Hengstnkeuze grote maat appaloosa

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Hengstnkeuze grote maat appaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-20 08:23

Volgend jaar wordt mijn grote maat appaloosa merrie Peru's Chiquita alweer 3 jaar. Misschien nog te vroeg om te dekken, dat zal ik komend seizoen beoordelen maar niet te vroeg om me er alvast in de verdiepen. Zelf fok ik d pony's dus in de paardenmaat weet ik nog niet zoveel.

Mijn merrie is een fijn dier maar wel een soot prinses vind ze zelf. Je moet alles netjes vragen en als haar pet goed staat dan doet ze het. Maar gelukkig weet ze ook dat sommige dingen gewoon even moeten en wel nu en dat accepteerd ze dan ook. Zoals het er nu uit ziet wordt ze begin 1,60m, voor mij een mooie maat om zowel mee terug te fokken naar de d pony maat als om te dekken met rijpaardbloed. Echter van dat laatste weet ik niet zoveel. Mijn merrie beweegt krachtig met swung maar het zou allemaal net wat soepeler mogen dus wat meer lossigheid. Een ander heel belangrijk punt vind ik de beenstand, ik zoek een hengst met een (bijna) perfecte beenstand voor een allround of dressuur gefokt paard. Wat betreft karakter een fijn meewerkend dier wat ook geschikt is voor een minder handige ruiter dus niet ril of electrisch, gewoon goed tussen de oren. Wat betreft stamboek sta ik voor veel open mits ik het veulen nrps en/of nas kan registreren.

Ik heb nog geen goede foto's van de merrie omdat zij nog erg in de groei is, voor nu zoek ik dan ook vooral hengsten die aan de eissen voldoen zodat ik komend seizoen (of later) kan kiezen wat het beste past.

Haar afstamming is Peru's Yismerai x Peru's Scen Tao.


Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstnkeuze grote maat appaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 09:44

Wat voor een hengst zoek je? allround, nrps, kwpn, duits?

Je zoekt een nuchtere hengst, met veel lossigheid en een correct fundament.

Hoe is de beenstand van de merrie zelf? een recente standfoto zou wel handig zijn. Hoe is haar beweging en wat wil je daar in verbeterd hebben?

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 14:06

Elisa2 schreef:
Wat voor een hengst zoek je? allround, nrps, kwpn, duits?

Hoe is de beenstand van de merrie zelf? een recente standfoto zou wel handig zijn. Hoe is haar beweging en wat wil je daar in verbeterd hebben?

Ras maakt niet zoveel uit. Dressuur of allround en nrps of nas te registreren.

Ik zal achter een foto aan gaan. Ze is nog lekker slungelig maar had als veulen een hoog/laag voetje en ze staat achter wat koehakkig en zo uit mijn hoofd voor frans

Edit, enige wat ik nu kan vinden
Afbeelding

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:17

lailapri schreef:
Elisa2 schreef:

Ik zal achter een foto aan gaan. Ze is nog lekker slungelig maar had als veulen een hoog/laag voetje en ze staat achter wat koehakkig en zo uit mijn hoofd voor frans

Afbeelding


Oh wat leuk! Nog een Yismerai! :)

Dat had de mijne ook.
Hoe is de jouwe uitgegroeid, qua maat en karakter?
De mijne hangt nu tegen de 160 cm aan, nog slungelig en overbouwd, dus hoop dat er nog een paar cm's bijkomen.

Qua hengstenkeuze, blijft moeilijk, als je niet precies weet wat je zoekt. Voor meer 'coolness' tussen de oren, zou ik kijken naar springhengsten, en wat het huidige dressuurbloed beetje wegblijven.

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Hengstnkeuze grote maat appaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 14:27

Ze is lief maar heeft wel karakter. Mag je niet aan haar hoofd, gaat dat zeker niet met dwang. Gewoon 20 min geduld en 100x vragen werkt dan het beste. Daarintegen is ze met haar benen heel makkelijk. Niet te halsteren 1,5 jaar geleden maar wel los op wei te bekappen. Laatste meting was ze 1,53m dat is ong 2 mnd geleden. Ik verwacht nog wel groei maar ze groeit gewoon niet heel snel.

janneke_S

Berichten: 334
Geregistreerd: 13-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:37

Als je facebook hebt kan je eens zoeken naar Palousa San Sebastian. Hij staat alleen wel in Engeland, je kan vers bestellen, maar er is ook diepvries verkrijgbaar in Nederland.

Ik heb een nakomeling van hem uit mijn zwarte merrie. Hijzelf is "helaas" ook zwart, maar zijn karakter is geweldig. Hij is dit jaar 3 geworden en pakt alles snel op.

De bedoeling was dat mijn merrie dit jaar weer geinsemineerd zou worden door hem, maar ze heeft helaas niet gepakt, volgend jaar weer opnieuw proberen.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:57

Ik zou eerst eens heel helder voor hezelf bepalen wat je eigenlijk wilt. Wat zijn de eigenschappen van je merrie die je wilt houden en bevestigen.
Wil je groter of kleiner. Wat is het gebruiksdoel.
Eerder richting chiq of eerder terug naar barock?