duimen dat er in tussentijd niets gebeurt, of dat je meteen je biezen pakt. Extra draadjes spannen en dat soort semi-oplossingen gaan niet werken zonder een meewerkende staleigenaar. Als die eerst het snotneus-paard binnenhaalt en dan jouw paard, kan er bv. al besmetting optreden.

Pommesfrites
Berichten: 29
Geregistreerd: 13-10-20

Re: Op privéstal ineens veel handel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 11:47

Verhuizen gaat nu echt niet. Het zijn 3 paarden en die kan je niet zomaar ineens allemaal ergens kwijt. Daar komt bij dat ik met een gebroken enkel zit, en zelf niet kan rijden en niet mobiel ben. De staleigenaar rijdt dus ook mijn paarden, waar ik nu dus ook niet meer achter sta, omdat ik bang ben dat ze van het ene paard naar het andere gaat. Hierdoor is het besmettingsrisico gewoon niet meer in te dammen.

Er wordt veel over de toestand van de andere paarden gelogen en er wordt geen openheid van zaken gegeven. Zo ontkent ze dat het ene paard koorts heeft. Maar dat paard staat met hele grote neusgaten, snot, een bloedneus en zwaar ademend op stal. Dan hoef je mij niet wijs te maken dat hij geen koorts heeft en dat hij niets mankeert. Het is natuurlijk sowieso vreemd om het steeds maar af te doen met: ieder paard kan ziek worden en het is maar een verkoudheid.

Ik heb gezegd dat we voorzichtig moeten zijn ivm zaken zoals rhino. En dan zegt ze: dat kan ook de hoefsmid meenemen, dus het gevaar loop je altijd. Ik heb haar gewezen op de verantwoordelijkheden als pensioneigenaar. Want buiten dat het vervelend is voor de paarden, als ze een zware variant van eea krijgen, is het van haar onverantwoord gedrag.

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Op privéstal ineens veel handel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:56

Ik vind jouw zorgen terecht. En mijn manier zou dit ook niet zijn.

Maar wat voor oplossing hoop je op?

Dat je haar op basis van haar 'zorgplicht' kan verplichten tot aanpassing?

Het bespreekbaar maken werkt niet dus het lijkt erop dat haar insteek niet zal veranderen.

Pommesfrites
Berichten: 29
Geregistreerd: 13-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 11:59

MariekeS_ schreef:
Ik vind jouw zorgen terecht. En mijn manier zou dit ook niet zijn.

Maar wat voor oplossing hoop je op?

Dat je haar op basis van haar 'zorgplicht' kan verplichten tot aanpassing?

Het bespreekbaar maken werkt niet dus het lijkt erop dat haar insteek niet zal veranderen.


De insteek gaat ook niet veranderen hoor, wat dat betreft heb ik geen enkele illusie.
Ik kan haar niet verplichten tot aanpassing. Maar haar wel wijzen op haar verplichtingen/aansprakelijkheid wanneer het mis gaat. Daar koop ik niks voor als er iets met mijn paarden misgaat, maar wellicht dat dat dan nog tot haar doordringt.

Het enige wat ik kan doen is kijken of ik ze allemaal ergens kan laten ophalen en ze in training kan zetten. Dat wordt alleen wel een hoop verhuizen binnen korte tijd.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:00

4 weken vakantie (tot afgesproken verhuisdatum 30 nov) voor je paarden is wel te overzien toch?
Lijkt me dat je paarden minder ‘risico’ lopen als de eigenaar ze niet rijdt, maar dat moet je zelf inschatten.

Kan je niet eerder bij die nieuwe stalling terecht, als je het uitlegt? Evt in geïmproviseerde/tijdelijke boxen.
Bij ons op stal is in een noodsituatie altijd wel wat te regelen (mijn paarden of nieuwe paarden tijdelijk 24/7 buiten of extra geïmproviseerde stallen etc).

Dan zit je alleen nog met vervoer. Daar kan je een paardentaxi voor inschakelen als je niemand kent.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Op privéstal ineens veel handel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:05

Heb je al wel een andere stalling op het oog en daar afspraken mee?
Je kan altijd iemand inhuren/oproepje plaatsen om ze te laten verhuizen.
Mits je wel een plek hebt waar je heen kan.

Pommesfrites
Berichten: 29
Geregistreerd: 13-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 13:11

Dispar_Vulgo schreef:
4 weken vakantie (tot afgesproken verhuisdatum 30 nov) voor je paarden is wel te overzien toch?
Lijkt me dat je paarden minder ‘risico’ lopen als de eigenaar ze niet rijdt, maar dat moet je zelf inschatten.

Kan je niet eerder bij die nieuwe stalling terecht, als je het uitlegt? Evt in geïmproviseerde/tijdelijke boxen.
Bij ons op stal is in een noodsituatie altijd wel wat te regelen (mijn paarden of nieuwe paarden tijdelijk 24/7 buiten of extra geïmproviseerde stallen etc).

Dan zit je alleen nog met vervoer. Daar kan je een paardentaxi voor inschakelen als je niemand kent.


Oh nee vakantie is idd helemaal niet erg. Wat mij betreft kunnen ze wel langer vakantie krijgen :) Dat is het probleem niet.
Helaas kan er op korte termijn niks worden geregeld bij de nieuwe stalling. Ze zijn echt aan het aanbouwen en hebben voor hun eigen paarden de stallen nodig die er staan. Die komen naar binnen in de winter. Sterker nog, er is helaas pas plaats vanaf maart 2021. Dus ik moet sowieso voor het verhuizen voor een tijdelijke optie gaan helaas.

Vervoer zou ik idd kunnen regelen. Dat zou ook niet problematisch hoeven te zijn. Bedankt voor het meedenken!

SARINO

Berichten: 469
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:12

In de koeien is de mening altijd erg verdeeld over mogelijke ziekteinsleep.Wij hebben nooit dieren vanuit andere bedrijven,alleen eigen fok maar andere veehouders hebben juist wel dieren van andere bedrijven,die zeggen dat de koeien daardoor juist een betere weerstand krijgen.
Ik begrijp dat je er nu niet meer lekker staat.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:19

SARINO schreef:
In de koeien is de mening altijd erg verdeeld over mogelijke ziekteinsleep.Wij hebben nooit dieren vanuit andere bedrijven,alleen eigen fok maar andere veehouders hebben juist wel dieren van andere bedrijven,die zeggen dat de koeien daardoor juist een betere weerstand krijgen.
Ik begrijp dat je er nu niet meer lekker staat.


Er zit een verschil tussen nooit en af en toe en héél vaak.
Mijn ouders hebben de laatste x-aantal jaar vooral opfok(koeien ook) gedaan, jong spul aankopen en drachtig weer verkopen.
Helaas sleept dat wel echt eens wat mee.
Het meest onschuldige maar wel goed zichtbaar is ringschurft. Ook oooit op het bedrijf gekomen doordat er een dier van buitenaf het meenam.(dit was toen er nog melkvee was, voor de opfok)
Maar met de opfok is dit wel 2/3 x in een 5 jaar tijd weer terug gekomen door de nieuwe aanwas.
Er zijn voor koeien etc. wel strenge eisen wbt wat er "zomaar" in en uit mag.
Wat er verkocht word moet met gezondheidsverklaring van de dierenarts verkocht worden en gaat, wanneer voor het buitenland, ook vaak nog in quarantaine.

Pommesfrites
Berichten: 29
Geregistreerd: 13-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 14:51

Ik heb niets tegen weerstand opbouwen. Maar met een eventuele neurologische variant van rhino bouw je geen weerstand op en heb je uiteindelijke en gehandicapt/dood paard.

anjali
Berichten: 15079
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Op privéstal ineens veel handel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:57

Gewoon verhuizen voordat je paarden ziek worden. Eigenlijk ben je al te laat want ik zou een paard uit een dergelijke besmette stal al niet eens meer accepteren zonder recente gezondheidsverklaring.

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:02

Op onze vorige pensionstal werd ook volop gehandeld in ponnies die uit Engeland kwamen. Die werden gewoon tussen de pensionpaarden gezet, daar waar een stal leeg was. Die ponnies waren ook niet altijd even gezond, met idd hoesten, snotneuzen en de rest. Ooit is er een pensionpaard goed ziek van geworden. Die had zijn enting gehad, er kwam de volgende dag nieuwe aanwas naast staan en hoppa het kwaad was geschiedt. pensionpaard was echt goed ziek, hoesten, snotteren, koorts, niet willen eten , slecht drinken. Er was geen plek om de nieuwe ponnies apart te zetten, maar dat had wel gemoeten. En de doorstroming was best vlot; zo stonden ze er en 2 weken later waren ze weer weg. En kwam de volgende lading.

Pommesfrites
Berichten: 29
Geregistreerd: 13-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 15:02

anjali schreef:
Gewoon verhuizen voordat je paarden ziek worden. Eigenlijk ben je al te laat want ik zou een paard uit een dergelijke besmette stal al niet eens meer accepteren zonder recente gezondheidsverklaring.


Als je leest, gaat dat dus niet zomaar.

Het gaat niet om een paard uit een besmette stal? Ik heb er ook geen invloed op hè. Er staan ineens paarden zonder dat ik er erg in heb. Ze hoeft ook geen verantwoording aan mij af te leggen. Maar zo kan het dus ineens zijn dat ik er zondag kom en er ineens 4 andere paarden staan dan de dag ervoor.
En dit lijkt nu steeds erger te worden. Eerst was het af en toe eens een ander paard. Daar kan ik nog mee leven.

Pommesfrites
Berichten: 29
Geregistreerd: 13-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 15:04

Misty12 schreef:
Op onze vorige pensionstal werd ook volop gehandeld in ponnies die uit Engeland kwamen. Die werden gewoon tussen de pensionpaarden gezet, daar waar een stal leeg was. Die ponnies waren ook niet altijd even gezond, met idd hoesten, snotneuzen en de rest. Ooit is er een pensionpaard goed ziek van geworden. Die had zijn enting gehad, er kwam de volgende dag nieuwe aanwas naast staan en hoppa het kwaad was geschiedt. pensionpaard was echt goed ziek, hoesten, snotteren, koorts, niet willen eten , slecht drinken. Er was geen plek om de nieuwe ponnies apart te zetten, maar dat had wel gemoeten. En de doorstroming was best vlot; zo stonden ze er en 2 weken later waren ze weer weg. En kwam de volgende lading.


Zo gaat dat hier dus ook idd. Vaak paarden uit Engeland, of uit Spanje. En ze staan gelukkig in aparte stallen, die van mij staan in buitenstallen. Maar op de paddock staan ze wel naast elkaar en er worden tussendoor geen handen gewassen of wat dan ook.

Ik wil die van mij eigenlijk laten enten tegen rhino, maar ik durf het nu niet omdat ik bang ben dat ze daardoor een lagere weerstand krijgen en juist ziek worden.

anjali
Berichten: 15079
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Op privéstal ineens veel handel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:19

Op mijn stalling is ooit een handelende persoon weggestuurd omdat hij steeds zieke paarden binnenhaalde en de pensionpaarden ook ziek werden en meerdere malen de hele stal in quarantaine moest!

Pommesfrites
Berichten: 29
Geregistreerd: 13-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 15:27

anjali schreef:
Op mijn stalling is ooit een handelende persoon weggestuurd omdat hij steeds zieke paarden binnenhaalde en de pensionpaarden ook ziek werden en meerdere malen de hele stal in quarantaine moest!


Dit is de eigenaresse zelf. Ik kan haar toch niet wegsturen?
Ik ben me echt bewust van de risico’s, en ik wil dit ook echt niet. Het heeft me eerlijk gezegd ook verrast dat ze ineens in dit tempo aan het handelen is geslagen. Ik wist niet wat ik zag toen er ineens 4 anderen stonden dan de dag ervoor.
En zoals er al in m’n berichten staat; ik wil echt weg en ga ook weg! Alleen zijn mijn omstandigheden nu even wat lastig. Niet onmogelijk.

Ik vroeg me ook vooral af of ik me aanstelde. Ik ben best wel pietlut als het om mn paarden gaat. En ik begon ook aan mezelf te twijfelen door de staleigenaresse. Zij doet steeds alsof het niets is. Maar blijkbaar zijn hier in ieder geval gelijk bestemden.

Femke_Tweety

Berichten: 11981
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Op privéstal ineens veel handel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:35

Kortom de staleigenaresse heeft haar bedrijfsvoering aangepast op een manier die gewoon mag maar die jij niet prettig vindt.

3 opties

-Slikken dat het anders is en blijven staan

-Aangeven dat je dit minder prettig vindt en vragen of de staleigenaresse iets wil aanpassen waardoor het voor jou minder onprettig voelt (jezelf góed realiserend dat je dat dus niet kunt eisen)

-stalhuur opzeggen en nieuwe plek zoeken.



Heel eerlijk, het is wat mij betreft te gek voor woorden dat een pensionklant denkt te kunnen bepalen of de eigenaar van de stal de betreffende stal al dan niet voor handelspaarden zou mogen gebruiken.
Of er moet expliciet in je contract staan dat er geen wisseling van paarden zal zijn.

Ik vind het nog een iets ander verhaal als de betreffende handelspaarden in hetzelfde stuk land als jouw paard zouden lopen, zonder draad ertussen, of gezamenlijk in 1 stal gezet worden.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:41

Ik meen mij een recent topic van je te herinneren waarin je een andere stal als optie had.
De paarden gingen daarheen verhuizen. Is dit dan niet meer mogelijk ?
Aan de situatie op je huidige stal kan je, denk ik, weinig veranderen.
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 02-11-20 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:42

Verbazingwekkend hoe slecht er weer wordt gelezen in dit topic...

TS, ik vind je zorgen ook terecht en wat super vervelend voor je.
Kun je geen andere oplossing bedenken zodat je eerder weg kunt?
Hier in de buurt zijn veel vakantie adressen voor paarden, waar je best een paar weken zou kunnen verblijven met je paarden. Bestaat dat niet bij jou in de buurt?

Heb je al een oproep voor een plek op Facebook, marktplaats, bokt etc gedaan?

Sterkte!

anjali
Berichten: 15079
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:53

Pommesfrites schreef:
anjali schreef:
Op mijn stalling is ooit een handelende persoon weggestuurd omdat hij steeds zieke paarden binnenhaalde en de pensionpaarden ook ziek werden en meerdere malen de hele stal in quarantaine moest!


Dit is de eigenaresse zelf. Ik kan haar toch niet wegsturen?
Ik ben me echt bewust van de risico’s, en ik wil dit ook echt niet. Het heeft me eerlijk gezegd ook verrast dat ze ineens in dit tempo aan het handelen is geslagen. Ik wist niet wat ik zag toen er ineens 4 anderen stonden dan de dag ervoor.
En zoals er al in m’n berichten staat; ik wil echt weg en ga ook weg! Alleen zijn mijn omstandigheden nu even wat lastig. Niet onmogelijk.

Ik vroeg me ook vooral af of ik me aanstelde. Ik ben best wel pietlut als het om mn paarden gaat. En ik begon ook aan mezelf te twijfelen door de staleigenaresse. Zij doet steeds alsof het niets is. Maar blijkbaar zijn hier in ieder geval gelijk bestemden.

Nee,uiteraard is de pensioneigenaresse da baas over haar eigen stal. Maar jij mag dan bepalen of jij de situatie wilt accepteren of een andere stal zoeken.Ik zou gaan want ik heb met mijn gezonde paard meerdere malen in volledige quarantaine gezeten en dat is heel vervelend.Omdat er besmette zieke handelspaarden stonden.