Hoe denken jullie over kruiden/supplementen bij geven??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Perryx
Berichten: 2503
Geregistreerd: 11-02-13

Hoe denken jullie over kruiden/supplementen bij geven??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-20 18:18

hoi allemaal.

Ik heb een aantal dingen voor bij zien komen bij de paarden drogist oa Mariadistel paardebloem brandnetel kleefkruid enz enz ..
Hoe denken jullie er over om dit soort kruiden bij te geven?
Heeft het echt meerwaarde? Mijn paard staat op een goede brok namelijk vitalbix daily complete en krijgt luzerne bij en onbeperkt hooi.
Ik ben benieuwd naar jullie meningen


Sintara

Berichten: 7381
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hoe denken jullie over kruiden/supplementen bij geven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 18:20

Maar dat groeit toch gewoon zo op je wei?
En anders wel in je tuin. Mijn ouders zouden me serieus laten opnemen als ik brandnetel in een pot zou kopen. Er staat zo een kuub buiten, gratis en voor niks :+

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

Perryx
Berichten: 2503
Geregistreerd: 11-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-20 18:55

Sintara schreef:
Maar dat groeit toch gewoon zo op je wei?
En anders wel in je tuin. Mijn ouders zouden me serieus laten opnemen als ik brandnetel in een pot zou kopen. Er staat zo een kuub buiten, gratis en voor niks :+


Als dit in mijn wei groeide had ik dit bericht niet gepost.

Anastasia24

Berichten: 2703
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Hoe denken jullie over kruiden/supplementen bij geven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 18:58

Geloof niet erg in veel poedertje etc. Het enige wat wij bijgeven is biergist.
Naast dat kun je kijken naar wilgentakken. Vinden ze vaak lekker en is gezond. Bij ons groeien veel brandnetel bossen in de weide, die knippen we één in de zoveel tijd kaal en ook dat eten ze goed op.

Allerlei poeders zullen wel een beetje effect hebben, of misschien wel heel veel, maar ik kies liever voor het ''echte'' spul. Dus daadwerkelijk de brandnetels. Misschien dat je die ergens kunt ophalen van marktplaats.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

BubblesStar

Berichten: 21
Geregistreerd: 25-04-20
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 19:00

Zelf voer ik het wel bij. Brandnetel bij ons wel uit de wei, afknippen en los in de wei gooien, ze eten het dan wanneer de brand eruit is.
Verder koop ik wel (soms gedroogde) kruiden bij, zoals rozenbottel (wil ik volgend jaar zelf proberen te planten), herderstasje, kleefkruid enz.
Kleefkruid wil ik ook zelf gaan planten, maar dat schijnt nog niet zo makkelijk te zijn geloof ik :')
Ze krijgen hier ook regelmatig wilgentakken en andere soorten bladeren en takken.

Sommige mensen geloven niet in de meerwaarde ervan, ikzelf wel :)

Bubbles Star <3

_Caithlynn

Berichten: 920
Geregistreerd: 16-10-08
Woonplaats: GLD

Re: Hoe denken jullie over kruiden/supplementen bij geven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 19:05

Hooi, toevallig volg ik nu een cursus kruiden meten. Het heeft wel degelijk zin. Alleen niet voor een hele lange tijd. Je moet 1 soort kruiden niet heel lang geven. Ik maak een mix voor 5 weken met 4 verschillende kruiden. Max 20 gram per dag. Wat je hier aan kunt ontdekken is. Dat de kruiden staan voor iets. Bijv een kruiden voor darmproblemen je kunt ze dan ondersteunen. Doordat onze weides vaak niet echt meer vol staan met kruiden komen sommige paarden wat te kort. Of krijgen sommige paarden vitaminen tekort zonder dat we dat zien. Wat je dus vooral met de kruiden doet is het paard ondersteunen. En soms hebben ze ook gewoon geen kruiden nodig.

CBD olie
http://www.4-betterfeeling.nl/
voor mens en dier

Elanor

Berichten: 6775
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 19:07

Mijn pony is in goede gezondheid 36 jaar geworden zonder ‘poeders’. Goed hooi, handje muesli en een mineralenblok. :)

Lola. <3

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Hoe denken jullie over kruiden/supplementen bij geven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 19:11

Ik geef alleen supplementen als ik merk dat ze het nodig hebben of als het een goede aanvulling is op het management. Maar nooit zomaar 'random' iets.

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 19:28

Change3x schreef:
Ik geef alleen supplementen als ik merk dat ze het nodig hebben of als het een goede aanvulling is op het management. Maar nooit zomaar 'random' iets.

Dit inderdaad.
Momenteel geef ik een kruidenmix voor luchtwegen bij vanwege hoesten. Maar dat stopt weer zodra het over is :j

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

crow
Berichten: 2426
Geregistreerd: 12-05-07

Re: Hoe denken jullie over kruiden/supplementen bij geven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 21:20

Sommige kruiden kun je zien als bestanddeel van het normale rantsoen van paarden, zoals paardenbloem en weegbree. Verder zet ik kruiden gericht in om te reinigen of aan te vullen of als natuurlijke pijnstiller. Als kuur en gericht.

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 21:23

Ik ga het studeren, ben overtuigd van de werking ervan en voer ook best veel

Roze schoentje

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 21:46

crow schreef:
Sommige kruiden kun je zien als bestanddeel van het normale rantsoen van paarden, zoals paardenbloem en weegbree. Verder zet ik kruiden gericht in om te reinigen of aan te vullen of als natuurlijke pijnstiller. Als kuur en gericht.

Precies dat.

Hier krijgt mijn merrie standaard een hand brandnetel en paardebloem over haar voer. Foenegriek krijgt ze extra bij ivm luchtwegen en in periodes van voerovergangen biergist.
Daarnaast standaard magnesium en vitamine e omdat ze door haar rasgebonden forse bespiering hiervan meer nodig heeft dan dat ze uit haar voer krijgt.

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 23:22

Ik denk dat kruiden voor paarden toch natuurlijker zijn als de brok e.d. van tegenwoordig. Toen ik mijn paard net had at hij zelf de brandnetels met prik en al uit de wei. Aangezien er niet veel stonden toch maar in een emmertje besteld. Wat op viel was dat hij toen stopte met zand likken. Als hij ze zo op eet zal hij het wel nodig hebben. Mariadistel ook een tijdje gevoerd na een kuurtje voor verhoogde leverwaarden. Nu op advies van de osteopaat over gestapt van vitalbix naar brok met kruiden ed met natuurlijke vitamine ipv synthetische maar dat voer ik pas net dus daar kan ik nog niks over zeggen. Dus ja, aangezien ze er in de natuur ook van zouden eten, geloof ik er wel in.
Wat supplementen betreft vind ik extra vitamine e wel een belangrijke om bij te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 23:45

Mariljo schreef:
Ik denk dat kruiden voor paarden toch natuurlijker zijn als de brok e.d. van tegenwoordig. Toen ik mijn paard net had at hij zelf de brandnetels met prik en al uit de wei. Aangezien er niet veel stonden toch maar in een emmertje besteld. Wat op viel was dat hij toen stopte met zand likken. Als hij ze zo op eet zal hij het wel nodig hebben. Mariadistel ook een tijdje gevoerd na een kuurtje voor verhoogde leverwaarden. Nu op advies van de osteopaat over gestapt van vitalbix naar brok met kruiden ed met natuurlijke vitamine ipv synthetische maar dat voer ik pas net dus daar kan ik nog niks over zeggen. Dus ja, aangezien ze er in de natuur ook van zouden eten, geloof ik er wel in.
Wat supplementen betreft vind ik extra vitamine e wel een belangrijke om bij te geven.


Vitalbix bevat natuurlijke vitamine e toch? Of heb ik verkeerd gekeken


Perryx
Berichten: 2503
Geregistreerd: 11-02-13

Re: Hoe denken jullie over kruiden/supplementen bij geven??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-20 09:10

Waarom juist vitamine e ?
Dit is juist slecht om te veel van bij te geven

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 23:28

Veel brokken en muesli bevatten synthetische vitamine. Vitalbix denk ik ook anders hadden ze dat er in de beschrijving van de daily complete wel bij gezet neem ik aan.
Vitamine e omdat ze dat makkelijk tekort komen als ze niet op een fatsoenlijke graswei lopen. En mijn paard het sowieso makkelijk te kort heeft. In brok zit meestal ook niet in wat ze echt nodig hebben en dan is het meestal de synthetische vorm die ook nog eens minder makkelijk opgenomen wordt als de natuurlijke. Zeker bij vitamine e. Als je paard niet op de wei loopt en je houdt je aan de dosering dan denk ik niet dat je het makkelijk over doseert.
Nog even opgezocht, de vitamine e in vitalbix staat bij 3a700 en is ook synthetisch. Heb zelf die van goldmedics, daar kun je duidelijk uitleg vinden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers